شهرها

بهترین مراکز تفریحی ایروان برای هر سلیقه | آدرس و ساعت بازدید

برای برخی از افراد سفر فقط به بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی و رستوران گردی محدود نمی‌شود و اگر سفرشان هیجان نداشته باشد، آن را نیمه‌تمام می‌دانند. این افراد فوراً بهترین پارک‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریح و سرگرمی مقصد را پیدا می‌کنند و برخی از آن‌ها بازدید از این مراکز را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ترجیح می‌دهند. اگر جزء این افراد هستید و می‌خواهید به ایروان سفر کنید، خواندن این مقاله در مورد مراکز تفریحی ایروان را از دست ندهید.

در این مقاله 10 مورد از بهترین مراکز تفریحی پایتخت ارمنستان و اطراف آن معرفی شده است که در میان آن‌ها مراکز تفریحی مخصوص مجردها، زوج‌ها و خانواده‌ها پیدا می‌شود.

دریاچه سوان؛ بزرگ‌ترین مرکز تفریحات آبی ارمنستان

نمایی از مردی که روی دریاچه سوان جت اسکی سواری می کند
این دریاچه در فاصله‌ای یک ساعته با ایروان قرار دارد – عکاس: Saleem Sali

دریاچه سوان فاصله زیادی تا شهر ایروان ندارد؛ به‌نحوی‌که با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی می‌توانید در کمتر از یک ساعت خودتان را به این دریاچه برسانید. به همین دلیل می‌توانیم آن را در فهرست مراکز تفریحی ایروان قرار دهیم.

به جز قدم زدن در اطراف دریاچه و تماشای طبیعت زیبای اطراف آن، می‌توانید تفریحات آبی متنوعی مثل قایق‌سواری، شنا، جت اسکی، ماهیگیری و کایت سرفینگ را نیز در دریاچه سوان تجربه کنید. پاراگلایدر سواری هم یکی دیگر از تفریحات محبوب گردشگران هنگام سفر به دریاچه سوان است.

علاوه بر این، در اطراف این دریاچه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی مثل صومعه سواناوانک، قبرستان نوراتوس، قلعه آدزبرد و … وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه تفریحات آبی دریاچه سوان و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف آن حداقل یک روز را کنار بگذارید. فراموش نکنید که در اطراف این دریاچه وسیع شهرها و روستاهای متعددی وجود دارند؛ اما برای دسترسی به مهم‌ترین مراکز تفریحی این دریاچه مثل پارک آبی هارسنگر و مرکز تفریحات آبی گقاما باید به شهر سوان سفر کنید.

آدرس دریاچه سوان: ارمنستان، شهر سوان

ساعات کاری: 24 ساعته

باغ گیاه‌شناسی ایروان؛ ایدئال برای سفر تابستانی به ایروان

نمای باغ گیاهشناسی ایروان از بالا
این باغ در شمال شرق ایروان قرار دارد – عکاس: َArmen Gasparyan

باغ گیاه‌شناسی ایروان در شمال شرق این شهر قرار دارد. این باغ بزرگ در اصل بخشی از آکادمی ملی علوم ارمنستان است که در آن گیاهان و درختانی از نقاط مختلف ارمنستان و جهان نگه‌داری می‌شوند. باغ گیاه‌شناسی ایروان تنها یکی از مراکز تفریحی ایروان نیست و با گشت‌وگذار در آن می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد گیاهان مختلف کسب کنید.

این باغ بخش‌های متعددی مثل باغ درختان استوایی، باغ گل رز، موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات گیاه‌شناسی و مسیرهای پیاده‌روی است و بازدید از آن 1 تا 2 ساعت از وقت شما را می‌گیرد که بیشتر آن صرف گذشتن از میان درختان و گیاهان کمیاب و زیبا می‌شود. باغ گیاه‌شناسی ایروان یکی از بهترین مقاصد تفریحی برای سفر تابستانی به ایروان است؛ چون هوای داخل آن به دلیل وجود گیاهان متعدد همیشه متبوع است.

آدرس باغ گیاه‌شناسی ایروان: ایروان، خیابان آچاریان

ساعات کاری: 9 صبح تا 6 عصر

پارک عشاق؛ محلی برای خاطره ساختن

نمایی از فضای سبز و دریچه پارک عشاق ایروان
این پارک در مجاورت ایستگاه مترو باقرامیان قرار دارد – عکاس: Gilles Lerat

برای این که وجه تسمیه نام این پارک را بدانید، کافی است به عکس‌های آن نگاه کنید. درختان بلند، فضای سرسبز و طراحی خاص این پارک فضایی رمانتیک به وجود آورده است و از طرف دیگر، بسیاری از زوج‌های ارمنی و حتی توریست‌های خارجی برای برگزاری مراسم تولد، جشن سالگرد ازدواج و … این پارک را انتخاب می‌کنند. همه این دلایل باعث شده است که نام پارک عشاق برازنده این مورد از مراکز تفریحی ایروان باشد.

پارک عشاق فاصله چندانی تا مرکز شهر ایروان ندارد و مجاورت آن با ایستگاه متروی مارشال باقرامیان باعث شده است که به‌راحتی بتوانید به این پارک دسترسی داشته باشید. این پارک امکاناتی مثل سرویس بهداشتی عمومی و زمین بازی کودکان هم دارد و به جز فضای سرسبز و زیبا، جاذبه‌های دیگری مثل یک دریاچه کوچک و مجسمه‌های مدرن متعدد نیز در آن به چشم می‌خورد.

آدرس پارک عشاق ایروان: ایروان، خیابان مارشال باقرامیان

ساعات کاری: 8 صبح تا 10 شب

خانه اپرا؛ محلی برای سرگرمی‌های فاخر

نمایی از اجرای رقص محلی ارمنستان در خانه اپرا
خانه اپرای ارمنستان نزدیک میدان جمهوری، کاسکاد و پارک عشاق است – عکاس: Armen Sukias

خانه اپرای ایروان یکی از یادگاری‌های آقای الکساندر تامانیان معمار مشهور ارمنی است که طراحی بسیاری از بناهای مشهور ایروان را به او نسبت می‌دهند. خانه اپرا یکی از قدیمی‌ترین مراکز تفریحی ایروان است که با وجود 90 سال قدمت، هنوز میزبان کنسرت‌ها، اپراها و برنامه‌های رقص محلی و باله است.

اگر می‌خواهید با فرهنگ ارمنی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً بلیت برنامه‌های باله و رقص محلی ارمنی که در این مرکز برگزار می‌شوند را بخرید؛ چون با یک تیر 2 نشان می‌زنید و شانس دیدن معماری داخلی زیبای این بنای تاریخی را هم خواهید داشت. با وجود قدمت زیاد، هنوز هم سالن‌های کنسرت و اپرای این مجموعه استاندارد محسوب می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در صورت داشتن فرصت کافی و علاقه به موسیقی، حتماً بلیت کنسرت‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شوند را تهیه کنید.

آدرس خانه اپرای ایروان: ایروان، میدان آزادی

ساعات کاری: بستگی به اجرای موردنظر دارد

سینما مسکو؛ از قدیمی‌ترین سینماهای جهان

نمایی از فضای بیرونی سینما مسکو ایروان در شب
سینما مسکو در سال 1936 ساخته شده است – عکاس: Ralf Nygard

سینما مسکو یکی از قدیمی‌ترین سینماهای جهان است که روس‌ها آن را در دوران حکومت شوروی در ارمنستان ساختند. این سینما در سال 1936 میلادی افتتاح شد و متاسفانه برای ساخت آن کلیسایی قدیمی که در همان محل قرار داشت را تخریب کردند. این سینما خود به تنهایی یک اثر تاریخی است و برای تماشای معماری جذاب داخل آن، می‌توانید بلیت یکی از فیلم‌های روز دنیا یا فیلم‌های ارمنی که هنوز در این سینما اکران می‌شوند را تهیه کنید.

سینما مسکو هر ساله میزبان مهم‌ترین جشنواره فیلم ارمنستان یعنی جشنواره زردآلوی طلایی هم هست و علاوه بر نمایش فیلم، در آمفی‌تئاتر مجاور و لابی این سینما کنسرت موسیقی هم برگزار می‌شود. این سینما در نزدیکی میدان شارل آزناوور قرار دارد که یکی از جاذبه‌های شهری ایروان است و تعدادی از مراکز تفریحی ایروان مثل کلاب‌های شبانه در اطراف آن قرار دارند.

آدرس سینما مسکو ایروان: ایروان، خیابان آبوویان

ساعات کاری: بستگی به فیلم موردنظر دارد

پارک پیروزی؛ خانه مادر ارمنستان

نمایی از مجسمه مام ارمنستان در وسط پارک پیروزی ایروان
این پارک چشم‌انداز خوبی به شهر ایروان دارد – عکاس: Jul

پارک پیروزی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها و مراکز تفریحی ایروان است که بر بام این شهر قرار دارد. می‌توانید بعد از بازدید از کاسکاد خودتان را پیاده به این پارک برسانید؛ چون با بخش انتهایی این بنای هزار پله فاصله کمی دارد. بزرگ‌ترین جاذبه این پارک، مجسمه مادر ارمنستان است که در بخش شرقی آن قرار دارد و با شمشیری که در دست دارد، از ایروان مراقبت می‌کند.

به جز این مجسمه 51 متری، در این پارک می‌توانید چند ادوات جنگی قدیمی و تعدادی بنای یادبود را مشاهده کنید که مشهورترین آن‌ها مربوط به سربازان کشته شده در جنگ آوریل (جنگ ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ) است.

این پارک یک شهربازی مجهز دارد که قیمت بلیت وسایل آن ارزان است و اگر سوار چرخ‌وفلک پارک پیروزی شوید، می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به شهر ایروان داشته باشید. البته در این پارک بخشی با عنوان چشم‌انداز پانورامای ایروان هم وجود دارد.

آدرس پارک پیروزی ایروان: ایروان، بلوار آزاتوتیان

ساعات کاری: 11 صبح تا 11 شب

دنیای آب؛ برای تفریحات دسته‌جمعی و خانوادگی

نمایی از استخر روباز پارک آبی دنیای آب ایروان
این پارک مناسب تفریحات دسته‌جمعی و خانوادگی است – عکاس: Piotr Kowalski

دنیای آب یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی ایروان است که حدود 3 هکتار وسعت دارد و محل مناسبی برای تفریحات دست جمعی و خانوادگی است. این مجموعه شامل چندین سرسره آبی، استخرهای سرپوشیده و باز، استخر بازی کودکان و … است که برای استفاده از امکانات آن باید  حداقل 3 ساعت از زمان خود را کنار بگذارید.

بخش سرپوشیده این پارک آبی هم در فصول گرم و هم در فصول سرد سال فعالیت می‌کند؛ اما فعالیت بخش روباز فقط محدود به فصول گرم سال است. در این مرکز تفریحی رستوران، باشگاه بدن‌سازی و سالن صخره‌نوردی هم وجود دارد.

آدرس پارک آبی دنیای آب ایروان: ایروان، خیابان چهلم میاسنیکیان

ساعات کاری: 11 صبح تا 7:30 شب

کلوپ شوروی؛ سفر به دوران جنگ سرد

نمایی از آشپزخانه ای به سبک شوروی دهه هشتاد میلادی در کلوپ شوروی ایروان
این کلوپ به سبک خانه‌های دهه 70 و 80 میلادی در شوروی تزئین شده است – عکاس: Eva Pivac

یکی از جذابیت‌های سفر خارجی، امکان تجربه تفریحات شبانه و رفتن به نایت کلاب‌ها یا کلوپ‌های شبانه است. کلوپ شوروی یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحی ایروان و یک کلوپ شبانه با تم دوران جنگ سرد است که واردشدن به آن، مثل این است که سوار ماشین زمان شوید.

این کلوپ شبانه شما را به دل زندگی روزمره ارمنی‌هایی می‌برد که در دوران جنگ سرد و سلطه شوروی بر ارمنستان زندگی می‌کردند. کلوپ شوروی در اصل خانه‌ای است که آن را به سبک خانه‌های دوران جنگ سرد در شوروی طراحی کرده‌اند و حتی وسایل بازی محدود این کلوپ (مثل فوتبال‌دستی) هم متعلق به آن دوران است.

در جلوی این کلوپ چند خودروی متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی پارک شده که با اشیای عتیقه و موتور کلاسیک داخل تکمیل می‌شود و نوستالژی دهه 70 و 80 میلادی را زنده می‌کند. در این کلوپ نوشیدنی و غذا هم سرو می‌شود و برای دسترسی به آن باید به غرب شهر ایروان بروید.

آدرس کلوپ شوروی ایروان: ایروان، خیابان سباستیا

ساعات کاری: 5 عصر تا 1 بامداد

آتلیه مارشالیان؛ برای این که بدون عکس یادگاری برنگردید

نمایی از زنی با لباس محلی ایروان در دشت
در این آتلیه می‌توانید با تم و لباس محلی عکس بگیرید – عکاس: آتلیه مارشالیان

گرفتن عکس یادگاری با لباس‌ها و تم محلی یکی از فعالیت‌های محبوب گردشگران است و در بیشتر شهرها و روستاهای توریستی کشور خودمان مثل ماسوله، شیراز و … هم مراکزی برای این کار وجود دارد. آتلیه مارشالیان وظیفه گرفتن عکس‌های یادگاری شما از ایروان را بر عهده گرفته است و البته این کار را با دریافت هزینه قابل‌توجهی انجام می‌دهد.

گرچه هزینه خدمات این مجموعه در ابتدا بالا به نظر می‌رسد؛ اما اگر نمونه کارها و ادیت‌های حرفه‌ای متخصصان آتلیه مارشالیان را ببینید، نظرتان عوض می‌شود. عکس گرفتن در این آتلیه فقط به پوشیدن لباس‌های محلی و نشستن در میان یک دکوراسیون سنتی محدود نمی‌شود و تم‌ها، دکورها و لوکیشن‌های متعددی دارد که نظر سخت‌پسندترین مشتریان را هم جلب می‌کند.

آتلیه مارشالیان یکی دیگر از مراکز تفریحی ایروان است که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد.

آدرس آتلیه مارشالیان ایروان: ایروان، خیابان مهر مکرتچیان

ساعات کاری: 11 صبح تا 6 عصر

پارک یل اکستریم؛ مناسب طرفداران هیجان

نمایی از زنی که مشغول زیپ لاین سواری در پارک یل اکستریم ارمنستان است
مکانی برای تجربه زیپ‌لاین – عکاس: Varaam Davauian

اگر تماشای کنسرت و فیلم، شنا، قایق‌سواری، قدم زدن در پارک و … شما را راضی نمی‌کند و به دنبال هیجان بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به ایروان حتماً سری به پارک یل اکستریم بزنید. این پارک در خارج از شهر ایروان قرار دارد و از تفریحات آن می‌توان به زیپ‌لاین، سوارکاری، دوچرخه‌سواری در کوهستان، آفرود، پینت بال، چتربازی و کارتینگ اشاره کرد.

برای دسترسی به این پارک باید کمی از دریاچه سوان دورتر بروید و خودتان را به شهر ینوکاوان برسانید که حدود 2 ساعت و نیم تا ایروان فاصله دارد. به همین دلیل با کمی اغماض می‌توانیم پارک یل اکستریم را در فهرست مراکز تفریحی ایروان قرار بدهیم. گردش در این پارک و استفاده از امکانات آن به یک روز زمان نیاز دارد و ازآنجایی‌که از 5:30 عصر می‌بندد، توصیه می‌کنیم که صبح زود از اقامتگاهتان در ایروان به سمت این پارک حرکت کنید.

برای اقامت در ایروان و اجاره سوئیت و آپارتمان در این شهر هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

آدرس پارک یل اکستریم: ارمنستان، ینوکاوان

ساعات کاری: 10:45 صبح تا 5:30 عصر

سخن آخر

در این مطلب 10 مورد از مراکز تفریحی ایروان را معرفی کردیم. اگر زمان کافی داشتید و دوست داشتید در سفر به ارمنستان کاری به جز رستوران گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی انجام دهید، توصیه می‌کنیم که حتماً رفتن به چند مورد از مراکز تفریحی معرفی شده در این مقاله را در برنامه سفر خود بگنجانید.

برای این که به مراکز تفریحی ایروان دسترسی بهتری داشته باشید و از طرف دیگر سفرتان هم به‌صرفه تمام شود، می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت اتاقک شوید و با جستجوی ایروان، نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در این شهر اقدام کنید.

سؤالات متداول در مورد مراکز تفریحی ایروان

بهترین مراکز تفریحی ایروان کدامند؟

دریاچه سوان، سینما مسکو، پارک عشاق، پارک پیروزی، پارک آبی دنیای آب

سینما مسکو ایروان کجاست؟

این سینما در مجاورت میدان شارل آزناوور قرار دارد.

پارک عشاق ایروان کجاست؟

ایروان، خیابان مارشال باقرامیان

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *