شهرهارستوران‌گردی

بهترین رستوران های ایروان | شکم گردی در جوار رود هرازدان

اگر قصد سفر به ایروان را دارید، توصیه می‌کنیم که بخش قابل‌توجهی از برنامه سفر خود را برای رستوران‌ های ایروان خالی کنید؛ چون فرهنگ غذایی ارمنی به‌تنهایی یک جاذبه توریستی است. مردم ایروان به اندازه ما غذا را مقدس می‌دانند و غذا خوردن در این شهر فقط با هدف سیر کردن شکم انجام نمی‌شود. در فرهنگ ارمنی صرف غذا بهانه‌ای برای معاشرت و باز کردن باب دوستی و آشنایی با دیگران است و ارمنی‌ها معتقدند که هیچ مباحثه‌ای را نباید با شکم خالی شروع کرد.

از طرف دیگر ذائقه غذایی ارمنی‌ها به ذائقه غذایی ما بسیار نزدیک است و حیف است که این شهر را بدون امتحان کردن دلمه، کوفته، کباب ارمنی (خورواتس) و لاهماجون (پیتزای ارمنی) ترک کنید. نخوردن این غذاها مثل این است که فردی به ایران سفر کند و بعد از سفر بگوید من همه غذاهای ایرانی به جز قرمه‌سبزی را امتحان کردم!

اگر میزبان شما در ایروان ارمنی است که شانستان زده و می‌توانید در کنار غذاهای خوشمزه ارمنی، با فرهنگ و آداب و رسوم غذایی این شهر هم آشنا شوید؛ اما اگر قرار است به هتل یا اقامتگاه بروید، نگران نباشید. در این شهر رستوران‌های باکیفیت زیادی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید غذاهای ارمنی را در بهترین حالتشان میل کنید. ماده اصلی بیشتر این غذاها گوشت و پنیر است و با پیاده‌روی در خیابان‌های زیبای ایروان می‌توانید کالری دریافتی از غذاهای ارمنی را بسوزانید.

در ادامه این مقاله، با 10 رستوران باکیفیت ایروان آشنا می‌شوید.

رستوران شرپ؛ یک ملاقه غذای خوشمزه

نمای داخلی رستوران شرپ ایروان
احتمالاً مشهورترین رستوران ایروان! – عکاس: Iron Chef Roger

شرپ یک رستوران مدرن و شیک است که در قلب شهر ایروان و نزدیک میدان جمهوری (یکی از مشهورترین جاذبه‌های ایروان) قرار دارد. به افتخار ابزار محبوب سرآشپز اصلی و یکی از مهم‌ترین ابزارهای آشپزی، نام این رستوران را شرپ گذاشته‌اند که در زبان ارمنی به معنای ملاقه است. این رستوران یکی از محبوب‌ترین رستوران ‌های ایروان بین توریست‌ها و خود مردم ایروان است و به همین دلیل صرف غذا در شرپ بدون رزرو قبلی امکان‌پذیر نیست.

این رستوران به خاطر سرو غذاهای ارمنی باکیفیت مثل خاچاپوری (نان، پنیر و تخم‌مرغ)، لواش ارمنی (لواش با مغزی سبزیجات)، دلمه و ششلیک شهرت دارد و غذاهای بین‌المللی آن مثل استیک و بیف استراگانوف هم زبانزد خاص و عام است.

به جز غذا، از جذابیت‌های این رستوران می‌توان به اجرای موسیقی زنده در هر شب اشاره کرد که با امکان ایستادن کنار کانتر آشپزخانه، مشاهده نحوه پخت غذا و معاشرت با آشپزها تکمیل می شود. تمامی پرسنل این رستوران به زبان انگلیسی تسلط دارند و برای معاشرت با آن‌ها لازم نیست ارمنی یاد بگیرید.

آدرس رستوران شرپ ایروان: ایروان، خیابان امیریان

محدوده قیمت: گران

ساعات کاری: 9:30 صبح تا 12 شب

رستوران دولماما؛ پاتوق جرج کلونی، آلن دلون و دوستان

تصویری از مهمانان مشهور رستوران شرپ، از بهترین رستوران های ایروان
در ردیف سوم، نفر چهارم از چپ آشنا نیست؟ – عکاس: Alex golod

اگر دوست دارید به رستورانی بروید که سلیقه افرادی مثل جرج کلونی، آلن دلون، شاه چارلز، هیلاری کلینتون، کیم کارداشیان، پائولو کوئیلو و … است، حتماً رستوران گردی در پایتخت ارمنستان را با رستوران دولماما شروع کنید و این رستوران را در صدر فهرست رستوران های ایروان قرار دهید.

نام این رستوران ترکیبی از 2 کلمه ارمنی «دولما» و «ماما» است که ترکیب آن‌ها با یکدیگر معنی «دلمه مامان» می‌دهد. این ترکیب یعنی این که رستوران دولماما بهترین دلمه‌های خانگی ایروان را سرو می‌کند و در این رستوران می‌توانید غذاهای محلی ایروان را با طعم خانگی امتحان کنید. البته دلمه‌های ارمنی بر خلاف دلمه‌های ما باریک و قد بلند هستند.

به غیر از دلمه، غذاهای ارمنی باکیفیت و میزبانی از افراد مشهور، این رستوران به خاطر دکوراسیون داخلی گرم و جذابش هم شهرت دارد و همان‌طور که در عکس اصلی این مقاله دیدید، غذا خوردن در حیات باصفای آن هم لذتی وصف‌نشدنی خواهد داشت.

غذا خوردن در دولماما بدون رزرو قبلی امکان‌پذیر نیست و اگر موفق به رزرو شدید، پیش از نشستن حتماً تابلویی که عکس مهمانان مشهور رستوران در آن موجود است را چک کنید؛ چون حتماً به نام‌های عجیب و جذابی برمی‌خورید.

آدرس رستوران دولماما ایروان: ایروان، خیابان پوشکین

محدوده قیمت: نسبتاً گران

ساعات کاری: 11 صبح تا 11:30 شب

رستوران لواش؛ همسایه سینما مسکو

نمایی از فضای خارجی رستوران لواش ایروان
این رستوران هم‌نام مشهورترین نان خاورمیانه یعنی لواش است – عکاس: Karen Antashyan

رستوران لواش یکی دیگر از شیک‌ترین و مدرن‌ترین رستوران ‌های ایروان است. این رستوران در مرکز شهر و نزدیک سینما مسکو قرار دارد که با قدمتی حدود 90 سال، یکی از قدیمی‌ترین سینماهای خاورمیانه محسوب می شود.

رستوران لواش هم مثل رستوران شرپ انواع غذاهای ارمنی و بین‌المللی باکیفیت را سرو می‌کند و مواد اولیه غذاهای آن به‌صورت ارگانیک و از باغ‌ها و زمین‌های متعلق به همین رستوران تأمین می‌شوند. همین موضوع باعث شده که این رستوران به‌خصوص در آخر هفته‌ها همیشه شلوغ باشد و  بدون رزرو قبلی نتوانید در آن غذا میل کنید.

این رستوران هم‌نام مشهورترین نان خاورمیانه یعنی لواش است که ارمنی‌ها آن را در چند مدل می‌پزند و نوع مغزدار آن که با پنیر و اسفناج پخته می‌شود بسیار محبوب است. صبحانه‌های لواش هم شهرت زیادی دارند و توصیه می‌کنیم حتماً یک بار خودتان را به صرف صبحانه مشهور و مفصل ارمنی در این رستوران مهمان کنید.

آدرس رستوران لواش ایروان: ایروان، خیابان تومانیان

محدوده قیمت: متوسط

ساعات کاری: 8:30 صبح تا 12 شب

مرتاقه؛ دوستی با لاهماجون در فضای خودمانی

نمایی از فضای داخلی رستوران مرتاقه ایروان
اگر به دنبال یک محیط خودمانی و سنتی‌ هستید، این رستوران را انتخاب کنید – عکاس: Eвгений Mарочкин

مرتاقه یکی دیگر از رستوران‌ های ایروان است که در بورس شکم گردی این شهر یعنی خیابان تومانیان قرار دارد. غذاهای این رستوران بیشتر در دسته غذاهای حاضری و سریع ارمنی قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توان به لواش مغزدار، مانتی (پیراشکی گوشت)، لاهماجون (پیتزای ارمنی)، بورک و خاچاپوری اشاره کرد. پایه بیشتر این غذاها نان، پنیر و گوشت است و می‌توانید آن‌ها را در داخل یا فضای خیابانی این رستوران میل کنید.

اگر به دنبال یک محیط خودمانی و سنتی‌تر هستید که غذاهای باکیفیت و ارزان سرو کند، حتماً سری به رستوران مرتاقه بزنید.

آدرس رستوران مرتاقه ایروان: ایروان، خیابان تومانیان

محدوده قیمت: ارزان

ساعات کاری: 10صبح تا 12 شب

اگر می‌خواهید اقامت در ایروان برای شما به‌صرفه تمام شود و به بهترین رستوران ‌های ایروان دسترسی خوبی داشته باشید، توصیه ما این است که با کمک اتاقک نسبت به اجاره اقامتگاه در این شهر اقدام کنید.

کافه‌رستوران کُنگ؛ فقط جوان‌ها بخوانند!

نمایی از فضای داخلی عجیب رستوران کنگ
این رستوران فضایی رمانتیک و عجیب دارد – عکاس: Sylvio Hleiss

کنگ کافه‌رستورانی در قلب شهر ایروان (نزدیک میدان جمهوری) است که به درد جوان‌ها و آن‌هایی می‌خورد که دل جوانی دارند. فضای داخلی این کافه‌رستوران‌ به سبک کافه‌رستوران‌های کره‌ای طراحی شده و آیتم‌های منوی آن هم مشابه همان رستوران‌ها است. همچنین در این رستوران موسیقی زنده جوان‌پسند نواخته می‌شود و انواع و اقسام نوشیدنی‌ها نیز در منوی آن به چشم می‌خورد.

اگر دوست دارید زندگی شبانه در ایروان را به بهترین نحو تجربه کنید و از خوردن غذاهای آسیای شرقی لذت ببرید، حتماً به رستوران کنگ سری بزنید. این رستوران از معدود رستوران ‌های ایروان است که تا چند ساعت بعد از نیمه‌شب هم غذا سرو می‌کند. با دیدن دکوراسیون داخلی جذاب و متفاوت آن مجبور می‌شوید پیش از صرف غذا گوشی هوشمند خود را دربیاورید و شروع به عکاسی کنید.

آدرس کافه‌رستوران کنگ ایروان: ایروان، خیابان ابویان

محدوده قیمت: متوسط تا گران

ساعات کاری: 6 عصر تا 2 بامداد

تاوِرن ایروان؛ شیرجه به عمق فرهنگ ارمنی

نمایی از فضای داخلی رستوران تاورن ایروان
این رستوران فضایی خانوادگی دارد- عکاس: Ronen Aharon

اگر دوست دارید به عمق فرهنگ ارمنی شیرجه بزنید، رفتن به رستوران تاورن یا پادوک ایروان را از قلم نیندازید. این رستوران انواع غذاهای سنتی ارمنی و قفقازی را با مواد اولیه ارگانیک و سالم سرو می‌کند. همچنین هنگام صرف غذا می‌توانید از شنیدن موسیقی سنتی ارمنی که هر شب به‌صورت زنده در این رستوران نواخته می‌شود لذت ببرید.

تاورن یکی دیگر از رستوران ‌های ایروان است که فاصله کمی تا میدان جمهوری دارد و اگر احساس کردید که چرخیدن در این میدان برای آشنایی با فرهنگ ارمنی کافی نیست، می‌توانید کمی پیاده‌روی کنید و خودتان را به رستوران تاورن برسانید. این رستوران فضایی خانوادگی دارد و به عقیده مشتریان، برای کودکان هم ایدئال است. توصیه می‌کنیم که پیش از رفتن به این رستوران حتماً با آنجا تماس بگیرید و رزرو کنید؛ چون در صورت داشتن برنامه موسیقی زنده و رقص ارمنی احتمال دارد پر باشد.

آدرس رستوران تاورن ایروان: ایروان، خیابان امیریان

محدوده قیمت: متوسط

ساعات کاری: 9:30 صبح تا 12 شب

رستوران ایرانی شیروان؛ در صورت دلتنگی برای خانه

نمایی از درب رستوران ایرانی شیروان ایروان
لذت خوردن جوجه کباب در خیابان تومانیان – عکاس: Armen Ghazaryan

اگر در ایروان دلتان برای خانه تنگ شد و هوس غذایی ایرانی و معاشرت با هم‌وطنان به سراغتان آمد، سری به رستوران ایروانی شیروان بزنید. مثل مشهورترین رستوران ‌های ایروان، این رستوران ایرانی هم در خیابان تومانیان قرار دارد و با کمی پیاده‌روی از میدان آزادی و خانه اپرای ارمنستان به آنجا می‌رسید.

این رستوران قلیان هم سرو می‌کند و امکان سیگار کشیدن در فضای داخلی آن وجود دارد؛ به همین دلیل گزینه مناسبی برای کودکان و افرادی که به بوی سیگار و قلیان حساسیت دارند نیست. دکوراسیون رستوران شیروان به سبک رستوران‌های سنتی ایرانی طراحی شده که در کنار پرسنل فارسی‌زبان، غذاهای ایرانی باکیفیت و پخش موسیقی سنتی ایرانی، دلتنگی شما برای خانه را از بین می‌برد.

این رستوران بین ارمنی‌ها و توریست‌های خارجی هم بسیار محبوب است و همگی بر سر برخورد خوب پرسنل آن اتفاق‌نظر دارند.

آدرس رستوران ایرانی شیروان ایروان: ایروان، خیابان تومانیان

محدوده قیمت: متوسط تا گران

ساعات کاری: 11 صبح تا 12 شب

کلاسیک برگر؛ برای عاشقان فست‌فود

نمایی از یکی از برگرهای کلاسیک برگر ایروان
بعد از دیدن این عکس، کلاسیک برگر به صدر محبوب‌ترین رستوران‌های شما صعود می‌کند – عکاس: Vadim Chekin

برخی از افراد هستند که میانه خوبی با غذاهای سنتی ندارند و ترجیح می‌دهند در سفر غذاهایی را بخورند که تقریباً در همه جای دنیا با دستور یکسانی پخته می‌شود و مزه مشابهی دارد. کلاسیک برگر یکی از فست‌فودها و رستوران‌ های ایروان است که در این شهر چندین شعبه دارد و به جز مرکز شهر، می‌توانید شعبات آن را در مراکز خرید ایروان هم پیدا کنید.

همان‌طور که از نام این رستوران حدس می‌زنید، برگر غذای اصلی آن است که در کنار انواع و اقسام غذاهای فست‌فودی، پیتزا، بورک، تاکو، سوپ و استیک سرو می شود. غذاهای این رستوران چندان گران نیستند و اگر می‌خواهید سفری به‌صرفه به ایروان داشته باشید، صرف غذا در شعبات این رستوران را در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که آدرس زیر متعلق به بهترین شعبه کلاسیک برگر در خیابان آرام ایروان است.

آدرس کلاسیک برگر ایروان: ایروان، خیابان آرام

محدوده قیمت: ارزان

ساعات کاری: 10 صبح تا 2 بامداد

تاپاستان؛ سفری کوتاه به اسپانیا از ایروان

نمایی از فضای داخلی رستوران تاپاستان ایروان
تاپاستان هم در داخل و هم در فضای خیابانی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند – عکاس: Amirt Das

تاپاساتان یکی از رستوران ‌های ایروان است که فضای سنتی و مدرن در آن به‌خوبی تلفیق شده و به جز صرف غذا، از عکس گرفتن در دکوراسیون جذاب و عجیب آن لذت خواهید برد. این رستوران کمی از مرکز شهر دور است و برای صرف غذا در آن باید خودتان را به محله‌ای برسانید که در مجاورت رودخانه هرازدان قرار دارد و بیشتر هتل‌های ایروان در آن واقع شده‌اند.

تاپاستان هم در داخل و هم در فضای خیابانی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند و منوی آن شامل انواع غذاهای ارمنی، فست‌فود، انواع نوشیدنی و غذاهای اسپانیایی می‌شود و به علت سرو غذاهای وگان، یکی از محبوب‌ترین رستوران‌ها نزد گیاهخواران ارمنی است.

آدرس رستوران تاپاستان ایروان: ایروان، خیابان ماریتیوس سرایان

محدوده قیمت: متوسط

ساعات کاری: 11 صبح تا 12 شب

لاهمجون گایدز؛ عجین‌شدن با پیتزای ارمنی

نمایی از غذاهای لاهمجون گایدز
محبوب‌ترین فست‌فود ارمنی – عکاس: Summer Lewis

لاهمجون یا لاهماجون نوعی پیتزا است که ارمنی‌ها، سوری‌ها و ترک‌ها بر سر مالکیت آن دعوا دارند و عرب‌ها به آن لحم عجین می‌گویند که به معنای گوشت و خمیر است. البته لاهمجون‌های رستوران لاهمجون گایدز تنوع بیشتری دارند و این رستوران به این دلیل که فقط این غذا را سرو می‌کند مشهور شده است. کیفیت بالای لاهمجون‌ها و فضای گرم و صمیمی این رستوران که توسط یک مادر و پسر اداره می‌شود هم در این شهرت بی‌تأثیر نیست.

لاهمجون گایدز ساعات کاری محدودی دارد و اگر اهل خوردن شام دیروقت هستید، باید قید رفتن به این رستوران را بزنید؛ چون از ساعت 7 عصر به بعد بسته است. همچنین اگر روزهای یکشنبه را برای رفتن به این رستوران انتخاب کنید، احتمالاً به در بسته می‌خورید.

لازم به ذکر است که لاهمجون گایدز در دسته ارزان‌ترین رستوران های ایروان قرار می‌گیرد.

آدرس رستوران لاهمجون گایدز ایروان: ایروان، خیابان تومانیان

محدوده قیمت: ارزان

ساعات کاری: 11 صبح تا 7 عصر، یک شنبه‌ها تعطیل

 




     

    سخن آخر

    در این مقاله با 10 مورد از بهترین رستوران‌ های ایروان آشنا شدید. رستوران‌هایی که بعضی از آن‌ها غذاهای سنتی ارمنی، برخی دیگر فست‌فود و بعضی هم غذاهای ایرانی سرو می‌کنند و بسته به سلیقه غذایی، می‌توانید یک یا تعدادی از آن‌ها را در فهرست مقاصد خود در ایروان قرار دهید.

    در انتها هم ذکر این نکته ضروری است که اتاقک در ایروان هم همراه شما است و برای اجاره ویلا و سوئیت در این شهر می‌توانید روی آن حساب کنید.

    سؤالات متداول در مورد رستوران‌ های ایروان

    بهترین رستوران‌ های ایروان کدامند؟

    رستوران شرپ، لواش، دولماما، مرتاقه، تاورن

    بهترین رستوران ایرانی در ایروان کدام است؟

    رستوران شیروان یکی از بهترین رستوران‌های ایرانی ایروان است.

    رستوران شرپ ایروان کجاست؟

    این رستوران در خیابان امیریان ایروان قرار دارد.

    5/5 - (1 امتیاز)

    اتاقک

    مسعود تاجیک

    مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *