بازار‌ها و مراکز خریدشهرها

معرفی مراکز خرید ایروان | از پاساژهای لوکس تا بازارهای محلی

یک قانون نانوشته وجود دارد که بر اساس آن اگر به سفر خارجی بروی و برای دورترین افراد هم سوغاتی نیاوری، به احتمال زیاد از دستت ناراحت می‌شوند. در چنین شرایطی 2 راه وجود دارد. در راه اول برای نزدیک‌ترها چیزهای خوب و گران‌قیمت و برای دورترها چیزهای ارزانی مثل جوراب می‌آورید تا بودجه سفر کم نیاید. این راه احتمال خوردن انگ خساست را بالا می‌برد. در راه دوم هم اصلاً نمی‌گذارید خبر سفرتان به گوش دورترها برسد.

افراد میانه‌رو توصیه می‌کنند که راه اول به‌مراتب از دومی بهتر است؛ چون اگر هر کدام از اطرافیان به نحوی بفهمند که سفر رفته‌اید و برای نیاوردن سوغات آن‌ها را بی‌خبر گذاشته‌اید، میزان ناراحتی آن‌ها به‌مراتب از این که برایشان جوراب بیاورید بیشتر خواهد بود.

ایروان یکی از مقاصد ایدئال برای سفر خارجی است؛ چون ویزا نمی‌خواهد و هزینه‌های سفر به این شهر از دبی، تفلیس و استانبول ارزان‌تر است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و نمی‌خواهید با خریدهای گران‌قیمت منطق اقتصادی آن زیر سؤال برود، حتماً این مقاله را بخوانید؛ چون در آن 10 مورد از مراکز خرید ایروان معرفی شده و در میان آن‌ها هم مراکز خرید گران‌قیمت و هم ارزان قیمت پیدا می‌شود. برای خرید یادگاری برای خودتان گران‌ها را به یاد بسپارید و برای دیگران، آدرس ارزان‌ها را حفظ کنید.

ایروان مال؛ خرید، تفریح و شکم گردی یکجا

نمایی از فضای داخلی یکی از طبقات ایروان مال
بزرگ‌ترین مرکز تفریحی سرپوشیده ایروان با نام جزیره گنج کاپیتان کید نیز در ایروان مال قرار دارد. – عکاس: رضا فروتن

اگر زمان زیادی برای بازدید از سایر مراکز خرید ایروان ندارید، نگران نباشید؛ چون تقریباً هر چیزی که در سایر پاساژهای ایروان وجود دارد را می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید. بزرگ‌ترین مرکز تفریحی سرپوشیده ایروان با نام جزیره گنج کاپیتان کید نیز در ایروان مال قرار دارد که پردیس سینمایی کینو پارک هم آن را تکمیل می‌کند و باعث می‌شود که این پاساژ به یک مرکز تفریحی ایدئال برای بزرگسالان و کودکان تبدیل شود.

بیشتر برندهای مشهور پوشاک جهان مثل زارا، منگو، برشکا و لیوایز در این مرکز خرید شعبه دارند که شعبه منگو ایروان مال تنها شعبه این برند در کل ارمنستان است. اگر گشت‌وگذار در این مرکز شما را گرسنه کرد، می‌توانید به فودکورت آن یا شعبات فست‌فودهای مشهوری مثل KFC که در این پاساژ قرار دارند مراجعه کنید و غذای متناسب با سلیقه خود را نوش جان کنید.

این مرکز خرید در روزهای آخر هفته (یک شنبه‌ها) شلوغ است و در این روزها بسیاری از ارمنی‌ها برای تأمین مایحتاج روزانه خود از هایپرمارکت بزرگ کارفور، به ایروان مال مراجعه می‌کنند.

آدرس مرکز خرید ایروان مال: ایروان، خیابان آرشاکونیاتس

امکانات: فودکورت، پارکینگ، شهربازی، سینما

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

بازار ورنیساژ؛ بزرگ‌ترین بازار فضای باز ایروان

نمایی از ورودی بازار ورنیساژ ایروان
‘گزینه‌ای ایدئال برای خرید سوغاتی از ایروان – عکاس: Petko Tomov

بازار ورنیساژ شبیه بازارهای محلی یا همان جمعه‌بازارها و چند شنبه‌ بازارهای خودمان است و بهترین گزینه برای خرید سوغات و صنایع دستی ایروان محسوب می‌شود. این بازار روباز در مرکز شهر ایروان واقع شده و در آن می‌توانید انواع خاچکار (صنایع دستی ساخته شده از سنگ)، فرش ارمنی، مصنوعات چوبی، نقاشی، جواهرات، پوشاک، ساز موسیقی و انواع آثار هنری هنرمندان ارمنی را پیدا کنید.

بازار ورنیساژ از دهه 80 تاکنون در ایروان فعال است و با طول 350 متر، بزرگ‌ترین بازار روباز این شهر محسوب می‌شود. این بازار تا 6 عصر باز است و توصیه می‌کنیم که خرید از آن را به دیروقت موکول نکنید. قیمت‌ها در این بازار از سایر مراکز خرید ایروان کمی ارزان‌تر است و با چانه زدن می‌توانید قیمت‌ها را کمی پایین‌تر هم بیاورید.

آدرس بازار ورنیساژ ایروان: ایروان، خیابان بوزند

ساعات کاری: 9 صبح تا 6 عصر

روسیا مال؛ همسایه سنت گریگور روشنگر

نمایی از سردر و ورودی مرکز خرید روسیا مال ایروان
این مرکز خرید 7 طبقه در نزدیکی میدان جمهوری ایروان قرار دارد. – عکاس: Mohd El Jehani

بعید است تا ایروان بروید و گذارتان به میدان جمهوری (مشهورترین جاذبه توریستی ایروان) نیفتد. اگر تا میدان جمهوری رفتید و زمان داشتید، می‌توانید از این میدان مسیر جنوب را در پیش بگیرید و وارد خیابان تیگران متس شوید. پس از حدود 10 دقیقه پیاده‌روی، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ایروان یعنی کلیسای سنت گریگور روشنگر را در سمت چپ خود خواهید دید. روبروی این کلیسا یکی دیگر از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایروان با نام روسیا مال قرار دارد.

این مرکز خرید در 7 طبقه احداث شده است و به جز چند برند گران‌قیمت (مثل آدیداس)، سایر فروشگاه‌های آن به برندهای اقتصادی مثل ال سی وایکیکی و دیفکتو و برندهای داخلی ارمنستان تعلق دارد. روسیا مال یک فودکورت بزرگ هم دارد که در صورت افت فشار ناشی از پاساژ گردی در 7 طبقه، به یاری شما می‌آید. در این فودکورت انواع غذاهای محلی، بین المللی و فست‌فود پیدا می‌شود.

آدرس روسیا مال ایروان: ایروان، خیابان تیگران متس

امکانات: فودکورت، زمین بازی کودکان، هایپرمارکت، وسایل بازی الکترونیکی

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

مرکز خرید تاشیر؛ خرید سوغاتی از زیرزمین

نمایی از ورودی خیابان تاشیر در خیابان شمالی ایروان
در این مرکز خرید چند کافه شیک هم وجود دارد که بعد از پاساژ گردی می‌توانید در آن‌ها چای و قهوه بنوشید. – عکاس:Armen Ghazaryan

مرکز خرید تاشیر یا خیابان تاشیر یک پاساژ زیرزمینی 2 طبقه است که بخشی از خیابان شمالی ایروان محسوب می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای خرید سوغات و پوشاک ارزان است. این پاساژ از جمله مراکز خرید ایروان است که در آن تقریباً هر چیزی پیدا می‌شود و علاوه بر پوشاک و سوغات ارمنستان، می‌توانید از آنجا لوازم‌خانگی، مبلمان، محصولات الکترونیکی و … بخرید.

در این مرکز خرید چند کافه شیک هم وجود دارد که بعد از پاساژ گردی می‌توانید در آن‌ها چای و قهوه بنوشید و خستگی‌تان را در کنید. بعد از بازیابی انرژی ازدست‌رفته، می‌توانید به دیدن کاسکاد و مجسمه‌های شهری عجیب آن، خانه اپرا یا میدان جمهوری ایروان بروید که هر 3 فاصله کمی تا مرکز خرید تاشیر دارند.

آدرس مرکز خرید تاشیر ایروان: ایروان، خیابان شمالی

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

دالما گاردن مال؛ بزرگ‌ترین مرکز خرید ایروان

نمایی از ورودی و پارکینگ مرکز خرید دالما گاردن مال، از بزرگترین مراکز خرید ایروان
دالما گاردن مال فودکورت، هایپرمارکت، زمین بازی، سینما و پارکینگ هم دارد. – عکاس: Hayk Messia

دالما گاردن مال یا مرکز خرید باغ دالما، بزرگ‌ترین مرکز خرید ایروان به ادعای سایت TripAdvisor است. این مرکز خرید در خارج از شهر واقع شده و تا بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه فاصله کمی دارد. بهترین برندهای پوشاک جهان از برندهای گران‌قیمت گرفته تا برندهای اقتصادی، در این مرکز خرید 2 طبقه شعبه دارند و از میان آن‌ها می‌توان به پول اند بیر، پولو، آلدو، زارا، آرمانی، برشکا و استرادیواریوس اشاره کرد.

دالما گاردن مال فودکورت، هایپرمارکت، زمین بازی، سینما و پارکینگ هم دارد که آن را به گزینه‌ای همه‌چیزتمام در میان مراکز خرید ایروان تبدیل می‌کند.

آدرس دالما گاردن مال ایروان: ایروان، بزرگراه سیتیرناکابرد

امکانات: فودکورت، هایپرمارکت، زمین بازی، سالن بولینگ، سینما و پارکینگ

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

مرکز خرید مترونوم؛ از شلوغ‌ترین مراکز خرید ایروان

نمایی از یک زوج که نزدیک فوراه مرکز خرید مترونوم نشسته اند
در زمان‌های اوج خرید مثل تعطیلات کریسمس، مرکز خرید مترونوم به‌صورت 24 ساعته کار می‌کند. – عکاس: S Grigorian

مرکز خرید مترونوم یکی دیگر از مراکز خرید ایروان است که فاصله کمی تا مرکز شهر دارد و از نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آن، می‌توانیم به خانه اپرای ارمنستان و کاسکاد اشاره کنیم. مترونوم در 2 طبقه احداث شده است و مثل سایر مراکز خرید بزرگ ایروان میزبان نمایندگی‌های برندهای گران‌قیمت و اقتصادی است.

در این مرکز خرید چندین کافه و فست‌فود قرار دارد که برای رفع خستگی و گرسنگی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. برای رفع خستگی بدون هزینه هم می‌توانید مثل بسیاری از ارمنی‌ها دور فواره مشهور این پاساژ بنشینید. در زمان‌های اوج خرید مثل تعطیلات کریسمس، مرکز خرید مترونوم به‌صورت 24 ساعته کار می‌کند. اگر به دنبال خرید اجناس ارزان قیمت هستید، قید خرید از این پاساژ را بزنید.

آدرس مرکز خرید مترونوم ایروان: ایروان، خیابان موسکوویان

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

مرکز خرید مگامال؛ رقیب سرسخت ایروان مال

نمایی از آب نما و طبقات مرکز مگا مال ایروان
مگا مال هم یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایروان است که در خارج از شهر قرار دارد. – عکاس: Tigran Baghdasaryan

مگا مال هم یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایروان است که در خارج از شهر قرار دارد و از نظر مساحت و امکانات با روسیا مال، دالما گاردن و ایروان مال رقابت می‌کند. مثل این مراکز خرید، مگامال هم فودکورت، هایپرمارکت، زمین بازی کودکان و سینما دارد و بسیاری از برندهای مشهور پوشاک مثل زارا، پول اند بیر و نایک در آن شعبه دارند.

در فودکورت این مرکز خرید می‌توانید انواع غذاهای محلی ایروان و غذاهای بین المللی را نوش جان کنید و علاوه بر پوشاک، می‌توانید از مگا مال لوازم الکترونیکی نیز بخرید.

آدرس مرکز خرید مگامال ایروان: ایروان، خیابان گای

ساعات کاری: 10 صبح تا 10 شب

مرکز خرید اسکادا؛ مخصوص خانم‌ها

نمایی از ورودی اسکادا مال در خیابان
اسکادا یک برند آلمانی تولیدکننده پوشاک زنانه است. – عکاس: S Grigorian

اسکادا یک برند آلمانی تولیدکننده پوشاک زنانه است و شعبه ایروان آن یکی از بزرگ‌ترین شعب این برند در خارج از آلمان محسوب می‌شود. اسکادای ایروان علاوه بر پوشاک، رستوران و کافه هم دارد و در بین مراکز خرید ایروان، بهترین گزینه برای خرید پوشاک زنانه است. البته قیمت کالاهای این فروشگاه نسبتاً بالا است که کیفیت بالای آن‌ها، این قیمت را توجیه می‌کند.

این فروشگاه چندطبقه پارکینگ اختصاصی هم دارد و به برخی از مشهورترین جاهای دیدنی ایروان مثل کاسکاد و خانه اپرا نزدیک است.

آدرس مرکز خرید اسکادا ایروان: ایروان، خیابان ماستروپ ماشتوتس

ساعات کاری: 11 صبح تا 7 عصر

بازار گوم؛ مخصوص خرید خوشمزه‌جات

نمایی از خوراکی هایی که در بازار گوم ایروان به فروش می‌رسند
در این بازار انواع میوه تازه، میوه خشک، لواش ارمنی، سبزیجات، نان گاتا، ادویه و شیرینی به فروش می‌رسد. – عکاس: Tarokh Arzani

اگر خواستید خوراکی‌های خوشمزه ارمنی که به ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار نزدیک هستند را امتحان کنید، حتماً به بازار گوم یا Armenian market سر بزنید. در این بازار انواع میوه تازه، میوه خشک، لواش ارمنی، سبزیجات، نان گاتا، ادویه و شیرینی به فروش می‌رسد و بیشتر فروشندگان آن کشاورزهای ارمنی هستند. به همین دلیل بازار گوم یکی از ارزان‌ترین مراکز خرید ایروان محسوب می‌شود.

اگر قصد دارید هزینه‌های خوردوخوراک سفر به ارمنستان را پایین بیاورید و سوغاتی‌های خوشمزه و ارزان بخرید، بازار گوم را در فهرست جاهای دیدنی خود قرار دهید. برای کاهش بیشتر هزینه‌ها هنگام اقامت در ایروان، با کمک اتاقک در این شهر اقامتگاه رزرو کنید.

آدرس بازار گوم ایروان: ایروان، خیابان خورناتسی

ساعات کاری: 9 صبح تا 6 عصر

خیابان شمالی؛ بهترین گزینه برای خیابان‌گردی و زندگی شبانه

نمایی از سردر نمایندگی سگافردو در ایروان
نمایندگی یکی از مشهورترین برندهای قهوه جهان یعنی سگافردو در این خیابان قرار دارد. – عکاس: Gayane Dallakyan

خیابان شمالی یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های ایروان است که در قلب پایتخت ارمنستان قرار دارد و برای دسترسی به آن کافی است از میدان جمهوری وارد خیابان آبوویان شوید. بعد از کمی پیاده‌روی، ورودی این خیابان را در سمت چپ خود پیدا خواهید کرد. انتهای این خیابان به کاسکاد و خانه اپرای ارمنستان ختم می‌شود. همچنین یکی دیگر از مشهورترین مراکز خرید ایروان یعنی تاشیر نیز در این خیابان قرار دارد.

در این خیابان می‌توانید کافه و رستوران‌های زیبا، نمایندگی برندهای مشهور پوشاک و دست‌فروشانی را پیدا کنید که بیشتر آن‌ها از هنرمندان گمنام ارمنی هستند و آثار هنری خود را می‌فروشند. حتی اگر قصد خرید نداشتید، توصیه می‌کنیم که حتماً عصر یا شب به این خیابان سری بزنید و مشاهده جریان زندگی در آن لذت ببرید.

آدرس خیابان شمالی ایروان: ایروان، بین خیابان ابوویان و خانه اپرا (منطقه کنترون)

سخن آخر

در این مقاله 10 مرکز خرید ایروان را معرفی کردیم که در میان آن‌ها مراکز خرید مدرن و پاساژهای بزرگ و همچنین بازارهای سنتی و محلی وجود داشت. در این مراکز خرید می‌توانید پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیکی، خوراکی و سوغاتی بخرید. در برخی از آن‌ها مراکز تفریحی و سینما هم وجود دارد و گردش در آن‌ها می‌تواند یک روز شما را به خود اختصاص دهد.

در انتها هم فراموش نکنید که اتاقک در ارمنستان هم همراه شما است و برای اجاره ویلا و سوئیت در ایروان به شما کمک می‌کند.

سؤالات متداول در مورد مراکز خرید ایروان

بهترین مراکز خرید ایروان کدامند؟

ایروان مال، روسیا مال، دالما گاردن، مگا مال، خیابان تاشیر

مراکز خرید ارزان ایروان کدامند؟

بازار ورنیساژ، بازار گومی، مرکز خرید خیابان تاشیر

بازار گوم ارمنستان کجاست؟

ایروان، خیابان خورناتسی

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *