شهرها

معرفی شهر یزدانشهر | شهری در شمال شرقی استان کرمان

یزدان‌ شهر یکی از شهرهای استان کرمان است. این شهر در میان شهرهای گردشگری کرمان قرار دارد و کویرهای و بیابان‌های این شهر بسیار محبوب هستند. امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی یزدان‌شهر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

یزدان‌شهر کجاست؟

استان کرمان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین استان‌های ایران پهناور است. این استان مقاصد گردشگری و دیدنی بسیار زیادی دارد. یکی از توابع بسیار زیبا و دیدنی استان کرمان، يزدان‌شهر است. یزدان‌شهر شهری بسیار کوچک به نسبت سایر توابع که در استان کرمان و در شمال‌غربی شهرستان زرند کرمان قرار دارد. با توجه به سرشماری جمعيت که در سال 1385انجام گرفت، یزدان شهر جمعیتی در حدود 5,052 نفری دارد و از جمعیت به نسبت بالایی به نسبت سایر توابع کرمان برخوردار است.

معرفی یزدانشهر
عکس از خبرگزاری مهر

تاریخچه یزدانشهر

یزدانشهر کرمان در سال 1383 با ادغام روستاهای مانند روستای سلسبيل، روستای ده فياض، روستای اکبرآباد کهنوج، شهرک شهيد رجايى، روستای خالق‌آباد، روستای طاهرآباد و روستای محمدآباد تشکیل شد.

یزدانشهر همانطور که گفته شده در شمال شهر زرند قرار دارد. این شهر از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و به غیر از پیشینه تاریخی، دارای سابقه فرهنگی بالای می‌باشد. به گونه‌ای که در سال ۱۲۹۷ شمسی اولین مدرسه در شهرستان زرند در بخش یزدان‌شهر تاسیس شد.

یزدانشهر زرند

از نظر تاریخی نیز یزدانشهر یکی از مراکز مهم قرارگیری بناها و ساختمان‌های قدیمی در شهر زرند استان کرمان محسوب می‌شود. به گونه‌ای که آقای احمد نورالدینی بخش‌دار یزدانشهر در سال ۸۵ اعلام کرد که یزدانشهر در قدیم دارای بازار نسبتا بزرگی بوده و رونق اقتصادی زیادی در میان توابع استان کرمان داشته است.

همچنین یزدانشهر بزرگ‌ترین و بیشترین آثار خشت‌و‌گلی در شمال استان کرمان را دارد و همین امر نشان می‌دهد که یزدانشهر در گذشته رونق بسیاری داشته است. روستاهای یزدانشهر نیز از قدمت بالای برخودار هستند و هر کدام پیشینه فرهنگی مخصوص به خود را دارند.

آب وهوا و اقلیم یزدانشهر 

با توجه به موقعیت قرار گیری یزدانشهر، این منطقه از آب‌وهوای نیمه کویری و خشک برخودار است. هوای یزدانشهر در اغلب روزهای سال آفتابی و خشک می‌باشد. این شهر تابستان‌های نسبتا گرم و خشک و زمستان‌های سردی و البته خشک دارد. برعکس تصور عامه مردم، مناطق کویری زمستان‌های بسیار خشک و سخت دارند زیرا رطوبت هوا پایین است و همین امر بر خشکی و سردی هوا می‌افزاید.

میانگین بارش در یزدانشهر حدودا ۱۴۰میلی‌متر است و بیشترین میزان بارش یزدانشهر در آذرماه اغلب ثبت می‌شود. در اطراف یزدانشهر مناطق کوهستانی زیادی نیز وجود دارد. کوه‌های اطراف یزدانشهر در حدود 3700 متر ارتفاع دارند و روستاهای که در این منطقه قرار دارند، از اقلیم نیمه کوهستانی برخودار هستند و شدت گرما در این مناطق کمتر از مناطق کویری استان کرمان است.

یزدانشهر کرمان

تعداد روزهای برفی یزدانشهر بسیار کم بوده و در روزهای 16 و 17 دی‌ماه سال 1392 بیشتر بارش برف برای یزدانشهر ثبت شده است. در این روزها میزان بارش برف به بیش از 25 سانتیمتر رسید که در 30 گذشته یزدانشهر این حجم از بارش برف بی‌سابقه بود.

بهترین زمان سفر به یزدانشهر

با توجه به اقلیم این منطقه، بهترین فصل سفر به یزدانشهر، روزهای خنک و آفتابی پاییز است. فصل پاییز از شدت گرمای هوا کاسته شده و از سرمای خشک زمستان نیز خبری نیست. اما بهار نیز می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به یزدانشهر باشد. یزدانشهر در اوایل بهار روزهای معتدلی رو تجربه می‌کند.

طبیعت یزدانشهر
عکس از ایرنا

جاهای دیدنی یزدانشهر

یزدانشهر یکی از شهرهای زیبا استان کرمان است. این منطقه که به تازگی به پیوستن چندین روستا تشکیل شده، تاریخچه روستاها مختلف کرمان را در خود نهان کرده است. در میان آثار تاریخی یزدانشهر در ابتدا می‌توان به دیدنی‌های تاریخی این منطقه اشاره کرد. از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر عبارت است از:

  • چهاربرج یزدانشهر
  • حمام حسن خانی
  • برج مكعبی یزدانشهر
  • برج حبيب‌اله خان
  • خانه حيدرخان
  • امامزاده شهید‌ بها‌الدین
  • برج عبدالله خان
  • حمام خالق آباد
  • قلعه دختر
  • قلعه کهنه شعبجره
  • قلعه نو شعبجره
  • قلعه دیو یزدانشهر
  • محله تاریخی روستای حصن آباد
  • برج جلال آباد

دیدنی های تاریخی یزدانشهر

در کنار آثار تاریخی یزدانشهر به آثار طبیعی این شهر نیز باید اشاره کنیم. یزدانشهر از طبیعت کویری بهره می‌برد و کویرها و بیابان‌های این منطقه یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های یزدانشهر محسوب می‌شود. تپه‌های شنی یزدانشهر برای گردشگرانی که به کویرگردی علاقه دارند می‌تواند جذاب باشد. همچنین کوه‌های اطراف یزدانشهر برای کوهنوردانی دوست دارند به قله‌های بالای 3000 متر صعود کنند، مناسب است.

طبیعت یزدانشهر
عکس تزيئنی‌ست.

همچینن معماری روستاهای یزدانشهر از دیگر دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود. روستاهای یزدانشهر دارای معماری کویری هستند و دیدن کوچه‌ها، خانه‌های روستای و فرهنگ روستاها می‌تواند برای طبیعتگردان جذاب باشد.

سوغات و صنایع دستی یزدانشهر

اغلب گردشگران با سفر به شهرهای مختلف به دنبال خرید سوغاتی یا صنایع دستی آن شهر هستند. یزدانشهر نیز صنایع دستی مخصوص خود را دارد که توسط مردم محلی برای گذران زندگی درست یا بافته می‌شده است. از مهم‌ترین صنایع دستی یزدانشهر می‌توان به پته‌دوزی اشاره کرد.

پته دوزی یزدانشهر 

یکی صنایع دستی مهم یزدانشهر، پته دوزی است. پته دوزی در تمام استان کرمان بافته می‌شود ولی هر شهر الگو و نقشه‌های مخصوص خود را دارد. این نقشه‌ها از فرهنگ و طبیعت شهرها الهام گرفته شده‌اند. اکثر هنرمندان پته‌دوز یزدانشهر، زنان و دختران هستند. آن‌ها به کمک سوزن، نقوشی بداهه را بر روی  ‌پارچه‌های پشمی ضخیمی (عریض) حک می‌کنند. پارچه سوزن‌دوزی شده قاب می‌شوند و به گردشگران فروخته می‌شود. در گذشته از هنر پته دوزی برای پرده، ملافه، دستمال و روفرشی استفاده می‌شده است.

صنایع دستی یزدانشهر

پسته یزدانشهر 

یکی از مهم‌ترین سوغات خوراکی یزدانشهر، پسته است. پسته مهم‌ترین محصول کشاورزی روستاهای یزدانشهر محسوب می‌شود. پسته یزدانشهر به مانند پسته‌های استان کرمان از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخودار است.همچنین کشک مغز پسته مخصوص یزدانشهر است. این نوع کشک از مغز پسته تهیه می‌شود و دارای طعم خاص و منحصربه‌فردی است.

سوغات یزدانشهر

قالی و قالیچه یزدانشهر

از دیگر صنایع دستی یزدانشهر می‌توان به قالی و قالیچه این شهر اشاره کرد. قالی و قالیچه دستباف یزدانشهر زرند توسط زنان بافته می‌شود. نقشه‌های قالی از فرهنگ این منطقه الهام گرفته شده است. اکثر نقشه‌ها توسط زنان به صورت بداهه بافته می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *