شهرها

سوادکوه کجاست | شهری در دلِ جنگل‌های مازندران

اگر دل‌تنگ شهرهای شمالی هستید، به سوادکوه در شرق مازندران و همسایگی تهران بروید؛ شهری که در اوج تابستان هم هوای شرجی ندارد و طبیعت در هر گوشه و کنار آن، دست‌نخورده و بکر باقی مانده‌ است.

این شهر شمالی در نزدیکی تهران و در جاده فیروزکوه قرار دارد و با جنگل و کوه و آبشارها محاصره شده است. در سفر به این شهر کوهستانی با ابرها همسایه می‌شوید و در کلبه‌های چوبی آن، رویای زندگی در یک جنگل انبوه را به حقیقت پیوند خواهید داد. اگر علاقه‌مند سفر به این منطقه هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر از این شهر زیبا برایتان بگوییم.

سوادکوه کجاست؟

منظره از دشتی سرسیز در میان کوه هایی پوشیده شده از درختان
این شهر زیبا، در شرق استان مازندران و در فاصله 250 کیلومتری با تهران قرار دارد.

سواد کوه در شرق استان مازندران قرار دارد و با دو استان تهران و سمنان مرز مشترک دارد. این شهر سرسبز شمالی، در کوهپایه‌های البرز مرکزی واقع‌شده و به همین علت دارای آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع است.

فاصله سوادکوه تا تهران ۲۵۰ کیلومتر است و شما می‌توانید با 3 ساعت رانندگی از پایتخت، به این شهر زیبا سفر کنید. این فاصله نزدیک سبب شده است که تهرانی‌ها، برای سفری یک‌روزه روی این شهر حساب باز کنند و روزهای آخر هفته خود را به گشت‌وگذار در این شهر زیبا اختصاص دهند.

تاریخچه سوادکوه

طبق اسناد تاریخی و کاوش‌های انجام‌شده، این شهر بخشی از نواحی کهن طبرستان بوده است. همین موضوع در کنار قلعه‌های تاریخی به‌جامانده و معروفی مثل قلعه کنگلو و قلعه حسن بور، از قدمت تاریخی این شهر و اصالت آن به ما خبر می‌دهند.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم سوادکوه

مردم این شهر مسلمان هستند و به زبان مازندرانی، با گویش سوادکوهی صحبت می‌کنند. از معروف‌ترین رسم‌های قدیمی اهالی این خطه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوروز خوانی: رسمی که در آن چوپانان در آخرین ساعات سال و شب‌هنگام، صدای زنگوله‌ها را در می‌آورند و با خواندن شعر و آواز، نوید سال نو را می‌دهند.
  • شب‌نشینی: رسمی که بیشتر در نیمه دوم سال برگزار می‌شود. در این آیین، مردم هر محله دورهم جمع می‌شوند و حکایت و داستان‌های قدیمی را می‌خوانند.
  • مراسم پنو: این رسم بیشتر بین دامداران رایج است و موقع انتقال دام به ییلاق‌ها انجام می‌شود.

روستاهای سوادکوه

تقسیمات کشوری این شهرستان شامل دو بخش مرکزی و زیرآب می‌شود که هرکدام شهرها و دهستان‌های مختلفی دارند.

  • بخش مرکزی: دو شهر پل سفید و آلاشت با دو دهستان ولوپی و دهستان راستوپی
  • بخش زیرآب: شهر زیرآب و دو دهستان سرخ کلا و دهستان کسلیان

اقتصاد سوادکوه

متأسفانه این منطقه باوجود تمام منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری که دارد، یکی از محروم‌ترین شهرهای مازندران به حساب می‌آید؛ دلیل آن هم عدم رسیدگی کافی به شهر است. با این حال از سالیان دور تا به امروز، صنایع دستی این منطقه، نقش پررنگی در اقتصاد شهر داشته است. از طرف دیگر، دام‌پروری نیز در این شهر رواج دارد و علت آن هم موقعیت جغرافیایی و مراتع سرسبز است.

آب‌ و هوای سوادکوه

تعدادی زمین زارغی تقسیم ینذی شده و در کنار هم قرار گرفته شده در پایین یک کوه پوشیده شده از درختان
گرما هیچ وقت پایش را در این منطقه نمی‌گذارد!

سوادکوه مازندران، در میان جنگل و کوهستان واقع‌ شده و به همین خاطر از نفوذ هوای شرجی در امان مانده است. در بهار و تابستان، هوای این نقطه از ایران، کوهستانی و خنک است و در آن خبری از گرمای هوا نیست.

از سوی دیگر در پاییز و زمستان، این منطقه‌ی ییلاقی پر بارش خواهد بود و هوا بسیار سرد می‌شود. با این حال اگر اهل برف‌بازی هستید، سفر زمستانی به این شهر، می‌تواند تجربه شگفت‌انگیزی را برایتان به ارمغان بیاورد.

بهترین زمان سفر به سوادکوه

پلی قدیمی که ذو کوه را به هم وصل می کند
بهترین زمان سفر به این شهر، نیمه اول سال است.

سواد کوه منطقه‌ای کوهستانی محسوب می‌شود و با مه و ابر غلیظ احاطه شده است؛ درنتیجه سفر به این شهر در روزهای گرم سال بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای سفر به این منطقه در روزهای سرد سال، نیاز به تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ دارید و به همین خاطر، نمی‌توانید به‌راحتی از دیدنی‌های منطقه بازدید کنید.

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، به دلیل برودت هوا و بارش‌های بسیار، جاده لغزنده می‌شود و احتمالاً به دلیل اینکه باید آهسته برانید، مسیر نیز طولانی‌تر خواهد شد. با این حال برای دوستداران فصل سرد و کوهنوردان عاشق برف و اسکی، سفر به این منطقه در پاییز و زمستان نیز، جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی سوادکوه

بخش وسیعی از طبیعت سواد کوه مازندران را جنگل‌های انبوه و پر دار و درخت تشکیل می‌دهند؛ درختانی همچون افرا، راش، توسکا و … ریه این منطقه را پر از اکسیژن می‌کنند و هوایی پاک را به گردشگران هدیه می‌دهند.

جنگل و رودخانه پلنگ دره

رودخانه ای کم عمق در میان جنگل و چند نفر داخل آن
نمایی زیبا از طبیعت زیبای این رودخانه

جنگل و رودخانه پلنگ دره، از بهترین جاهای دیدنی ایران است که در منطقه شیرگاه قرار دارد. در کنار رودخانه پیمایش کنید تا در آخر به آبشار خروشان پلنگ‌دره برسید و از آب‌وهوای بی‌نظیر و طبیعت سرسبز و منحصر‌به‌فرد جنگل سرخوش شوید.

این منطقه در تابستان میزبان گردشگران زیادی است که می‌خواهند تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنند. از ابتدای اردیبهشت می‌توانید به این منطقه جنگلی سفر کنید و در روزهای گرم تابستان هم از هوای خنک و آب‌تنی در رودخانه لذت ببرید.

آبشار گزو

آبشار ی جاری شده در مان درختان سر سبز از روی سنگ ها به نام گزو
آبشار گزو یکی از جاذبه‌های پرطرفدار این منطقه ییلاقی است.

یک جاذبه دیگر در منطقه شیرگاه، آبشار زیبایی به نام آبشار گزو است؛ آبشاری که از کوه جاری شده و در دلِ جنگل‌های سرسبز لفور قرار دارد. اگر دل‌تنگ کوه و جنگل هستید، حتماً خودتان را به این آبشار برسانید.

آبشار ورسک پل سفید

آبشاری بلند در حال جاری شدن از روی سنگ ها به نام ابشار ورسک پل سفید
تصویری خیره‌کننده از آبشار ورسک پل سفید

آبشار ورسک پل سفید یا چشمه‌علی، آبشاری خروشان در روستای ورسک است. ارتفاع این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد و در شرق روستا قرار دارد. در اطراف این آبشار می‌توانید از طبیعت سرسبز و آب و هوایی مطبوع لذت ببرید.

دریاچه لفور

دریاچه ای زیبا در کنار کوه و جنگل سرسبز به نام دریاچه لفور
بهترین زمان بازدید از این دریاچه، اردیبهشت تا شهریور است.

دریاچه لفور یا سد البرز، محل تلاقی سه رودخانه کارسنگ‌رود، اسکلیم‌روهار و آذر رود است. وجود این دریاچه در جوار جنگل‌های لفور، صحنه‌ای تماشایی را خلق کرده و گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب کرده است. بهترین زمان بازدید و قایق‌سواری در این دریاچه، اردیبهشت تا شهریورماه است.

غار کیجاک چال

غاری در میان یک کوه سنگی
پیمایش این غار، کار چندان راحتی نیست!

یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب این شهر شمالی، غار کیجاک چال است. این غار در ۱۰ کیلومتری جنوب پل سفید قرار دارد و پیمایش مسیر آن آسان نیست؛ در نتیجه اگر می‌خواهید از این غار آهکی جذاب با سقف گنبدی بازدید کنید، باید تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته باشید.

غار زنگیان

غار زنگیان در پایین‌دست روستایی با همین نام قرار گرفته است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. قدمت این غار طبیعی بسیار زیاد است و به گفته برخی از محلیان، در زمان حمله مغول‌ها، از این غار به عنوان زندان استفاده می‌کردند.

روستای جنگلی اوریم

چند خانه با سقف های شیروانی در روستای جنگلی اوریم
تصویری زیبا و آرامش‌بخش از روستای اوریم

این منطقه ییلاقی، به داشتن جنگل‌های سرسبز و زیبا مشهور است. یکی از این جنگل‌ها در روستای اوریم در دهستان راستوپی قرار دارد. در این جنگل پر دار و درخت، هوا معتدل و مطبوع است؛ طوری که در وسط تابستان نیز از هوای خنک آن لذت خواهید برد.

جنگل هلی‌دار

جنگل زیبا با درختانی که روی آنها خزه بسته به نام جنگل هلی‌دار
جنگل‌ها این شهر را در آغوش گرفتند.

یکی دیگر از جنگل‌های انبوه و بکر در این دیار، جنگل هلی‌دار است. این جنگل به علت ارتفاع زیاد، اغلب اوقات با مه غلیظ پوشانده می‌شود و فضایی تکرار نشدنی را برای گردشگران به وجود می‌آورد. در سفر به این منطقه، فرصت قدم زدن در جنگلی متراکم را که روی ابرها قرار دارد، از خودتان دریغ نکنید.

ارفع کوه

کوه هایی پوشده از درختان که نزدیک قله آنها را مه گرفته ارفع کوه
ارفع کوه، بام شهرستان سواد کوه به حساب می‌آید.

ارفع یا ارفه کوه در روستای ارفع ده قرار دارد که در ارتفاع ۱۵۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا یکی از بام‌های شهر به حساب می‌آید و از بالای آن می‌توانید مناطق بکر و زیبای اطراف را تماشا کنید. همچنین در دامنه ارفع کوه، گوسفندان در حال چرا را خواهید دید که منظره‌ای فوق‌العاده را ایجاد کرده‌اند.

پل ورسک

پلی قدیمی برای عبور قطار به نام پل ورسک
آیا می‌دانستید در جنگ جهانی دوم، به این پل، لقب پل پیروزی را دادند؟

پل ورسک از یادگاری‌های دوران پهلوی محسوب می‌شود که روی دره‌ای به همین نام ساخته شده است. باید بگوییم اهمیت این پل، در زمان جنگ جهانی دوم دوچندان شده بود؛ طوری که لقب پل پیروزی را به آن دادند.

روستای آلاشت

نمایی ا بام شیروانی و رنگارنگ خانه های روستای آلاشت
تصویری از روستای آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی

روستای تاریخی آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی بوده است. این روستای کهن و خوش آب‌وهوا، به ثبت ملی نیز رسیده و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است. بافت قدیمی خانه‌های این روستا در کنار موزه مردم‌شناسی که در واقع خانه مرمت‌شده رضاشاه پهلوی است، از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا به شمار می‌رود.

دریاچه شورمست

دریاچه ای در میان طبیعت و درختان با برگ های رنگی در پاییز به نام دریاچه شورمست
دریاچه شورمست، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این منطقه است.

دریاچه شورمست یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که شما را مست شور و اشتیاق سفر خواهد کرد. این دریاچه کوچک و زیبا، در قلب جنگل واقع شده و درختان چند صد ساله دور تا دور آن را احاطه کرده‌اند.

رودخانه کسیلیان

رودخانه ای در جنگل سرسبز که د کیان آن سنگ هایی بزرگ دیده می شود و مردی در نزدیکی آب کسیلیان
در سفر به این شهر، لذت آب‌تنی در این رودخانه را از دست ندهید.

رودخانه کسیلیان از ارتفاعات شرق شیرگاه سرچشمه می‌گیرد و در میان جنگل‌های انبوه البرز جریان دارد. در کنار این رودخانه جنگلی، حوضچه‌های طبیعی زیادی وجود دارند که آب‌تنی در آن‌ها، به‌خصوص در روزهای تابستانی، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی سوادکوه را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی سوادکوه

گلیم کوچک رنگارنگی که به شکل نمادین روی یک کایم واقعی رنگارنگ است
فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و نمدمالی از معروف‌ترین صنایع دستی این خطه هستند.

 معروف‌ترین سوغات خوراکی این منطقه، کماج، پشت‌زیک، پیس گنده و دختر دونه هستند که توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه امتحان کردن این طعم‌های شیرین و جدید را از دست ندهید.

علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی شهر و قرار گرفتن آن در پناه رشته‌کوه‌های البرز، سبب شده گیاهان دارویی و کوهی مثل گل‌گاوزبان و سبزی‌های محلی در این منطقه به‌وفور یافت شوند. این گیاهان که خواص درمانی و دارویی دارند در بازارهای محلی به فروش می‌رسند و گردشگران می‌توانند از این سبزی‌های ارگانیک استفاده کنند.

سوغات این منطقه به خوراکی‌های خوشمزه آن محدود نمی‌شود؛ چون‌که اهالی در ساخت انواع و اقسام کارهای دستی، تبحر دارند. از مهم‌ترین صنایع دستی این خطه می‌توان به ظروف چوبی اشاره کرد. همچنین در بخش شیرگاه، بافته‌های ابریشمی که بسیار زیبا و ارزشمند هستند، رایج است. در مناطق خوش آب‌وهوای لفور و آلاشت نیز پتوهای نخی، دستکش پشمی و جوراب‌های بافتنی رواج دارد.

فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و نمدمالی نیز در جای‌جای این منطقه کوهستانی دیده می‌شود که در کار اصلی روستاییان یعنی دام‌پروری ریشه دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات سوادکوه را مطالعه کنید.

غذاهای محلی سوادکوه

مقدار سبزی پلو و یک ماهی سرخ شده به همراه دورچین لیمو و شوید در کنار آن
آشنایی با غذاهای محلی این شهر

در سفر به این شهر، تیرنگ بشتی، حلوای مخصوص و ارسیولی را حتماً امتحان کنید. تیرنگ بشتی نوعی ته‌چین است که با برنج، شیر و ماست تهیه می‌شود. حلوای مخصوص نیز یک نوع غذای سنتی است که در جشن‌ها و اعیاد آن را می‌پزند. ارسیولی هم نوعی نان محلی است که با آرد برنج و در تنورهای محلی پخته می‌شود.

رستوران‌های سوادکوه

رستوران‌های سوادکوه
رستوران ماه و ماهی، یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های این منطقه –
عکاس: koorosh m.hosseiny

در سفر به این شهر، امتحان کردن یک وعده غذای خوشمزه را در رستوران‌ها از دست ندهید. در ادامه 3 تا از معروف ترین رستوران‌های این منطقه را معرفی می‌کنیم.

رستوران ماه و ماهی

این رستوران در کنار حوضچه‌های پرورش ماهی و رود لفور راه‌اندازی شده است و آلاچیق‌های بسیاری در کنار رودخانه دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای محلی و ماهی قزل‌آلا را سفارش دهید.

آدرس رستوران ماه و ماهی: مازندران، سواد کوه، کیلومتر 10 جاده لفور، نرسیده به سد لفور

دیزی سرای حاجی درزی

اگر در سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا، هوس نوش جان کردن یک وعده دیزی به سرتان زد، پیشنهاد می‌کنیم به دیزی سرای حاجی درزی بروید. این دیزی سرا با فضایی صمیمی و دکوراسیون چوبی، طرفداران زیادی دارد.

آدرس دیزی سرای حاجی درزی: مازندران، سواد کوه، شیرگاه، خیابان شهید تیموری

رستوران پایتخت

یکی دیگر از دیگر رستوران‌های پرطرفدار این منطقه رستوران پایتخت است. این رستوران در دو فضای باز و بسته میزان گردشگران است و در آن غذاهای سنتی ایرانی مثل جوجه‌کباب، چلوکباب، انواع خورش و آش در کنار غذاهای محلی، سرو می‌شود.

آدرس رستوران پایتخت: مازندران، سواد کوه شمالی، شیرگاه، خیابان تیموری، جنب بانک ملی

برای آشنایی بیشتر مقاله معرفی رستوران‌های شیرگاه و سوادکوه را مطالعه کنید.

مراکز خرید سوادکوه

چند غرفه از یک بازار نرشی که و حصیر می فروشند
تصویری زیبا از حال و هوای سرزنده بازارهای محلی

معروف‌ترین مراکز خرید این شهر، بازارهای هفتگی آن هستند؛ بازارهایی که مانند دیگر بازارهای شمالی پر از شورونشاط و سرزندگی هستند.

در دوشنبه‌بازار پل سفید و سه‌شنبه‌بازار زیرآب، می‌توانید محصولات بسیاری از جمله سبزی‌های محلی تر و تازه، ترشی‌های محلی، میوه‌های ارگانیک، لبنیات سنتی و حتی صنایع دستی را خریداری کنید. خوب است بدانید که اهالی منطقه نیز، مایحتاج خود را از این بازارهای هفتگی تهیه می‌کنند و با بازدید از این بازار، می‌توانید با فرهنگ مردمان این شهر نیز بیشتر آشنا شده و با آن‌ها معاشرت کنید.

اقامت در سوادکوه

برای اقامت در این شهر گزینه‌های مختلفی، از ویلاهای لوکس گرفته تا آپارتمان‌های مبله و کلبه‌های چوبی در دلِ جنگل پیش روی‌تان خواهد بود. کافی است بدانید که چطور اقامتگاهی می‌خواهید.

اگر اهل معاشرت با مردم بومی هستید و آشنایی با فرهنگ این منطقه برایتان جالب است، اقامتگاه‌های بومگردی را انتخاب کنید.

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و زندگی یکی دو روزه در جنگلی سرسبز و بکر را ترجیح می‌دهید، کلبه‌ و ویلاهای جنگلی بهترین گزینه برای شما هستند. در این کلبه‌ها، صبح را با آواز پرندگان شروع می‌کنید و امکان خوردن صبحانه و ناهار محلی نیز در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، امکان اجاره کلبه جنگلی در سوادکوه و رزرو سوئیت‌های شیک، در تمامی مناطق این شهر برای گردشگران وجود دارد. این اقامتگاه‌ها را می‌توانید پیش از آغاز سفر در سایت اتاقک مشاهده کنید و با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، یکی از آن‌ها را رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به سوادکوه

حالا که فهمیدیم سواد کوه کجاست، وقت آن رسیده است که روش‌های مختلف دسترسی به این شهر زیبا و جنگلی را بررسی کنیم.

سفر با قطار

مسیر ریلی سواد کوه یا پل سفید، بسیار زیباست؛ طوری که بسیاری از گردشگران، تنها برای دیدن زیبایی مسیر، ترجیح می‌دهند با قطار به این منطقه از شمال کشور سفر کنند. شما می‌توانید در مسیر ریلی، روی پل ورسک که ۸۰ سال از قدمت آن می‌گذرد توقف کنید و از آنجا طبیعت بی‌نظیر روستای ورسک را تماشا کنید.

سفر با هواپیما

سفر هوایی به این شهر، بیشتر برای مسافرین از شهرهای دورتر مثل شهرهای جنوبی و غربی مناسب است؛ چراکه تنها راه سفر هوایی به این شهر، فرودگاه ساری است. از ساری هم باید با تاکسی به سمت مقصد اصلی‌تان حرکت کنید.

سفر با اتوبوس

از ترمینال‌های تهران اتوبوس‌هایی به مقصد سواد کوه وجود دارند. سفر با اتوبوس، سفری کم هزینه است که طرفداران زیادی دارد؛ به خصوص که مسیر چندان طولانی و خسته کننده نیست.

سفر با خودروی شخصی

سواد کوه پیش از قائمشهر قرار دارد و مسیر رسیدن به آن، جاده تهران-قائمشهر است. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، ابتدا به سمت رودهن و سپس دماوند حرکت کنید تا پس از آن در جاده فیروزکوه قرار بگیرید و بعد به مقصد اصلی‌تان برسید. این مسیر حدود سه ساعت طول می‌کشد و در مواقع کم ترافیک، ممکن است زودتر نیز برسید.

نکاتی که در سفر به سوادکوه باید بدانید

  • در نیمه اول سال، حتماً قبل از سفر، اقامتگاهتان را رزرو کنید.
  • در سفر با خودروی شخصی، از سلامت ماشین مطمئن شوید. لاستیک زاپاس، زنجیر چرخ و 4 لیتر بنزین اضافی همراه داشته باشید.
  • در نیمه دوم سال، قبل از سفر، از وضعیت جاده و شرایط جوی باخبر شوید.
  • موقع بازدید از جاذبه‌های طبیعی، حواستان به محیط‌زیست باشد.
  • با تجهیزات کامل کمپ کنید.
  • اگر آتش روشن کردید، مطمئن باشید قبل از ترک محل، خاموش شده باشد.
  • در سفر به هر شهری، به عقاید مردم محلی و شیوه زندگی آن‌ها احترام بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله، همه اطلاعاتی را که برای سفر به سوادکوه نیاز داشتید، گفتیم. از تاریخچه‌اش صحبت کردیم و بعد سراغ جاذبه‌های دیدنی، غذاهای محلی، سوغات و صنایع دستی رفتیم. در انتها هم راه‌های دسترسی و روش‌های اقامت را بررسی کردیم. امیدواریم سفری خاطره‌انگیز به این منطقه داشته باشید و باز هم می‌گوییم مثل همیشه، برای اجاره اقامتگاه، روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره سوادکوه

چطور به سوادکوه برویم؟

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید ابتدا به سمت رودهن و سپس دماوند حرکت کنید، پس از آن در جاده فیروزکوه قرار می‌گیرید و به سوادکوه می‌رسید. این مسیر حدود سه ساعت طول می‌کشد و در مواقع کم‌ترافیک ممکن است زودتر نیز به مقصد برسید.

فاصله تهران تا سوادکوه چند ساعت است؟

فاصله سوادکوه تا تهران ۲۵۰ کیلومتر است و شما می‌توانید با 3 ساعت رانندگی از پایتخت، به این شهر زیبا سفر کنید.

4.6/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *