تجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

معرفی کامل آلاشت | سفر به آشیانه عقاب‌ها

وقتی آدم خیلی خوشحال است، مثل وقتی خبری که مدت‌ها منتظرش بود به دستش می‌رسد، رتبه دلخواهش در کنکور را به دست می‌آورد، همسر دلخواهش بالاخره بله را می‌گوید و … احساس می‌کند پاهایش از زمین فاصله گرفته است و به‌اصطلاح در آسمان‌ها سیر می‌کند. این‌جور مواقع، بقیه هم از دیدن حال خوش آدم، سرحال می‌آیند.

حالا ربط این حرف‌ها به آلاشت را بهتان می‌گویم. آلاشت و شهرهایی مثل آلاشت که در ارتفاعاتی بالاتر از سطح دریا قرار دارند، مثل همان آدم‌های خیلی خوشحال هستند که این قدرت را دارند تا بقیه را هم از حال خوبشان بی‌نصیب نگذارند.

 اگر دلتان می‌خواهد به شهری بروید که مثل یک آدم همیشه خوشحال و سر کیف است و می‌تواند حال و هوایتان را حسابی عوض کند، به آلاشت مازندران بروید. شهری که پاهایش 1900 متر از سطح دریا فاصله گرفته است و حتی عقاب‌ها هم آنجا را برای زندگی دوست دارند.

آلاشت کجاست؟

خانه‌ای قدیمی و زیبا در آلاشت
آلاشت یکی از شهرهای سوادکوه در استان مازندران است. – عکاس: محمد فلاح

حالا که وسوسه شدید به شهر آلاشت بروید، حتماً اولین سؤالی که در ذهنتان شکل می‌گیرد این است که آلاشت کجاست؟ یا آلاشت در چه شهری است و از این قبیل. آلاشت یکی از شهرهای سوادکوه در استان مازندران است. فاصله تهران تا آلاشت تقریباً 254 کیلومتر است و به همین خاطر در گروه شهرهای نزدیک به پایتخت قرار می‌گیرد.

آلاشت در لغت به معنی آشیانه عقاب است و علت انتخاب این اسم برای این شهر، عقاب‌های زیادی است که تصمیم گرفتند آسمان این شهر را تصاحب کنند!

برای اجاره ویلا و سوئیت سواد کوه به سایت اتاقک بروید و اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

تاریخچه آلاشت

رضاشاه پهلوی در آلاشت به دنیا آمد و به همین خاطر آلاشت سوادکوه یک شهر تاریخی شناخته می‌شود؛ با این حال قدمت این شهر بیشتر از این‌هاست. آلاشت در استان مازندران قرار دارد و تاریخدانان معتقدند قدمت سکونت در مازندران، به زمان آماردها می‌رسد. پس احتمالش است که آن موقع هم گروهی از آماردها که دلشان می‌خواسته در ارتفاع زندگی کنند در آلاشت زندگی کرده باشند.

فرهنگ و آداب و رسوم آلاشت

اهالی آلاشت از قوم طبری هستند و به گویش سوادکوهی صحبت می‌کنند. یکی از نکات جالب در مورد آلاشت این است که این شهر از محله‌های مختلفی تشکیل شده و اتفاقاً نام آن محله، پسوند نام خانوادگی اهالی آن منطقه هم است.

یکی از رسوم و سرگرمی‌های قدیمی اهالی آلاشت این است که افراد سالخورده در فصل بهار گیاهان دارویی را در دشت‌ها و دامنه کوه‌های آلاشت جمع‌آوری می‌کنند. این افراد، با تجربه خودشان در طول سال‌ها و آنچه از بزرگ‌ترهای خودشان یاد گرفته‌اند، از این گیاهان دارویی برای درمان طبی بیماری‌ها یا پیشگیری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

روستاهای آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه است و از چند روستا و محله تشکیل شده است. روستای سوادرودبار یا در گویش محلی ساتروآر با 2 منطقه پایین‌محله و بالا محله، روستای هلی چال، گلیان، چرات و … از جمله روستاهای آلاشت است.

اقتصاد آلاشت

مردی میانسال و هنرمند در تولید صنایع دستی آلاشت
دامپروی و تولید صنایع‌دستی پایه‌های اصلی اقتصاد آلاشت است. – عکاس: امیر

دامپروی و تولید صنایع‌دستی پایه‌های اصلی اقتصاد آلاشت است. در کنار این‌ها بخش‌هایی از شهر آلاشت به خاطر موقعیت جغرافیایی و خاک حاصلخیزی که دارد، بستری مناسب برای کشت گندم، سیب‌زمینی، چغندر و … است. در این شهر درختان گیلاس، فندق و گردو، هم به زیبایی‌های آلاشت اضافه کرده‌اند و هم میوه‌هایشان، بار بخشی از اقتصاد شهر را به دوش می‌کشند.

زنان آلاشت نقش پررنگی در اقتصاد این شهر دارند. آن‌ها با دستان هنرمندانشان و خلق صنایع‌دستی بی‌نظیری مثل جاجیم‌بافی، بازیگر مهمی در صحنه اقتصاد آلاشت هستند.

آب‌وهوای آلاشت

در مقدمه گفتم که آلاشت مثل یک آدم در خوشحال‌ترین لحظه زندگی‌اش است که پاهایش 1900 متر از سطح زمین فاصله گرفتند. با این اوصاف حتماً خودتان متوجه شدید که آب‌وهوای آلاشت کوهستانی است.

وقتی آب‌وهوای شهری کوهستانی باشد به این معناست که بهار آن تا قبل از گرم شدن هوا، خنک و حتی کمی سرد است. تابستان‌هایش آب‌وهوایی مطبوع دارد که باعث می‌شود در دسته مناطق ییلاقی قرار بگیرد. پاییز آلاشت تا قبل از این‌که روزها آن‌قدر کوتاه شوند که خبر از آمدن زمستان بدهند، خیلی خنک با بارندگی‌های فراوان است و در زمستان‌ها تحمل سرما کار هرکسی نیست و سکونت در شهر سخت می‌شود.

راستی بگویم میانگین دمای این شهر بین 7.5 تا 10 درجه سانتی‌گراد است و این یعنی در آلاشت کم پیش می‌آید که دمای هوا بالای 20 درجه سانتی‌گراد برود. (برای من که در حالی این مقاله را می‌نویسم که دمای شهر بالای 40 درجه سانتی‌گراد است، تصور سفر به آلاشت، یعنی سفر به بهشت!)

بهترین زمان سفر به آلاشت

آسمان آبی و هوای تمیز آلاشت
بهترین زمان سفر به آلاشت بهار و تابستان است. – عکاس: حسین رهنما

با توضیحاتی که در بخش قبل درباره آب‌وهوای آلاشت خواندید، دیگر مشخص شد که بهترین زمان سفر به آلاشت بهار و تابستان است. البته اگر خیلی با گرما رابطه خوبی ندارید، 2 ماه اول سال، شهریور و مهر، بهترین زمان سفر به آلاشت برای شماست. اگر هم دلتان می‌خواهد در هوایی مطبوع با خنکی کمتر به آلاشت بروید، از خرداد تا اواخر مرداد بهترین زمان سفر به آلاشت است.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی آلاشت

سلام می‌کنم به کسانی که قبل از سفر به هر شهری، مهم‌ترین نکته برایشان جاهای دیدنی آن شهر است و در این مقاله، مستقیم به بخش جاهای دیدنی آلاشت آمدند. در ادامه آماده باشید که می‌خواهم برای تهیه فهرست جاهای دیدنی آلاشت کمکتان کنم، البته که این شهر به‌قدری زیباست که شما می‌توانید خودتان کاشف خیلی از مناطق بکر آن باشید.

بافت تاریخی آلاشت

کوچه پس کوچه‌های قدیمی و تاریخی آلاشت
بافت تاریخی آلاشت از دست غارتگران و فاتحان نجات پیدا کرده است. – عکاس: میثم یارپرور

موقعیت جغرافیایی آلاشت به شکلی است که توانسته است در طول تاریخ از دست غارتگران جان سالم به در ببرد. این موضوع باعث شده است که بافت تاریخی این شهر از گزند این آدم بدها در امان بماند و شکل قدیمی خودش را حفظ کند.

کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی، باریک، تنگ و سنگ‌فرش شده که فقط یک نفر می‌تواند از آن‌ها عبور کند (مثل کوچه قهر و آشتی شیراز)، خانه‌های قدیمی با سقف‌های شیروانی شکل زیبایشان و چندین و چند نشانه تاریخی دیگر، باعث شده است که این محدوده، تنها محدوده تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران باشد.

تازه باید بگویم بافت تاریخی آلاشت تقریباً 70 درصد از کل شهر را تشکیل می‌دهد و همین موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت این شهر برای گردشگران و مسافران است. تصور قدم زدن در این کوچه‌ها آن‌هم با آن آب‌وهوای همیشه خنک را نباید فقط در حد یک تصور باقی گذاشت. اصلاً من که نمی‌توانم این بافت تاریخی و لذت سفر به آلاشت را با چند کلمه توضیح بدهم، خودتان دست‌به‌کار شوید و سفر به آلاشت را از روی کاغذ بردارید و لباس حقیقت به تنش کنید.

آدرس بافت تاریخی آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت، بافت تاریخی آلاشت

خانه رضاشاه پهلوی، موزه مردم‌شناسی

طبقه دوم خانه رضاشاه یا موزه مردم شناسی آلاشت
قدمت خانه‌ای که رضاشاه در آن به دنیا آمد به 200 سال پیش می‌رسد. – عکاس: فرهاد شجریان

همان‌طور که گفتم آلاشت زادگاه رضاشاه پهلوی است. قدمت خانه‌ای که رضاشاه در آن به دنیا آمد به 200 سال پیش می‌رسد. این خانه با نام محله قدیمی آلاشت، در سال 1348 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. این خانه در حال حاضر به موزه مردم‌شناسی آلاشت تبدیل شده است؛ اما قبل از آن به عنوان کتابخانه و مدرسه از آن استفاده می‌شد. معماری این خانه که قصه‌های زیادی را پشت سر گذاشته و حالا به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آلاشت و جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل شده، خشتی و به شکل سنتی است.

آدرس خانه رضاشاه: مازندران، سوادکوه، آلاشت، پاهلونی خیل، خانه رضاشاه

معبد دختر پاک

معبد دختر پاک در آلاشت
ورود آقایان ممنوع! (افسانه‌ای محلی در مورد این معبد)

فهرست جاهای دیدنی آلاشت فهرست جذابی است، چون این شهر در کنار طبیعت زیبا و آب‌وهوای بی‌نظیری که دارد، پر از جاذبه‌های تاریخی است که همه سلیقه‌ها در سفر به آلاشت را راضی نگه می‌دارد.

 معبد دختر پاک یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت است که افسانه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. در جنوب شرقی آلاشت ساختمانی قدیمی وجود دارد که به معبد یا مزار دختر پاک معروف است و اهالی معتقدند که فقط زن‌ها می‌توانند از این مزار دیدن کنند و اگر مردها بخواهند به معبد بروند، مار نیششان میزند!

با این حال بر اساس مستندهای تاریخی این ساختمان معبد الهه آب یعنی آناهیتا بوده است، چون المان‌های معبد آناهیتا یعنی شکل مربع و مستطیلی بنا، قرار گرفتنش بالای تپه و نزدیک به رودخانه، در این معبد هم رعایت شده است.

آدرس معبد دختر پاک: مازندران، سوادکوه، آلاشت، روستای گلیان، معبد دختر پاک

رصدخانه آلاشت

رصدخانه آلاشت از نمای بالا
رصدخانه آلاشت در ارتفاع 1800 متری ساخته‌شده است. – عکاس: الی ریا

آلاشت در منطقه‌ای مرتفع قرار دارد و به همین خاطر جای مناسبی برای احداث رصدخانه است. رصدخانه‌ای که در ایام قدیم، بلندترین رصدخانه ایران بوده و همچنان عشاق نجوم و ستاره‌شناسی را دورهم جمع می‌کند. آسمان پرستاره، صاف و بدون آلودگی نوری آلاشت باعث شده است که رصدخانه این شهر در فهرست جاهای دیدنی آلاشت قرار بگیرد. این رصدخانه در ارتفاع 1800 متری ساخته‌شده که از یک‌طرف به کوه و از 3 طرف به پرتگاه ختم می‌شود. برای بازدید از این رصدخانه باید یک مسیر پلکانی طولانی را پشت سر بگذارید تا بتوانید به امکانات آن مثل تلسکوپ، آسمان‌نما، تصاویر اخترشناسی و … دست پیدا کنید.

آدرس رصدخانه آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت، رصدخانه آلاشت

مسجد امام حسین

مسجد زیبای امام حسین در آلاشت
مسجد امام حسین آلاشت، به دستور محمدرضا شاه در سال 1352 ساخته شد. – عکاس: سینا شیرخانی

یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت، مسجد امام حسین است. این مسجد را حسین لرزاده معمار معروف دوران پهلوی، به دستور محمدرضا شاه در سال 1352 ساخت. معماری مسجد امام حسین با طاق‌های جناغی و گنبد 12 وجهی باعث شده که این مسجد در فهرست زیباترین مساجد شمال قرار بگیرد. در ساخت مسجد امام حسین به اقلیم سرد منطقه توجه شده و به همین خاطر در ساخت آن از سنگ استفاده شده است. همین موضوع جلوه‌ای خاص و زیبا به مسجد امام حسین داده است.

آدرس مسجد امام حسین: مازندران، سوادکوه، آلاشت، بالا محله، مسجد امام حسین

خانه صنایع‌دستی

در بخش‌های قبلی گفتم که اهالی آلاشت و به‌خصوص خانم‌ها، دستان چیره‌دست و هنرمندی در تولید انواع صنایع‌دستی دارند. همین صنایع‌دستی مثل انواع جاجیم، کلاه و … که در بخش بعد بیشتر در مورد آن‌ها توضیح می‌دهم، باعث شده که خانه‌ای به نام خانه صنایع‌دستی در این شهر باشد که هم یکی از جاهای دیدنی آلاشت و هم یک جای ایدئال برای خرید سوغاتی و یادگاری به‌حساب می‌آید.

آدرس خانه صنایع‌دستی آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت، خانه صنایع‌دستی

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

سوغات و صنایع دستی آلاشت

زنان هنرمند و چیره دست آلاشت در تولید صنایع دستی
صنایع‌دستی آلاشت تنوع زیادی دارند. – عکاس: خبرگزاری ایرنا

الوعده وفا. در بخش قبل وعده معرفی سوغات و صنایع دستی آلاشت را داده بودم. باید همین اول بگویم که صنایع‌دستی آلاشت تنوع زیادی دارند. در این شهر دامپروی پررونق است و به همین خاطر صنایع‌دستی پشمی در این شهر یک سر و گردن از دیگر صنایع‌دستی بالاتر است. انواع جوراب‌های پشمی، کفشک‌های مخصوص خانم‌ها، جوراب‌های ساق بلند یا چکمه‌ای برای آقایان و … تنها نمونه‌ای از صنایع‌دستی آلاشت است. تفاوت اصلی در صنایع‌دستی آلاشت مثل جاجیم، گلیم، ساچین و … در نقش‌های خاصی است که هنرمندان آلاشت باظرافت روی این محصولات طراحی می‌کنند. نقش‌های حیوانی، غازی گلی، درخت مرغی، بلبلک و پاپلی و نقوش گیاهی از معروف‌ترین این نقش و نگارها هستند.

برای خرید سوغات خوراکی آلاشت هم می‌توانید سراغ میوه‌های محلی، فرآورده‌های دامی مثل ماست، پنیر خیکی و گیاهان دارویی بروید.

غذاهای محلی آلاشت

غذاهای محلی آلاشت خوشمزه و متفاوت
کئی پلا (کدوحلوایی سرخ‌شده با برنج)، سبزی‌پلو با گردو، بره شکم پر، کنس نون و شیش انداز از جمله غذاهای محلی آلاشت است.

من نمی‌دانم شما هم این‌طور هستید یا نه ولی آدم در سفر آن‌هم سفر به شهرهای شمالی و ییلاقی مثل آلاشت، بیشتر گرسنه می‌شود و بیشتر هم دلش می‌خواهد غذاهای محلی آنجا را امتحان کند. اگر شما هم مثل من شکمو هستید، در سفر به آلاشت می‌توانید غذاهای محلی با عطروطعم خاصی را نوش جان‌ کنید که مزه‌اش تا مدت‌ها زیر زبانتان می‌ماند.

کئی پلا (کدوحلوایی سرخ‌شده با برنج)، سبزی‌پلو با گردو، بره شکم پر، کنس نون و شیش انداز از جمله غذاهای محلی آلاشت است. بعضی از این غذاها در شهرهای دیگر ایران و شهرهای شمالی هم تهیه می‌شوند؛ اما نقطه اختلاف آن‌ها در هنر آشپزی، ادویه‌ها، سبزی‌های محلی و فوت کوزه‌گری مخصوص هر شهر است.

رستورانهای آلاشت

اگر هوس کردید در سفر به آلاشت، یک وعده غذای خود را در یکی از رستوران‌های این شهر نوش جان کنید، می‌توانید به رستوران‌های زیر بروید:

رستوران آلاشت

رستوران‌های آلاشت با غذاهای محلی و سنتی
معرفی رستوران‌های آلاشت – عکاس: شهاب شهابیان

رستوران آلاشت، یکی از رستوران‌های شناخته‌شده در این شهر است. در این رستوران می‌توانید یک وعده غذای محلی یا سنتی ایرانی را در یکی از خانه‌های قدیمی این شهر نوش جان کنید و بعد به گشت‌وگذارتان در آلاشت ادامه دهید.

آدرس رستوران آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت، خیابان شهدا

رستوران اساره سو

رستوران یا کباب سرای اساره سو، یکی دیگر از جاهای محبوب برای شکم گردی در آلاشت است. در این رستوران همان‌طور که از نامش پیداست، می‌توانید انواع کباب و جوجه‌کباب را در کنار چلو نوش جان کنید.

آدرس رستوران اساره سو: مازندران، سوادکوه، آلاشت، رستوران اساره سو

مراکز خرید آلاشت

تصویری از اهالی آلاشت در حال فروش محصولاتشان
اهالی آلاشت معمولاً جلو درب خانه خود، محصولاتشان مثل صنایع‌دستی را می‌‎فروشند.

آلاشت شهری است که 70 درصد آن را بافت تاریخی‌اش تشکیل می‌دهد. این جمله به ما می‌گوید در این شهر بازارچه‌های محلی، اصلی‌ترین مراکز خرید آلاشت است. خانه صنایع‌دستی که در بخش جاهای دیدنی آن را معرفی کردم و بازارچه موزه مردم‌شناسی، 2 تا از معروف‌ترین مراکز خرید آلاشت است. از طرفی اهالی آلاشت معمولاً جلو درب خانه خود، محصولاتشان مثل صنایع‌دستی یا فرآورده‌های خوراکی را هم می‌فروشند.

اقامت در آلاشت

تا اینجای مقاله متوجه شدیم آلاشت شهری است که همه مواد لازم برای یک شهر توریستی یعنی آب‌وهوای خوب، جاهای دیدنی تاریخی، بازارچه‌های محلی، سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی خاص را دارد. به همین خاطر پیشنهاد من این است برای لذت بردن از همه زیبایی‌های آلاشت به سفری حداقل 2 روزه به این شهر فکر کنید. برای اقامت هم می‌توانید سراغ انواع اقامتگاه‌های بومگردی این شهر بروید. اگر هم دوست داشتید می‌توانیددر سوادکوه بمانید.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

راههای دسترسی به آلاشت

مسیر ریلی زیبا در سفر به آلاشت
بررسی راه‌های دسترسی به آلاشت – عکاس: سحر صفایی

اگر از ابتدای این مقاله همراه من بوده باشید، حتماً با خواندن بخش‌های قبل، برنامه سفر به آلاشت در ذهنتان پررنگ شده است. برای اینکه بیشتر برای سفر به آلاشت تشویق شوید بیایید باهم راههای دسترسی به آلاشت را بررسی کنیم:

  • دسترسی با خودروی شخصی: فاصله تهران تا آلاشت حدود 254 کیلومتر است. مسافتی که چندان زیاد نیست و به همین خاطر اکثر مسافران با خودروی شخصی به آلاشت می‌روند. بهترین مسیر برای سفر به آلاشت با خودروی شخصی، آزادراه تهران-پردیس و جاده فیروزکوه است. بعد از فیروزکوه، زیرآب و پل سفید به دوراهی آلاشت می‌رسید. در این دوراهی، وارد مسیر سمت چپ شوید تا از یک جاده 37 کیلومتری و بعد از حدود 45 دقیقه به آلاشت برسید.
  • دسترسی با قطار: برای عشاق سفر با قطار به‌خصوص کسانی که دلشان می‌خواهد از پل ورسک عبور کنند، خبر خوبی دارم. شما می‌توانید با قطار تهران-ساری به آلاشت بروید. فقط باید حواستان باشد که در ایستگاه پل سفید پیاده شوید و ازآنجا با تاکسی‌های محلی به آلاشت بروید.

نکاتی که در سفر به آلاشت لازم است بدانید

  • مسافران زیادی در بهار و تابستان و به‌خصوص آخر هفته‌ها به آلاشت می‌روند، پس برای اینکه خیالتان راحت باشد اقامتگاهتان را از قبل رزرو کنید.
  • در سفر با خودروی شخصی از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • داروهای ضروری، خوراکی‌های فاسد نشدنی و چند بطری آب‌معدنی همراه داشته باشید.
  • در اوایل بهار یکدست لباس گرم با خودتان ببرید.
  • مراقب باشید که موقع تماشای بافت تاریخی شهر به آن‌ها صدمه‌ای وارد نکنید.
  • با خرید سوغاتی و صنایع‌دستی آلاشت، هم یادگاری خوبی برای خودتان از آلاشت بیاورید هم به اقتصاد این شهر کمک کنید.
  • مدارک شناسایی و پول نقد همراه داشته باشید.
  • در سفر با قطار، در ایستگاه پل سفید باید پیاده شوید.
  • قبل از سفر به آلاشت، وضعیت آب‌وهوا و ترافیک جاده را چک کنید.

سخن آخر

در این مقاله باهم به آلاشت سفر کردیم. شهری که به آشیانه عقاب‌ها معروف است و 70 درصد بافت آن، بافت تاریخی است. در حالی‌که از آب‌وهوای خنک شهر لذت می‌بردیم، در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و باریک قدم زدیم و از خانه رضاشاه، رصدخانه، مسجد امام حسین و … دیدن کردیم.

گروهی از ما که دوست داشتند شب را در آلاشت یا سوادکوه بمانند، به اقامتگاهشان که با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودند، برگشتند. گروهی دیگر هم که برای سفر یک‌روزه برنامه‌ریزی کرده بودند، با کوله باری از خاطرات خوش راهی خانه شدند.

سؤالات متداول درباره آلاشت

آلاشت کجاست؟

شهر آلاشت، در شهرستان سوادکوه مازندران است.

بهترین زمان سفر به آلاشت کی است؟

بهترین زمان سفر به آلاشت بهار و تابستان است.

معروفترین جاهای دیدنی آلاشت کدامند؟

خانه رضاشاه (موزه مردم‌شناسی)، بافت تاریخی، مسجد امام حسین، رصدخانه، معبد دختر پاک و خانه صنایع‌دستی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آلاشت است.

چطور به آلاشت برویم؟

برای سفر به آلاشت با خودروی شخصی باید از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید بروید. بعد از پل سفید از دوراهی آلاشت وارد مسیر سمت چپ شوید تا بعد از حدود 40 دقیقه به آلاشت برسید. اگر هم با قطار به آلاشت می‌روید، بلیط قطار تهران-ساری را تهیه کنید و در ایستگاه پل سفید پیاده شوید. از آنجا می‌توانید با تاکسی‌های محلی به آلاشت بروید.

4.7/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. به نظر من آلاشت زیباترین نقطه جهان شاهکار آفرینش هست خداروشکر میکنم بالاتراز ابرها کنار رصدخانه نظاره‌گر زیبایی عغیر قابل توصیف طبیعت بی‌نظیر آلاشت بودم درهوای خنک اکسیژن خالص تنفس کردم واز نزدیک مردم بافرهنگ ومهمانوازآلاشت رو زیارت کردم
    بیادماندنی ترین سفر عمرم درود آلاشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *