شهرها

باغ بهادران کجاست | بهشت کوچکی در ایران!

اگر به فکر آب‌و‌هوا عوض کردن در اصفهان هستید، به جنوب غربی این استان بروید. شهر باغ‌ بهادران را برای سفری یکی دو روزه انتخاب کنید تا باورتان شود که در دل اقلیم گرم و خشک هم می‌شود جایی خوش آب‌‌و‌هوا پیدا کرد!

این شهر کوچک به لطف آب‌باریکه باقی‌مانده از زاینده‌رود، سبز و خرم است و جان می‌دهد برای نشستن زیر سایه درختان و گوش سپردن به آواز پرندگان. دلتان می‌خواهد به باغ‌ بهادران سر بزنید؟ بیایید با هم در این شهر زیبا گردش کنیم و ببینیم در باغ بهادران چه خبر است!

باغ بهادران کجاست؟

برای رسیدن به شهر باغ بهادران باید ابتدا به مرکز نقشه ایران برویم و استان اصفهان را پیدا کنیم. سپس به سمت جنوب شرق این استان حرکت‌مان را ادامه دهیم تا به شهرستان لنجان برسیم. کم کم عطر باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی به مشام‌مان می‌رسد و متوجه می‌شویم که به شهر کوچکی با قدمت چند هزار ساله، به نام باغ بهادران، رسیده‌ایم. جایی که با زاینده رود همسایه است و محل مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و روزمرگی به شمار می‌رود. این شهر بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

تاریخچه باغ بهادران

منطره ای با نمایی از یک پل بر روی رودخانه ای عرض و درختان انبود کنار رودخانهباغ بهادران کوچک‌ترین شهر در شهرستان لنجان است. این شهر را با نام‌های مختلفی در طول تاریخ می‌شناسند که از جمله آن‌ها باغ باباداران، باغ بادران، باغ آذران و باغ وردان هستند.

به باور تاریخ‌نویسان، نام اول این شهر باغ آذران به معنی باغ آتشکده بوده و به‌تدریج به نام باغ بادران تغییر نام داده است. باغ بادران به معنی محلی است که خدای بزرگ نگهبان آن محسوب می‌شود.

این شهر حدود هزار سال قدمت دارد و پیش از عهد کیانیان هم محل زندگی مردم به حساب می‌آمده است. در آن زمان مردم در شمال زاینده رود ساکن شده بودند و کشاورزی می‌کردند. تا این که ساسانیان روی کار آمدند و آتشکده‌هایی در سرار کشور و از جمله باغ بهادران ساخته شد. سپس با سقوط ساسانیان و تسلط اعراب بر ایران، دین زرتشت کنار گذاشته شد. اما بقایای آتشکده‌ها هنوز هم در این شهر دیده می‌شوند و به جاذبه‌های تاریخی و کهن شهر تبدیل شده‌اند. در این ایام بود که نام باغ بادران به باغ بهادران تغییر پیدا کرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آداب و رسوم باغ بهادران

مردم باغ بهادران همانند دیگر شهرهای کشور، به دید و بازدید عید نوروز بسیار اهمیت می‌دهند. آن‌ها معتقدند ابتدا باید به دیدن ریش‌سفیدها رفت و سال نو را با دیدن آن‌ها شروع کرد. علاوه بر این، عیدی دادن از طرف بزرگ‌ترهای فامیل و درست کردن تخم مرغ رنگی برای بچه‌ها هم در این شهر رایج است‌.

مراسم عروسی اهالی شهر هم شامل چهار مرحله مختلف می‌شود. شیرینی خوران، بله‌بران، عروس بران، پشت حجله.

همچنین در روزهای زمستانی مردهای شهر به بازی و ورزش مشغول می‌شوند. آن‌ها بازی‌هایی مثل چوب و پل بازی، هفت سنگ، الختر بازی، کشتی، کوهنوردی و… را انجام می‌دهند تا علاوه بر تفریح، اسباب تندرستی خود را فراهم کنند. البته در حال حاضر این قصه کم‌رنگ شده و کمتر شاهد بازی‌های دسته‌جمعی در باغ بهادران هستیم.

جالب است بدانید که اهالی شهر در اولین شنبه هر سال به سمت رودخانه زاینده رود می‌رفتند و سنگی داخل آن می‌انداختند. پس از آن این جملات را تکرار می‌کردند: غم برو، شادی بیا، محنت برو، روزی بیا. همین‌قدر قشنگ. سپس بساط چای و شیرینی و آجیل  را پهن می‌کردند و به خوش‌وبش با هم می‌پرداختند.

روستاهای باغ بهادران

باغ بهادران در شهرستان لنجان قرار دارد و بزرگ‌ترین محله آن ملک‌آباد است. علاوه بر این محله دورباط، دهستان چم‌رود، روستای برنجگان، روستای کرچگان و روستای مورکان از دیگر مناطق این شهر محسوب می‌شوند.

اقتصاد باغ بهادران

به واسطه زاینده رود، اغلب مردم این شهر در گذشته کشاورز بودند و زمین‌های زراعی داشتند. در حال حاضر هم عده‌ای از مردم محلی به کار باغ‌داری و کشت محصولات کشاورزی مشغول هستند. قالیبافی و نجاری نیز از دیگر مشاغل رایج این شهر است که اهالی هنرمند منطقه مجذوب آن شده‌اند. قالی‌بافان، محصولات‌شان را به شهرهای دیگر صادر می‌کنند و نجاران با ساخت درب‌های چوبی باغ‌ها، نردبان‌ها و کرسی‌ها امرار معاش می‌کنند.

همچنین مشاغلی مثل پخت شیرینی‌های مختلف، رستوران‌داری و فروش سوغات شهر به گردشگران از دیگر راه‌هایی است که اهالی باغ بهادران برای کمک به اقتصاد خانواده انتخاب می‌کنند.

آب و هوای باغ بهادران

هوای شهر باغ بهادران در روزهای پاییز و زمستان به علت نزدیکی به کوهپایه بسیار سرد می‌شود و بارش برف هم دور از انتظار نیست. اما تابستان و بهار این شهر، حکایتی دیگر دارد. خوشبختانه به علت هم‌جواری با زاینده رود، هوای باغ بهادران در روزهای تابستانی هم آن‌قدرها گرم نمی‌شود.

بهترین زمان برای سفر به باغ بهادران

برای سفر به باغ بهادران روزهای بهار و تابستان را انتخاب کنید. در این موقع از سال، این شهر آب‌و‌هوای مطبوع و خنکی دارد و خاطرات گرمای طاقت‌فرسا را از ذهن‌تان محو می‌کند!

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/baghbahadoran” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در باغ بهادران کلیک کنید.[/button]

جاهای دیدنی باغ بهادران

شهر باغ بهادران، شهر باغ و بستان‌های سرسبز و روح‌نواز است. جایی که زاینده‌ رود نبض زندگی مردم شهر است و تفریح و گردش جزئی از زندگی روزمره اهالی محسوب می‌شود. گذشته از طبیعت وصف‌ناپذیر، تاریخ این شهر نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جاذبه‌های تاریخی باغ بهادران از قدمت زیاد این شهر حکایت می‌کنند. حال بیایید سخن کوتاه کنیم و به معرفی جاهای دیدنی شهر باغ بهادران بپردازیم.

تفریحات هیجان انگیز

نه نفر داخل یک قایق رفتینگ در میان رودخانه ای آب خروشان احاطه شده با درختان انبوه سبز رنگرفتینگ و قایق‌سواری اولین تفریح هیجان‌انگیزی است که نباید دست رد به سینه آن بزنید. سوار قایق شوید و دلتان را به امواج خروشان زاینده رود بسپارید تا خاطرات خوش سفرتان به باغ بهادران تکمیل شود!

پس از آن نوبت به آفرودسواری کنار رودخانه و در میان درختان سر به فلک کشیده می‌رسد. علاوه بر این، باغ بهادران باشگاه اسب سواری برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای دارد تا لذت سواری با اسب را در طبیعت بچشید.

اگر اهل آرامش و لذت بردن از طبیعت هستید، توصیه می‌کنیم از قدم زدن در کنار رودخانه نهایت استفاده را ببرید. دوچرخه سواری هم می‌تواند گزینه بعدی‌تان باشد.

قلعه چهار برج

قسمتی از یک قلعه قدیمی به رنگ خاکی که منظره پشت آن گنبد طلایی ، درختان سرسبز روستا و خانه های روستایی مشخص است.اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه‌مند هستید، به دیدار قلعه چهار برج در جنوب شهر باغ بهادران بروید. این قلعه گِلی ۴ برج مدور دارد و نام آن هم از این برج‌ها گرفته شده است.

قلعه تاریخی چهار برج یادگار دوره صفویه و افشاریه بوده و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

پارک ساحلی زاینده رود

در جوار رودخانه زاینده رود، پارکی ساحلی ساخته شده است که برای تفریح و اتراق کردن حرف ندارد. قایق‌سواری، ماهیگیری، آب‌بازی، دوچرخه‌سواری و قدم زدن میان درختان و کنار رودخانه از کارهایی است که در این پارک می‌توانید انجام دهید.

روستاهای باغ بهادران

اول از همه روستای مورکان را برای گردش انتخاب کنید. در این روستا خانه‌ها و کوچه‌باغ‌ها بافت قدیمی‌شان را حفظ کرده‌اند و حال و هوایی سنتی بر روستا حاکم است. گویی به صدها سال پیش سفر کرده‌اید!

بعد از آن به دیدن روستای کرچگان بروید تا طبیعت خیره‌کننده کوه‌پایه زاگرس شما را مسحور خود کند! در این روستا مزارع سرسبز و برجی قدیمی وجود دارد که زیبایی آن را تکمیل می‌کنند. برج کبوترخانه روستای کرچگان محلی برای زندگی پرندگان محسوب می‌شود و حدود هزار سال پیش ساخته شده است.

پس از کرچگان، نوبت به روستای برنجگان می‌رسد. جایی که همانند شهرهای شمال کشور، دارای زمین‌های کشت برنج است! در این روستا که حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، چشمه‌ای به نام کبکی قرار گرفته است که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.

زیارتگاه قرآن

در روستای سعیدآباد باغ بهادران، جاذبه‌ای مذهبی وجود دارد که نباید بازدید از آن را فراموش کنید. زیارتگاه قرآن محلی است که قرآنی خطی منسوب به امام علی (ع) در آن قرار دارد و مردم برای زیارت از این کتاب مقدس به این زیارتگاه می‌آیند.

امام‌زاده شاهزاده ابوالقاسم

چند نفر در حال قدم زدن محوطه امام زاده شاه عبدالقاسم با گنبد نقره ای رنگ و دو گل دستهمقبره یکی از نوادگان امام سجاد (ع) در باغ بهادران و روستای سهروفیزان قرار دارد. بنای این مقبره مربوط به دوره ایل‌خانیان است و به امامزاده شاهزاده ابوالقاسم شهرت دارد. جنس این بنا از گل بوده و در سال ۱۳۵۶ به فهرست آثار فرهنگی کشور اضافه شده است.

قلعه ترکی

ساختمان مخروبه قلعه ترکی به رنگ خاکی که یک درخت سمت راست و یک درخت سمت چپ آن قرار دارد.در شمال باغ بهادران، قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه ترکی وجود دارد که از دوره مغول‌ها تا به حال برقرار مانده است. این قلعه در دهستان چم‌رود قرار دارد و در گذشته به عنوان مرکزی نظامی فعال بوده است. علاوه بر این بنا، در نزدیکی قلعه صحرایی وجود دارد که ستاره‌های آسمان آن، شب‌ها مثل الماس می‌درخشند. بازدید از این منطقه را که به نام صحرای طرابلس مشهور است، به هیچ وجه از دست ندهید.

قلعه کافر

یکی دیگر از دیدنی‌های باغ بهادران، قلعه کافر است. بنایی تاریخی، متعلق به دوره ساسانی که بسیار مرتفع و چشم‌گیر به نظر می‌رسد. قلعه کافر در زمان‌های گذشته آتشکده بوده و محلی برای عبادت مردم به حساب می‌آمده است.

مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ بهادران

میز و صندلی های چیده شده در بالکن رستوران کنار روخانه ای که هر دو طرف آن درختانی سبز رنگ هستدر کنار زاینده رود، تفرجگاهی چشم‌نواز ساخته شده است که از رستوران و سالن کنسرت گرفته تا اقامتگاه و سوئیت برای پذیرایی از گردشگران دارد. در سفر به شهر باغ بهادران به مجموعه فرهنگی و تفریحی این شهر سر بزنید تا حسابی سرگرم شوید و خاطرات خوشی از سفر به این منطقه بسازید. عکس یادگاری هم فراموش نشود!
برای آشنایی بیشتر با باغ بهادران مقاله جاهای دیدنی باغ بهادران را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی باغ بهادران

شیرینی زرد رنگ به شکل قطعات مربعی به اسم پولکی رسیسوغات اصلی باغ بهادران، پولکی رسی است. این پولکی نرم و مکعبی شکل تهیه می‌شود و در طعم‌های مختلف پرتقالی، نارگیلی، زنجبیلی، دارچینی، کنجدی و… به فروش می‌رسد‌. این شیرینی خوشمزه را معمولا در کنار چای و دمنوش سرو می‌کنند و یک بسته از آن می‌تواند هر کسی را سر ذوق بیاورد!

علاوه بر این، برنج ریزدانه باغ بهادران، گردو، بادام، فندق، گز، شکرپنیر، نبات، نقل، آلو خشکه و دیگر محصولات باغ و بستان‌های این شهر را می‌توانید به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید.

همچنین اگر دنبال کارهای هنری و دست‌دوز هستید، آثار ارزشمند هنرمندان شهر در اختیارتان قرار دارد. از گلیم و قالیچه گرفته تا محصولات چوبی و معرق کاری را می‌توانید برای عزیزانتان به یادگار ببرید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی باغ بهادران را مطالعه کنید.

غذاهای محلی باغ بهادران

یک سینی فلزی که نان سنگک، سبزی خوردن، پیاز، لیموترش، یک لیوان دوغ و مقداری گوشت سرخ شده که روی آن بادام و گردو هست، درون ان قرار دارند و سینی روی یک پارچه سفید با بته جقه هایی قرمز رنگ قرار دارد.مگر می‌شود به شهری خوش آب‌و‌هوا همچون باغ بهادران رفت و غذاهای محلی آن را امتحان نکرد؟ خوشبختانه در این شهر توریستی چندین رستوران و غذاخوری وجود دارد و غذاهای فرنگی، ایرانی و بومی شهر در آن‌ها پیدا می‌شود. اگر گذرتان به این شهر اصفهانی افتاد، غذاهایی مثل بریانی، حلیم بادمجان، قیمه ریزه، کباب مشتی، آش اوماج، شله بریان زیره و باقلوا با دوغ را حتما امتحان کنید.

رستوران‌های باغ بهادران

اگر غذاهای خوب و خوشمزه‌ای بخورید، حتما به شما بیشتر خوش می‌گذرد. برای این که بساط خوشگذرانی در شهر باغ بهادران تکمیل شود، در این بخش به معرفی بهترین رستوران‌های این شهر پرداخته‌ایم.

رستوران بهروز

در خیابان وشمندجان شهر باغ بهادران و نبش کوچه نهالستان، رستوران بهروز را پیدا خواهید کرد. در این رستوران انواع غذاهای کبابی با پلو سرو می‌شود.

رستوران زنده رود

در اقامتگاه بوم‌گردی زنده رود، رستورانی قرار دارد که طعم بی‌نظیر بریانی‌ها و کباب‌های آن برای همیشه زیر زبان‌تان خواهد ماند!

این رستوران در ابتدای بزرگراه ذوب‌آهن، در خیابان نیروگاه و بلوار شهدا قرار دارد.

رستوران رسول

در خیابان ابوذر غفاری شهر باغ بهادران، رستوران رسول را پیدا خواهید کرد. فضای این رستوران بسیار زیبا و سرسبز است و انواع غذاهای ایرانی، دریایی و کبابی را سرو می‌کند.

مراکز خرید باغ بهادران

در مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ بهادران می‌توانید سوغات این شهر را خریداری کنید و در رستوران‌های آن به صرف غذا بپردازید. همچنین در بازارهای محلی، گردو و بادام و آلو خشکه را می‌توان تهیه کرد. از قنادی‌های شهر هم انواع شیرینی‌ها و پولکی رسی با طعم‌های مختلف را می‌توانید خریداری کنید.

اقامت در باغ بهادران

ویلای استخردار می‌خواهید یا یک سوئیت نقلی و ارزان؟ هر اقامتگاهی بخواهید در شهر باغ بهادران پیدا می‌شود، اما تعداد این اقامتگاه‌ها به نسبت تعداد گردشگران، به خصوص در روزهای تعطیل، زیاد نیست. پس چند روز پیش از سفر برای اجاره باغ و ویلا در باغ بهادران به سایت اتاقک مراجعه کنید و تصاویر اقامتگاه‌های این شهر را ببینید. قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خود رزرو کنید تا دردسر یافتن جا و مکان را نداشته باشید.

در این شهر از ویلاهای جنگلی، دوبلکس و استخردار گرفته تا سوئیت‌های ارزان و با امکانات کامل را می‌توانید اجاره کنید.

 

راه‌های دسترسی به باغ بهادران

برای رسیدن به شهر باغ بهادران از دو شهر شهرکرد و اصفهان می‌توانید استفاده کنید.

شهرکرد: از شهرکرد تا مقصد چیزی حدود ۴۰ کیلومتر فاصله است. برای رسیدن به باغ بهادران با گذر از پلیس راه فرخ شهر به سمت روستای کلیشاد رخ حرکت کنید. با عبور از روستای حاجت آقا، خروجی روگذر شما را به مقصد می‌رساند.

اصفهان: از اصفهان وارد بزرگراه آقارب‌پرست شوید تا به زندان مرکزی استان برسید. سپس به سمت بزرگراه ذوب‌آهن حرکت‌تان را ادامه دهید تا با عبور از فلاورجان و فولاد شهر، تابلوهای راهنما شما را به مقصد برسانند.

نکات ضروری سفر به باغ بهادران

  • کفش راحتی و کیف سبک برای بازدید از جاهای تاریخی همراه خود داشته باشید.
  • کارت شناسایی برای تحویل کلید اقامتگاه لازم دارید.
  • معمولا ورود حیوانات خانگی به ویلاها ممنوع است.
  • بدون ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی سفر را آغاز نکنید.
  • وضعیت آب‌و‌هوا را پیش از سفر جست‌و‌جو و بررسی کنید.
  • و در آخر مسئولیت‌مان در قبال حفظ آثار تاریخی و طبیعی را فراموش نکنیم.

سوالات متداول درباره باغ‌ بهادران

باغ بهادران کجاست؟

جنوب شرقی استان اصفهان، شهرستان لنجان، شهر باغ بهادران

بهترین زمان سفر به باغ بهادران چه زمانی است؟

بهار و تابستان

معروف‌‌ترین جاهای دیدنی باغ بهادران کدام‌اند؟

قلعه چهار باغ، پارک ساحلی زاینده رود، زیارتگاه قرآن، قلعه ترکی، قلعه کافر

معروف‌ترین رستوران‌های باغ بهادران کدام‌اند؟

رستوران بهروز، رستوران رسول، رستوران زنده رود

چطور به باغ بهادران برویم؟

برای رسیدن به مقصد می‌توانید از دو شهر اصفهان و شهرکرد استفاده کنید. از اصفهان باید به سمت بزرگراه ذوب‌آهن بروید و از شهرکرد لازم است به سمت روستای حاجت آقا حرکت کنید تا به مقصد برسید.

4.2/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *