جاهای دیدنی

با غارهای معروف ایران آشنا شوید | قدم در ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها

در میان مناظر فریبنده ایران که مملو از سرسبزی، پیشینه تاریخی و شگفتی‌های بکر هستند، قلمروهایی زیرزمینی وجود دارند که در انتظار کشف شدن توسط ماجراجویان هستند. این قلمروهای زیرزمینی را به عنوان غارهای ایران می‌شناسیم. غارهای باشکوهی که حکاکی صخره‌های آن نشان از گذشته‌ای دور و دراز دارد و داستان‌هایی تاریخی از زندگی پیشینیان را بازگو می‌کنند. اگر شما هم عاشق ماجراجویی و کشف شورانگیز ناشناخته‌ها در دل معروف‌ترین غارهای ایران هستید، با ما همراه باشید تا سفری هیجان‌انگیز در دل آن‌ها داشته باشیم.

1- غار علیصدر همدان

تصویری از فضای داخلی غار علیصدر همدان در شب با نورپردازی
غار علیصدر همدان، یکی از بزرگ‌ترین و خاص‌ترین غارهای آبی جهان است.

یکی از معروف‌ترین غارهای ایران، غار علیصدر همدان است که به گفته کارشناسان زمین‌شناسی، یکی از بزرگ‌ترین و خاص‌ترین غارهای آبی جهان به شمار می‌رود. کوهنوردان و غارنوردان در سال 62 تا 63 این غار را که در روستایی با همین نام قرار دارد، کشف کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که در دوره صفویه، ساکنان هنگام جنگ از قسمت‌های ورودی غار به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند، همچنین خود غار یک آب‌انبار برای آبیاری به شمار می‌رفته. اگر قصد دارید در این غار به ماجراجویی بپردازید، بهتر است فصل‌های بهار یا تابستان را انتخاب کنید. هنگام بازدید از این غار سوار قایق می‌شوید و از میان طبیعت شگفت‌آور و آهکی غار عبور می‌کنید. فضای داخل غار بسیار خنک است و نورپردازی جذاب آن در شب، جذابیت آن را چند برابر کرده است.

طول مسیر کشف شده غار: ۱۲ کیلومتر

آدرس غار آبی علیصدر: ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان، کبودرآهنگ، بخش گل‌تپه، روستای علیصدر، ارتفاعات ساری‌قیه

2- غار آبی دانیال مازندران

داخل غار آبی دانیال
شاهکاری از طبیعت به نام غار دانیال در استان مازندران – عکس از محمد جهانبخشی

در استان سرسبز و زیبای مازندران، علاوه بر مناظر جنگلی و ساحلی، یک شاهکار طبیعت به نام غار دانیال وجود دارد که بسیاری از بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. این غار آبی در رشته کوه البرز قرار گرفته و دومین غار بزرگ ایران به شمار می‌رود. داخل غار، آبی زلال روان است که از چندین چشمه و جویبار در رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد. این آب شفاف و زلال به قدری تمیز است که اگر آلوده نباشد قابل شرب است. عمق آب در برخی بخش‌های غار به یک متر می‌رسد؛ البته حواستان باشد که هنگام بارندگی خیلی به عمق آب این غار اعتماد نکنید، زیرا ممکن است افزایش پیدا کند.

طول مسیر کشف شده غار: 2 کیلومتر

آدرس غار آبی دانیال: استان مازندران، سلمانشهر، روستای دانیال

3- غار سهولان مهاباد

فضای سحرانگیز غار سهولان مهاباد
غار سهولان مهاباد مکانی ماجراجویانه و شگفت‌آور است. – عکس از رضا کرمی

غار سهولان مهاباد مکانی ماجراجویانه و شگفت‌آور است. اگر می‌خواهید هنگام قایق‌سواری در دریاچه‌های غار، به تماشای مناظر جذاب قندیل‌ها و اشکال آهکی بپردازید و همچنان صداهای سحرانگیز غار گوش‌هایتان را نوازش کند، اینجا بهترین مکان برای بازدید خواهد بود. ارتفاع سقف این غار به 50 متر می‌رسد و مسیر آبی و خشکی کشف شده آن هرکدام 300 متر هستند. یکی از امتیازات مثبت غار سهولان مهاباد، راحتی دسترسی به آن است، به طوری که می‌توانید با ماشین شخصی خودتان را تا نزدیکی غار برسانید.

طول مسیر کشف شده غار: ۳۰۰ متر

آدرس غار سهولان: استان آذربایجان غربی، 42 کیلومتری جنوب شرق مهاباد، روستای سهولان

4- غار قوری قلعه کرمانشاه

غار رمزآلود قوری قلعه کرمانشاه
قدمت این غار تاریخی به 65 میلیون سال می‌رسد! – عکس از علیرضا شایان

یک غار چهار فصل که در هر زمانی از سال می‌توانید به آن سفر کنید و از هوای مطبوعش لذت ببرید! داخل غار قوری قلعه کرمانشاه همیشه آب‌وهوای خوبی دارد؛ بنابراین اگر در فصلی از سال هستید که نمی‌توانید به غارهای دیگر سفر کنید، غار قوری قلعه کرمانشاه گزینه‌ای عالی خواهد بود. قدمت این غار تاریخی به 65 میلیون سال می‌رسد! غارشناسان انگلیسی در سال 1355 این غار را کشف کردند. طول غار 12 کیلومتر و عمق آن بیش از سه هزار متر است. در عمق 3000 متری غار قوری قلعه، 4 آبشار زیبا و دیدنی وجود دارند. قول می‌دهم که سفر به این غار یکی از جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان می‌شود، زیرا اطراف آن را چشم‌اندازهای زیبا و دیدنی جنگلی احاطه کرده‌اند.

طول مسیر کشف شده غار: ۱۲ کیلومتر

آدرس غار قوری قلعه: ۸۷ کیلومتری کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر

5- غار چال ‌نخجیر دلیجان

فضای رنگارنگ و زیبای غار چال ‌نخجیر دلیجان
غار چال نخجیر یکی از طولانی‌ترین غارهای خاور میانه است. – عکس از محمد محمدی

غار چال نخجیر یکی از شگفتی‌های طبیعی برجسته و از معروف‌ترین غارهای ایران است. این غار آهکی بیش از 70 کیلومتر امتداد دارد و آن را به یکی از طولانی‌ترین غارهای خاورمیانه تبدیل می‌کند، اما لازم است بدانید که فقط مسیری حدود 12 کیلومتر از آن کشف شده و قابل دسترسی است. هنگامی که پا به ورودی غار می‌گذارید، یک مسیر سنگی شما را به داخل غار هدایت می‌کند. حالا که وارد غار شدید، اسفنج‌ها و رسوبات آهکی سفید رنگ که طی هزاران سال از طریق فرآیند آهسته فرسایش آبی شکل گرفته‌اند، جلوی چشمتان نمایان می‌شوند. غار چال نخجیر نه تنها یک شگفتی زیرزمینی است، بلکه اهمیت تاریخی زیادی دارد. آثار بومی کشف شده داخل غار و اتاق‌های وسیع و گذرگاه‌های پیچیده، فضایی ماورایی در غار ایجاد کرده‌اند که می‌توانید در اعماق آن قدم بردارید و رازهای پنهان در دیوارهای باستانی آن را کشف کنید.

طول مسیر کشف شده غار: هشت تا ۱۴ کیلومتر

آدرس غار چال نخجیر: استان مرکزی، ۱۱ کیلومتری شمال شرق دلیجان، حد فاصل نراق – دلیجان، دامنه کوه تخت

6- غار نمکدان قشم

منظره چشم‌نواز غار نمکدان قشم
غار نمک قشم که در طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. – عکس از سالار صارمی

حتما تا حالا به جزیره مسحورکننده قشم سفر کردید یا حداقل نام آن را شنیدید. قشم یک جزیره جذاب با دیدنی‌های بی‌شمار است که هرکدام به نحوی متفاوت از مسافران دلبری می‌کنند. یکی از جاهای دیدنی ماجراجویانه قشم، غار نمکدان است که شما را به کاوش در دنیای بی‌نظیر زیرزمینی خود ترغیب می‌کند. غار نمک قشم که در طی میلیون‌ها سال شکل گرفته، حاصل تعامل گنبدهای نمکی جزیره با آب و ایجاد الگوهای پیچیده‌ای از بلورهای نمک است. دیوارهای این غار با استالاکتیت‌های استالاگمیت‌های نمکی به طرز خیره‌کننده‌ای تزئین شده است؛ به طوری که احساس می‌کنید در فضایی فرازمینی قرار گرفته‌اید! جالب است بدانید که غار نمکدان قشم، به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود.

طول مسیر کشف شده غار: ۶٫۴ کیلومتر

آدرس غار نمکدان: استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری جزیره قشم

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

7- غار آویشو گیلان

غار آویشو گیلان، از معروف‌ترین غارهای ایران
ارتفاع غار آویشو گیلان از سطح دریا 1300 متر است.

از زیبایی‌های استان گیلان که دیگر برایتان نگویم! این استان مملو از جاذبه‌های بکر و سرسبز است که مسافران بی‌شماری را از سراسر کشور به سوی خود می‌کشاند و آن‌ها را وادار می‌کند تا با اجاره ویلا شمال، چند روزی را در این استان سپری کنند. در دل یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای استان گیلان به نام ماسال، بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که مشهورترین و بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است. ارتفاع این غار از سطح دریا 1300 متر است و طول غار به 740 متر می‌رسد. در غار آویشو گیلان، جانوران متنوعی از جمله خفاش، آبدزدک و انواع حلزون‌ها زندگی می‌کنند. در کنار ماجراجویی در این غار زیبا، می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز اطراف آن نیز لذت ببرید.

طول مسیر کشف شده غار: ۷۴۰ متر

آدرس غار آویشو: استان گیلان، شهر ماسال، شاندرمن، روستای سیاهمرد

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

8- غار دوسر یزد

فضای تاریک و رمزآلود غار دوسر یزد
غار دوسر یزد، مقصدی برای غارنوردان حرفه‌ای!

یک غار ماجراجویانه برای حرفه‌ای‌ها! غار دوسر یزد مکانی است که هرکسی شانس بازدید از آن را ندارد و فقط افراد حرفه‌ای با تجهیزات کامل می‌توانند از آن بازدید کنند؛ همچنین برای ورود به این غار نیاز به مجوز دارید. غار دوسر در یزد، یک غار فرسایشی محسوب می‌شود که شکلی مانند گنبد دارد. این غار چهارمین تالار بزرگ غاری در جهان را دارد که در سال 1391 کشف شده است. در غار دو سر، دو چاه عمیق وجود دارند که هنگام ورود به غار با یکی از این چاه‌ها روبه‌رو می‌شوید. پس از اینکه مسیر آبراهه غار را گذراندید، به بخش جذاب تالار غار می‌رسید و از فضای مسحورکننده و رمزآلود آن لذت خواهید برد.

طول تالار کشف شده غار: ۳۸۵ متر

آدرس غار دوسر: استان یزد، مهریز، روستای تنگ چنار

اجاره سوئیت در یزد با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

9- غار دنگزلو اصفهان

غار دنگزلو اصفهان یکی از غارهای ایران
در غار دنگزلو اصفهان، تالاب‌های عمیقی وجود دارند.

حال که اکثر غارها را در نقاط مختلف کشور معرفی کردیم، خالی از لطف نیست که سری به استان زیبای اصفهان هم بزنیم! غار دنگزلو که در سمیرم استان اصفهان قرار گرفته، شباهت زیادی به غار علیصدر همدان دارد. این غار تالارهای بزرگی با سقفی به طول 10 متر دارد، همچنین شامل تالاب‌های عمیقی است که زیبایی آن را چندبرابر کرده‌اند. برای عبور از میان این تالاب‌ها، باید سوار قایق شوید. حتی تصور قایق‌سواری دل دل غاری بکر و مرموز، هیجان را در دل آدم برانگیخته می‌کند.

طول مسیر کشف شده غار:  ۱۶۰۰ متر

آدرس غار دنگزلو: اصفهان، سمیرم، بخش پادنا، ضلع شمال شرقی کوه دنا، روستای دنگزلو

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

10- غار کرفتو کردستان

نمایی زیبا از چشم‌اندازهای اطراف غار کرفتو کردستان
غار کرفتو کردستان یکی از اسرارآمیزترین و ماجراجویانه‌ترین غارهای ایران است.

رسیدیم به استان زیبا و دوست‌داشتنی کردستان! یکی از اسرارآمیزترین و ماجراجویانه‌ترین غارهای ایران، در استان کردستان قرار دارد که از بزرگ‌ترین غارهای باستانی کشور نیز به شمار می‌رود. غار کرفتو کردستان، در میان دره‌ای عمیق و زیبا قرار گرفته که اطراف آن را پناهگاه‌هایی تشکیل داده‌اند. نکته جالب غار کرفتو اینجاست که هوای داخل آن در هوای سرد زمستان، گرم و در گرمای داغ تابستان خنک است! پس مقصدی مناسب برای فرار از سرما و گرمای شدید محسوب می‌شود. معماری صخره‌ای این غار، باعث جذابیت دوچندان آن شده و در زمان‌های متفاوت، محل سکونت انسان‌ها و جانورانی مختلف بوده است. امروزه در برخی نقاط غار آب وجود دارد و برای عبور از این قسمت‌ها باید از قایق‌های کوچک استفاده کرد.

طول مسیر کشف شده غار: ۷۵۰ متر

آدرس غار کرفتو: استان کردستان، ۶۷ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره، ۷۰ کیلومتری شرق سقز

سخن پایانی

به پایان سفر خود به غارهای معروف ایران، قلمروهای پنهانی و پر رمز و راز رسیدیم. از غار باشکوه چال نخجیر با تاریخ کهن گرفته تا غار نمک قشم، جایی که خواص درمانی و زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند، غارهای ایران اثری پاک‌نشدنی در ذهن و قلب ما بر جای می‌گذارند. این گوهرهای زیرزمینی نه تنها شگفتی‌های زمین‌شناسی ساخته شده در طول میلیون‌ها سال را به نمایش می‌گذارند، بلکه دارای اهمیت فرهنگی بالایی هستند و به عنوان پناهگاه، منبع امرار معاش و دروازه‌ای به تمدن‌های باستانی عمل می‌کنند. غارهای ایران ما را به یاد رابطه پیچیده بین انسان و طبیعت می‌اندازند و داستان‌هایی را که در اعماق زمین نهفته برایمان بازگو می‌کنند؛ پس اگر عاشق ماجراجویی یا تاریخ باشید، خاطره‌ای خوش از سفر به این غارها را رقم خواهید زد. فراموش نکنید که برای اجاره ویلا و سوئیت در سراسر ایران، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول درباره غارهای ایران

معروف‌ترین غارهای ایران کدامند؟

معروف‌ترین غارهای ایران عبارتند از غار علیصدر همدان، غار آبی دانیال مازندران، غار کرفتو کردستان، غار سهولان مهاباد، غار قوری قلعه کرمانشاه، غار چال ‌نخجیر دلیجان، غار نمکدان قشم

بزرگ‌ترین غار ایران کدام است؟

بزرگ‌ترین غارهای ایران عباتند از غار قوری قلعه، غار کتله خور، غار چال نخجیر، غار علیصدر و غار نمکدان قشم.

بزرگ‌ترین غار آبی ایران کدام است؟

غار علیصدر همدان، بزرگ‌ترین غار آبی ایران است.

Rate this post

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *