شهرهاجاهای دیدنی

گشتی پر رمزوراز در غار اسپهبد خورشید سوادکوه | پناه بلندترین طاق طبیعی جهان

اوقات مختلفی در زندگی وجود دارد که هوس رفتن به یک جای جدید، کسب تجربه‌ی تازه و قدم نهادن در میان هیجانی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر دل آدم را بی‌قرار می‌کند. آن وقت است که سفر می‌تواند آن عطش درونی را سیراب کند و ‌زندگی را به مسیری تازه بکشاند. درست در همین زمان است که باید به جایی پناه برد و زیر سایه‌ی مهربانی آسوده‌خاطر شد.

در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک قرار است دست همدیگر را بگیریم و به استان مازندران و غار اسپهبد خورشید سوادکوه پناه ببریم. غاری عجیب، پر رمزوراز و البته تاریخی که از زیبایی طبیعی آن غرق در شگفتی خواهید شد. اگر دوست دارید از این تجربه‌ی خاص لذت ببرید، در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

غار اسپهبد خورشید سوادکوه کجاست؟

غار اسپهبد خورشید سوادکوه کجاست
غار اسپهبد خورشید سوادکوه در استان مازندران و شهرستان سوادکوه قرار دارد – عکاس: کوروش نوزاد تهرانی

اگر به دور ایران سفر کنید غارهای طبیعی و زیبایی را پیدا می‌کنید که داستان پیدایش آن‌ها جذاب و شنیدنی است. غار اسپهبد خورشید سوادکوه یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و جزء غارهای طبیعی و تماشایی است که در استان مازندران قرار گرفته است. این غار تاریخی را با نام «کرکیل دژ» هم می‌شناسند و در زبان محلی مردم منطقه‌ی سوادکوه به آن «لاپ کمر» می‌گویند.

جالب است بدانید لاپ به معنی بریدگی است و از آنجایی که این بریدگی در دل کوه و به شکل یک شکاف به وجود آمده، این نام را بر آن نهاده‌اند. ارزش غار اسپهبد خورشید سوادکوه علاوه‌بر اهمیت طبیعی و زیبایی بصری آن،‌ به قدمت تاریخی‌اش بازمی‌گردد که بخشی از تاریخ چندهزارساله‌ی ایرانی را در خودش جای داده است.

تاریخچه غار اسپهبد خورشید سوادکوه

تاریخچه غار اسپهبد خورشید سوادکوه
غاری برجای مانده از دوران ساسانیان – عکاس: ‌امین باکری

 قدمت غار اسپهبد خورشید به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد و با داستان‌ها و افسانه‌هایی از این دوران پیوند خورده است. اسپهبد خورشید در حقیقت نام نوه‌ی فردی به نام اسپهبد فرخان بزرگ، یکی از اعضای خاندان گاوبارگان است که زمانی بر دیلمان و طبرستان حکومت می‌کرد. طبق روایت‌های تاریخی برجای مانده،‌ در زمان حکومت اسپهبد خورشید بر این منطقه، اعراب به قصد کشورگشایی از طبرستان به سمت خراسان حرکت می‌کنند. به‌همین دلیل اسپهبد خورشید همسر و فرزندانش را در محل غار اسپهبد خورشید سوادکوه کنونی اسکان داده و با یک لشگر نظامی بزرگ برای جنگ با اعراب به سمت گیلان حرکت می‌کند.

اما داستان این غار به همین‌جا ختم نمی‌شود! مشهور است در زمان غیبت اسپهبد خورشید و درگیری جنگ با اعراب، گروهی از اعراب نزدیک به سه ماه این غار را محاصره می‌کنند و پس از آن‌که راه نفوذی به درون آن نمی‌یابند،‌ سگی را می‌کشند و آن را در مسیر نهری که در ورودی غار قرار داشت رها می‌کنند. با این کار همه‌ی افرادی که درون غار ساکن بودند، از جمله همسر و فرزندان اسپهبد خورشید، به بیماری وبا مبتلا می‌شوند و از بین می‌روند.

پس از آن‌که اسپهبد خورشید از جنگ باز می‌گردد و از مرگ همسر و فرزندانش با خبر می‌شود، پیش از آن‌که به مقصد برسد با سمی که درون نگین انگشتری‌اش پنهان کرده بود به زندگی‌اش پایان می‌دهد. محل دفن او را در یکی از روستاهای دیلمان گیلان معرفی کرده‌اند.

اگر سری به منابع تاریخی یونان و روم باستان بزنید،‌ اطلاعات مفید و بسیاری را درباره‌ی این غار تاریخی به دست خواهید آورد. چراکه غار اسپهبد خورشید سوادکوه در آن زمان شهرت و اهمیت بسیاری داشته است. این غار مشهور و تاریخی در گذشته به‌عنوان یک دژ طبیعی مورد استفاد‌ی سربازان و اسپهبدان منطقه‌ی طبرستان بوده است.

ضمنا اگر دوست دارید راجع به این دیار زیبا و تمام عیار بیشتر بدانید؛ مقاله سوادکوه کجاست را مطالعه کنید.

غار اسپهبد خورشید سوادکوه چه شکلی است؟

غار اسپهبد خورشید سوادکوه چه شکلی است
داخل غار اسپهبد خورشید به صورت دست‌کنده است – عکاس: محمدهاشم سمتی

غارها یکی از پر رمزورازترین مکان‌های دنیا هستند و جان می‌دهند برای ماجراجویی! پس اگر از طرفداران هیجان و ماجراجویی‌های جذاب هستید، غار اسپهبد خورشید سوادکوه بهترین مکان برای شماست. این غار که با زیبایی بی‌نظیر و بکرش توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را به خودش جذب کرده، در قسمت دهانه قطری معادل 90 متر دارد. به‌همین‌دلیل هم غار اسپهبد خورشید سوادکوه را به‌عنوان بزرگ‌ترین طاق جهان می‌شناسند. مطمئن باشید اگر در دهانه‌ی غار بایستید می‌توانید منظره‌ای خیره‌کننده و منحصربه‌فرد را ببینید و عجیب‌ترین تجربه‌ی خودتان را از غارنوردی به دست آورید.

داخل غار اسپهبد خورشید به صورت دست‌کنده است و می‌توانید قسمت‌های مختلفی از جمله برج و قلعه، آتشکده،‌ آب انبار، تنور و حمام را در آن ببنید. جالب است بدانید مواد به‌کار رفته در معماری داخلی غار از ترکیب ساروج و سنگ تشکیل شده است. داخل غار فضایی چهار طبقه وجود دارد که دو طبقه‌ی آن به آب انبار اختصاص دارد. شگفتی‌های داخلی غار با توجه به ابزار و امکانات آن دوران بسیار زیاد است و شما را به حیرت خواهد انداخت. یکی از بی‌نظیرترین بخش‌های این غار که به شکلی مهندسی‌شده خودنمایی می‌کند،‌ هدایت کردن آب از روستای کمرپشت به داخل غار است که در یک مسیر سنگی صورت می‌گیرد.

غار اسپهبد خورشید سوادکوه بدون شک از شگفت‌انگیزترین و عجیب‌ترین غارهای ایران و البته جهان است که زیبایی طبیعی،‌ عجایب انسانی، قدرت ساخت بشر و تاریخ و افسانه را در کنار هم به چشمانتان هدیه می‌کند.

بهترین زمان بازدید از غار اسپهبد خورشید سوادکوه

بهترین زمان بازدید از غار اسپهبد خورشید سوادکوه
غار اسپهبد خورشید سوادکوه در هر چهار فصل سال تماشایی است – عکاس: پوریا امینی

همان‌طور که اشاره کردیم این غار در استان مازندران و شهرستان سوادکوه قرار دارد؛ بنابراین می‌توان گفت در منطقه‌ای بکر، سرسبز و بسیار زیبا واقع شده است. با آن‌که عظمت و زیبایی این غار در هر چهار فصل سال تماشایی است، اما بسیاری از گردشگران دوست دارند آن را در زمان طلایی‌اش ملاقات کنند. بهتر است بدانید که بهترین زمان بازدید از غار اسپهبد خورشید سوادکوه در فصل بهار است که دمای هوا در مطبوع‌ترین حالت خودش قرار دارد و سرسبزی اطراف غار به حد اعلای خودش می‌رسد.

بازدید از این غار در سایر فصل‌های سال نیز بسیار جذاب و تجربه‌ای تازه برای شما خواهد بود. اما توجه داشته باشید که پیش از سفر از شرایط جوی و موقعیت رفتن به غار اسپهبد خورشید آگاه باشید و سپس به سمت این منطقه به راه بیفتید تا دچار مشکل نشوید.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به غار اسپهبد خورشید سوادکوه

مسیر دسترسی به غار اسپهبد خورشید سوادکوه
خطیر کوه همان کوهی است که این غار را در دل خودش جای داده است – عکاس: M Reza Tahmasbpour

برای رفتن به غار اسپهبد خورشید سوادکوه باید بهترین  مسیر دسترسی را انتخاب کنید. اسپهبد خورشید در شهرستان سوادکوه و ناحیه دوآب و در فاصله‌ی ۱.۵ کیلومتری جاده سوادکوه– تهران قرار دارد. اگر از تهران به سمت این منطقه به راه می‌افتید،‌ بهتر است ابتدا وارد جاده‌ی دماوند شده و از آنجا به سمت فیروزکوه حرکت کنید.

پس از آن‌که از ورسک و کلیسای اوریم رودبار عبور کردید، در سمت راست یک خروجی را خواهید دید که شما را مستقیم به منطقه خطیر کوه می‌رساند. به‌طور کلی برای رفتن به غار اسپهبد خورشید سوادکوه ۱۸۲ کیلومتر مسیر پیش روی شماست و در حدود ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به غار اسپهبد خورشید سوادکوه

جاهای دیدنی نزدیک به غار اسپهبد خورشید سوادکوه
در نزدیکی این غار زیبا جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارند – عکاس: مهرداد معتقدی

اگر دوست دارید در طول سفر خود با یک تیر چند نشان بزنید و لذت رفتن به چندین جای دیدنی را تجربه کنید، بهتر است پیش از سفر مکان‌های گردشگری نزدیک به غار اسپهبد خورشید سوادکوه را بشناسید. از جمله جاذبه‌های بسیار زیبایی که در نزدیکی این غار قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل‌های لفور

جنگل‌های لفور
جنگل لفور یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی منطقه‌ی سوادکوه و نزدیک به غار اسپهبد خورشید است – عکاس: H. Veysi

یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی منطقه‌ی سوادکوه و نزدیک به غار اسپهبد خورشید جنگل‌های لفور هستند که تجربه‌ای منحصربه‌فرد از جنگل‌نوردی و هیجان را به شما هدیه می‌کند. این جنگل زیبا با انواع درختان بلند و کهنسال ازگیل، راش، انجیلی و لیلکی پوشیده شده و سرسبزی جذاب آن بهترین مکان برای برپایی کمپ است.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو
نمایی زیبا و دلنشین از قلعه کنگلو – عکاس: Mostafa Mottaghi Niya

در نزدیکی خطیرکوه و غار اسپهبد خورشید سوادکوه روستایی به نام کنگلو وجود دارد که بقایای یک دژ بلند با ارتفاع ۱۸۱۱ متر از سطح دریا را در خود جای داده است. این دژ با معماری مدور در داخل آن و در دو طبقه از ملات آهک، سنگ‌ریزه و سنگ لاشه ساخته شده است. اگرچه بخش زیادی از این قلعه از بین رفته است؛ اما همچنان شکوه و زیبایی به خصوصی دارد که می‌توانید به تماشای آن بنشینید.

کاروانسرای گدوک (شاه عباس)

کاروانسرای گدوک
کاروانسرای گدوک، با نام شاه عباس نیز شناخته می‌شود – عکس از سایت: خبرگزاری مهر

از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به غار اسپهبد خورشید سوادکوه می‌توان به کاروانسرای کدوگ اشاره کرد. این مکان که با نام کاروانسرای شاه عباس هم شناخته می‌شود در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری بخش جنوبی ورسک و گردنه‌ی گدوک قرار دارد. معماری این کاروانسرا کوهستانی و به صورت سرپوشیده است که چندین اتاق برای اقامت مسافران دارد.

اقامت در نزدیکی غار اسپهبد خورشید سوادکوه

اقامت در نزدیکی غار اسپهبد خورشید سوادکوه
امکان رزرو و پرداخت آنلاین، پشتیبانی ۲۴ ساعته و تیم تخصصی و آموزش‌دیده‌ی میزبان در اتاقک! – عکاس: کوروش نوزاد تهرانی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌ها برای سفر، پیدا کردن اقامتگاه مناسب است. گردشگران ترجیح می‌دهند پیش از شروع سفر، محل اسکان خودشان را مشخص کنند تا با خیال راحت به مقصد برسند. اقامت در نزدیکی غار اسپهبد خورشید سوادکوه برای افرادی که می‌خواهند از این غار تاریخی دیدن کنند،‌ به راحتی امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید اقامتگاه خود را در نزدیک‌ترین محل به غار اسپهبد خورشید انتخاب کنید، باید به اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه اقدام کنید.

برای این کار فقط کافیست وارد سایت گردشگری اتاقک شوید و مقصد مورد نظر و تاریخ سفرتان را انتخاب کنید. خواهید دید که یک لیست کامل از انواع اقامتگاه برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید آن‌ها را براساس بودجه، سلیقه، امکانات، تعداد نفرات و … رزرو کنید. امکان اجاره سوئیت و پرداخت آنلاین، پشتیبانی ۲۴ ساعته و تیم تخصصی و آموزش‌دیده‌ی میزبان از جمله ویژگی‌هایی است که با رزرو اقامتگاه از سایت اتاقک به دست خواهید آورد.

نکات مهم سفر به غار اسپهبد خورشید سوادکوه

نکات مهم سفر به غار اسپهبد خورشید سوادکوه
از برپایی کمپ در این منطقه خودداری کنید – عکاس: میلاد مختاری
  • بخشی از مسیر غار اسپهبد خورشید سوادکوه به کوهپیمایی نیاز دارد؛ بنابراین پیش از سفر کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی، کوله‌ی سبک و متناسب و همچنین لباس هماهنگ با فصل همراه خود داشته باشید.
  • پیش از سفر از توانایی اعضای گروه یا خانواده برای پیمودن مسیر مطمئن شوید. بالارفتن از کوه برای بازدید از غار اسپهبد خورشید سوادکوه برای افراد سالمند، کودکان و افراد معلول و ناتوان مناسب نیست.
  • برای رفتن به این غار همراه با گروه، در طول روز و یا همراه با فرد آشنا به منطقه اقدام کنید.
  • چشم‌انداز اطراف غار و همچنین طاق زیبای غار اسپهبد خورشید منظره‌ی بسیار مناسبی برای عکاسی است؛ بنابراین برای ثبت لحظات زیبای خود در سفر دوربین عکاسی به همراه داشته باشید.
  • اطراف غار و خطیرکوه مکان مناسبی برای اتراق و برپایی کمپ نیست. پس از کمپینگ در این منطقه خودداری کنید.
  • در طول مسیر رسیدن به غار اسپهبد خورشید یک کیسه‌ی زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌های تولیدشده در طول پیاده‌روی را داخل کیسه مخصوص زباله بریزید.

سخن آخر

دوست دارید به یک مکان دیدنی جذاب، پر از تاریخ و زیبایی طبیعی و افسانه سفر کنید؟ سفر به غار اسپهبد خورشید سوادکوه بهترین انتخاب برای شماست! اگر می‌خواهید به این سفر جذاب و بروید و خاطره‌ی آن را برای همیشه در ذهنتان ثبت کنید،‌ همین حالا برنامه‌ی سفر خود را بنویسید. چنان‌چه اطلاعات دیگری از این منطقه‌ی دیدنی و یا پیشنهادی برای سفر به آنجا دارید، آن را با ما و دیگر دوستان اتاقکی خود در میان بگذارید.

سوالات متداول

غار اسپهبد خورشید سوادکوه کجاست؟

غار اسپهبد خورشید سوادکوه در استان مازندران، منطقه‌ی سوادکوه استان مازندران و فاصله‌ی ۱۸۲ کیلومتری تهران،‌ بین ایستگاه راه‌آهن گل سفید و سرخ آب و رد مجاورت دو آب قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به غار اسپهبد خورشید سوادکوه چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار است.

نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی به غار اسپهبد خورشید سوادکوه کدام‌اند؟

جنگل‌های لفور سوادکوه، کاروانسرای کدوگ (شاه عباسی) و قلعه‌ی کنگلو از جمله دیدنی‌های نزدیک به این غار هستند.

قدمت غار اسپهبد خورشید سوادکوه به کدام دوره‌ی تاریخی ایران باز می‌گردد؟

قدمت غار اسپهبد خورشید سوادکوه به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

4.4/5 - (52 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام مازندران سال‌های زیادی با پهلوانانی مثل اسپهبد خورشید در برابر اعراب ایستادگی کرد واگر خیانت یک عده نبود اعراب خواب تصرف مازندران را نمیدیدندوحیف که ما دائما سنگ اعراب متجاوز را به سینه میزنیم درحالیکه هیچ قومی مثل اعراب جنایت پایدار نکرد مثلا مغول‌ها آتش زدند وکشتند امابعدها فرزندانشان از وزرای ایرانی شروع به آبادی کردند

    1. با نظر شما کاملا موافق هستم ..ولی متاسفانه از دست هیچکس کاری برنمیاد چون مردم ایران عاشق ودوستدار قاتلین خود هستند .متاسفانه از دست هیچکس کاری برنمیاد ..

  2. سلام ممنون مطالب مفید که موجب یاد آوری وشناخت مردم و تاریخ ایران می گردد و تاسف از اینکه با پول ملت ایران سریالهای عربی ساخته میشود ودر در عراق و سوریه و لبنان حرم گلدسته برای عربهای تازی می‌سازند

  3. سلام ممنون مطالب مفید که موجب یاد آوری وشناخت مردم و تاریخ ایران می گردد و تاسف از اینکه با پول ملت ایران سریال‌های عربی ساخته می‌شود ودر در عراق و سوریه و لبنان حرم گلدسته برای راهای تازی میسازند

  4. با سلام توضیحات خوبی دادی فقط داستان اینکه سگ توی اب اتداختند اولین بار می نوشنم چونکه خودم اهل ییلاق کمرپشت هستم ولی بهترین مسیر از روستای کمرپشت از عبور دیدنی زین می باشد ضمنا غار اسپهبد هیچ ارتباطی به کوه خطیر کوه ندارد چون تا روستای خطیرکوه ۲۰ کیلومتر مسافت دارد

  5. سلام من خودم اهل و ساکن سوادکوه هستم . به تمدن کهن سرزمینم افتخار میکنم و پذیرای مهمانان ارجمند از تمام نقاط کشور هستیم

  6. باسلام خیلی خوب بود ممنون از شما منو بردین به اعماق جنگل های مازندران من کارم معدن هست تو اون جنگل ها کار کردم یاد اون روزها افتادم و خاطرات اون روز ها ودوستانم واسم زنده شد ممنون ممنون

  7. سپاس از مطالب جالبی که گذاشتید کمی از هیاهوی رانت و فساد و حجاب و مجلس لایحه و بنزین ووو دور شدیم. باز هم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *