شهرها

فریدون کنار کجاست | میعادگاه پرندگان مهاجر!

برای اینکه بدانید فریدونکنار کجاست، باید سراغ پرندگان مهاجر را بگیرید! این شهر ساحلی مازندران هر سال در فصل پاییز و زمستان میزبان پرندگان نایابی همچون دُرنای سیبری است که مناظر بی‌نظیری در گوشه و کنار شهر خلق می‌کنند. اگر شما هم با این پرندگان هم‌مقصد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این شهر تاریخی و خوش آب و هوای استان مازندران بپردازیم.

فریدونکنار کجاست؟

تغداد زیادی شالیزار و خانه هایی با سقف شیروانی در کنار آنها

نوشته های مشابه

فریدونکنار شهری مابین دو شهر توریستی محمودآباد و بابلسر است. این شهر تماشایی از شمال به دریای خزر راه دارد و از جنوب به آمل و بابل می‌رسد. اگر تهران را به عنوان مبدا سفر فرض کنیم، از جاده هراز حدود 4 ساعته به این شهر سرسبز مازندران خواهید رسید. همچنین در دوران پهلوی دو شهرک ساحلی با نام‌های دریاکنار و خزرشهر در نزدیکی فریدونکنار ساخته شدند که در حال حاضر نیز وجود دارند و اقامت در آن‌ها تنها با هماهنگی مالکان امکان‌پذیر خواهد بود. این دو شهرک از دیدنی‌های این شهر به حساب می‌آیند و دارای سواحل اختصاصی برای رفاه حال مسافران نیز هستند.

آب‌و‌هوای فریدونکنار

نمایی از بالای شالیزارهای شمال ایران

آب و هوای فریدونکنار معتدل خزری است و کل شهر تحت تاثیر همسایگی با دریا، رطوبت بالایی دارد. بارندگی‌های فراوان در هر موقع از سال زمین‌های کشاورزی و شالیزارها را سیراب می‌کند و شهر را برای ورود گردشگران سرزنده نگه می‌دارد‌. این منطقه یکی از خوش آب‌و‌هواترین مناطق مازندران است که تابستان‌های آن گرم و زمستان‌های آن سرد است. اما بهار و پاییز معتدلی دارد.

بهترین زمان سفر به فریدونکنار

چند خانم در حال نشاکاری شالیزار

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فریدونکنار سرشار از سرسبزی و زیبایی است و در هر فصل از سال چیزی برای شگفت‌زده کردن مسافران ارائه می‌دهد. اگر تحمل گرما و رطوبت تابستان را ندارید، در فصل بهار سفر کنید تا از نسیم بهاری که عطر خوش شالیزار را با خود به همراه می‌آورد، لذت ببرید. همچنین اگر هوای آب‌تنی در دریای خزر به سرتان زد، در فصل تابستان بساط سفر را مهیا کنید و لذت دیدن آسمان آبی پاک را به خودتان هدیه دهید.

اما اگر پاییز چند رنگ و تماشای هزاران پرنده‌ی مهاجر برایتان جذاب است، سفرتان را به پاییز و زمستان موکول کنید. قشنگی‌های این شهر با وجود این پرندگان که به شالیزارها و تالاب فریدونکنار پناه می‌آورند، صد برابر میشود.شما میتوانید در هر زمان از سال که قصد سفر داشتید با اجاره ویلا در فریدون کنار و یا رزرو سوئیت‌ها و ویلا ساحلی های متعدد در این شهر تجربه خوبی از اقامت را بدست بیارید و از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

اجاره ویلا فریدونکنار کاملا بهداشتی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های فریدونکنار

شهر خوش آب و هوای فریدونکنار به واسطه نزدیکی به دریا طرفداران بسیاری دارد. در سواحل این شهر می‌توانید تنی به آب بزنید و در کنار رودخانه‌ها، آببندان‌ها و تالاب با صفای شهر اتراق کنید. در این شهر موسیقی امواج دریا با آواز مرغان ماهی‌خوار و پرندگان مهاجر ادغام می‌شود و صدایی خوش و گوشنواز را به شما هدیه می‌کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه این شهر همواره موردتوجه خاندان پهلوی بوده، میراث‌دار تاریخ ایران نیز شده است و جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد. دیدنی‌های فریدونکنار را در ادامه معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید

بندرگاه فریدونکنار

تعدادی کشتی و یک اسکله در بندرگله فریدون کنار

بندر فریدونکنار یکی از جاهای دیدنی و تجاری این شهر پرفایده‌ی شمال کشور است که مسیر تبادلات آبی ایران با کشورهای همسایه را شکل می‌دهد. علاوه بر تجار، صیادان نیز در این منطقه حضور دارند و ماهیگیری می‌کنند. از سوی دیگر پرندگان پای ثابت بندر فریدونکنار هستند که چهره‌ی این بندر را تماشایی می‌کنند. اگر تا به حال یک بندر را از نزدیک ندیده‌اید، در سفر به فریدونکنار این تجربه شیرین را برای خود به ارمغان آورید و کشتی‌های بزرگ را در حال رفت و آمد ببینید!

تالاب فریدونکنار

تعدادی پرنده سفید در حال شنا در تالابی به نام فریدونکار

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی فریدون کنار که در قسمت جنوبی شهر قرار دارد، تالاب آن است. این تالاب محل زندگی پرندگان و آبزیان منطقه به حساب می‌آید و در فصل پاییز و زمستان گونه‌های کمیاب نیز در این محل ظاهر می‌شوند. پرندگانی همچون طاووسک، اردک نوک پهن، سسک دم پهن، عقاب دریایی دم سفید، بوتیمار و… را تماشا کنید و از دیدن غنی‌ترین تالاب کشور برای پرندگان لذت ببرید. تالاب فریدونکنار از تماشایی‌ترین و بکرترین مناطقی است که در این منطقه پیدا خواهید کرد که نام آن در میان بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور نیز قرار دارد.

سواحل فریدونکنار

ساحلی که در میان شن ها سنگ هایی بزرگ هم هست و آسمان ابری و گرفته

ساحل ماسه‌ای فریدونکنار برای گشت و گذار حرف ندارد! در سواحل این شهر محوطه‌های جداگانه‌ای برای شنای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است تا به راحتی بتوانید تنی به آب بزنید. در هنگام گردش در شهر اگر به سمت میدان ماهی بروید، دریا را پیش روی‌تان خواهید دید!

شالیزارهای فریدونکنار

منطقه ای زیبا با شالیزارهایی مرز بندی شده در غروب آفتاب

شالیزارها همان جایی هستند که حس خوب زندگی را برای شما به ارمغان می‌آورند. در شالیزارهای این شهر مردان و زنان پر تلاشی را خواهید دید که با لباس‌های محلیِ رنگارنگ در حال کشت برنج‌های مرغوب ایرانی هستند. تماشای این منظره‌ی زیبا از اهالی منطقه و سرسبزی طبیعت، آرامشی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌کند تا به دور از دغدغه‌های زندگی شهری به تماشای شالیزار زیبا بپردازید!

باغ پرندگان فریدونکنار

 تعداددی غاز با زسر های سبز رنگ در حال شنا کردن در حوضچه

فریدونکنار را می‌توان شهر پرندگان نامید. چراکه تالاب آن محل زندگی پرندگان مهاجر و بومی فراوانی است که این شهر را برای کوچ انتخاب کرده‌اند. همچنین اولین باغ پرندگان شهرهای شمالی در شهر فریدونکنار افتتاح شده است که در این باغ انواع پرندگان شامل مرغابی، غاز وحشی، قو، پلیکان، خوتکا و برخی پرندگان مهاجر که از سیبری به این شهر سفر کرده‌اند، نگهداری می‌شوند.

روستاهای فریدونکنار

نمایی از یک دریاچه در میان چند کوه پوشیده از درختان

روستاها از اصلی‌ترین دیدنی‌های فریدونکنار هستند که سبک زندگی محلی در آن‌ها جریان دارد. یکی از این روستاها ازباران است که پر از رودخانه، آب‌بندان و نهرهایی است که سرسبزی و زیبایی بی‌نظیری را به وجود آورده‌ند. اگر می‌خواهید بدانید که این روستای زیبای فریدونکنار کجاست، کافی است ۵ کیلومتر از شهر فاصله بگیرید. همچنین در جنوب شرقی این شهر روستای دیگری با نام جزین قرار دارد که فاصله آن از شهر ۱۱ کیلومتر است.

در این روستا حدود ۶۰ هکتار جنگل انبوه وجود دارد که رودخانه‌ای نیز از میان آن می‌گذرد و این جنگل را به بهشت طبیعت‌دوستان تبدیل می‌کند! علاوه بر جنگل جزین، حدود ۵۰ هکتار دریاچه در این روستا وجود دارد که به شگفت‌انگیزتر شدن منطقه کمک شایانی کرده است.

جاذبه‌های تاریخی فریدونکنار

فریدونکنار یکی از شهرهای قدیمی شمال کشور است که بناهای تاریخی بسیاری دارد. یکی از این جاذبه‌های تاریخی، پل فلزی فریدونکنار در مرکز شهر است که قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد. از دیگر بناهای تاریخی فریدونکنار می‌توان به آرامستان‌های قدیمی شهر، سقاخانه و تپه طلا کتی اشاره کرد. از طرفی امامزاده‌های این شهر نیز از قدمت بسیاری برخوردارند و در میان اماکن تاریخی این شهر جای دارند. در سفر به فریدونکنار می‌توانید به امامزاده قاسم کارگر محله، امامزاده ادریس سوته، امامزاده حیدرکلا و امامزاده سید محمد بروید و در کنار زیارت از جاذبه‌های تاریخی آن‌ها نیز بازدید کنید.

پارک لاله

سر دری پارکی به نام پارک لاله به رنگ زرد و نارنجی

پارک لاله یکی از پارک‌های ساحلی و زیبای فریدونکنار است که سرسبزی شهر را با امواج دریا در هم آمیخته تا به گردشگران حسابی خوش بگذرد. برای اینکه بدانید پارک لاله فریدونکنار کجاست، باید به خیابان چمران بروید تا ورودی این پارک ساحلی را پیدا کنید. در این پارک می‌توانید به صدای امواج دریا و آواز پرندگان و مرغان ماهی‌خوار گوش دهید و از بودن در فضایی دلنشین و امن نهایت لذت را ببرید!

شهرک ساحلی خزرشهر

ویلایی دو طبقه با نمایی سفید رنگ و سقف شیروانی در محوطه ای دارای درخت و چمن

شهرک ساحلی خزرشهر یک منطقه مسکونی فوق‌العاده در حاشیه دریا است که آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. برای ورود به این شهرک باید کارت مخصوص داشته باشید یا از قبل با مالکان ویلاها جهت ورود به توافق رسیده باشید. اگر می‌خواهید بدانید این شهرک مجلل فریدونکنار کجاست، ۶ کیلومتر از شهر فاصله بگیرید.

این منطقه اختصاصی شامل دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی این شهرک به دلیل قرار گرفتن در نوار ساحلی طرفداران بیشتری دارد. در این شهرک اغلب ویلاها لوکس و مجلل ساخته شده‌اند و همه چیز برای یک تفریح تمام عیار مهیا است. از طرفی در سواحل خزرشهر رستوران‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارند که پس از آب‌تنی می‌توانید از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

دامگاه پرندگان

تعداد زیادی پرنده در حال پرواز ب فراز دریاچه ای در منطقه ای سرسبز

دامگاه پرندگان فریدونکنار در حقیقت پناهگاهی برای پرندگان است. در این فضای ۴۶ هزار متری پرندگان مختلفی همچون پرستوی دریایی، بوتیمار، اردک بلوطی و سرسفید، چنگر نوک سرخ و صدها گونه‌ی دیگر حضور دارند. بازدید از این دامگاه نیز تجربه بسیار جالبی برایتان خواهد بود!

رای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی فریدون کنار را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به فریدونکنار

برای رسیدن به فریدونکنار باید از سمت جاده رودهن وارد هراز شوید. در جاده هراز به سمت شهر آمل و سپس محمودآباد حرکت کنید و به سمت شرق مسیرتان را ادامه دهید تا به این شهر زیبا برسید. برای سفر به این منطقه می‌توانید از وسایل حمل و نقل مختلفی استفاده کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

یک خیابان دو طرفه و یک مجسمه در میان خیابان

سفر با قطار به فریدونکنار

ایستگاه قائم‌شهر نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به فریدونکنار است.‌ زیبایی راه‌آهن شمال ارزش این را دارد که حداقل یک بار هم که شده آن را امتحان کنید. عبور از پل‌های تاریخی و مناظر سرسبز و جنگل‌های انبوه شما را به یاد فیلم‌های اروپایی خواهد انداخت! اگر با قطار تا ایستگاه قائم‌شهر بروید حدود ۶ ساعت در راه خواهید بود و از آن جا نیز می‌توانید با اتوبوس و تاکسی به فریدونکنار برسید.

سفر با اتوبوس به فریدونکنار

از ترمینال‌های تهران و دیگر شهرهای کشور اتوبوس برای فریدونکنار وجود دارد. در این روش کافی است بلیط اتوبوس را تهیه کرده و به یکی از ترمینال‌های شهرتان مراجعه کنید تا با یکی از این اتوبوس‌ها به شهر ساحلی فریدونکنار برسید.

سفر هوایی به فریدونکنار

اگر سفر هوایی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید تا فرودگاه ساری را پرواز کنید. اما از آن جا به بعد برای رسیدن به فریدونکنار چاره‌ای جز استفاده از تاکسی و اتوبوس ندارید.

یک ماشین در حال حرکت در جاده ای که در کناره های آن درختان با بگ نانجی دیده می شود

سفر با خودروی شخصی

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سریع‌ترین راه برای پیمودن مسیر تهران تا فریدوکنار، جاده هراز است. این جاده شما را به ابتدای جاده آمل می‌رساند. پس از آن تا رسیدن به فریدونکنار باید در جاده آمل بابل رانندگی کنید. اگر ترافیک نباشد  ۴ ساعته به فریدونکنار خواهید رسید.

سوغات و صنایع دستی فریدونکنار

نمایی نزدیک از برنج های داخل یک شالیزار

فریدونکنار شهر برنج و ماهی است. این شهر را به عنوان پایتخت برنج ایران نیز می‌شناسند. در هر گوشه و کنار آن شالیزارهایی را می‌بینید که خوش عطر و طعم‌ترین برنج ایرانی را به عمل می‌آورند. از طرفی نزدیکی به دریا سبب شده ماهی و خاویار تازه به وفور در شهر یافت شود. در بازار ماهی فروشان می‌توانید انواع ماهی تازه مثل اوزون‌برون، سفید، کفال، کپور، کیلکا، ساردین، شک، اورنج، چکاب و خاویار را تهیه کنید.

در بازارهای سنتی فریدونکنار نیز می‌توانید انواع مربا و ترشیجات شمالی و سبزی‌های محلی تازه را پیدا کنید و به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود ببرید. از سوی دیگر اهالی فریدونکنار صنایع‌ دستی رنگارنگی می‌سازند که می‌توانید آن‌ها را برای عزیزانتان هدیه ببرید. محصولات حصیری، انواع سفال، گلیم‌های خوش نقش و طرح، سوزن‌دوزی مازندرانی، معرق چوب و… صنایع دستی این شهر زیبای ساحلی هستند.

مراکز خرید فریدونکنار

مردی در حال تیز کردن چاقو برای پاک کردن ماهی در یک ماهی فروشی

برای خرید صنایع دستی و سوغات فریدونکنار به بازار سنتی شهر بروید و از گشت و گذار در یک بازار شمالی نهایت لذت را ببرید. در این مرکز خرید محلی، اهالی منطقه محصولاتشان را به مشتریان عرضه کرده و به اقتصاد خانواده‌شان کمک می‌کنند. در این بازار دسترنج صیادان، دامداران، باغ‌داران و حتی هنرمندان محلی را می‌توانید خریداری کنید و از برنج محلی، مرکبات، لبنیات محلی، تخم مرغ و سبزی محلی تازه برای پخت غذاهای خوشمزه بهره بگیرید.

برای پیدا کردن این بازار قدیمی به خیابان امام‌خمینی رفته و در مجاورت رودخانه فریدونکنار این مرکز خرید خوش رنگ و بو را پیدا کنید. برای خرید ماهی‌ و محصولات دریایی نیز می‌توانید به بازار ماهی‌فروشان فریدونکنار بروید. صیادان از بندر ترکمن تا تنکابن محصولاتشان را در این بازار پرهیاهو و سرزنده عرضه می‌کنند. پس اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید در سفر به این منطقه بازدید از بازار ماهی را از دست ندهید!

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات فریدون کنار را مطالعه کنید.

غذاهای محلی فریدونکنار

یک ظرف برنج و یک دیس کباب محلی به همراه دورچین و یک ظرف سیر ترشی

در هنگام گشت و گذار در فریدونکنار از خوردن غذاهای وسوسه‌انگیز و خوش عطر و طعم مازندرانی غافل نشوید. چراکه در این منطقه می‌توانید برنج اعلا و ماهی تازه را امتحان کنید و انواع و اقسام غذاهای محلی شامل خورشت سیر انار، خورشت آلو، بشته‌واش، آغوز مسما را در کنار بورانی بادمجان کبابی و ترشی‌های محلی امتحان کنید. از سوی دیگر در شمال کشور غذاهای دریایی متنوعی می‌پزند که برای درست کردن آن‌ها از چاشنی‌هایی مثل سبزی‌های معطر، گردو و رب انار استفاده می‌کنند و معمولا پخت این نوع غذاها روی هیزم صورت می‌گیرد تا عطر و طعم منحصربه‌فردی به خود بگیرد. پس اگر طرفدار غذای دریایی هستید، این شهر بهشت شما است!

رستوران‌های فریدونکنار

اگر برای یک ماجراجویی خوشمزه شمالی آماده‌اید، رستوران‌های شهر را پیش از سفر نشان کنید تا به محض رسیدن به مقصد دلی از عزا دربیاورید و یک روز هیجان‌انگیز را در فریدونکنار آغاز کنید! حال اگر می‌خواهید بدانید رستوران‌های فریدونکنار کجاست، با ما همراه باشید تا چند مورد از آن‌ها را در ادامه معرفی کنیم.

رستوران سیب سرخ

یکی از رستوران‌های واقع در شهرک خزرشهر فریدونکنار، سیب سرخ است. در این رستوران هنگام صرف غذا از منظره دریا لذت خواهید برد و از غذاهای درجه یک ایرانی آن شگفت‌زده خواهید شد!

رستوران سوسره

اگر دنبال یک رستوران مجلل و بزرگ هستید،‌ سوسره را انتخاب کنید. این رستوران در ۴ طبقه ساخته شده است و هر کدام از طبقات فضای داخلی راحت و دلنشینی دارند که در کنار موسیقی زنده مجلل‌تر نیز به نظر می‌رسند. رستوران سوسره درست روبه‌روی شهرک دریاکنار واقع شده است.

رستوران پاز

اگر دلتان هوای کباب و برنج ایرانی کرد، به رستوران پاز بروید تا یک غذای درجه یک و باکیفیت نوش جان کنید. این رستوران را پس از پارک لاله، نبش اسحاقی پیدا خواهید کرد.

کته کبابی سالار

برای خوردن یک کته شمالی خوشمزه در کنار کباب و مخلفاتی همچون ماست و دوغ محلی به کته کبابی سالار بروید. این رستوران سنتی را در محله ایزدی می‌توانید پیدا کنید.

اقامت در فریدونکنار

شهر فریدون کنار شهر دریا و ماهی، شهر برنج و شالیزار و شهر تالاب و پرندگان مهاجر است. اقامت در این شهر شما را با یک منطقه تمام عیار شمالی و دنج روبه‌رو می‌کند. می‌توانید در دو شهرک ساحلی خزرشهر و دریاکنار اقامتگاهی را رزرو کنید و از بودن در شهرکی با ساحل اختصاصی به آرامشی ژرف دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که امروزه رزرو اقامتگاه‌ها در کشور به وسیله سایت‌های معتبر اجاره آنلاین ویلا انجام می‌شود تا در هنگام رسیدن به مقصد دغدغه جا و مکان را نداشته باشید.

سوالات متداول درباره فریدونکنار

فریدونکنار کجاست؟

فریدونکنار شهری مابین دو شهر توریستی محمودآباد و بابلسر در مازندران است.

بهترین زمان سفر به فریدونکنار کی است؟

بهار و اوايل پاییز

معروفترین جاهای دیدنی فریدونکنار کدام‌اند؟

بندرگاه فریدونکنار، تالاب فریدونکنار، سواحل فریدونکنار، شالیزارهای فریدونکنار، باغ پرندگان فریدونکنار، دامگاه پرندگان

معروف ترین رستوران های فریدونکنار کدام‌اند؟

رستوران سیب سرخ، رستوران سوسره، رستوران پاز، کته کبابی سالار

چطور به فریدونکنار برویم؟

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سریع‌ترین راه برای پیمودن مسیر تهران تا فریدوکنار، جاده هراز است.

5/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. س. به نظر من برای آگاهی آندسته از مردم که متوجه نمیشن و اطلاعات کافی ندارن که این پرندگان ز یبا و بیگناه برای فرار از سرمای روسیه به ایران پناه میارن . آیا برخورد. اینطور ی درست هست؟؟؟ آیا شما که اسلحه دستت هست با مهمانت اینطوری برخورد میکنید باید کلاسهای توجیه گذاشت تامتو جه. بشوند با آرزوی ایرانی و ایران فهمیده و با شعور. sPS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *