جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات فریدون کنار | زیباترین سوغات فریدون کنار

فریدون‌کنار یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که اغلب گردشگران در سفر به این شهر به سراغ سوغات و صنایع دستی آن ‌می‌روند. بسیاری از سوغاتی‌های فریدونکنار مربوط به خوراکی‌های خوشمزه شهر می‌شود اما در این میان صنایع دستی باقی مانده از تاریخ فریدونکنار را نباید فراموش کرد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات فریدونکنار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله فریدون کنار کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی فریدونکنار

چند شاخه برنجدر شالیزار

فریدونکنار یکی از زیباترین شهرهای ساحلی استان مازندران است. این شهر بعد از چالوس، دومین شهر مهم و گردشگرپذیر استان مازندران محسوب می‌شود. نام فریدونکنار به گفته بسیاری از جنگ بین فریدون و ضحاک و پیروزی فریدون آمده است زیرا فریدون بعد از پیروزی به مرزهای جنوبی دریای خزر حکومت کرد. فریدونکنار جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد اما در این میان گردشگران به سوغات و صنایع دستی این شهر توجه ویژه‌ای دارند. برخی از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی این شهر در بسیاری از شهرهای استان مازندران رواج دارد، اما برخی مختص این منطقه است.

گلیم بافی

یک عدد گلیم دستبافت و ریشه های آن

هنر گلیم بافی جزو بارزترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی فریدونکنار محسوب می‌شود که زیبایی و جذابیت آن قابل وصف نیست. طرح‌های نظیر اشکال هندسی با رنگ‌های متنوع مانند سرمه‌ای، قرمز، کرم، نارنجی و سبز توسط هنرمندان این منطقه بر روی گلیم‌ها بافته می‌شوند. طرح‌های این گلیم‌ها اغلب از طبیعت اطراف و پیرامون الهام گرفته شده‌اند. گلیم فریدونکنار به دلیل نوع نخ مورد استفاده و همچنین طرح‌‌ها آن منحصربه فرد و بی‌نظیر هستند. این گلیم‌ها در اندازه‌ها مختلف بافته می‌شوند و گردشگران علاقه‌ای ویژه‌ای به آن  دارند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره ویلا فریدونکنار کاملا بهداشتی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

حصیر بافی

دو خانم در حال بافتن حصیر و اطراف آن ها پراز مصنوعات حصیری

پیچاندن و زیر و رو بافتن رشته‌های گیاهی در ابعاد و شکل‌های مختلف، به صورت نقش‌دار یا ساده توسط دست را حصیر بافی می‌نامند.در حصیر بافی فریدونکنار از نوعی حصیر به نام کوب استفاده می‌کنند که با آن انواع زیلوها بافته می‌شود. صنایع حصیری فریدونکنار از جذاب‌ترین سوغاتی‌های این مکان به شمار می‌آید.

جاجیم بافی

تعدادی پارچه جاجیم تا شده ذوهم

جاجیم یکی دیگر از بافته‌های ارزشمندی که همیشه در معرفی شهر فریدونکنار جایگاه خاص خود را داشته است. این بافته پرز ندارد و رنگ‌های آن به رنگ‌های گلیم این منطقه شباهت دارد. مردم فریدونکنار در بافت جاجیم مهارت خاصی دارند و از در گذشته جاجیم به عنوان زیرانداز، فرش، پشتی، پتو، رختخواب پیچ و روانداز کرسی استفاده می‌شود.

در بافت جاجیم پس از بافتن حاشیه، نوبت به نقش اندازی (در اصطلاح گل خوانده می‌شود) می‌رسد. مهم‌ترین نقش‌های که در جاجیم‌های فریدونکنار مشاهده می‌شود چهار گل، خشتی، پنجه‌ای، گل آفتابگردان و آفتاب تیره است. برای بافت جاجیم در ابعاد بزرگ‌تر دو یا چند عدد جاجیم کوچک‌تر را به هم وصل می‌کنند تا جاجیم در اندازه‌ دلخواه شکل بگیرد.

قلاب دوزی و سوزن دوزی

یک گل زیبا و رنگی که با سوزن دوزی روی یک پارچه مشکی انجام شده.

دوختن نقش‌های زیبا و برجسته بر روی پارچه به وسیله‌ی قلاب و سوزن با نخ‌هایی از جنس ابریشم، قلاب دوزی و سوزن دوزی نامیده می‌شود. زنان در فریدونکنار برای تزیین جا قرآنی و سجاده، رومیزی، رویه‌ کرسی، رویه دمپایی و وسایل دیگر از این هنر استفاده می‌کردند. این هنری زیبا نیاز به ظرافت و مهارت بالایی دارد و از ارزشمند‌ترین صنایع دستی فریدونکنار به حساب می‌آید.

سفالگری

تعدادی ظرف سفالی چیده منار هم

خاک رس منطقه فریدونکنار بای ساخت ظروف سفال بسیار مناسب است. همین امر باعث شده تا سفالگری از گذشته‌های دور در این منطقه رواج داشته باشید. هنرمندان زبر دست و ماهر کوزه، ظروف مختلف و جام‌های سفالی را با سلیقه‌ هرچه تمام‌تر درست کرده و به عنوان صنایع دستی فریدونکنار به فروش می‌رسانند.

منبت‌کاری

فردی در حال منبت کاری روی چوب با ابزاری مخصوص

به علت شرایط آب و هوایی فریدونکنار، در اطراف فریدونکنار جنگل‌های زیبایی قرار دارد و مردم به درختان و چوب آن‌ها دسترسی دارند. یکی از مهم‌ترین صنایع دستی فریدونکنار که از شرایط جغرافیایی این منطقه گرفته شده، منبت‌کاری و کنده‌کاری روی چوب است. چوب‌های به کار رفته در این صنعت باید سطحی صاف داشته باشند و بهترین نوع چوب برای این صنعت چوب راش و افرا است. یکی از فعالیت‌های منبت‌کاران فریدونکنار ساختن قالب‌های مشبک برای در و پنجره است که فضای بین گره‌ها با شیشه‌های رنگی پر می‌شود و نمایی بسیار زیبایی را خلق می‌کند.

پارچه بافی

نار و پود و بافت یک پارچه از نمایی نزدیک

از گذشته بافت انواع پارچه‌های پشمی، نخی و ابریشمی در فریدونکنار رواج داشته است. برای دوخت کت‌های زنانه از پارچه‌ای به نام الیجه استفاده می‌شد. این پارچه نوعی پارچه ابریشمی است. برای دوخت پالتوهای مردانه و زنانه نیز از پارچه‌های پشمی استفاده می‌کردند که بسیار مناسب منطقه فریدونکنار بود. نوعی پارچه خنک و لطیف نیز در این منطقه بافته می‌شد که به شمد معروف است. این پارچه امروزه به عنوان روانداز در فصل‌ها گرم استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های فریدونکنار محسوب می‌شود.

سوغات‌های خوشمزه فریدونکنار

خانمی در خال کاشت برنج در شالیزار

علاوه بر صنایع دستی فریدونکنار، این شهر سوغاتی‌های خوشمزه نیز دارد. بسیاری از این سوغاتی‌های خوشمزه در اغلب شهرهای مازندران یافت می‌شود و شمال ایران عجین شده‌اند. در سفرتان به فریدون‌کنار این سوغات را نباید فراموش کنید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه می‌توان به برنج شمال، ماهی‌های دریای خزر، نان‌های محلی و همچنین خاویار اشاره کرد.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات فریدونکنار پرداخته شد. گردشگران در سفر به این شهر اغلب به سراغ بازارهای محلی برای خرید سوغاتی می‌روند. این بازارهای بهترین مکان برای خرید صنایع دستی هستند اما اگر به خرید محصولات کشاورزی ارگانیک و سوغاتی‌های خوراکی فریدونکنار علاقه دارید، بازار روز فریدونکنار را نیز سر بزنید. در سفرتان به این شهر می‌توانید به اجاره ویلا در فریدونکنار نگرانی در مورد اقامت نیز نداشته باشیدو

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با صنایع دستی و سوغات شهرستان فریدونکنار آشنا کنیم و مطالب کامل و جامعی را در خدمت شما عزیزان قرار داده ایم. امید است که از پس این مهم بر آمده باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *