تجربه سفرشهرها

معرفی کامل امام زاده ابراهیم | مقبره‌ای در ارتفاعات جنگلی گیلان

کلمه‌ی “امام زاده” در نام یک جاذبه معمولا تصور مکانی مذهبی را در ذهن ایجاد می‌کند که مردم فقط برای زیارت به آن می‌روند. با شنیدن نام جاذبه‌ی امام زاده ابراهیم نیز ممکن است چنین تصوری در ذهن‌تان ایجاد شود؛ اما اجازه دهید تصورات شما را به کلی عوض کنم. امام زاده ابراهیم نام مکانی پر از جذابیت‌های بی‌پایان در استان گیلان است که مناظر خیره‌کننده و سرسبز آن هوش از سرتان می‌برد!

گشت‌وگذار در بازارهای سرزنده، نشستن کنار رودخانه‌‌ای خروشان، خرید سوغات و صنایع دستی، قدم زدن در خیابان‌های باریک و تماشای چشم‌اندازهای مسحورکننده از کوهستان‌های باشکوه جنگلی، فقط بخشی از لذت‌هایی هستند که می‌توانید در این روستای توریستی تجربه کنید. بازارهای سرزنده و آب‌وهوای خنک و مطبوع، شب‌های امام زاده ابراهیم را بسیار دوست‌داشتنی کرده‌اند. این روستای ییلاقی تعدادی اقامتگاه جذاب و رنگارنگ دارد که همگی بالکن‌های دلباز دارند و مشرف به فضای باز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر منطقه هستند. بیشتر از این نمی‌توانم صبر کنم تا این جاذبه‌ی دیدنی را به شما معرفی کنم! پس با من بیایید تا گشتی در امام زاده ابراهیم بزنیم.

امام زاده ابراهیم کجاست؟

هنگامی که راهی روستای امام زاده ابراهیم می‌شوید، از دل جاده‌هایی عبور می‌کنید که چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از کوهستان‌های باشکوه جنگلی و زمین‌های شالیزار را جلوی چشمتان نمایش می‌دهند. قسمت‌هایی از این جاده‌های پیچ‌درپیچ با درختان سرسبز احاطه شده‌اند که پشت آن‌ها مناظر مسحورکننده منتظر هستند تا با زیبایی‌های خود از شما دلبری کنند. امام زاده ابراهیم در شهرستان شفت و 23 کیلومتری جنوب شرق آن قرار گرفته است و در بالای کوه‌های سرسبز قرار دارد. فاصله امام زاده ابراهیم تا رشت حدود 57 کیلومتر است. اکثر اهالی روستا تالش هستند و به زبان شیرین تالشی صحبت می‌کنند.

آدرس روستای امام زاده ابراهیم: استان گیلان، شهرستان شفت، 23 کیلومتری جنوب شرق شفت

اقتصاد روستای امام زاده ابراهیم

به دلیل گردشگری بودن روستای امام زاده ابراهیم، اقتصاد آن با مشاغلی مانند اجاره اقامتگاه و فروش سوغات و صنایع دستی می‌چرخد، البته بازارهای این منطقه فقط به صنایع دستی و سوغات ختم نمی‌شوند، بلکه انواع لباس، ظروف، کیف و کفش و … نیز در بازارهای آن به فروش می‌رسند. برخی از اهالی روستا با پخت و فروش غذاهای خوشمزه محلی کسب درآمد می‌کنند. تماشای مردم محلی که برای کسب درآمد درحال تلاش و تکاپو هستند، بسیار لذت‌بخش خواهد بود و حسی سرشار از سرزندگی به مسافران می‌بخشد.

آب و هوای امام زاده ابراهیم

مقبره امام زاده ابراهیم در ارتفاعات جنگلی
آب و هوای امام زاده ابراهیم خنک و مطبوع است – عکس از علی پورقربان

همانطور که گفتم امام زاده ابراهیم در ارتفاعات سرسبز استان گیلان قرار گرفته و به همین دلیل رطوبت هوای آن نسبت به نقاط دیگر کمتر است و هوای خنک‌تر، پاک‌تر و مطبوع‌تری دارد. یکی از دلایلی که بیشتر مسافران فصل‌های گرم سال را برای بازدید از این جاذبه انتخاب می‌کنند نیز همین است. به طور کلی آب‌وهوای امام زاده ابراهیم و سرزندگی آن در شب‌های تابستان، از دلایلی هستند که من دوست دارم شب‌های تابستان را در آن بگذرانم؛ البته از چشم‌انداز مناظر مسحورکننده آن در روز هم نمی‌توان گذشت!

بهترین زمان سفر به امام زاده ابراهیم

بهترین زمان سفر به امام زاده ابراهیم، فصل تابستان است، البته ماه‌های اول پاییز و اواخر بهار نیز زمان مناسبی برای سفر به این روستای توریستی هستند، چراکه آب‌وهوا در این زمان‌ها بسیار مطبوع و دلنشین است و نسیم خنک آن پوستتان را نوازش می‌کند. شب‌های پاییز و زمستان خیلی زمان مناسبی برای سفر به امام زاده ابراهیم نیستند، چرا که سرمای هوا در دل ارتفاعات کوهستان به اوج خود می‌رسد و جاده‌ی آن در هنگام بارش برف، به خصوص در شب کمی خطرناک است. در فصل تابستان همه چیز برای خوش‌گذرانی شما مهیا است، از مناظر سرسبز گرفته تا سرزندگی بازارهای آن، می‌توانید خاطراتی خوش در این منطقه بسازید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاذبه ها و دیدنی های روستای امام زاده ابراهیم

در روستای امام زاده ابراهیم چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارند که شما را حسابی سرگرم خواهند کرد. از خانه‌های چوبی رنگارنگ با معماری خاص گرفته تا بازارهای پرجنب‌وجوش آن، هر فردی با هر سلیقه‌ای از گشت‌وگذار در این روستای توریستی لذت خواهد برد. بیشتر از این شما را برای آشنایی با جاذبه ‌‌های امام زاده ابراهیم منتظر نمی‌گذارم.

خانه‌های رنگارنگ

خانه های رنگارنگ امام زاده ابراهیم
این خانه‌های رنگارنگ، فضایی شاد و چشم‌اندازی دیدنی به روستا بخشیده‌اند – عکس از جلال حسینی

هنگام تماشای جاذبه‌ های امام زاده ابراهیم، خانه‌های رنگارنگ چشمتان را به خود جلب خواهند کرد. این خانه‌های رنگارنگ، فضایی شاد و چشم‌اندازی دیدنی به روستا بخشیده‌اند و معماری خاصی دارند که بسیار دلباز است. سقف این خانه‌ها شیروانی و بیشتر قسمت‌های خانه با استفاده از چوب راش ساخته شده‌اند. هر خانه چندین اتاقک دارد که با پرده‌های جذابی از هم جدا شده‌اند. گلدان‌های زیبا و رنگارنگ که از روی بالکن خانه‌ها قرار دارند، حسی سرشار از سرزندگی به شما می‌بخشند.

مقبره امام زاده ابراهیم

مقبره امام زاده ابراهیم شفت در شب
بنای مقبره حدود 300 متر وسعت دارد – عکس از حسن بزرگی

مقبره امام زاده ابراهیم که از نوادگان امام موسی کاظم است، رنگی نقره‌ای دارد و در میان مناظر جنگلی می‌درخشد. افراد مذهبی زیادی برای زیارت به این مقبره می‌روند، در آنجا نماز می‌خوانند و پس از آن به گشت‌وگذار در میان جاذبه های امام زاده ابراهیم می‌پردازند. بنای مقبره حدود 300 متر وسعت دارد و انواع امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و … در اطراف آن قرار دارند.

رودخانه و آبشار

آبشار زیبای امام زاده ابراهیم شفت
در سفر به امام زاده ابراهیم، حتما از رودخانه و آبشار آن دیدن کنید – عکس از شهرام ربیعی

هنگامی که مسیر روستا را ادامه می‌دهید و از میان بازارهای پرجنب‌وجوش و سرزنده عبور می‌کنید، کم‌کم از میان انبوه جمعیت می‌گذرید و به طبیعتی بکر و دیدنی می‌رسید. این طبیعت زیبا با درختان سرسبز و رودخانه‌ای پرآب تزئین شده که در میان ارتفاعات کوهستان‌های جنگلی می‌درخشند. می‌توانید کنار این رودخانه خروشان بنشینید و از صدای دلنشین آب لذت ببرید. برای تماشای آبشار زیبا، کافیست کمی مسیر رودخانه را ادامه دهید.

بازار امامزاده ابراهیم

بازار سرزنده امام زاده ابراهیم در شب
گشت و گذار در بازار امام زاده ابراهیم بسیار لذت بخش است – عکس از روزبه پورمحمدی

یکی از محبوب‌ترین جاذبه های امام زاده ابراهیم، بازارهای دوست‌داشتنی آن هستند. این بازارها محصولات رنگارنگ و متنوعی را می‌فروشند، بنابراین مسافران می‌توانند هرچیزی را از آن‌ها خریداری کنند. انواع خوراکی‌های محلی توسط اهالی بومی منطقه تهیه می‌شوند و در این بازارها به فروش می‌رسند. می‌توانید در امام زاده ابراهیم بازارگردی کنید و از خرید محصولات متنوع لذت ببرید.

سوغات و صنایع دستی امام زاده ابراهیم

امام زاده ابراهیم شفت علاوه‌بر چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ی خود، بازارهای بسیاری دارد که بسیاری از افراد فقط برای خرید به این منطقه سفر می‌کنند. در بازارهای امام زاده ابراهیم، انواع سوغات و صنایع دستی گیلان به فروش می‌رسند. یکی از مهم‌ترین سوغات این منطقه‌ی گردشگری که سوغات شهرستان شفت نیز به حساب می‌آید، پنیر خوشمزه‌ی سیاه‌مزگی است. این پنیر بافت سفتی دارد و مزه‌ی آن شور است و از شیر بز، گوسفند و گاو تهیه می‌شود. از دیگر سوغات این منطقه می‌توان به عسل طبیعی و سوهان خوشمزه اشاره کرد که در همانجا پخته می‌شود. انواع خوراکی‌های محلی گیلان که توسط خانم‌های محلی منطقه تهیه می‌شوند را می‌توانید از این منطقه بخرید. انواع ظروف سفالی، لباس‌های بافتنی و قلاب‌بافی و گاهی محصولات حصیری نیز در این منطقه به عنوان صنایع دستی به فروش می‌رسند.

رستوران ‌های امام زاده ابراهیم

از هرچیزی که بتوان گذشت، از شکم‌گردی و خوردن خوراکی‌های خوشمزه، آن هم در استان گیلان نمی‌توان گذشت. غذاهای محلی گیلان همیشه زبانزد بوده‌اند و خوشبختانه می‌توانید برخی از آن‌ها را در روستای گردشگری امام زاده ابراهیم شفت امتحان کنید. پیش از هرچیزی بهتر است به شما بگویم که در این روستا، رستورانی با تشکیلات خاص وجود ندارد، اما مغازه‌های کوچکی هستند که انواع کباب، جگر، واویشکای محلی و … را همانجا می‌پزند و می‌فروشند. بستنی و شیرینی‌های خوشمزه نیز حسابی حالتان را جا می‌آورند و طعم سفرتان را شیرین می‌کنند. اگر می‌خواهید در سفر خود غذاهای متنوعی را در یک رستوران کامل نوش جان کنید نگران نباشید، در مسیر جاده شفت رستوران‌های خوبی پیدا خواهید کرد.

مراکز خرید و بازار روستای امام زاده ابراهیم

اگر اهل گشت‌وگذار در بازارهای سرزنده باشید و به تماشای محصولات مغازه‌ها علاقه داشته باشید، پس حتما امام زاده ابراهیم شفت بهشتی برای شما خواهد بود، چراکه در بازار آن انواع مغازه‌ها با محصولات متنوع و رنگارنگ وجود دارند. از زیورآلات و لوازم آرایش گرفته تا ظروف آشپزخانه و لباس، همه چیز در بازار امام زاده ابراهیم پیدا می‌شود. انواع اسباب‌بازی، ساعت، خوراکی‌های خوشمزه مانند سوهان و برخی اجناس چینی نیز از محصولاتی هستند که می‌توانید در اینجا پیدا کنید. به طور کلی، بازارهای این منطقه فضایی پرجنب‌وجوش به این منطقه بخشیده‌اند که حسابی حال‌وهوایتان را عوض می‌کنند.

اقامت در روستای امام زاده ابراهیم

نمایی از خانه های روستایی امام زاده ابراهیم از بالا
اقامت در خانه های رنگارنگ روستا وسوسه برانگیز است! – عکس از محمدرضا ساجدی

هنگامی که مناظر شگفت‌انگیز روستای امام زاده ابراهیم را تماشا می‌کنید و در هوای مطبوع و حال‌وهوای بانشاط آن قدم می‌زنید، اقامتگاه‌های رنگارنگ و دوست‌داشتنی آن چشمتان را به خود جلب می‌کنند. این اقامتگاه‌های دلباز، بالکن‌های بزرگی دارند که با نشستن روی آن‌ها می‌توانید از تماشای چشم‌اندازهای مسحورکننده سرسبز لذت ببرید. تماشای مردمی که روی این بالکن‌ها نشسته‌اند و درحال گپ‌وگفت‌های دوستانه و نوشیدن چای هستند، شما را وسوسه می‌کند تا یک شب رویایی در این منطقه بگذرانید. وقت‌گذرانی و خوابیدن در این خانه‌های رنگارنگ چوبی، خاطره‌ای ماندگار و فراموش‌نشدنی برایتان رقم خواهد زد. صبح با طلوع خورشید روی بالکن بیایید و از تماشای مناظر سرسبز که از دور می‌درخشند لذت ببرید. شب‌هنگام نیز روی بالکن بنشینید و از تماشای تکاپوی مردم لذت ببرید. اگر در فرآیند اجاره ویلا شمال نیاز به کمک داشتید، اتاقک در تمامی مراحل شما را همراهی خواهد کرد.

مسیر دسترسی به روستای امام زاده ابراهیم

اگر از سمت شهر رشت برای رسیدن به این روستای جذاب حرکت کنید، مسیری یک ساعته که حدود 48 کیلومتر است، انتظارتان را می‌کشد؛ البته اگر جاده شلوغ باشد مدت زمان بیشتری را باید در مسیر بگذرانید. اگر از شهرستان شفت به روستای امام زاده ابراهیم حرکت کنید، مسافت 31 کیلومتر خواهد بود و حدودا 45 دقیقه طول می‌کشد تا آن را طی کنید. پیشنهاد می‌کنم این مسیر را برای خود طولانی‌تر کنید! چراکه چشم‌اندازهای بی‌نظیری از رودخانه‌ها، خانه‌های روستایی، شالیزارها و کوهستان‌های عظیم جنگلی در این مسیر وجود دارند که تماشای آن‌ها شما را سیر نخواهد کرد.

سخن پایانی

در خاتمه امامزاده ابراهیم شفت در استان گیلان جاذبه‌ای فریبنده است که ترکیبی بی‌نظیر از اهمیت تاریخی و زیبایی‌های طبیعی را ارائه می‌دهد. این زیارتگاه مقدس با تاریخ غنی خود که قدمت آن به قرن‌ها می‌رسد، اهمیت مذهبی و فرهنگی زیادی برای مردم محلی و بازدیدکنندگان دارد؛ اما امام زاده ابراهیم فقط به کاربردهای زیارتی خود ختم نمی‌شود، بلکه طبیعت بی‌نظیر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده آن نیز مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اگر به استان گیلان سفر کردید، حتما بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی را در برنامه سفر خود بگنجانید و از زیبایی‌های مسیر آن نیز لذت ببرید. درضمن برای اجاره ویلا نیز می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول درباره امام زاده ابراهیم

امام زاده ابراهیم کجاست؟

امام زاده ابراهیم در استان گیلان، شهرستان شفت و 23 کیلومتری جنوب شرق شفت قرار دارد.

بهترین زمان سفر به امام زاده ابراهیم کی است؟

بهترین زمان سفر به امام زاده ابراهیم فصل تابستان است.

جاذبه های امام زاده ابراهیم کدامند؟

آبشار، رودخانه، خانه‌های روستایی رنگارنگ، بازار و مقبره امام زاده ابراهیم

چطور به امام زاده ابراهیم برویم؟

ابتدا به شهرستان شفت بروید و جاده آسفالتی که از سه‌راهی احمدگوراب و لاسک عبور می‌کند را طی کنید، سپس به امام زاده ابراهیم می‌رسید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *