تجربه سفرجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی دریاچه خلشکوه جیرنده، رودبار | سورپرایز گیلان

اکثر ما از این‌که غافل‌گیر شویم خوشمان می‌آید. البته منظورم غافلگیری خوب است، مثل وقتی‌که برای جشن تولد، سالگرد ازدواج و … سورپرایز می‌شویم. در این بین کسانی هم هستند که فکر می‌کنند این‌قدر حواسشان جمع است که کسی نمی‌تواند آن‌ها را غافلگیر کند. اگر از این دسته افراد هستید باید بگویم دریاچه خلشکوه جیرنده رودبار این قدرت را دارد که شما را غافلگیر کند، چراکه این دریاچه در نقطه‌ای از کره زمین است که آدم اصلاً انتظار ندارد دریاچه‌ای در آن باشد.

 حالا برای اینکه همه جذابیت‌های این دریاچه را یکجا در همین مقدمه نگویم، می‌خواهم دلتان را آب کنم و ذره‌ذره در قسمت‌های بعد، شما را با شگفتی‌های این دریاچه آشنا کنم.

دریاچه خلشکوه جیرنده کجاست؟

دریاچه خلشکوه جیرنده در رودبار و استان گیلان قرار دارد.
دریاچه خلشکوه جیرنده در شهرستان رودبار قرار دارد. – عکاس: امیر یوسفی

خب عنوان مقاله که نشان می‌دهد این دریاچه کجاست. این دریاچه در یکی از زیباترین استان‌های ایران یعنی گیلان قرار دارد. ولی این یک اطلاعات کلی است و حتماً اگر شما بخواهید از این دریاچه دیدن کنید، به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. دریاچه خلشکوه جیرنده در شهرستان رودبار قرار دارد و به این خاطر که دریاچه‌ای صلح‌طلب است و نمی‌خواهد بین روستاهای اطرافش فرق بگذارد، شمال غربی‌اش به روستای کلیشم، شمال شرقی‌اش به روستای خرمکوه و از شمال به روستای ویه می‌رسد.

خیلی از مسافران وقتی برای اولین بار به خلشکوه می‌روند، اصلاً انتظار وجود دریاچه‌ای در ارتفاع 1962 متری از سطح دریا را ندارند. بله درست خواندید دریاچه خلشکوه جیرنده دریاچه‌ای است که در ارتفاع نزدیک 2000 متری و بر بلندای کوه جا خوش کرده است.

تازه منطقه خلشکوه محل تولد و رویش یکی از آرامش‌بخش‌ترین گیاهان دنیا یعنی گل‌گاوزبان هم است. به‌جز گل‌گاوزبان، شقایق و بابونه در کنار صدها گونه گیاهی دیگر هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

آب‌وهوای دریاچه خلشکوه جیرنده

آب‌وهوای دریاچه خلشکوه جیرنده در همه فصل‌ها دل آدم را می‌برد.
آب‌وهوای دریاچه خلشکوه جیرنده آب‌وهوایی کوهستانی است. – عکاس: amirhosein kh

همان‌طور که در بخش قبل گفتم دریاچه خلشکوه در ارتفاع 1962 متری از سطح دریا قرار دارد و منطقه خلشکوه هم منطقه‌ای کوهستانی است که ازنظر تقسیمات جغرافیایی طبیعی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. حالا برای چه این اعداد و ارقام را گفتم؟ برای اینکه بگویم وقتی به این دریاچه می‌روید باید انتظار آب‌وهوای مناطق کوهستانی را داشته باشید. در این مناطق آب‌وهوا در بهار خنک و در تابستان مطبوع و دل‌نشین است و پناهگاه دل‌چسبی برای فرار از گرمای تابستان به حساب می‌آید. با این تفاسیر می‌توان حدس زد که آب‌وهوای دریاچه خلشکوه جیرنده در پاییز خنک و بارانی و در زمستان سرد و برفی باشد.

مسیر دسترسی به دریاچه خلشکوه جیرنده

برای رسیدن به دریاچه خلشکوه باید کمی سختی را به جان خرید.
بررسی روش دسترسی به دریاچه خلشکوه جیرنده – عکاس: نیما فرود

خب برویم سراغ قسمت شیرین این مقاله یعنی معرفی مسیر دسترسی به این دریاچه. برای اینکه بتوانید از دریاچه خلشکوه جیرنده دیدن کنید باید راهی شمال غرب ایران و استان گیلان شوید. اگر نقطه شروع سفر شما تهران است، پس بهترین راه دسترسی به دریاچه اتوبان تهران -کرج، آزادراه کرج – قزوین و بعد آزادراه قزوین – رشت است. نرسیده به رشت مسیر زیر پیش روی شماست:

از اولین شهر گیلان یعنی لوشان به سمت جیرنده بروید. از جیرنده هم مسیرتان را به سمت داماش و بعد خلشکوه ادامه دهید. البته باید بگویم این مسیر خاکی است، دست‌اندازهای زیاد و گردنه‌های خطرناکی هم دارد. پس توصیه می‌شود با ماشین‌های آفرود از آن عبور کنید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده

در بهار و تابستان، دریاچه خلشکوه جیرنده رویایی است.
بهترین زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده اردیبهشت تا اوایل پاییز است. – عکاس: کیهان صنعت

اگر بخش آب‌وهوای این دریاچه را خوانده باشید، دیگر خودتان بهتر از من میدانید که بهترین زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده چه زمانی است. با این حال اگر خیلی برای سفر به این دریاچه هیجان دارید و مستقیم سراغ این بخش آمدید باید بگویم که بهترین زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده بهار تا اوایل پاییز است. البته در این منطقه اوایل بهار هم سرد و بارانی است، پس بهتر است برنامه بازدید از  این دریاچه را برای اردیبهشت تا اوایل پاییز بچینید. در زمستان‌های آب‌وهوای دریاچه سرد و برفی است و با توجه به اینکه سطح آن یخ میزند و مسیر دسترسی به آن خطرناک می‌شود، توصیه می‌کنم در زمستان سراغ دریاچه را نگیرید.

چون وعده داده بودم که جذابیت‌های این دریاچه را ذره‌ذره بگویم، باید در این قسمت به چشمه قل‌قل در حوالی دریاچه خلشکوه جیرنده اشاره کنم. چشمه‌ای که اسمش دلبری‌هایش را نشان می‌دهد، پس در بازدیدتان از دریاچه حواستان به چشمه قل‌قل هم باشد.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه خلشکوه جیرنده

این دریاچه در یکی از توریستی‌ترین مناطق ایران یعنی شهرستان رودبار قرار دارد. به همین خاطر جای تعجب نیست که در حوالی این دریاچه جاهای دیدنی و تفریحی متعددی وجود داشته باشد. در ادامه باهم با 4 تا از جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه خلشکوه جیرنده آشنا می‌شویم:

روستای رستم‌آباد

روستای زیبا و دیدنی رستم‌آباد در حوالی دریاچه خلشکوه جیرنده
روستای رستم‌آباد یکی از زیباترین جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه خلشکوه جیرنده – عکاس: رضا سینا

رستم‌آباد از آن دسته جاهای دیدنی رودبار است که همه کسانی که با خودروی شخصی به رشت می‌روند، تابلوهای رستم‌آباد را خوب در خاطر دارند. چراکه این تابلوها به مسافران می‌گویند که در فاصله کمی از شهر رشت قرار دارند. برای بازدید از روستای رستم‌آباد، بهترین فرصت همان زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده است. روستای رستم‌آباد یکی از زیباترین جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه است که زیبایی‌های آن در بهار و اوایل پاییز به اوج خود می‌رسد.

آدرس روستای رستم‌آباد: گیلان، رودبار، روستای رستم‌آباد

روستای داماش

روستای حیرت‌انگیز داماش در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده
بهترین فرصت بازدید از روستای داماش همان موقع بازدید از دریاچه خلشکوه جیرنده است. – عکاس: مرتضی برجسته

مگر می‌شود تا رودبار و دریاچه خلشکوه جیرنده رفت و سری به روستای داماش نزد؟ روستایی که میزبان یکی از نایاب‌ترین گل‌های جهان یعنی سوسن چلچراغ است و چشمه آب‌معدنی‌اش یکی از گواراترین آب‌های ایران را دارد. در روستای داماش می‌توانید از تماشای یک پکیج کامل از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید و بعد با خرید خوراکی‌ها و لباس‌های محلی، سرخوشی سفرتان را تکمیل کنید.

آدرس روستای داماش: گیلان، رودبار، دهستان جیرنده، روستای داماش

دریاچه حلیمه جان

دریاچه حلیمه جان در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده به عروس گیلان معروف است.
در بازدید از دریاچه خلشکوه جیرنده از دریاچه حلیمه جان هم دیدن کنید. – عکاس: حامد باقری راد

دریاچه حلیمه جان یا همان عروس گیلان، یکی دیگر از جاهای تفریحی و دیدنی در حوالی دریاچه خلشکوه جیرنده است. زیبایی‌های این دریاچه را تا خودتان نروید و از نزدیک نبینید نمی‌توانید باور کنید. دریاچه حلیمه جان دریاچه‌ای دو رنگ است، یعنی چه؟ یعنی این‌که این دریاچه زیبا در حالتی که باد نوزد سبز است و به‌محض وزش باد آبی‌رنگ می‌شود. توصیه می‌کنم حتماً در سفرتان به رودبار و بازدید از دریاچه خلشکوه جیرنده از دریاچه حلیمه جان هم دیدن کنید.

آدرس دریاچه حلیمه جان: گیلان، رودبار، روستای حلیمه جان، دریاچه حلیمه جان

ییلاق سلانسر

ییلاق خوش آب‌و‌هوای سلانسر در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده
ییلاق سلانسر، بهشتی کوچک در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده – عکاس: مهدی سفرزاده

روستای رستم‌آباد دروازه ورود به خیلی از ییلاق‌های رودبار از جمله ییلاق معروف سلانسر است. این ییلاق زیبا طبیعتی چشم‌نواز دارد که دل بسیاری از مسافران به گیلان و رودبار را برده است. در تابستان هوای این ییلاق به‌قدری خنک است که دلتان نمی‌خواهد آن را ترک کنید. تازه به این هوای خنک مه صبحگاهی و تماشای درختان راش و توسکا را هم اضافه کنید.

آدرس ییلاق سلانسر: گیلان، رودبار، روستای رستم‌آباد، ییلاق سلانسر

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه خلشکوه جیرنده انجام داد

ماهیگیری تفریحی لذت‌بخش در دریاچه خلشکوه جیرنده
ماهیگیری، عکاسی و طبیعت‌گردی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در دریاچه خلشکوه جیرنده – عکاس: amin aizi

همان‌طور که گفتم دریاچه خلشکوه جیرنده یکی از بهترین مقصدهای گردشگری برای کسانی است که از غافلگیر شدن لذت می‌برند. در حوالی این دریاچه می‌توانید در دشت‌ها و مراتع قدم بزنید، ریه‌هایتان را میزبان هوای پاک کنید و چشمانتان را با فرصت تماشای تصاویر زیبا سورپرایز کنید. میدانم این دریاچه به‌قدری زیباست که احتمالاً دوست دارید مرتب با دوربین عکاسی یا موبایل همه تصاویر آن را ثبت کنید. ولی توصیه می‌کنم اول به حافظه‌تان اعتماد کنید و تا می‌توانید تصاویر بی‌نظیر با وضوح بالا را ذهنتان ثبت کنید. ولی به‌هیچ‌وجه یادتان نرود بعد از این‌که حسابی با چشمان خودتان دیدید، عکاسی هم کنید. این دریاچه یک قاب زیبا و رؤیایی برای ثبت عکس‌های فوق‌العاده و محشر است.

اگر خودتان قایق بادی دارید آن را ببرید، چراکه می‌توانید در دریاچه خلشکوه جیرنده قایق‌سواری کنید. برای عشاق ماهیگیری هم امتحان کردن این تفریح لذت‌بخش در دریاچه خلشکوه، تجربه‌ای متفاوت و خاص خواهد بود.

پس اگر بخواهیم یک فهرست از فعالیت‌هایی که می‌توان در این دریاچه انجام داد درست کنیم، به فهرست زیر می‌رسیم:

  • طبیعت‌گردی
  • عکاسی
  • قایق‌سواری (اگر خودتان قایق بادی دارید)
  • ماهیگیری
  • کمپینگ
  • پیک‌نیک

اقامت در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده

اقامت در حوالی دریاچه خلشکوه جیرنده
بررسی روش‌های اقامت در نزدیکی دریاچه خلشکوه جیرنده – عکاس: کیهان صنعت

دریاچه خلشکوه جیرنده در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع قرار گرفته است. به همین خاطر بیشتر مسافران به گیلان و رودبار، بازدید از دریاچه را به‌عنوان یک بازدید نیم روزه در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. با این حال اگر در کمپینگ تجربه کافی دارید و تجهیزاتتان هم کامل است، می‌توانید در حوالی دریاچه کمپ کنید. در غیر این صورت اگر نمی‌خواهید خیلی از دریاچه دور شوید، پس با اجاره ویلا و سوئیت در رودبار خیال خودتان و همسفرانتان را بابت اقامتگاه راحت کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده بدانید

  • قبل از سفر، وضعیت آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید.
  • اگر قصد کمپینگ ندارید، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • از سلامت خودرو کاملاً مطمئن شوید، چون همان‌طور که گفتم جاده لوشان-کلیشم جاده‌ای با دست‌اندازهای زیاد و گردنه‌های خطرناک است.
  • در حوالی دریاچه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد، پس از نزدیک‌ترین منطقه شهری تمام لوازم موردنیازتان را خریداری کنید.
  • کیسه‌زباله همراه داشته باشید تا طبیعت بکر و زیبایی دریاچه به قوت خودت باقی بماند.
  • اگر در تابستان به‌خصوص تیر و مرداد به دریاچه رفتید، کرم ضد آفتاب و پماد دفع حشرات را فراموش نکنید.
  • مدارک شناسایی و پول نقد همراه داشته باشید.
  • در سفر به مناطق روستایی به عقاید و شیوه زندگی مردم محلی احترام بگذارید.
  • برنامه بازدید را طوری بچینید که قبل از تاریک شدن هوا به منطقه شهری رسیده باشید.

سخن آخر

در این مقاله راهی گیلان و مهد زیتون ایران یعنی رودبار شدیم. دلمان می‌خواست ببینیم طبیعت چه سورپرایزی برایمان دارد پس به دریاچه خلشکوه جیرنده رفتیم. در این بازید از تماشای دریاچه‌ای بر بلندای کوه غافل‌گیر شدیم و تصاویر بی‌نظیری را ذهنمان ثبت کردیم. بعد گفتیم حالا که تا اینجا آمدیم سری هم به روستای داماش، روستای رستم‌آباد و دریاچه حلیمه جان بزنیم. در آخر هم چون با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک دغدغه‌ای بابت اجاره اقامتگاه نداشتیم سراغ تفریحات شبانه در رشت و رودبار رفتیم.

سؤالات متداول

دریاچه خلشکوه جیرنده کجاست؟

دریاچه خلشکوه جیرنده در رودبار و استان گیلان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به دریاچه خلشکوه جیرنده چه فصلی است؟

اواسط بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به دریاچه خشکلوه جیرنده است.

مسیر دسترسی به دریاچه خلشکوه جیرنده کدام است؟

برای رسیدن به دریاچه خلشکوه جیرنده باید راهی گیلان شوید و از جاده لوشان-کلیشم خودتان را به دریاچه برسانید.

4/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *