شهرها

همه چیز درباره خمام | سرزمین یخ در بهشت ایران

استان گیلان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، غذاهای محلی لذیذ و مردمانی مهمان‌نواز یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است. اگر قصد سفر به گیلان را دارید، پیشنهاد ما این است که چند روزی را به بازدید و اقامت در شهر خمام اختصاص بدهید. خمام نزدیک‌ترین شهر به رشت است و به واسطه قرار گرفتن در جاده بین المللی رشت به بندرانزلی، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. هر آنچه از زیبایی‌های گیلان متصور هستید، خمام همه را یک جا دارد! بازدید از جنگل ها، روستاها و مناطق بکر خمام  میتواند خاطرات شیرینی را برایتان رقم بزند. در این سفر تماشایی همراه ما باشید تا سری به این شهر زیبا بزنیم.

خمام کجاست؟

دریاره خمام

برای اینکه بدانیم خمام کجاست باید موقعیت جغرافیایی آن را بررسی کنیم. خمام از شمال به بندر انزلی، از جنوب به رشت، از شرق به بخش خشکبیجار و از غرب به تالاب انزلی راه دارد و  در ۷ کیلومتری رشت و ۱۵ کیلومتری انزلی واقع شده است. تاریخ این شهر به هزارسال پیش می‌رسد و رودخانه پرآب و وسیعی که داشته، لنگرگاه کشتی‌های بادبانی بوده است. طبق اسناد تاریخی، خمام نقش پررنگی در نهضت جنگل ایفا کرده بوده و به عنوان یک شهر نظامی از آن یاد می‌کردند. خمام تا سال‌های زیادی بخش به حساب می‌آمد، اما پیگیری‌ها به شهرستان شدن خمام در آبان ۱۳۹۹ منجر شد.

آب‌و‌هوای خمام

فاصله خمام تا دریا کم است و به دلیل هم‌نشینی با دریا و جنگل، آب هوای معتدل و مرطوبی دارد. میزان رطوبت و شرجی هوا در تابستان زیاد است و دمای هوا در تابستان به 37درجه و در زمستان به منفی 5 درجه می‌رسد.

بهترین فصل سفر به خمام

معرفی خمام

خمام یکی از پربارش ترین شهرهای ایران است که متوسط بارندگی در آن در کل سال حدود 130 روز است، به همین دلیل رطوبت بالایی دارد و شرجی بودن هوا در تابستان، شما را کلافه می‌کند. پیشنهاد ما این است که اواخر فروردین و تا خرداد را برای این سفر انتخاب کنید و از زیبایی‌های خمام، لذت ببرید. سفر در پاییز هم می‌تواند تجربه خاص و متفاوتی باشد. تماشای درختان رنگارنگ و بارندگی‌های پاییزی، حال و هوای خاصی به سفر شما می‌بخشد. اما سفر در زمستان را اصلا توصیه نمی‌کنیم، چون هوا بسیار سرد می‌شود و بارندگی‌های طولانی مانع گشت‌وگذار شما می‌شود.

دیدنی‌های خمام

گیلان و شهرهایش نگین ایران هستند. این شهرها تمام زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری را در دل خود دارند و به عنوان یک مقصد ایده‌آل به شمار می‌روند. خمام هم به لطف همسایگی با جنگل و دریا، زیبایی‌های خاص و منحصربفردی دارد. روستا‌های این شهر به قدری جذاب و دیدنی هستند که جزو جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های خمام شناخته شده‌اند. باهم گشتی در این روستاها می‌زنیم و حال و هوایی عوض می‌کنیم:

روستای دهنه سر شیجان

خمام کجاست

اگر بگوییم در نزدیکی خمام روستایی وجود دارد که قبلا زیر آب بوده، حتما برایتان جالب و عجیب به نظرمی‌آید. روستای دهنه سر شیجان روستای نمونه گردشگری و بوم گردی است. این روستا شگفتی‌های بسیار دارد که بازدید از هرکدام آن‌ها می‌تواند خاطره زیبایی از سفر به خمام بسازد. در این روستا تا چشم کار می‌کند سرسبزی است چون هفتصد هکتار از هزار هکتار روستا را، شالیزارها پوشش داده ‌اند.

روستای دهنه سرشیجان را “بهشت مشاغل” می‌نامند چون هیچ بیکاری در این روستا وجود ندارد. مرداب دهنه هم بسیار دیدنی است. لذت اتراق کردن در کنار این مرداب، وصف شدنی نیست! مردم این روستا هرساله به شکرانه برداشت برنج، جشن خرمن می‌گیرند. اگر بتوانید آن موقع در روستا حضور داشته باشید، از شور و نشاط و نوای موسیقی محلی به وجد خواهید آمد. به شما قول می‌دهیم قدم زدن در روستای دهنه سر شیجان یک نوع مدیتیشن به حساب می‌آید و آرامشی که آنجا حکم‌فرماست، روز شما را می‌سازد!

روستای فِشتَکه

دیدنی های خمام

به خطه زیبای شمال که سفرکنید انواع وسایل حصیری را می‌توانید در هر شهر ببینید، اما جالب است بدانید که روستایی در خمام وجود دارد که به نام “روستای ملی حصیر” شناخته و ثبت ملی شده است! اولین خانه حصیر ایران متعلق به این روستاست و زنان و مردان زیادی به بافتن حصیر مشغولند.

روستای جیرسر باقرخاله

روستاهای دیدنی خمام

اگر عکسی از این روستا به شما نشان بدهند، تقریبا محال است که حدس بزنید این منطقه رویایی در ایران است! این روستا در دهستان چوکام واقع شده و به دلیل مرکز اکوتوریسمی که حاصل همکاری با آژانس‌های بین المللی ژاپن است، محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. دشت وسیع و سرسبزی که اسب‌ها در آن در حال تاخت هستند، آسمان همیشه آبی، حضور قوها، اردک‌ها، غازها و خانه‌ای کاهگلی با نرده‌های فیروزه‌ای این روستا را تبدیل به یک لوکیشن منحصربفرد برای عکاسی کرده است.

روستاهای چاپارخانه، سر خشکه، تسیه، مرزدشت و بالامحله هم پر از زیبایی و شگفتی‌اند که توصیه می‌کنیم حتما به آن‌ها سر بزنید و سفری فراموش‌نشدنی داشته باشید. روستا‌های خمام بسیار دیدنی هستند.

باغ و عمارت چوکام

باغ تاریخی خمام

این عمارت و باغ زیبا در روستای چوکام و ۱۵ کیلومتری رشت واقع شده و بازدید از آن خالی از لطف نیست. این مجموعه متعلق به ناصر الملک نائب السلطنه احمد شاه قاجار بوده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۹۰ شمسی میرسد. درختان تنومند و کهنسال این باغ، جان می‌دهند برای چندساعت استراحت و قدم زدن در مجموعه و عمارت زیبایی که در این باغ ساخته شده، شما را در تاریخ و معماری قاجار غرق می‌کند.

پناهگاه حیات وحش چوکام

منطقه حفاظت شده خمام

این تالاب در روستای چوکام و در شرق تالاب انزلی واقع شده و به دلایل محیط زیستی و حفظ پرندگان مهاجر آبزی، از سال ۱۳۸۱ به مدت پنج سال در این منطقه شکار ممنوع بوده و بعد در سال ۱۳۸۴ به پناهگاه تبدیل شده است. بازدید از این منطقه و تماشای انواع گونه‌های شکاری مثل لیل، سنقر، عقاب تالابی و انواع مرغابی‌ها شامل خوتکا، گیلار، اردک ارده ای، کله سبز و … انواع آبچلیک و یلوه می‌تواند بسیار تماشایی و جذاب باشد.

آلاچیق درختی

معرفی خمام

اقامتگاهی بر بالای درختان! لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و چنین اقامتگاهی را تصور کنید. حتی تصور آن هم لذت‌بخش و وسوسه‌کننده است! آلاچیق درختی جزو متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای دهنه شیجان و حتی استان گیلان است که به شما فرصت اقامت بر روی درختان، تماشای روستای بی‌نظیر دهنه و طلوع و غروب آفتاب را می‌دهد. این آلاچیق‌ها در ابتدا شخصی بوده‌اند و بعد به دلیل استقبال فراوان گردشگران، قابلیت استفاده برای عموم پیدا کردند.

راه‌های دسترسی به خمام

جاذبه های دیدنی خمام

-پرواز تهران به رشت همه روزه برقرار است و شما بعد از ۴۸ ساعت به رشت می‌رسید و از آن‌جا با اتوبوس و یا تاکسی می‌توانید به خمام بروید.

  • یکی از زیباترین مسیرهای ریلی متعلق به قطار تهران-رشت است. هر روز دو قطار از تهران به رشت حرکت می‌کند و بعد از طی پنج ساعت به رشت می‌رسد. شما می‌توانید از آنجا به سمت خمام حرکت کنید.
  • اگر سفر با اتوبوس را انتخاب کنید، می‌توانید بلیط انزلی یا رشت را بگیرید و از آن‌جا به خمام بروید.
  • اگر سفر با وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهید باید این مژده را بدهیم که در این سفر خستگی معنا ندارد! جاده تهران به رشت به قدری زیبا و جذاب است که از لحظه شروع سفر غرق در لذت خواهید شد و حدود چهار ساعت که رانندگی کنید به خمام می‌رسید.

سوغات و صنایع دستی خمام

یخ در بهشت خمام

معروف‌ترین صنایع دستی خمام، حصیر است.اگر به خمام سفر کردید، خرید حصیر را فراموش نکنید. روستای فشتکه خمام را روستای ملی حصیر ایران می‌دانند و 400 بافنده در این روستا مشغول به کارند. این حصیرها از گیاهی مردابی به نام لی بافته می‌شوند و ظرافت و خلاقیتی که در بافتن آن‌ها وجود دارد، باعث محبوبیت بین کشورهای دیگر شده است. اواسط شهریور جشنواره محلی حصیربافی است و اگر آن موقع سال خودتان را به روستای فشتکه برسانید، از حال و هوایی که در روستاست و حضور تعداد بسیار زیادی بافنده که در حضور شما قطعات حصیری می‌بافند، ذوق زده می‌شوید. از دیگر صنایع دستی خمام می‌توان به گلیم و بامبو اشاره کرد.

محبوب‌ترین سوغاتی خمام، رشته خوشکار است. این شیرینی خوشمزه که از آرد برنج، پودر دارچین، مغز گردو، پودر پسته، پودر نارگیل و شکر تهیه می‌شود، عضو ثابت سفره افطار گیلانی‌ها است. زیتون، ماهی سفید، پنیر سیاهمزگی، برنج و چای هم از سوغات شهر خمام به شمار می‌روند که می‌توانید برای خودتان و عزیزانتان تهیه کنید.

مراکز خرید خمام

مهم‌ترین مرکز خرید خمام، یکشنبه بازار است. این بازار هفتگی مثل همه بازارهای محلی، محل فروش صنایع دستی، انواع سبزی، میوه و فرآورده‌های دامی است. قدم زدن در این بازار حال و هوای خاصی دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این بازار بزنید و از محصولاتی که اهالی خمام و روستاهای آن عرضه می‌کنند، خرید کنید. خرید از بازارهای محلی، باعث رونق گرفتن اقتصاد آن منطقه می‌شود.

غذاهای محلی خمام

غذاهای محلی خمام

گیلان مهد طعم‌ها و غذاهای خاص و منحصربه‌فرد است. مشهورترین و پرطرفدارترین محصول غذایی خمام که در حال حاضر، برند این شهر محسوب می‌شود، یخ در بهشت است. حتما برایتان جالب است اگر بدانید یخ در بهشت‌های خمام شهرت جهانی دارند! مسافران و گردشگران زیادی برای تست کردن این خوراکی جذاب به خمام می‌آیند. یادتان نرود اگر یخ در بهشت ترش خریداری کردید، روی آن نمک یا گلپر بریزید و نوش جان کنید! این از اصول خوردن یخ در بهشت در خمام است! از دیگر غذاهای محلی خمام می‌توان به کویی خورش،‌کباب ترش و تُرشه واش اشاره کرد.

رستوران‌های خمام

حیف است که به خمام سفر کنید و غذاهای محلی آن‌جا را امتحان نکنید. ما لیستی از بهترین رستوران های خمام تهیه کردیم که بر جذابیت سفر شما اضافه می‌کند.

روستاهای خمام

رستوران سنتی غار نمک

این رستوران با فضاسازی و دکوراسیون جذابش، به یکی از خاص‌ترین رستوران‌های خمام تبدیل شده است. تنوع غذاهای دریایی این رستوران شما را شگفت‌زده می‌کند و کیفیت بسیار خوب غذاها خاطره خوبی برایتان می‌سازد.

رستوران تی‌نان‌تی کباب بهمن

اگر دلتان هوس کباب خوشمزه کرده، از کباب‌های این رستوران غافل نشوید. محیط خودمانی آن برای هر مسافری جذاب و وسوسه کننده است.

همچنین رستوران ممتاز عاشوری، گل یخ، دایی کاظم، سفری و سفره خانه سنتی چهارباغ هم از معروفترین رستوران های خمام هستند.

اقامت در خمام

رستوران های خمام

می‌دانیم شما هم دلتان هوای گشت وگذار در روستاهای خمام و این شهر زیبا را کرده و از جاذبه‌های آن به‌وجد آمده‌‌اید. همه چیز برای یک سفر خاطره‌انگیز فراهم است. فقط کافی است به لیست بلند بالای اقامتگاه‌ها در خمام نگاهی بیاندازید و با توجه به بودجه و سلیقه تان، یکی را انتخاب کنید. ما از ابتدای سفر در کنار شما هستیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که به شما خوش بگذرد. پس بدون معطلی کوله بار سفر به خمام را ببندید و راهی شوید! به شما قول می‌دهیم که این سفر به یکی از بهترین سفرهای زندگیتان تبدیل می‌شود!

4.7/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *