جاهای دیدنی

جاهای دیدنی خمام؛ جایی میان رشت و بهشت

دیدنی‌های خمام

دیگر وقت آن رسیده که دست از سفر به جاهای تکراری بکشید و بهشت گمشده گیلان را پیدا کنید! امروز می‌خواهیم دستتان را بگیریم تا با هم به جاهای دیدنی خمام گیلان سفر کنیم. شهری بسیار سرسبز که از غرب به تالاب انزلی می‌رسد و از غرب به خشکبیجار باصفا منتهی می‌شود. بندر انزلی و شهر رشت نیز به ترتیب در سمت شمالی و جنوبی خمام قرار دارند. احتمالا دیگر حدس می‌زنید که این منطقه چقدر زیبا و تماشایی است! برای اینکه با جاهای دیدنی خمام به طور کامل آشنا شوید، بیایید با هم گشتی کوتاه در این منطقه بزنیم.

روستای جیر سر باقرخاله

روستاهای خمام

روستای جیر سر باقرخاله از روستاهای چوکام خمام گیلان است. در این روستا لذت قدم زدن در دشت‌های وسیع و سرسبز را تجربه خواهید کرد. دشت‌هایی پر از اسب که سکانس‌هایی از فیلم‌های هالیوودی را تداعی می‌کنند. تالاب روستا نیز از بهترین جاهای دیدنی خمام است که مامن پرندگان مهاجر در زمستان محسوب می‌شود. در این تالاب که با طبیعت سرسبز اطرافش همچون نگینی می‌درخشد، انواع قو، اردک، غاز و چنگر را خواهید دید و صدای گوش‌نواز آن‌ها را خواهید شنید. روستای جیر سر باقرخاله بسیار نزدیک به تالاب انزلی و در سمت غرب خمام است. این روستا تا رشت نیز ۱۷ کیلومتر فاصله دارد.

نوشته های مشابه

جنگل فتاتو

جنگل های خمام

اگر اهل جنگل‌گردی هستید و قدم زدن در میان درختان انبوه برایتان لذت‌بخش است، جنگل فتاتو شهر خمام را حتما از نزدیک ببینید. این جنگل ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و از بکرترین نقاط به جا مانده از جنگل‌های توسکای قشلاقی دریای خزر است. جنگل زیبای فتاتو در روستایی به همین نام قرار دارد و در دهستان چاپارخانه است. فتاتو برای کسانی که رویای زندگی در جنگلی بکر و انبوه را در سر دارند، بهترین جا برای اقامت محسوب می‌شود.

باغ تاریخی چوکام

خمام و دیدنی های آن

سفر در زمان را دوست دارید؟ در خمام می‌توانید به دوره قاجاریه سفر کنید. به باغ تاریخی چوکان بروید تا بنای تاریخی آن را که متعلق به دوره‌ی قاجاریه است، از نزدیک ببینید. جالب است بدانید که در سه طرف این باغ رودخانه جریان دارد و ارتفاع درختان آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. این باغ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

وسعت باغ چوکام خمام ۴۲ هزار متر مربع است و بنایی دو طبقه در میان درختان کهنسال و سر به فلک کشیده‌اش وجود دارد. این بنا در سبک معماری سنتی گیلانی ساخته شده و دارای حال و هوایی روستایی است.

از طرفی ایوان زیبای این ساختمان، با آن سرستون‌های چوبی زیبایی خاصی به باغ بخشیده است. برای رسیدن به این باغ تاریخی باید ابتدا به خمام رفته و به سمت پیربازار بروید تا بعد از طی مسیری به این باغ باشکوه برسید. ناگفته نماند که این بنای تاریخی در نزدیکی روستا و مرکز توریستی جیر سد باقرخاله قرار دارد.  باغ تاریخی چوکام در روستای بالامحله چوکام واقع شده و فاصله آن تا رشت ۱۵ کیلومتر است.

مرداب دهنه سر شیجان

دیدنی های خمام

مردابی را در نظر بگیرید که پر از نیلوفرهای آبی است و قوهای زیبایی روی آن شناورند. این مرداب دهنه سر است که یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدی خمام محسوب می‌شود. در این منطقه سوار قایق شوید و لحظات رمانتیکی را با عبور از میان نیلوفرهای آبی تجربه کنید! ماهیگیری در مرداب نیز یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید. یک اقامتگاه در نزدیکی مرداب دهنه سر اجاره کنید و صبح‌تان را با ماهیگیری آغاز کنید. مرداب دهنه سر در روستایی به نام دهنه سر شیجان قرار دارد و به تالاب انزلی می‌رسد.

آلاچیق درختی

الاچیق‌های درختی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای دهنه سر شیجان خمام، طرح گردشگری آلاچیق‌ درختی است. همان خونه درختی خودمان! تصور کنید در بزرگسالی به یک خانه درختی بروید و غذاهای خوشمزه درون آن نوش جان کنید! این رستوران آلاچیقی نزدیک مرداب دهنه سر قرار دارد و تا به حال علاوه بر گردشگران داخلی، میزبان گردشگران خارجی از کشورهای فرانسه، آمریکا، چین، بلژیک و… نیز بوده است.

در مسیر رسیدن به روستای دهنه سر شیجان و آلاچیق درختی، شالیزارهای بسیاری را خواهید دید که مردان و زنان پرتلاش در آن‌ها مشغول به کار هستند و با لباس‌های رنگی‌شان زیبایی شالیزار را بیشتر جلوه می‌دهند. از طرفی یکی از تفریحات جالب در این خانه‌های درختی، امکان ماهیگیری در حوضچه رستوران است. هر ماهی بگیرید، همان را برای شما می‌پزند!

ایده‌ی اصلی ساخت این رستوران از کارتون دکتر ارنست گرفته شده است. کارتونی که برای بزرگسالان کشور حسی نوستالژیک ایجاد می‌کند. اگر شما هم با دیدن قسمت‌های مختلف این کارتون، دلتان می‌خواسته در خانه‌ای درختی زندگی کنید، در خمام می‌توانید به این خواسته خود برسید! آلاچیق‌های درختی در سه طبقه و روی ۲۰ درخت ساخته شده‌اند و متراژ هر کدام از آلاچیق‌ها ۸، ۱۰ یا ۱۲ متری است.

روستای چاپارخانه خمام

روستاهای دیدنی خمام

یکی از زیباترین روستاهای خمام، روستای چاپارخانه است. برای رسیدن به این روستا باید وارد بزرگراه رشت به بندر انزلی شوید تا در میان جاده به این روستا برسید. چاپارخانه پر از خانه‌های چوبی و مردمان خونگرم روستانشین است. جایی که مردمانش اغلب شالیکار هستند و زادگاه مخترع برنج هاشمی است. بله، روستای چاپارخانه همان جایی است که یوسف هاشمی این نوع برنج درجه یک را پیدا کرد و در کل گیلان گسترش داد‌. جالب است بدانید که دوست کشاورز او، علی کاظمی نیز زاده همین روستای چاپارخانه است. دو نوع برنج هاشمی و علی‌ کاظمی از اعلاترین برنج‌های ایرانی هستند که پس از پخت طعم فوق‌العاده‌ای دارند و عطرشان نیز همتا ندارد.

روستای سرخشکه

روستاهای خمام

یکی دیگر از روستاهای زیبای خمام، روستای سرخشکه است. دهکده‌ای آرام که جان می‌دهد برای دوری از شلوغی و سر و صدای شهر. طبیعت این روستای سرسبز با آن خانه‌های زیبای محلی یک سفر خاطره‌انگیز را برای‌تان می‌سازند. از طرفی رودخانه‌ای که از میان این روستا می‌گذرد، گل‌ و گیاهان سرخشکه را طراوت می‌بخشد و اگر در این روستا اقامت کنید، صبح را با صدای جریان آب رودخانه آغاز خواهید کرد.

روستای تسیه خمام

جاذبه های دیدنی خمام

یکی دیگر از جاهای دیدنی خمام که بین دو جاده خشکبیجار و انزلی قرار دارد، روستای تسیه است. روستایی سرسبز و بکر که زمین‌‌های کشاورزی وسیعش بسیار چشم‌نواز و تماشایی هستند. اقامت در این روستای سرسبز نیز شما را به دل گیلان زیبا خواهد برد و روزهایی خوش و خرم برای‌تان خواهد ساخت.

بقعه امامزاده حسن (ع)

خمام گیلان نیز مانند دیگر شهرهای کشور دارای اماکن مذهبی است. بقعه امامزاده حسن (ع) از فرزندان امام موسی کاظم، یکی از اماکن مهم زیارتی و از جاهای دیدنی خمام به شمار می‌رود. بنای این بقعه دارای دو طبقه است که طبقه بالا به بانوان و طبقه اول به آقایان اختصاص دارد. ضریح امامزاده نیز با گنبدی طلایی رنگ مزین شده است و مرکزی برای جمع‌آوری نذورات اهالی و گردشگران محسوب می‌شود. در محوطه‌ی بیرونی بقعه آرامگاه شهدای شهر خمام قرار دارد.

روستای فشتکه

از دیدنی های خمام

روستای فشتکه از دیگر جاهای دیدنی خمام است که به حصیرهایش شهرت دارد. اغلب بانوان محلی این روستا حصیرباف هستند و به همین دلیل فشتکه را با نام روستای ملی حصیر می‌شناسند. ۹۰ درصد از خانواده‌های این روستا به حصیربافی یا گلیم‌بافی اشتغال دارند. آوازه حصیرهای زیبا و باکیفیت این روستا به آن طرف آب‌ها نیز رسیده و این لوازم زیبای دست‌باف به کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و حتی امارات صادر می‌شوند. در فشتکه حصیرها را از گیاهی به نام “لی” می‌بافند. این گیاه در جنگلی که نزدیک به روستا است، رشد می‌کند. برای خرید سوغاتی به روستای فشتکه بروید و در طبیعت بی‌مثال آن به ریه‌های‌تان جانی دوباره ببخشید. همچنین محصول اصلی کشاورزان روستای فشتکه نیز برنج است.

این روستا در جاده رشت به انزلی واقع شده است. ناگفته نماند که فشتکه جاده بندرانزلی را به زیباکنار متصل می‌کند و با طی مسافتی ۵ کیلومتری به زیباکنار خواهید رسید.

روستای مرزدشت

روستاهای خمام

روستای مرزدشت خمام یکی دیگر از روستاهای باصفای این منطقه است. برای رسیدن به این روستا باید از جاده بوعلی به سمت جاده تسیه حرکت کنید تا به روستای مرزدشت برسید. این روستا امکانات خوبی برای گردش و اقامت دارد‌.

اولین اقامتگاه بومگردی این روستا توسط خانواده بردبار ساخته شد که با نام تلارخانه بردبار شناخته می‌شود. شهرت اصلی روستای مرزدشت به دلیل وجود این اقامتگاه بومگردی درون آن است. این اقامتگاه دو طبقه دارد که در طبقه اول فروشگاه صنایع دستی، لوازم حصیری و لباس‌های محلی قرار دارند. در طبقه دوم نیز ۴ اتاق وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای ۴ نفر ظرفیت دارند. به تازگی یک سوئیت یک‌خوابه نیز به تلارخانه اضافه شده است.

ساحل جفرود

ساحل خمام

اگر به شمال سفر می‌کنید تا دریا را از نزدیک ببینید، خمام این امکان را برای شما فراهم می‌کند. ساحل جفرود یکی دیگر از جاهای دیدنی خمام است و حدود ۱.۵ کیلومتر طول دارد. این ساحل در جوار منطقه آزاد انزلی است. به این ترتیب با رفتن به این ساحل، با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم از زیبایی‌های منطقه آزاد انزلی لذت می‌برید و هم دریای خزر پیش روی‌تان قرار خواهد گرفت.

در ساحل جفرود امکانات بسیاری برای ورزش‌های آبی وجود دارد. شما می‌توانید از جت‌اسکی، شنا و حتی زمین‌های والیبال و فوتبال ساحلی استفاده کنید و حسابی سرگرم شوید. همچنین امکان اسب‌ سواری و سوار شدن موتور چهار چرخ در ساحل وجود دارد. اگر گرسنه شدید هم رستوران‌های ساحل جفرود در اختیارتان قرار دارند. همچنین در فصل گرم سال در این ساحل فضای اختصاصی برای شنای بانوان و آقایان مهیا می‌شود تا در کمال آرامش از آب‌تنی در دریای خزر لذت ببرید.

سخن نهایی

برای اقامت در خمام و روستاهای اطرافش می‌توانید از اقامتگاه‌ها اتاقک استفاده کنید. تصاویر ویلاها و سوئیت‌های خمام را در سایت اتاقک ببینید و امکانات و قیمت هر کدام را بررسی کنید. سپس یکی از آن‌ها را که متناسب با سلیقه و بودجه‌تان است، انتخاب کرده و با خیال راحت سفرتان را آغاز کنید. سفر خوبی داشته باشید!

3.8/5 - (44 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *