شهرها

رستم آباد کجاست | سفر به اقلیمی دل‌انگیز در شمال ایران

در شمال استان گیلان و در نزدیکی رودبار، شهری با قدمتی دیرینه، جاذبه‌های فراوان و اقلیمی دل‌انگیز به نام رستم‌آباد قرار دارد. اگر شما نیز طرفدار تجربه‌ی سفری به‌یادماندنی هستید، رستم آباد گیلان سرمنزل مناسبی برایتان خواهد بود. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، به توضیح و معرفی این شهر و راه‌های جذاب‌تر کردن سفر پرداخته‌ایم. اگر که مانند همیشه تا پایان ما را همراهی کنید، مایه خرسندی ما است.

رستم آباد کجاست؟

رستم‌آباد کجاست

در مسیر جاده رشت قزوین، و پس از آن‌که ۵۲ کیلومتر از رشت فاصله گرفتید، شهر رستم آباد بزرگ قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم که رستم آباد کجاست، باید گفت این شهر از توابع رودبار است که از آن ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از مناطق جنوبی گیلان محسوب می‌شود. رستم آباد از دو دهستان جنوبی و شمالی تشکیل شده است که برخی از روستاهای بخش شمالی عبارتند از: اسکولک، نقله‌بر، سیاهرودپشته، کلاشم، دیزکوه و دیگر روستاها، به مرکزیت اسکولک. در بخش جنوبی نیز روستاهایی چون کلاس، دارستان، گنجه، کلورز، پشته، شمام و… قرار دارند که مرکز آن‌ها رستم آباد گیلان است و چهار بخش کلورز، ماندابان، پشته وشمام محلات اصلی آن محسوب می‌شوند. این شهر طبق سرشماری‌های سال ۱۳۹۵ دارای ۱۳٬۷۴۹ جمعیت بوده است.

آب و هوای رستم آباد

شهر رستم آباد گیلان در منطقه‌ای نیمه کوهستانی واقع شده و همچنین، از اقلیمی مدیترانه‌ای برخوردار است. این دو عامل سبب شده‌اند، طبیعت رستم آباد بسیار جذاب باشد. این شهر یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران محسوب می‌شود البته هر چه به سمت مناطق جلگه‌ای این شهر حرکت کنیم، از رطوبت هوا کاسته می‌شود. در تمام این منطقه شاهد بادهای زمستانی محلی خواهیم بود.

بهترین فصل سفر به رستم آباد

جاذبه های گردشگری رستم‌اباد

از آن‌جایی که ارتفاع شهر چندان از سطح دریا بالا نیست، در تابستان هوای این منطقه شرجی خواهد شد. به همین دلیل برای بازدید از طبیعت رستم آباد، دو ماه اول فصل بهار بسیار زمان مناسبی هستند. البته منطقه سلانسر به دلیل ارتفاع بیشتر، در فصل تابستان نیز هوای متعادلی دارد و می‌توانید در آن فصل هم به رستم‌آباد سفر کنید. اما پاییز رستم‌ آباد نیز می‌توان فصل خوبی برای سفر باشد، به‌ویژه اگر از هوای ابری و بارانی لذت ببرید. در پاییز و زمستان میزان باراش بیشتر می‌شود و اغلب روزها هوا ابری است. در نتیجه قدری گشت‌و‌گذار سخت‌تر می‌شود و ممکن است در سفر دچار سختی شوید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/rostam-abad” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در رستم آباد کلیک کنید.[/button]

 

راه‌های دسترسی به رستم آباد

طبیعت رستم آباد

فاصله رستم‌ آباد تا رشت ۵۲ کیلومتر است و برای دسترسی به این شهر، باید از طریق جاده رشت-قزوین اقدام کنید. اگر از سمت شمال گیلان به طرف این شهر حرکت می‌کنید، باید از طریق شهر رشت، وارد جاده دو بانده رشت-قزوین شوید و تا توتکابن برانید. پس از آن وارد جاده‌ای که بین توتکابن و رستم آباد کشیده شده،‌ شوید و در نهایت به مقصد برسید. حدوداً طی کردن این فاصله بیش از ۴۵ دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.

اما اگر از طرف جنوب استان می‌خواهید به این شهر برسید، باید از سمت دیگر جاده قزوین-رشت خودتان را به رودبار برسانید و این فاصله را مستقیماً تا رستم آباد بزرگ ادامه دهید. این فاصله بیش از ۱۵ کیلومتر است و طی کردن آن حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر، از شما زمان خواهد گرفت.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در رستم آباد

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در رستم آباد و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

دیدنی‌های رستم آباد

هر کس بداند که رستم آباد کجاست، تصدیق می‌کند تمامی این منطقه پر از دیدنی‌های فراوان است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد. نه تنها طبیعت رستم آباد بلکه تاریخ نیز در رستم آباد گیلان نقش مهمی دارد. در ادامه به معرفی برخی از این جاهای دیدنی رستم آباد می‌پردازیم.

جنگل نقله بر

دیدنی های رستم آباد

تصویر همه ما از شمال ایران، شهرها و روستاهایی پوشیده از درختان و هوایی ابری است. طبیعت رستم آباد نیز از این مستثنی نیست و هنگامی که نام این شهر شنیده می‌شود، فوراً نام جنگل نقله بر به ذهن تداعی می‌گردد. از رستم آباد که به سمت کرارود حرکت کنیم، به جنگلی به نام نقله بر می‌رسیم. این جنگل در روستایی به همین نام قرار دارد. حال می‌توانید مسیرتان را با پای پیاده ادامه دهید و به داخل جنگل بروید. در فصل تابستان هیچ چیز بهتر از چشیدن طعم خنکی نیست و با وزیدن باد در این جنگل، شما این هوای متناسب را کاملاً احساس می‌کنید. همچنین می‌توانید از دیدن حیوانات مختلف از جمله توکا، کمرکولی، گنجشک، قمری و در صورت خوش‌شانس بودن شغال و گراز لذت ببرید.

ییلاق سلانسر

دیدنی های رستم آباد
عکس از کارناوال

معمولاً هوای تابستان در استان‌های شمالی شرجی است و برای برخی از مسافران، تحمل آن سخت می‌شود. اما برخی نقاطی وجود دارند که بازدید از آن‌ها در تابستان لذت بسیاری دارد. یکی از جاذبه‌های رستم آباد رودبار، دشت سرسبزی است که در ارتفاعات قرار گرفته است. اگر در بلوار اصلی رستم آباد به دنبال تابلوهای راهنمای سلانسر بگردید و آن‌ها را دنبال کنید، به این ییلاق خواهید رسید. این روستای ییلاقی که درست در مقابل سی‌دشت قرار گرفته، طبیعتی مه گرفته و هوایی خنک دارد. این امر باعث شده بسیاری تابستان خود را در سلانسر سپری کنند و از گزند گرما در امان باشند.

سی دشت

در فاصله ۳۰ کیلومتری رستم آباد گیلان، یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر قرار دارد. روستای سی دشت از توابع رحمت آباد، در نزدیکی رستم آباد قرار گرفته است. همچنین سی دشت به دشت توت فرنگی نیز شهرت دارد و نه تنها سبزی بهارش، بلکه رنگارنگی پاییزش نیز دل‌ربا است. می‌توانید در بالای یک بلندی بنشینید و از شنیدن صداهای مختلف لذت ببرید. همچنین می‌توانید بعد از سکوتی آرامش‌بخش، قدری قدم بزنید و به سراغ جنگل نور چشمه و غار دیورش (دیرینه‌ترین اقامتگاه انسانی در ایران) بروید. برای رسیدن به این منطقه لازم است پس از رسیدن به توتکابن، به طرف منطقه حفاظت شده سیاهرود مسیرمان را تغییر دهیم.

استخرگاه

رستم‌آباد کجاست

این روستا که به تازگی مورد اقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته به دلیل قرار داشتن در ارتفاع بالا، شما را از سر و صدا و شلوغی شهر رها می‌کند. برای دسترسی به استخرگاه، لازم است که هنگام ورود به رستم آباد به سمت توتکابن حرکت کنید که در میان راه به دفراز می‌رسید. البته به دلیل ارتفاع جاده و پیچیدگی مسیر، بهتر است برای جلوگیری از اشتباه در ادامه مسیر از افراد محلی نیز سؤال بپرسید. وقتی که به مقصد رسیدید می‌توانید از طبیعت سرسبز لذت برده، به تفرج بپردازید و اگر علاقه داشتید اقامتگاهی اجاره کنید و چند روزی را بی‌دغدغه سپری نمایید.

درفک

دیدنی‌های رستم آباد

اگر در ابتدای راه ورودی رستم آباد به سمت راست برانید و مسیر را به سمت شیرکوه ادامه دهید، در نهایت به درفک می‌رسید. این منطقه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعت رستم آباد است و تجربه دیدن مه قرار گرفته در اطراف درختان، حال و هوایی خاص را برایتان تداعی خواهد کرد. در این منطقه روستای راجعون نیز واقع شده که در آن جنگل زیبایی نیز قرار دارد. این طبیعت زیبا فرصت اتراق و کمپینگ را نیز برای شما فراهم کرده و اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید، به شما بسیار خوش خواهد گذشت. علاوه‌براین اگر به دنبال آرامش و سکون هستید، می‌توانید به کرایه اتاق هم اقدام کنید و اقامت راحتی‌تری را تجربه نمایید.

کَلوُرَز

همان‌طور که گفته شد بازدید از رستم آباد گیلان، به طبیعت محدود نمی‌شود و می‌توانید از آثار تاریخی نیز بهره مناسبی ببرید. یکی از این جاذبه‌های تاریخی،‌ روستای تاریخی کلورز است.این روستا در ارتفاعات گنج پر قرار دارد. ارتفاعات گنج پر واقع در محله جلالیه و در سمت شمال جاده این روستا است. طبق داده‌های باستان‌شناسی، تپه گنج پر متعلق به ۳۰۰ هزار سال پیش بوده و در آن‌جا تعدادی سازه سنگی متعلق به دوران آشولی کشف شده است. همچنین باید بیان کرد، خوشبختانه این تپه در سال ۱۳۸۶ به ثبت فهرست آثار ملی رسید.

صنایع دستی و سوغات رستم آباد

سوغات رستم آباد

یکی از جالب‌ترین و لذت بخش‌ترین قسمت‌های هر سفری، خرید سوغات و برداشتن یادگاری از سفر است. این کار باعث می‌شود با هربار دیدن سوغاتی‌ها خاطرات خوش گذشته دوباره در ذهن تکرار شوند و لذت سفر چندین برابر گردد. مردم گیلان همواره به هنرمندی و خوش‌سلیقگی معروف بوده‌اند و صنایع دستی رستم آباد، گواه این مدعا است. مردم رستم آباد نیز مانند سایر مردم این استان، دستانی آفرینش‌گر دارند و محصولاتی چون گلیم و جاجیم را تولید می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌ها و بازارهای محلی خرید نمایید.

در ادامه باید گفت بخش مهمی از شهرت گیلان به کشاورزی آن است و محصولاتی چون برنج، زیتون و… نقش مهمی در اقتصاد این منطقه دارند. زیتون رودبار در تمام ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است و شهر رستم آباد هم یکی از تولیدکنندگان این محصول است. پس هنگامی که به آن‌جا رسیدید می‌توانید از فروشندگان محلی زیتون و تمام محصولات مشتق از آن را خریداری نموده و با خود به خانه ببرید.

مراکز خرید رستم آباد

مراکز خرید رستم آباد

در سرتاسر استان گیلان، بازارهای محلی هفتگی برپا می‌شود و مردم محلی محصولات خودشان را در آن‌ عرضه می‌کنند؛ البته ممکن است بسته به هر منطقه، این رویداد در روزهای مختلفی انجام بگیرد. در رستم آباد نیز روزهای چهارشنبه، مردم محصولات مختلفی را برای فروش عرضه می‌کنند که بازدید از آن خالی از لطف نیست. همچنین می‌توانید در مکان‌های مختلف با فروشندگان مختلفی مواجه شوید که محصولات متنوعی را به شما ارائه می‌نمایند.

غذاهای محلی رستم آباد

نمی‌توان به سفر رفت و به کشف مزه‌های جدید نپرداخت. مخصوصاً در مناطقی که وجود خوراکی‌های متنوع هر انسانی را وسوسه می‌کند. همه ما نام غذاهایی چون میرزاقاسمی، اکبر جوجه، اناربیج، باقلاتق، ترش تره و… را شنیده‌ایم. باید اشاره کرد که در انواع رستوران‌ها و اقامتگاه‌های رستم آباد بزرگ، این غذاها عرضه می‌شوند و شما می‌توانید تک‌تک‌شان را امتحان کنید.

اقامت در رستم آباد

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مسافران، مسأله اِسکان در مقصد است و این دغدغه در فصل‌های شلوغ، افزایش می‌یابد. خوشبختانه سایت اتاقک کنار شما است و می‌توانید حتی پیش از سفر به رزرو انواع ویلا، اقامتگاه و… در رستم آباد بپردازید و باخیالی آسوده مشغول بستن چمدانتان شوید. ما در تمام طول سفر کنار شما هستیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (43 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام شهری بسیار باشکوه و خوب است توصیه می‌کنم به روستای کلورز(خدمت ۳۰۰هزار) و سلانسر منطقه توریستی زیبا تشریف بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *