شهرها

معرفی شهر شفت | عطر جنگل در قاب پنجره‌های چوبی

شفت، مقصدی در استان گیلان است. جایی که برای دیدنش از جاده‌ای مارپیچ می‌گذرید و بعد سقف رنگارنگ خانه‌هایی را خواهید دید که لابه‌لای مخمل سبز جنگل، مثل نگین‌هایی می‌درخشند. این‌جا می‌توانید عطر طبیعت را هر روز صبح در جیب‌های‌تان بریزید و بعد با صدای پرنده‌ها، غرق در زیبایی و آرامش شوید. در این مقاله‌ی اتاقک از شهر شفت و دیدنی‌های آن بیشتر برای‌تان گفته‌ایم.

شفت کجاست؟

شفت کجاست
شفت در استان گیلان است و حدود 27 کیلومتر قبل از رشت آن را پیدا می‌کنید – عکاس: محمدرضا یعقوبی

برای دیدن شفت باید به‌سمت قسمت غربی گیلان بروید. در جنوب شهر رشت و صومعه‌سرا و شمال زنجان و رودبار، می‌توانید شفت را پیدا کنید. از شفت تا مرکز رشت تقریبا 27 کیلومتر راه است. این شهر تا رودبار تقریبا 75 کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهید بخواهید از تهران به شفت بیایید هم تقریبا 330 کیلومتر در راه خواهید بود. این فاصله نزدیک و جاذبه‌های زیاد، شفت را تبدیل به جایی مناسب برای اتراق، پیک‌نیک و گذراندن تعطیلات کرده است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه شفت

تاریخچه شفت
تاریخ شفت به دوران کهن می‌رسد اما بیشتر در سده‌های پس از اسلام مکتوب شده و آثاری از آن به‌جا مانده است – عکاس: علی ترک

بنابر وجود شواهد تاریخی، گورستان‌های کهن و تپه‌های باستانی، احتمالا شفت سرزمینی کهن است. معبری امن که بسیاری از سیاحان و عالمان از آن گذشته‌ و آثاری را به‌جا گذاشته‌اند. غریب نیست که جنگ‌هایی در حدود 2500 سال پیش در حوالی شفت رخ داده باشد و بی‌شک حاکمان محلی بسیاری در این منطقه بوده‌اند.

اما آنچه که از آن مطمئنیم به سده‌های آغازین ورود اسلام باز می‌گردد. وجود مساجد قدیمی، آرامگاه مسلمانان و تغییر ساختار خانه‌ها، می‌تواند این نظریه را تقویت کند. پس از آن در دوره صفویه از شفت یاد شده و حاکمان مشخصی این‌جا بوده‌اند. در دوره قاجار بناهایی در شفت ساخته شده و بعد در پیروزی انقلاب مشروطه نیز مردمان این‌جا نقش داشته‌اند. با این وجود تاریخ نشان می‌دهد، شفت مرکز حکمرانی نبوده اما نقشی در تحولات سیاسی گوناگون بازی کرده است.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شفت

در شفت هنوز برخی آداب‌ورسوم کهن زنده است. این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مراسم جشن پایان نشا

مراسم جشن پایان نشا
جشن خرمن از جمله رویدادهای فرهنگی است که در شهرهای مختلف گیلان ازجمله شفت اواخر تابستان برگزار می‌شود.

در شفت مانند بسیاری از مناطق گیلان برنج کاشته می‌شود. بخشی از اقتصاد شفت به زمین‌های شالی مربوط است . پس می‌توان جشن‌ها و رسومی را مرتبط با این زمینه‌ی اقتصادی پیدا کرد. یکی از آن‌ها جشن پایان نشا است. این جشن توسط زنان شالیکار برگزار شده. آن‌ها در آخرین روز نشا در زمین آواز می‌خوانند و به امید محصولی پربار جشن می‌گیرند. این جشن پر از زیبایی و آرزوهای خوب است.

جشن خرمن

یکی دیگر از آیین‌های بسیار مهم و زیبا که ریشه باستانی دارد، جشن خرمن است. در روزهای آخر شهریور، بخش‌هایی از گیلان ازجمله شهر شفت، میزبان برگزاری جشن خرمن هستند. این جشن به شکرانه برداشت محصول با آوازها، سرنانوازی، پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ و آیین‌های سنتی دیگر برگزار می‌شود. افراد کهنسال از خداوند برای آفریدن آفتاب و باران تشکر می‌کنند و چند روزی همه جا صدای شادی بلند است.

مراسم عروس بران

از آیین‌های زیبا در شهر شفت می‌توان به عروس بران اشاره کرد. در این مراسم، عروس و داماد در پیش راه می‌روند و دختران و پسران جوان با طبق‌هایی از سبزه، برنج، گندم و … آن‌ها را تا خانه بخت همراهی می‌کنند. عروس بران از شادترین مراسمی است که می‌توانید در گیلان ببینید. رویدادی که هروقت یادش بیافتید ناخودآگاه لبخند به لبان‌تان خواهد آمد.

روستاهای شهر شفت

روستاهای شهر شفت
شفت بیش از 90 روستا دارد که هرکدام جاذبه‌ها و هویتی منحصربه‌فرد را به‌نمایش گذاشته‌اند – عکاس: تیموری

شهر شفت ازجمله معدود مقاصدی است که هنوز نرخ شهرنشینی پایینی دارد. به‌همین دلیل این‌جا می‌توانید بیش از 90 روستا را پیدا کنید که هرکدام ویژگی‌ها و جاذبه‌های خود را دارند. برخی از آن‌ها مثل روستای خرطوم جمعیت خیلی کمی دارند (حدود 800 نفر)، بعضی مثل امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم به‌نام مهم‌ترین جاذبه خود نامگذاری شده‌اند. بعضی روستاها مثل کلوان که به‌معنای جایی محصور میان کوه‌هاست، نام‌های تالشی دارند. بعضی دیگر نیز مثل روستای کاظم‌آباد شفت پیشینه و تاریخی منحصربه‌فرد را به‌نمایش می‌گذارند.

اقتصاد شهر شفت

اقتصاد شهر شفت
از گذشته‌های دور در شفت گیلان کار بافتن پارچه‌های ابریشمی انجام می‌شود.

کشاورزی و دامداری دو صنعت مهم در شفت هستند. در این‌جا چای، برنج و کمی هم توتون کشت می‌شود. علاوه بر این، تولید پیله‌های ابریشم و بافت منسوجات ابریشمی نیز از گذشته‌های دور رواج داشته است. هنوز چند کارگاه بافت پارچه در شفت وجود دارد که آثار سنتی شهر شفت را تولید و عرضه می‌کنند. بعضی از مردم شفت نیز به کار سفالگری مشغول‌اند و انواع ظروف و وسایل سفالی را به دوست‌داران این هنر ارائه می‌کنند.

آب‌وهوای شفت

آب‌وهوای شفت
شفت آب‌وهوایی خوش اما پربارش دارد، هوای آن شبیه به رشت است و از رودبار کمی گرم‌تر است – عکاس: محمد یعقوبی

شهر شفت منطقه‌ای پرباران است. میانگین بارش ماهیانه را حدود 10 سانتی‌متر تخمین زده‌اند. ضمنا میانگین دمای هوا را نیز در حدود 15 درجه سانتی‌گراد ثبت کرده‌اند. اگر بخواهیم آب‌وهوای آن‌را با جایی مثل رشت مقایسه کنیم، باید بگوییم دمای این دو شهر تقریبا شبیه هم است و شاید یک تا دو درجه اختلاف را درمجموع بتوان احساس کرد. اما در اواسط اسفند، هوای شفت از شهر رودبار تقریبا 4 درجه گرم‌تر است و کمینه دمای آن، کمتر به زیر صفر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به شفت

بهترین زمان سفر به شفت
شفت مقصدی مناسب سفر در بیشتر ایام سال است – عکاس: علی کاشانی‌زاده

برای دیدن شهر شفت اواخر اسفند و ماه‌های ابتدایی بهار اقدام کنید. در این زمان می‌توانید بهار طبیعت را در ترکیب با زیبایی‌های فرهنگی و معماری شفت ببینید و بسیار لذت ببرید. از خرداد تا اواخر مرداد، گیلان شرجی شده و گاهی هوای آن بسیار گرم است. با این حال ممکن است در روزهایی بتوانید به ارتفاعات شفت بروید و از زیبایی آن لذت ببرید.

گیلان و شهر شفت در پاییز نیز دیدنی هستند و خوب است که برای دیدن جنگل‌های رنگارنگ و لذت بردن از هوای پاییزی، برنامه‌ای را برای سفر به شفت ترتیب دهید. در دی و بهمن اگر بارش شدید جاده‌ها را نبندد و سرمای هوا مشکلات برودتی ایجاد نکند، باز هم می‌توانید به شفت بروید و از دیدن مخمل سفید برفی بر سر کوه‌ها لذت ببرید. درهر زمان که قصد سفر دارید، حتما وضعیت آب‌وهوا، مقدار بارش‌ها و البته شدت وزش باد را بررسی کنید تا در شرایطی مناسب به شفت‌گردی بپردازید.

برای اجاره روزانه ویلا، سوئیت و خانه در شفت می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی شهر شفت

در شهر شفت گیلان می‌توانید جاذبه‌های متنوع و بسیاری را ببینید. در این‌جا ما به برخی از جاهای دیدنی شفت اشاره کرده‌ایم:

روستای امامزاده ابراهیم، دهکده‌ای چوبی در گیلان

روستای امامزاده ابراهیم
روستای چوبی امامزاده ابراهیم شفت از زیباترین دیدنی‌های گیلان و جایی خوب برای تابستان است – عکاس: بهروز درخشش

از زیباترین دیدنی‌های شفت روستای امامزاده ابراهیم است. این روستا 23 کیلومتر از جنوب شفت فاصله دارد و دهکده‌ای است که اکثر سازه‌های آن با چوب ساخته شده‌اند. این روستا زمستان‌های سرد و پربارشی دارد. به‌همین دلیل برای اقامت بهار و تابستان می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

روستای آقا سید شریف، خانه ماهیگیرها

روستای آقا سید شریف
بقعه آقا سیدشریف در روستایی به‌همین نام در شفت گیلان است.

از مقاصد زیبا در حوالی شفت روستای آقای سید شریف است. این روستا به‌نام امامزاده‌ای به همین‌ نام، شناخته شده و مردم محلی برای آن احترام و کرامات بسیاری را قائل هستند. شغل برخی از مردم این روستا ماهیگیری است. در این‌جا می‌توانید فضاهای بسیاری را برای اتراق و اقامت پیدا کنید.

حمام تاریخی کمسار، یادگار تاریخ

حمام تاریخی کمسار
حمام تاریخی کمسار شفق احتمالا برای اواخر دوره زندیه است.

یکی از دیدنی‌های شهر شفت که تنها بخش‌هایی از آن باقی‌مانده است، حمام تاریخی شفت است. این حمام احتمالا برای اواخر دوره زندیه و بعد هم قاجاریه بوده است. به‌مرور استفاده از این بنا منسوج شده و حالا بخش‌هایی از آن برای بازدید باقی مانده است. این بنا در بخش کمسار شفت است و طبق اسناد کهن، به‌جز این حمام حداقل بیست بنای قاجاری دیگر نیز در اطراف آن بوده است.

روستای چنار رودخان، مقصدی بکر و خرم

روستای چنار رودخان
روستای چنار رودخان مقصدی پرآب در شفت گیلان است – عکاس: اشکان مسیح‌زاده

از دیدنی‌های بکر و زیبا در شفت، روستای چنار رودخان است. در این روستا فضایی خرم و سرسبز دارد و در آن رودهایی در جریانند. برای دیدن این روستا باید از رشت به‌سمت روستای امام‌زاده ‌ابراهیم بیایید.

روستای سیاه‌مزگی، سرزمین پنیر خوشمزه

روستای سیاه‌مزگی
روستای سیاه‌مزگی با دیدنی‌ها و پنیرهای خوشمزه‌اش یک جاذبه خوب در شفت گیلان است – عکاس: محمد طاهرزاده

در سفر به شهر شفت حتما زمانی را برای دیدن روستای سیاه‌مزگی و چشیدن پنیرهای معروف آن درنظر بگیرید. علاوه بر پنیر، این روستا طبیعت زیبا و اقامتگاه‌های زیادی جهت اتراق و شب‌مانی دارد. برای دیدن این روستا به شفت و بعد احمدسرگوراب بروید.

سوغات و صنایع‌دستی شفت

سوغات و صنایع‌دستی شفت
سوغات شفت چای، پنیز ساهمزگی و انواع محصولات ارگانیک و خوشمزه است – عکاس: دانیال

در شهر شفت می‌توانید برای خرید انواع پارچه و محصولات ابریشمی اقدام کنید. پس از آن اگر اهل خوردن پنیرهای چرب هستید، خریدن پنیر سیاه‌مزگی یک انتخاب خوب است. در این منطقه یک نوع بلوط نیز وجود دارد که در فصل برداشتش به‌عنوان سوغات قابل خرید است. محصولات سفالی از دیگر صنایع‌دستی شفت هستند. همچنین می‌توانید از شفت و روستاهای اطراف آن انواع برنج، چای و عسل را نیز تهیه کنید.

غذاهای محلی شهر شفت

غذاهای محلی شهر شفت
در شفت رستوران‌های خوب برای چشیدن طعم غذاهای محلی پیدا می‌کنید – عکاس: امین قاسمی

در شهر شفت می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه که ریشه‌های فرهنگی گیلانی دارند را پیدا کنید. مثلا فسنجان‌های گیلانی که گاهی با اردک یا غاز طبخ می‌شوند را باید امتحان کنید. واویشکا‌تره، ترشه‌کباب، سیرقلیه، اسفناج‌تره و کته‌کباب را نیز حتما در شفت سفارش دهید و از طعم عالی آن خاطراتی خوش را برای خود بسازید.

رستوران‌های شهر شفت

در شفت می‌توانید انواع رستوران‌ها که غذاهای محلی و فست‌فود دارند را پیدا کنید. در اینجا چند مورد از این رستوران‌ها را معرفی کرده‌ایم.

رستوران گیلار شفت

رستوران گیلار شفت
رستوران گیلار شفت یکی از مقاصد خوب برای چشیدن غذاهای خوشمزه گیلانی است – عکاس: یعقوبی

یکی از رستوران‌هایی که امتیاز قابل قبولی از مهمان‌های قبلی خود گرفته، رستوران گیلار شفت است. در این‌جا انواع پلو، کباب، خورشت، سالاد و پیش‌غذا مثل سوپ را سرو می‌کنند. اکثر مهمانان کیفیت پلاکباب و شامی را خوب ارزیابی کرده‌اند اما معتقدند که قیمت آن کمی گران است. این رستوران را در ساختمان طاها، جنب استخر آبشار، خیابان 17 شهریور پیدا خواهید کرد.

رستوران سالاری شفت

در شهر شفت می‌توانید به رستوران سالاری نیز مراجعه کنید. این رستوران غذاهای محلی مثل کباب‌ترش، جوجه‌ترش، فسنجان و انواع کباب را دارد. ضمنا می‌توانید انواع خورشت و پلو را نیز سفارش دهید. این رستوران در بلوار طالقانی شفت است.

غذاخوری حاتم

اگر به‌دنبال غذاهای برنجی، خورشتی و انواع کباب هستید، غذاخوری حاتم در شفت یک انتخاب عالی است. برای پیدا کردن این غذاخوری می‌توانید به‌جاده فومن- شفت بروید و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید.

چلوکبابی طوافی

در شهر شفت هوس کباب‌های خوشمزه کرده‌اید؟ خوب است که به چلوکبابی طوافی شفت سر بزنید. این رستوران شفت در خیابان ولیعصر واقع شده است.

پیتزا و ساندویچ باگت

بعد از این همه غذای محلی و ایرانی شاید دل‌تان فست‌فود هم بخواهد. برای پیدا کردن پیتزا، همبرگر و انواع ساندویچ می‌توانید به پیتزا و ساندویچ باگت بروید. این رستوران در خیابان ولیعصر شفت واقع شده است.

مراکز خرید شهر شفت

در شهر شفت بسیاری از مراکز خرید در خیابان ولیعصر و حوالی میدان ولیعصر واقع شده‌‌اند. این‌جا از چند مرکز خرید در شفت گفته‌ایم:

فروشگاه پوشک شهر

اگر در طول اقامت‌تان به خرید لباس احتیاج داشتید می‌توانید به خیابان ولیعصر شفت رفته و آن‌جا از فروشگاه لباس شهر خرید کنید.

قصابی شفت

در خیابان ولیعصر شهر شفت می‌توانید برای خرید انواع گوشت قرمز و سفید نیز اقدام کنید. قصابی شفت جنب کوچه معین واقع شده و در آن محصولات دامی عرضه می‌شود.

فروشگاه لوازم ورزشی چمپیون

فروشگاه لوازم ورزشی چمپیون
در شفت فروشگاه لوازم ورزشی و تفریحی به‌نام چمپیون وجود دارد – عکاس: هومن

برای خرید انواع لوازم ورزشی و وسایل کمپ می‌توانید به خیابان ولیعصر، جنب بانک مسکن شفت رفته و از فروشگاه چمپیون خرید کنید.

فروشگاه هفت، خریدهای سوپرمارکتی

کمی پایین‌تر از میدان ولیعصر شفت می‌توانید شعبه فروشگاه‌ هفت را ببینید. این فروشگاه برای خرید انواع محصولات و کالاهای سوپرمارکتی مناسب است.

اقامت در شهر شفت

اقامت در شهر شفت
در شفت انواع اقامتگاه و بومگردی را با مناظری به‌سمت شالیزار و جنگل پیدا می‌کنید – عکاس: محمدرضا یعقوبی

در شهر شفت گیلان اقامتگاه‌های بسیار خوبی را پیدا می‌کنید. برخی از آن‌ها با چشم‌انداز شالیزارها هستند و بعضی نیز میان درختان جنگلی واقع شده‌اند. در این اقامتگاه‌ها می‌توانید زندگی اصیل گیلانی را ببینید و حتی با برخی از رسوم خانواده‌ها آشنا شوید. چراکه بیشتر این بومگردی‌ها خانوادگی اداره می‌شوند و زنان نقشی مهم در حفظ تمیزی، زیبایی و اصالت آن‌ها دارند. بعضی از بومگردی‌ها صبحانه رایگان دارند و بیشتر اقامتگاه‌ها با هماهنگی قبلی می‌توانند وعده ناهار و شام را هم برای‌تان آماده کنند.

تقریبا بیشتر بومگردی‌ها، کف‌خواب هستند و می‌توانید در آن‌ها تجربه‌هایی از شیوه‌های دیگر زندگی را به دست آورید. از سوی دیگر شهر شفت با رشت که مرکز استان است و بسیاری از گردشگران دوست دارند آن را ببینند، تقریبا 27 کیلومتر فاصله دارد. درنتیجه اگر نتوانستید در رشت اقامتگاه دلخواهی را پیدا کنید، اجاره سوئیت در شفت نیز می‌توانند گزینه‌ای مناسب باشند. در سایت اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بهترین اقامتگاه‌های شفت و دیگر شهرهای گیلان همراه شماییم.

راه‌های دسترسی به شهر شفت

راه‌های دسترسی به شهر شفت
برای رسیدن به شفت از پلیس راه قزوین- رشت به‌سمت جاده فومن- سراوان بروید – عکاس: پویا قلی‌پور

برای دیدن شهر شفت باید به‌سمت استان گیلان بروید. به‌همین دلیل جاده قزوین- رشت از بهترین راه‌هاست و شما را سریع و آسان به شفت می‌رساند. در این مسیر از آبیک و قزوین می‌گذرید. سپس به منجیل و بعد هم رودبار می‌رسید. راه‌تان را تا پلیس‌راه قزوین-رشت ادامه دهید و بعد آن پل معروف را به‌سمت مسیر فومن- سراوان ادامه مسیر دهید. بعد از آن وارد جاده شفت- ملاسرا شوید تا به این شهر زیبا و خوش آب‌وهوا برسید.

نکاتی که در سفر به شهر شفت لازم است بدانید!

نکاتی که در سفر به شهر شفت لازم است بدانید
اگر برای دیدن جاذبه‌های طبیعی شفت رفتید، قبل از تاریکی هوا به اقامتگاه خود بازگردید – عکاس: علی پورقربان

شهر شفت روستاهای زیادی دارد و درنتیجه محصولات ارگانیک و باکیفیت زیادی در آن تولید می‌شود. معمولا روزهای دوشنبه و چهارشنبه در بازار محلی شهر شفت می‌توانید این محصولات را پیدا کرده و از طعم آن لذت ببرید.

در شفت واحدهای ویلایی نیز وجود دارد. اگر شرایط اقامت در بومگردی را ندارید، می‌توانید از گزینه ویلاها و خانه‌های مبله نیز استفاده کنید. اگر برای دیدن جاذبه‌های طبیعی شهر شفت مثل آبشارها و روستاها رفتید، قبل از تاریکی هوا به اقامتگاه خود بازگردید. چراکه برخی جاده‌ها آسفالته نیستند و روشنایی مناسب برای رانندگی در شب را نیز ندارند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک از شهر شفت یک منطقه بکر و دوست‌داشتنی در گیلان گفتیم. شفت کمتر از 30 کیلومتر با رشت فاصله دارد و یکی از مناطق سرسبز با جاذبه‌های فراوان است. اگر دوست دارید تعطیلات بعدی به شفت بروید، حتما پیش از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید تا در شلوغی و حضور مسافران دیگر به مشکل برنخورید. اتاقک پیشاپیش سفر و اقامتی خوش را در شفت برای‌تان آرزو می‌کند.

سوالات متداول

شهر شفت کجاست؟

شفت شهری در استان گیلان است. این شهر به رشت و بعد هم رودبار نزدیک است.

فاصله شهر شفت تا رشت چقدر است؟

شفت از شهرهای گیلان است و حدود 27 کیلومتر با رشت فاصله دارد.

دیدنی‌های شفت چیست؟

روستاهای شفت مثل روستای امامزاده ابراهیم که دهکده‌ای چوبی است، روستای سرآقا‌سید، آبشارها، حمام قدیمی شهر و روستای سیاه‌مزگی از دیدنی‌های مهم در شفت و حوالی آن هستند.

فاصله شفت تا تهران چقدر است؟

از شهر شفت تا تهران تقریبا 330 کیلومتر در راه خواهید بود.

آب‌وهوای شفت چطور است؟

شفت منطقه‌ای مرتفع و خنک است. ماهانه تقریبا 10 سانتی‌متر باران دارد و میانگین دمای هوای آن حدود 15 درجه است. هوای شفت به هوای رشت، شباهت‌های زیادی دارد.

4/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *