تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی شفت | بهشتی در دل گیلان

وقتی صحبت از شمال و زیبایی‌هایش می‌شود، زبان از توصیف آن قاصر و جملات نمی‌توانند آن‌طور که شایسته است، این خطه سراسر زیبایی را توصیف کند. این منطقه زیبا از کشور عزیزمان ایران، مکان‌های بسیار زیادی را در خود نهفته دارد. حالا هم‌زمان آن فرارسیده تا کوله‌بار سفرمان را ببندیم و به سرزمین زیبای شفت واقع در استان گیلان سفری داشتیم باشیم.

در این سفر هیجان‌انگیز قرار است تا در جاهای دیدنی شفت، باهم گشت‌وگذاری دل‌چسب داشته باشیم و از این‌همه زیبایی شگفت‌زده شویم.

 تا انتهای این سفر همراه ما باشید.

شفت کجاست؟

شهرستان شفت در غرب استان گیلان واقع‌شده و از شمال با رشت و صومعه‌سرا، از غرب با فومن و از جنوب با رودبار همسایه است. این شهر با رشت که مرکز استان گیلان است، تنها 7 کیلومتر فاصله دارد.

این خطه از شمال کشور، آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. به این معنا که در شفت زمستان‌ها سرد و پربارش و تابستان‌ها آب‌وهوا شرجی و مرطوب است؛ البته این منطقه شمالی، در همه فصل‌ها به‌قدری زیبا است که نمی‌توان از خیر تماشای این‌همه زیبایی گذشت؛ اما اگر از سرمای زمستان گریزانید، تحمل گرمای تابستان را ندارید، پیشنهاد ما سفر در اوایل فصل بهار و پاییز است که با کمک اتاقک می‌توانید در رشت اقامتگاه رزرو کنید و از آنجا به شفت بروید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

از غذاهای سنتی شفت می‌توان به مواردی نظیر واویشته تره، ترش کباب، سیر تابه، مُسما، سیرقلیه، واویشکا، قیمه، کته کباب، ترش تره‌، موتنجن، فسنجان، باقلا پله، اسفناج تره و… اشاره کرد. هم‌چنین با سفر به این خطه زیبای شمالی می‌توان صنایع‌دستی زیبایی مثل حصیربافی، نمدمالی، چادرشب بافی، صنایع چوبی و غیره را با خود به یادگار برد.

آشنایی با جاهای دیدنی شهرستان شفت

شفت شهرستانی کوچک با بافت روستایی است که در دل کوهستان‌های جنگلی گیلان و در بخش شرقی کوه‌های تالش جا خوش کرده است. این خطه‌ی با اصالت عنوان روستایی‌ترین شهرستان گیلان را به خود اختصاص داده و منتظر است تا با مناظر زیبا و آبشارهای متعددش، با شما ملاقاتی دل‌نشین داشته باشد. برای اجاره ویلا شمال و سفر به شفت هم می‌توانید روی کمک اتاقک حساب کنید.

در اینجا می‌خواهیم شما را با جاهایی دیدنی شفت بیشتر آشنا کنیم.

معرفی روستاهای شهرستان شفت

در بخش قبل گفتیم که شفت لقب روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان را به خود گرفته است؛ چراکه دورتادورش را روستا‌های بسیار زیبا فراگرفته است. جنگل و کوه ازیک‌طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از سوی دیگر، زیبایی چشم‌نوازی به این شهر بخشیده‌اند. در این بخش می‌خواهیم باهم سفری به پرمخاطب‌ترین روستاهای شفت بیندازیم.

روستای خلیلان شفت با طبیعتی بی‌نظیر

خلیلان شفت، روستایی زیبا با طبیعتی دست‌نخورده است که محیطی بسیار دل‌نشین و مردمانی بسیار خونگرم دارد. این روستا در مسیر جاده جیرده به رشت واقع‌شده و از توابع بخش مرکزی شفت به شمار می‌آید.

 ناهمواری‌های نامتقارن، حوضچه‌ها و آبگیرهای کوچک و بزرگ، جلوه بسیار زیبایی را به این روستا بخشیده‌اند و تا جایی که چشم کار می‌کند شاهد مزارع سرسبز کشت چای و صیفی‌جات هستیم.

آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، دهستان جیرده

بداب، روستایی با جاذبه تاریخی

روستای بداب
روستای بداب روستایی با جاذبه تاریخی

این روستای زیبا و جذاب، در 3 کیلومتری جنوب غربی شفت واقع‌شده و آب و هوایی بسیار مطبوع دارد. روستای بداب در دل خود، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را جای داده است. رودخانه پر آب و خروشان سیاهمزگی از جنوب شفت می‌گذرد و یکی از جاهای دیدنی در این روستا است. زیارتگاه آقا دختر و قلعه شاه بقال هم از جاذبه‌های تاریخی آن محسوب می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که درباره این قلعه بیشتر بدانید. این مکان تاریخی متعلق به شخصی سرشناس معروف به شاه بقال بود که در خدمت علی بیک سلطان، وزیر بیه پس بود و او این قلعه را به نام خود کرده یا ساخته بود.

آدرس: گیلان، ۳ كیلومتری جنوب غربی شفت، روستای بداب

روستای کمسار، با قدمتی دیرینه

کمسار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان شفت است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در این روستا بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که چهره اصیلی به این خطه سرسبز شمالی بخشیده‌اند.

تا 60 سال پیش روستای کمسار، مرکز شهرستان شفت بود و بسیاری از نجیب زادگان در آن سکونت داشتند. از بناهای تاریخی این روستا می‌توان به حمامی که از دوران قاجاریه به یادگار مانده است، اشاره کرد. استخر بزرگ (روجگیل)، رودخانه بزرگ و خانه‌های خوانین از دیگر جاهی دیدنی‌ این روستا هستند.

آدرس: استان گیلان، شفت، در فاصله ۱۵ كیلومتری جنوب شرقی شفت

روستای خرفکل، با سرخس‌های زیباروستای خرفکل

خَرَفکُل، نام روستایی است در جنوب شهرستان شفت، با سرخس‌های به‌جامانده از عصر پسایخبندان! نام روستا هم برگرفته از نام همین سرخس‌هاست که به زبان محلی به آن «خَرَف» می‌گویند. از ایام قدیم روستای خرفکل، محل رویش سرخس‌‌هایی بود که در پایان عصر یخبندان در خاک این دیار روییده بودند تا نگه‌دارنده برف و یخ باشد.

 این روستا با زیبایی‌هایی غیرقابل وصف، مثل نگینی در دل جنگل‌های شفت می‌درخشد. با سفر به این خطه زیبا می‌توانید نظاره‌گر اردک‌هایی باشید که در آب غوطه‌ورند و قورباغه‌هایی که در کنار کانال در حال نگهداری از فرزندانشان هستند. حتی باکمی سکوت و دقت در اطراف بوته‌های وحشی، می‌توانید پیچ‌وتاب خوردن مارها را هم ببینید.

آدرس: گیلان، جنوب شفت و مشرق احمدسرگوراب (در مسیر جاده امام‌زاده ابراهیم و چوبر)

روستای چنار رودخان، طبیعتی میان دره و کوهستان

اگر می‌خواهید به طبیعتی بکر و دل‌انگیز سفر کنید و از هیاهوی شهر دور بمانید، گشت‌وگذار در روستای رودخان را در برنامه سفر خود قرار دهید. این روستا در میان کوه‌هایی سرسبز و سربه‌فلک‌کشیده محصور شده است. رودخانه‌ای بسیار پرآب و خروشان به نام رودخانه چنار رودخان هم از میان روستا عبور می‌کند و بر آبادانی آن افزوده است. البته امکانات رفاهی روستای رودخان محدود است و همین موضوع باعث شده تا جمعیت کمی در آن سکونت داشته باشند. در این حالت این روستا با طبیعتی بکر و آرامشی دست‌نیافتنی میزبان گردشگران است.

آدرس: گیلان، شفت، در مسیر رشت به سمت امام‌زاده ابراهیم

روستای سیاه مزگی چوبر با پنیری خوشمزه

روستای سیاه مزگی چوبر
روستای سیاه مزگی چوبر، یک روستای خوشمزه

به‌جرئت می‌توان گفت دلیل اصلی محبوبیت این روستای زیبا که بسیاری از گردشگران را به خودش جذب می‌کند، پنیرهای خوشمزه‌اش است. روستای سیاهمزگی، از روستاهای سبز و دیدنی شهرستان شفت است و در نزدیکی روستای خرمکش و آبشار دودوزن قرار دارد.

طعم بسیار خوشمزه و درصد چربی بالای پنیرهای این منطقه، قابل‌رقابت با انواع محصولات مشابه در داخل و خارج از کشور است. با سفر به این روستا علاوه بر چشیدن طعم دل‌چسب پنیر، می‌توانید تابستان‌ها هم در مناطق ییلاقی این روستا و پیرامون اطراف آن به‌دور از گرمای هوا، اقامتی به‌یادماندنی داشته باشید.

آدرس: گیلان، شفت، احمدسرگوراب

روستای امامزاده ابراهیم

روستا امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم موسوم به ابوالفضل گیلان، در روستایی چوبی و فوق‌العاده زیبا و در دل جنگل‌های اطراف شهر شفت قرار گرفته است. برای رسیدن به این امامزاده باید در جاده‌ای پر پیچ‌وخم و شیب‌دار حرکت کنید که کوه‌های سرسبز، خانه‌های محلی، رودخانه، آلاچیق و شالیزارهای زیبا را در خود جای داده است.

 زیبایی این مسیر به‌قدری جذاب است که گویی نقاشی چیره‌دست آن را طراحی کرده است.

زمانی که به روستای امام‌زاده ابراهیم رسیدید گنبدی نقره‌ای‌رنگ، همچون نگینی درخشان، در میان مراتع سرسبز، هوای مه‌گرفته و خانه‌هایی با بافت بسیار زیبا خودنمایی می‌کند.

این امامزاده به مساحت ۳۰۰ متر، ساختمانی چهار طبقه دارد و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمان‌پذیر و فضای باز است. در قسمت شرقی آن‌هم رودخانه‌ای پرآب عبور می‌کند که روستا را به 2 قسمت تقسیم کرده است و این 2 بخش با یک پل به هم وصل می‌شوند.

امامزاده ابراهیم روستایی همیشه بیدار است و طبیعت آن زیبایی‌های خاص و جذابی مثل جنگل، رودخانه و آبشار را در دل خود داده تا سفری خوش و خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند.

آدرس: گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمدسرگوراب، دهستان چوبر

جاذبه‌های طبیعی شهرستان شفت

آیا شفت جایی هم دارد که دیدنی نباشد؟ گویی همه جای این سرزمین زیبای شمالی را خداوند با مهارتی عجیب نقاشی کرده است که افراد با تماشای آن شگفت‌زده می‌شوند. چه خوب است باهم همراه شویم و گشت‌وگذاری در دل طبیعت بکر و دست‌نخورده شهرستان شفت داشته باشیم و حق مطلب را ادا کنیم.

استخر طبیعی چماچا

در روستای چماچا استخری طبیعی با همین نام قرار گرفته است که محل مناسبی برای شنای گردشگران و اهالی روستا به شمار می‌آید؛ چراکه آب آن کاملاً بهداشتی و پاکیزه است. استر طبیعی چماچا که به استخر ارگانیک هم شناخته می‌شود، وسعتی به مساحت 14 هکتار دارد و آب آن از طریق رودخانه‌های بالادست و بارندگی‌های سالانه تأمین می‌شود.

جاذبه‌های اطراف این جای دیدنی، خانه‌ چوبی کوجی و پوشش گیاهی سرسبز و متنوعی است که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

آدرس: گیلان، شفت، روستای چماچا

استخر نورماس، مکانی سراسر آرامش

روستای نرماس

کمی بالاتر از سد خاکی ساقالکسار، مکانی دنج و سراسر آرامش قرار گرفته است. این منطقه بکر و زیبا معروف به استخر یا سدخاکی نورماس است و به دلیل بکر بودن آن، زیستگاهی برای پرندگان مهاجر است که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

 اطراف استخر نورماس محل مناسبی برای پیاده‌روی است و برای دسترسی به آن‌هم باید از طبیعت هزار رنگ جنگل‌های هیرکانی گذشت.

آدرس: گیلان، شفت، بخش مرکزی، دهستان جیرده، روستای نورده کلاچ خندان

ییلاق ونی و ابرهای مجنون

اگر در تابستان سفری به شفت داشتید، حتماً گشت‌وگذار در مناطق ییلاقی ونی را که در دامنه شرقی قله نراب (بام شفت) است، در برنامه سفر خود قرار دهید. آب‌وهوای پاکیزه و مناظر زیبای این منطقه به‌ویژه در فصل تابستان، شما را شگفت‌زده می‌کند. ارتفاع این ییلاق از سطح دریا بین ۱۹۰۰ تا ۲۲۰۰ متر است و می‌تواند جای امنی برای فرار از گرمای هوا و آب‌وهوای شرجی باشد.

برای دسترسی به این خطه سراسر زیبایی باید کفش مناسب پیاده‌روی به پا کنید و پس از ۳ تا ۴ ساعت کوه‌پیمایی، خود را در آغوش طبیعت زیبای ییلاق ونی بیندازید. این ییلاق در بالادست امام‌زاده ابراهیم و در مسیر راه امام‌زاده ابراهیم به کوه نراو و ییلاق تولاب بره قرار دارد. با اینکه بهترین مسیر دسترسی به این منطقه از مسیر امام‌زاده ابراهیم است، اما می‌توان از ویسرود و یا از ییلاق تولاب بره هم به ییلاق ونی رفت.

آدرس: گیلان، شفت، در مسیر راه امامزاده ابراهیم به کوه نراو و ییلاق تولاب بره

سد خاکی سقالکسار، نقطه‌ای پاک در شفت

در میان درختان سر به فلک کشیده و جنگلی سرسبز، سد بسیار زیبای سقالکسار با منظره‌ای به‌یادماندنی آرمیده است. این سد خاکی، در تمام ایام سال زیبایی‌های خود را حفظ می‌کند و با انعکاس درختان انبوه اطراف در آب صاف و زلالش، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این جاذبه طبیعی در روستای سقالسکار، در 15 کیلومتری شفت و در مسیر جیرده شفت تا آقا سید شریف قرار دارد و تا مزار آقا سید شریف هم ادامه پیدا می‌کند.

سد خاکی سقالکسار با 15 هکتار مساحت، طول 600 متر و عرض 500 متر، به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه شناخته شده است. آب این دریاچه از طریق ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران اطراف تأمین می‌شود.

در میان دریاچه سقالکسار هم شاهد سازه‌ای غرق‌شده به شکل یک کلبه هستیم که اگر پای صحبت‌های اهالی و بومیان این منطقه بنشینیم، روایت‌های عجیب‌وغریبی در خصوص آن بیان می‌کنند. عده‌ای معتقدند این سازه خانه‌ای در میان آب بوده که با بالا آمدن آب دریاچه در دل آن فرورفته است و برخی دیگر هم آن را قایقی به شکل خانه می‌دانند که در میان آب لنگر انداخته است؛ اما واقعیت چیز دیگری است. درواقع این خانه با سقف قرمز، برای زیباتر شدن دریاچه و تبدیل آن به فرصتی برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز، ساخته شده است.

شاید برایتان جالب باشد سد خالی سقالکسار، نامش برگرفته از روستایی است که در آن قرار گرفته است. این کلمه از ترکیب سه واژه سقال به معنای محل آبخوری، لک و سار که نام پرنده‌های زیبای ساکن در این منطقه هستند، تشکیل شده است؛ بنابراین این واژه به «محل آبخوری لک و سار» معنی می‌شود.

اهالی منطقه تأکید زیادی بر نظافت و تمیز نگاه‌داشتن این سد و اطراف آن دارند. در اطراف سد برای رفاه حال گردشگران، جای پارک خودرو در نظر گرفته شده و افراد می‌توانند در اطراف آن بساط پیک‌نیک خود را پهن کنند و از آرامش و زیبایی آن لذت ببرند.

شما با سفر به این خطه زیبا می‌توانید علاوه بر پیک‌نیک، از تفریحات دیگری مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اطراف دریاچه، عکس‌برداری، قایق‌سواری و نوش جان کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه در رستوران و چایخانه اطراف این مکان لذت ببرید.

 به یاد داشته باشید، شنا و ماهیگیری در سد خالی سقالکسار ممنوع است.

آدرس: گیلان، شفت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

آبشار وزن بن با سایه‌بان‌هایی طبیعی

آبشار وزن بن
آبشار وزن بن با سایه بان‌های طبیعی

آبشار وزن بن از دیگر جاذبه‌های طبیعی و بکر شهرستان شفت است. این آبشار در مسیر رودخانه‌ای قرار گرفته که از ارتفاعات امامزاده اسحق سرچشمه می‌گیرد و محوطه آبریز آن‌هم در محیطی دنج و آرام و مملو از درختان زیبا و سرسبز محصور شده است. آبشار در مسیر جاده قدیمی گنجار به امامزاده اسحق قرار دارد و در منطقه سفیدمزگی واقع شده است.

 از دیگر جاذبه‌های این منطقه دوست‌داشتنی، درختان توسکا بلندقامتی هستند که پیرامون آبشار روییده‌اند و با سایه‌بان‌هایی طبیعی در محیطی آرام، جذاب و خوش آب‌وهوا از گردشگران میزبانی می‌کنند.

در 2 کیلومتری جاده گنجار به سمت امام‌زاده اسحاق هم گندم آرد که با عنوان بام سبز گنجار شناخته می‌شود قرار گرفته است. بر فراز این منطقه می‌توانید چشم‌اندازی بسیار زیبا به شهرستان‌های شفت، فومن و قسمت‌هایی از شهر رشت داشته باشید.

آدرس: گیلان، شفت، خیابان فرعی یکم

آبشار دودوزن، جلوه‌گر طبیعت شفت

اگر می‌خواهید خستگی روزهای پرمشغله خود را به در کنید حتماً سری به آبشار دودوَزن در ناحیه کوهستانی سیاهمزگی بزنید. این آبشار در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت، در منطقه خرم کش و میان جنگلی سرسبز قرار گرفته است. در اطراف آبشار علاوه بر استشمام هوای خوش، می‌توانید نظار‌ه‌گر درختان انبوه و رودهای خروشان هم باشید و از این‌همه زیبایی حظ ببرید.

این منطقه در اکثر روزهای سال، آب و هوایی خنک دارد و جایی امن برای فرار از گرما در روزهای آتشین تابستان است. در پاییز طبیعت زیبای آبشار، جلوه هزار رنگی را به خود می‌گیرد و زمستان هم هوایی سرد، یخبندان و محیطی پوشیده از برف دارد.

مسیر دسترسی به آبشار آباد و پررونق است و مغازه‌های رنگارنگ برای تهیه مایحتاج مسافران وجود دارد؛ هم‌چنین قهوه‌خانه و رستوران محلی هم در این مسیر برای رفاه حال گردشگران احداث شده است.

 با سفر به آبشار دودوزن می‌توانید از تفریحاتی مثل آب‌بازی، عکاسی، عبور از پل چوبی که بر روی رودخانه قرار گرفته و فرود از آبشار لذت ببرید.

آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم کش

آبشار لاس پشت، منطقه‌ای بکر در دل جنگل

لاس پشت

آبشار لاس پشت لپوندان منطقه‌ای بکر و کمتر شناخته در شهرستان شفت است. این آبشار در نزدیکی آبشار وزن بن و در روستای لوپندان قرار گرفته است و نام آن‌هم در گویش محلی، به معنای آبشاری است که زیر صخره و سنگ روییده است.

 برای دسترسی به آن باید خودتان را برای 40 دقیقه پیاده‌روی در مسیر رودخانه و در دل جنگلی سرسبز آماده کنید تا با لذت بردن از طبیعت رؤیایی مسیر و شنیدن آواز پرندگان و رودخانه خروشان، به این آبشار زیبا برسید.

برای دسترسی به این آبشار مسیر جاده‌ای وجود ندارد، به همین خاطر توانسته از آسیب‌های زیست‌محیطی نجات پیدا کند و دست‌نخورده باقی بماند. دیواره زیبای کوهستانی و غاری جالب هم در این منطقه قرار دارد که به دلیل محفوظ ماندن از خرابی‌های زیست‌محیطی اطلاعات چندانی از آن در دست نیست.

آدرس: گیلان، شفت، دهستان لپوندان

تالاب آب بندان گیلده

درباره زیبایی‌های شفت هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. یکی دیگر از این جاهای دیدنی شفت، تالاب آب بندان گیلده است که از آب پر خیروبرکت آن برای کشاورزی و آبیاری زمین‌های زراعتی اطراف استفاده می‌شود.

 طبیعت زیبای تالاب به 2 بخش تقسیم می‌شود. بخش شرقی آن، زیستگاه گیاهان آبزی مثل نیلوفر آبی، تی، لویی و… است و بخش غربی آن بسیار سرسبز و زیباست و 5.3 هکتار وسعت دارد.

گونه‌های مختلف جانوری مثل قورباغه درختی، قورباغه معمولی، لاک‌پشت، خارپشت اروپایی، شغال، لاسرتای شکم سبز و… در بخش مردابی تالاب زندگی می‌کنند و حضور پرستوهای دریایی تیره بر روی گیاهان این تالاب، زیبایی آن را دوچندان کرده‌ است.

آدرس: گیلان، شفت، روستای گیلده

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شفت

جاذبه‌های شهر شفت در آبشارها و مناطق ییلاقی و روستاهایش خلاصه نمی‌شود. این خطه زیبای شمالی مکان‌های متبرک، مذهبی و تاریخی هم دارد که نشان‌دهنده قدمت تاریخی شهرستان و اعتقادات عمیق و مذهبی اهالی آن است.

بقعه متبرکه درویشان

در 5 کیلومتری شهر شفت و در روستایی به نام شادخال، بقعه‌ای متبرکه و تاریخی قرار دارد. این مکان مذهبی که با نام بقعه متبرکه درویشان شناخته‌ شده، منظره بسیار شگفت‌انگیزی دارد. بقعه مساحتی برابر با 60 مترمربع دارد و در جوار رودخانه‌ای بالای تپه قرار گرفته است که با مصالحی مانند سنگ بلوک ساخته شده است.

 بقعه درویشان در قبرستان عمومی قرار گرفته و در حوالی آن مسجدی بزرگ و زیبا وجود دارد.

آدرس: گیلان، شفت، جاده سقالک سر، جاده شفت

لیشاوندان، پلی خشتی متعلق به دوران قاجار

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان شفت که به ثبت آثار ملی هم رسیده است، پل خشتی لیشاوندان است. قدمت این پل که روی رودخانه خوبک در جوار روستای لیشاوندان قرار دارد به دوران قاجار می‌رسد. این پل تاریخی و خشتی با 30 متر طول و 6 متر عرض، طاقی جناقی با خیزی تند دارد و از معماری بی‌نظیری برخوردار است.

 برای ساخت پل از مصالحی مثل آجر و ملاط ساروج استفاده شده، پایه‌هایش در جهت مخالف آب بوده و برای آن موج‌شکن‌های دایره‌ای شکل در نظر گرفته شده است.

آدرس: گیلان، شفت، روستای لیشاوندان

بقعه آقا سید ذوالپیران

روستا آقا سید

در فاصله 2 کیلومتری شهر شفت و در جاده صیقل کومه، بقعه‌ای متبرکه متعلق به سید جلیل القدر، آقا ذوالپیران قرار گرفته است. این مکان مذهبی با قدمتی 200 ساله، در روستایی به همین نام قرار دارد. شجره‌نامه‌ای از این سید بزرگوار در دست نیست؛ اما اهالی روستا، معجزه‌های زیادی از آن دیده‌اند.

به گفته قدیمیان روستای ذوالپیران حدود صد سال پیش، این آرامگاه متبرکه مقبره‌ای چوبی در اتاقی 12 متری داشت. بالای اتاق هم با سقفی از چوب محلی با ساقه برنج (کلوش) پوشانده شده بود و در جلوی آن‌هم یک ایوان 2 متری قرار گرفته بود؛ اما از سال ۱۳۵۰ برای این بقعه، یک ساختمان 100 متری همراه با ضریح آهنی و آلومینیوم همراه با شیشه در نظر گرفته شد.

برای اهالی روستا این مکان مذهبی، بسیار ارزشمند و متبرک است و در روز تاسوعا و عاشورا و دیگر مناسبت‌های مذهبی، محل تجمع دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی است.

 در اطراف بقعه هم چاه آبی جهت شفا و حاجت گرفتن قرار گرفته و در سمت دیگر آن درختی تنومند دیده می‌شود که روستائیان برای درخواست حاجت، پای این درخت شمع روشن می‌کنند و به شاخه‌های آن پارچه سبز می‌بندند.

آدرس: گیلان، شفت، دهستان جیرده، روستای ذوالپیران

امام‌زاده اسحاق، مکانی رؤیایی جهت سیاحت و زیارت

بقعه امامزاده اسحاق به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مناطق گردشگری مذهبی در ۲۵ كیلومتری جنوب شهر شفت شناخته شده است. این بقعه متبرکه، متعلق به اسحاق برادرزاده امام رضا (ع) است و در کنار آن‌هم خیرالنسا خاتون خواهر حضرت معصومه (س) آرمیده است.

این مکان مذهبی و تاریخی در دوره صفویه، در مکانی ییلاقی و سرسبز و در نوک قله‌ای با نام سیاه‌کوه بنا شده است.

 ساختمان امام‌زاده اسحاق در 2 طبقه و با استفاده از سنگ، گل و چوب همراه با بقعه‌ درخشان و نقره‌ای‌رنگ ساخته شده و در سقف آن یک شیروانی با 2 گنبد دیده می‌شود. محل قرار گرفتن امام‌زاده اسحاق در منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز باعث شده تا گردشگران به این منطقه جذب شوند.

برای رسیدن به امامزاده باید از مسیر رودخانه و شالیزارهای برنج گذشت و در طول راه هم شاهد نمایی زیبا از خانه‌های چوبی رنگارنگ، صنایع‌دستی گیلان و خوراکی‌های محلی بود. درخت هزارساله‌ کنگول باسکم هم از دیگر جاذبه‌های مسیر دسترسی به امامزاده است. این درخت کهنسال که همچنان سبز باقی مانده است، تنه‌ای توخالی دارد که گردشگران می‌توانند از میان آن عبور کنند یا از سایه دل‌نشین درخت هم برای استراحت استفاده کنند.

آدرس: گیلان، شفت، خیابان مدرس

قلعه تاریخی رودخان

در روستای سرسبز رودخان قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه رودخان جا خوش کرده است. نام این قلعه که برگرفته از نام همین روستا است در ۲۰ کیلومتری شفت قرار دارد و به معنای قلعه‌ای است که در نزدیکی رودخانه قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه باید پله‌های زیادی طی کرد و به همین خاطر از این بنای تاریخی با نام‌های دیگری چون هزار پله، سکسار و سگسال هم یاد می‌شود.

قدمت تاریخی این بنای تاریخی متعلق به دوره ساسانی است که در دوره سلجوقی، تجدید بنا شده و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان به شمار می‌رفته است.

قلعه رودخان یا قلعه حسامی با ارتفاع 715 متری از سطح دریا، به عنوان بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران شناخته شده است. قلعه، دیواری با بلندای ۱۵۰۰ متر داشته و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. طبق آخرین تحقیقات باستان‌شناسی، ۹۳۵ پله در اطراف این قلعه از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

آدرس: گیلان، شفت، بالای روستای رودخان

سخن آخر

دور شدن از روزمرگی‌های زندگی و گشت‌وگذار در طبیعت از واجبات زندگی شهری است که تأثیرات زیادی بر روح و جسمتان می‌گذارد.

اگر شما هم قصد سفر دارید و شهرستان شفت را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است در این مقاله و قبل از سفر با بهترین جاهای دیدنی شفت آشنا شده و با شناخت کامل سفرتان را آغاز کنید.

برای اجاره روزانه ویلا، سوئیت و خانه در شفت، کافی است به سایت اتاقک مراجعه کنید و با توجه به گزینه‌های مختلف، اقامتگاه موردنیاز خود را انتخاب و رزرو کنید.

سؤالات متداول

شهرستان شفت کجاست؟

شهرستان شفت در غرب استان گیلان واقع شده و با رشت، 7 کیلومتر فاصله دارد.

آبشارهای معروف شفت کدام است؟

آبشار دود زن، آبشار وزن بن، آبشار لاس‌پشت

استخرهای طبیعی شفت کدام است؟

استخر طبیعی چماچا، استخر طبیعی نورماس

مهم‌ترین روستاهای شفت کدام است؟

روستای چنار رودخان، روستای خرفکل، روستای امامزاده اسماعیل، روستای خلیلان، روستای بداب، روستای کمسار و ...

مکان‌های مذهبی و متبرکه شفت کدام است؟

بقعه آقا سید ذوالپیران، امامزاده اسحاق، امامزاده اسماعیل، بقعه متبرکه درویشان و...

4.3/5 - (137 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. شفت رفتین حتماااا ابشار دودوزن برین و اونجا دوتا چای ذغالی بگیرین بخورین و از طبیعتش لذت ببرین

  2. استخر نورماس کلاج خندان.احتمالا براثر کثرت تلفظ تبدیل به کلاج خندان شده .چون کلاج به زبان محلی به معنی کلاغ میباشد وخندان هم خوانان بوده یعنی خواندن.ودرگذشته کلاغ های بسیاری درآنجا آواز خوانی میکردند.کلاغ خوانان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن