شهرها

سرخ رود کجاست؟ | بهترین مقصد زمستانی استان مازندران

اولین سؤالی که می‌خواهیم به شما در این مقاله جواب دهیم سؤال سرخ‌رود کجاست؟ شهر یا شهرک سرخ‌رود، یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران به حساب می‌آید. مرکز بخش سرخ رود، شهرستان محمودآباد و گویش مردمان این شهر مازندرانی است. شهر سرخ‌رود در غرب به محمودآباد و در شرق به فریدون‌کنار مرتبط است.

سرخ رود کجاست؟

غروب دریا و قایقی رو دریا
عکس از مصطفی معراج

این شهر یک شهر کوچک و توریستی است که فاصله خیلی کمی با دریا دارد. شهر سرخ رود روستاهای زیادی را در اطراف خود دارد و شامل بعضی از روستاهای اطراف سرخ‌رود شامل بیشه کلا، تازه‌آباد، دریا سر، عزت‌آباد، اسدالله آباد، رود پشت، زرد آب، علمده شرقی، علمده غربی، درویش‌آباد، علی‌آباد و… می‌شود. نکته‌ای که باعث شده از زندگی در سرخ‌رود برای اهالی این شهر جذاب باشد، هوای دلپذیر و نزدیکی آن به دریا است. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره شهر سرخ‌رود صحبت کنیم و هر نکته را که نیاز دارید درباره این شهر زیبا بدانید برای شما توضیح دهیم.

آب‌وهوای سرخ رود

پارک محلی با وسایل بازی رنگی برای کودکان، سرسره های آبی، زرد، قرمز ، تاب های رنگی

نکته دیگری که باعث می شود زندگی در سرخ‌رود دلچسب باشد، آب و هوای آن است. بر اساس تحقیقات آب و هوایی که در درازمدت صورت گرفته مشخص‌شده است که حداکثر دمای این شهر ساحلی در ماه اردیبهشت ۴۲ درجه سانتی‌گراد است. در واقع می‌توان گفت تابستان و به ویژه مرداد، گرم‌ترین ماه سرخ‌رود است. در زمستان و در ماه آذر هوا سرد است و تا فروردین سرما ادامه دارد. از فروردین هوا کم‌کم شروع به گرم شدن می‌کند و در نهایت در ماه‌های تیر و مرداد هوا به گرم‌ترین مقدار خود می‌رسد. اما از شهریور تا نیمه آبان هوا به شدت دلپذیر است. همچنین میانگین دمای سرخ‌رود نشان می‌دهد که دمای شب‌ها نسبت به روزها پایین‌تر است. میانگین دمای گرم‌ترین روزهای سال نسبت به سردترین شب‌های سال ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین فصل سفر به سرخ‌رود

دریاچه ای بین دو خشکی با تعدادی اردک و غاز

تمام فصول سال می‌توانند زمان مناسبی برای سفر به سرخ‌رود باشد، زیرا این روستا همیشه طبیعت زیبا و بکری دارد؛ اما زمان سفر تا حد زیادی بستگی به سلیقه شما دارد. برای مثال، اگر شما آب‌وهوای گرم را ترجیح می‌دهید، می‌توانید در فصل تابستان به سرخ‌رود سفر کنید. اما اگر آب‌وهوای سرد را ترجیح می‌دهید، می‌توانید در فصل زمستان به این شهر سفر کنید. به‌طورکلی می‌توان گفت فصل زمستان بهترین فصل برای سفر به این شهر است، زیرا سرخ‌رود در زمستان منظره فوق‌العاده‌ای دارد و هر ساله تعداد زیادی قو در فصل زمستان به سرخ‌رود مهاجرت می‌کنند. اگر شما قصد دارید در تابستان به سرخ‌رود سفر کنید، از امکاناتی مانند قایق‌سواری، شنا، اسکی و… برخوردار خواهید بود. یکی از نکات بسیار خوب درباره شهر سرخ‌رود این است که، این شهر حتی در تابستان‌ها نیز آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد و هیچ عنوان بسیار گرم نیست.

سرخ رود یکی از بهترین شهرهای شمال برای اجاره ویلا محسوب می‌شود.

اجاره ویلا سرخرود با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دیدنی‌های سرخ رود

دریاچه میان شهرک در شهر سرخرود

یکی دیگر از نکاتی که درباره این شهر باید بدانی، جاهای دیدنی سرخ رود است. شهرهای شمال کشور به دلیل مناظر زیبا و آب‌وهوای مطلوب همیشه مرکز توجه گردشگران و مسافران محسوب می‌شوند. سرخ‌رود یکی از شهرهای مهم شهرهای شمال ایران به حساب می‌آید که همه ساله میزبان مسافران و گردشگران است. سرخ‌رود یکی از شهرهای بسیار زیبا در استان مازندران است و مناطق دیدنی زیادی دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ساحل ماسه‌ای سرخ رود

ساحل شنی ماسه ای در کنار دریا

سرخ‌رود ساحل ماسه‌ای زیبایی به طول ۵ کیلومتر دارد که مکان بسیار مناسبی برای تفریح محسوب می‌شود. همچنین صیادان و ماهیگیران که در این منطقه حضور دارند باعث ایجاد منظره بسیار زیبا شده است. این منطقه یکی از زیباترین مکان‌های سرخ‌رود برای تفریح گردشگران به حساب می‌آید.

آب‌بندان سرخ رود

غازها و اردک ها روی دریاچه آب بندان

یکی دیگر از مناطق دیدنی این شهر آب‌بندان سرخ‌رود است. این آب‌بندان در مسیری به طرف آمل قرار دارد و با طبیعت زیبایی که دارد چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

تپه‌های باستانی سرخ رود

تپه های باستانی سرخرود

در ضلع جنوبی شهر سرخ‌رود، دو تپه باستانی با قدمت ۲۰۰ ساله وجود دارد. در اطراف این تپه‌ها، مناطق سرسبز و زیبایی دیده می‌شود و یکی از مکان‌های تفریحی و تاریخی این شهر به حساب می‌آید.

تالاب‌های زمستانی

تالابهای زمستانی سرخرود پر از قو

این تالاب‌ها در ضلع شرقی شهر سرخ‌رود واقع‌شده‌اند و هر ساله میزبان پرندگان مهاجری مانند فلامینگو، قو، مرغابی و… هستند. این تالاب‌ها و حضور پرندگان مهاجر باعث شده هر سال گردشگران زیادی به سرخ‌رود سفر کنند.

راه‌های دسترسی به سرخ رود

جاده شمالی بین دو کوه صخره ای بلند سرسبز

مسیرهایی دسترسی به شهرک سرخ‌رود بسیار زیبا هستند و شامل تپه‌های سرسبز و جاده‌های مارپیچ می‌شوند. به‌طورکلی ۵ جاده اصلی برای رسیدن به سرخ‌رود در دسترس شما است. جاده فیروزکوه، جاده چالوس، آزادراه تهران شمال، جاده قزوین رشت و جاده هراز که هر یک از این مسیرها زیبایی خاص خود را دارند.

برای کسانی که از شهرهای جنوبی قصد دارند به سمت سرخ‌رود حرکت کنند، باید ابتدا از شهرهای اصفهان و تهران عبور کنند و یکی از مسیرهای دسترسی را انتخاب کنند. همچنین اگر از شهر مشهد یا شهرهای شمال غربی ایران تصمیم سفر به سرخ‌رود دارید، مسیرهای دیگری در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما همان‌طور که گفته شد ۵ مسیر اصلی که در بالا معرفی کردیم می‌تواند بهترین راه سفربه شهر سرخ‌رود باشد. همچنین با گذر از این مسیرها می‌توانید از طبیعت لذت ببرید.

سوغات و صنایع‌دستی سرخ رود

شیرینی رشته‌به‌رشته به رنگ زرد و قرمز

همانند بسیاری از شهرهای زیبای ایران، شهر سرخرود سوغاتی‌های معروفی دارد. از جمله شیرینی و خوراکی‌های خوشمزه که می‌توانید آن‌ها را در بازار‌های صنایع دستی سرخرود پیدا کنید و برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید. چند مورد از معروف‌ترین سوغات سرخرود می‌توان به سوهان کنجدی، شیرینی آغوز نون، شیرینی رشته‌به‌رشته، نان ییلاقی، ترشی و لواشک،  زیتون، چای و برنج اشاره کرد.

صنایع دستی سرخ‌رود

 زیر انداز نمدی

صنایع‌دستی در شهر سرخرود و مازندران قدمت فراوانی دارد. در زمان قدیم صنایع‌دستی به سختی ساخته می‌شد اما امروزه می‌توان گفت با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از برخی ابزارها تولید صنایع‌دستی آسان‌تر شده است. برخی از بهترین معروف‌ترین صنایع‌دستی سرخ‌رود عبارت‌اند از:

  • نمدمالی: نمدمالی یکی از صنایع‌دستی بسیار قدیمی در شهر سرخرود است. با استفاده از نمد محصولاتی مانند فرش‌های نمدی، کلاه و… تولید می‌شود. نمد سوغات منحصربه‌فرد و زیبایی محسوب می‌شود و جز صنایع‌دستی‌های محبوب به شمار می‌رود.
  • جاجیم‌بافی: در جاجیم‌بافی، هنرمندان با استفاده از نخ‌های رنگی، جاجیم می‌بافند. جاجیم یکی از صنایع‌دستی محبوب شهر سرخرود است و طرفداران زیادی دارد. جاجیم‌هایی که بافته می‌شوند معمولا به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شوند.
  • گلیم‌بافی: گلیم‌بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی معروف شهر سرخرود است. طرح‌هایی که در نقش و نگار و گلیم‌ها به کار می‌رود معمولاً از طبیعت الهام گرفته می‌شوند. گلیم‌ها معمولاً به وسیله دستگاه گلیم‌بافی و گاهی هم با دست بافته می‌شوند. انواعی از گلیم‌ها شامل نیم سوزنی، چرخ بافی و گلیم ساده هستند.

مراکز خرید سرخ رود

بدون شک شما هر شهری که می‌روید قصد دارید سوغاتی یا کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنید؛ بنابراین می‌توان گفت مراکز خرید مهم‌ترین بخش رونق صنعت گردشگری هر شهری است. در ادامه می‌خواهیم به شما بهترین مراکز خرید شهرک سرخ‌رود را معرفی کنیم.

  • مجتمع تجاری مادر: این مجتمع تجاری در سرخ رود و در شهرستان محمودآباد واقع‌شده است و ازلحاظ موقعیتی، جایگاه بسیار خوبی دارد. این مجتمع در نزدیکی آشپزخانه ناردون و ساحل سرخ رود قرار دارد.
  • سه‌شنبه‌بازار سرخ رود: این بازار در سرخ رود، شهرستان محمودآباد و در خیابان بهار قرار دارد. از لحاظ موقعیتی، در نزدیکی بازار روز سرخ‌رود قرار دارد. این بازار از نظر گردشگران و مردم که در آن منطقه زندگی می‌کنند یک بازار بسیار جذاب و مقرون‌به صرفه به شمار می‌رود.
  • پاساژ کارگر: این پاساژ در سرخ‌رود و در بلوار بهار قرار دارد که موقعیت بسیار خوبی در آن منطقه مهیا است؛ زیرا این پاساژ در نزدیکی سه‌شنبه‌بازار سرخ رود و بازار روز سرخ‌رود است. بنابراین گردشگران می‌توانند به طور هم‌زمان از این پاساژ و دو بازار دیگر دیدن کنند.

غذاهای محلی سرخ‌رود

ماهی سرخ شده درون سینی با دورچین لیمو، گوجه، خیار و پیاز

حتماً تابه‌حال شنیده‌اید که غذاهای شمال ایران تا چه حد خوشمزه و بی‌نظیر هستند. غذاهای محلی سرخ‌رود نیز جزء بهترین غذاها قرار می‌گیرند. بعضی از غذاهای محلی سرخ‌رود عبارت‌اند از:

  • مالابیج: مالابیج یا مالاتا یکی از غذاهای بسیار محبوب و لذیذ شمالی است. در این غذا از موادی مانند سبزی، گردو، رب انار، ادویه، گلپر و ماهی سفید استفاده می‌شود. در زمان‌های قدیم‌تر این غذا با زغال طبخ می‌شد اما امروزه با وجود وسایل مدرن‌تری مانند فر و ماکروویو این غذا به راحتی و سریع‌تر پخته می‌شود.
  • کدو بره: یکی دیگر از غذاهای معروف شهر سرخ‌رود کدو بره است. این غذا برای افراد گیاه‌خوار و افرادی که به‌طورکلی به غذاهای گیاهی علاقه دارند، انتخاب عالی محسوب می‌شود. در پخت اینن غذا از سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر و پیاز استفاده مس‌کنند.
  • باقلا وابیج: یکی از غذاهای محبوب روستاهای اطراف سرخرود، باقلا وابیج است. باقالای مازندرانی که ممکن است شما اسم آن را زیاد شنیده باشید، در این غذا به کار می‌رود و با برنج، ماست، ماهی و زیتون‌پرورده سرو می‌شود.
  • آش کدو: یک غذای بسیار معروف در شمال ایران و در شهر سرخ‌رود، آش کدو است. آش کدو یک آش بسیار خوشمزه و لذیذ است که با نعنا داغ تزیین می‌شود. بعضی از افراد بنا به سلیقه خود از کوفته‌ریزه هم در این آش استفاده می‌کنند.

رستوران‌های سرخ رود

رستوران‌های سرخرود

رستوران‌ها می‌توانند یکی از مکان‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در هر شهری باشند. در سرخ‌رود هم می‌توانید برای تست غذاهای محلی به سراغ رستوران‌های سرخ‌رود بروید. در این رستوران‌ها اغلب غذاهای محلی و کباب‌های ایرانی سرو می‌شود. از مهم‌ترین رستوران‌های سرخ‌رود می‌توان به رستوران باباحسن، رستوران ترنج و رستوران ناردون اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی سرخ‌رود را مطالعه کنید.

اقامت در سرخ رود

یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث شده است بسیاری از مسافران جذب این شهر شوند، نزدیک بودن آن به شهرهای دیگری مانند فریدون‌کنار و محمودآباد است. شهرک دریاکنار در نزدیکی بابلسر که فاصله کمی با شهر سرخ‌رود دارد، منطقه توریستی برای گردشگران به حساب می‌آید. شما می‌توانید از این منطقه بازدید کنید و در نزدیکی دریاکنار ویلا اجاره کنید. همچنین در این شهرک امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برای شما وجود دارد که با اقامت در آنجا می‌توانید از این امکانات بهره ببرید. اجاره ویلا و سوئیت در سرخ‌رود با توجه به امکانات و متراژ هر ویلا می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین شما می‌توانید به اندازه هزینه‌ای که می‌خواهید ویلای مناسب خود را پیدا کنید. برای اجاره ویلا در سرخ‌رود می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن اتاقک کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره سرخرود

شهر سرخرود کجاست؟

سرخرود در فاصله میان محمودآباد و فریدونکنار قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری ساحلی استان مازندران است.

بهترین زمان سفر به سرخرود چه زمانی است؟

زمستان بهترین فصل سفر به سرخرود است. این شهر در زمستان میزبان گروه زیادی از قوهای مهاجر سیبری است.

معروف ترین جاذبه‌های شهر سرخرود کدامند؟

ساحل ماسه‌ای سرخ رود، آب‌بندان سرخ رود، تالاب‌های زمستانی

 معروف‌ترین رستوران‌های سرخرود کدامند؟

رستوران باباحسن، رستوران ترنج و رستوران ناردون

راه‌های دسترسی به سرخرود کدامند؟

 ۵ جاده اصلی فیروزکوه، جاده چالوس، آزادراه تهران شمال، جاده قزوین - رشت و جاده هراز برای رسیدن به سرخ‌رود در دسترس شما است و هر یک از این مسیرها زیبایی خاص خود را دارند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *