تجربه سفردریاچه‌هاشهرها

معرفی تالاب سوخته کوه، لاهیجان | آیا واقعاً این تالاب سوخته است؟

یک جمله معروف از دالایی لاما را اهالی سفر به‌خوبی درک می‌کنند و آن این است:

«یک بار در سال به جاهای جدیدی بروید که تابه‌حال از آن‌ها دیدن نکرده بودید.»

حالا قرار نیست ما در این مقاله بیاییم این جمله معروف را بررسی کنیم، چراکه نیازی به بررسی ندارد. هرکس یک بار این تجربه را داشته باشد، به‌خوبی می‌داند که سفر به جاهای جدید، حتی اگر دیربه‌دیر هم باشد تأثیر زیادی در زندگی و حال و هوای ما خواهد داشت. به قول خیلی از افراد معروف سفر ما را به انسان‌هایی صبورتر با نگرشی عمیق‌تر تبدیل می‌کند. واقعاً هم سفر کردن به جاهای جدید، جاهایی که از نزدیک آن‌ها را ندیده‌ایم، لذتی وصف‌نشدنی دارد. به‌خصوص اگر در بهترین زمان سفر به ملاقاتشان برویم و اطلاعات کافی مثل مسیر دسترسی، جاهای دیدنی نزدیک به آن و … را داشته باشیم.

در این مقاله می‌خواهیم برای اینکه به حرف آقای دالایی لاما گوش داده باشیم راهی تالاب سوخته کوه در لاهیجان شویم. تالابی که اسمش با هویتش در تضاد است. اگر کنجکاو شدید که این تالاب با اسم عجیبش کجاست، پس در این مقاله از اتاقک همراه من باشید.

تالاب سوخته کوه لاهیجان کجاست؟

در فاصله 8 کیلومتری با لاهیجان و داخل روستای سوخته کوه، تالاب سوخته کوه را پیدا می‌کنید.
تالاب سوخته کوه لاهیجان در جاده سیاهکل به لاهیجان قرار دارد. – عکاس: امیرفرشاد بهره بخش

حالا که قرار است در این مقاله به دل آقای دالایی لاما راه بیاییم و از یک جای جدید یعنی تالاب سوخته‌کوه دیدن کنیم، باید در قدم اول بدانیم که تالاب سوخته کوه کجاست. خب البته عنوان مقاله یک تقلبی به ما رسانده است و میدانیم که برای بازدید از این تالاب باید وارد حریم گیلان و بعد لاهیجان شویم. با این‌حال برای اینکه در پیچ‌وخم روستاهای دیدنی لاهیجان گم نشویم به آدرس دقیق‌تری نیاز داریم. پس آدرس زیر را به یاد داشته باشید:

آدرس تالاب سوخته کوه لاهیجان: گیلان، لاهیجان، بلوار دیلمان، جاده سیاهکل-لاهیجان، روستای سوخته کوه، تالاب سوخته کوه

حدس می‌زنم با خواندن خط بالا و دیدن نام جاده سیاهکل و دیلمان خودتان متوجه شدید که برای بازدید از این تالاب باید به یکی از نقطه‌های بهشتی ایران سفر کنیم. به نظر من که همین‌قدر اطلاعات کافی است تا قلب آدم برای بازدید از تالاب سوخته‌کوه سریع‌تر بزند. راستی بگویم از دلیل نام‌گذاری این تالاب اطلاعاتی پیدا نکردم، ولی مطمئنم جواب سؤال اول مقاله یعنی این‌که آیا این تالاب واقعاً می‌سوزد چیزی نیست جز یک «نه» قاطع!

آب‌وهوای تالاب سوخته کوه لاهیجان

روستای سوخته‌کوه از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان و در دهستان آهندان قرار دارد. با این تفاسیر و قرار گرفتن تالاب در این روستا و جاده سیاهکل می‌توان حدس زد که آب‌وهوای تالاب سوخته کوه لاهیجان بسیار شبیه به آب‌وهوای لاهیجان باشد؛ اما باید حواستان باشد که در روزهای گرم سال آب‌وهوای اطراف تالاب به خاطر رطوبت، کمی شرجی‌تر از سایر نقاط لاهیجان خواهد بود. به‌طورکلی آب‌وهوای تالاب سوخته کوه لاهیجان در بهار معتدل، در تابستان شرجی، در پاییز خنک و مطبوع و در زمستان سرد است.

مسیر دسترسی به تالاب سوخته کوه لاهیجان

آشنایی با مسیر دسترسی به تالاب سوخته کوه لاهیجان
بررسی مسیر دسترسی به تالاب سوخته کوه لاهیجان – عکاس: ایمان انصاری

این بخش از مقاله مثل همان موقعی است که همه وسایل سفر را بسته‌اید، درها را قفل کرده‌اید، در ماشین نشسته‌اید و منتظرید تا اپلیکیشن مسیریاب راه رسیدن شما به مقصد را نشان دهد. پس حالا این بار برای معرفی مسیر دسترسی به تالاب سوخته کوه لاهیجان از همین تشبیه استفاده می‌کنم:

  • آماده‌ای! بزن بریم. سفر خوبی را برای شما آرزو می‌کنم. با احتیاط رانندگی کنید.
  • وارد اتوبان تهران-کرج شوید. بعد از گذشتن از کرج، 111 کیلومتر دیگر همچنان در آزادراه کرج- قزوین به مسیرتان ادامه دهید.
  • بعد از قزوین از خروجی رشت به راست بپیچید.
  • بعد از پشت سر گذاشتن منجیل و رودبار 2 مسیر پیش روی شماست. مسیر اول اینکه به لاهیجان بروید و ازآنجا راهی تالاب سوخته شوید. مسیر دوم اینکه نرسیده به رشت از خروجی سراوان راهی سیاهکل شوید. تالاب سوخته سیاهکل در جاده سیاهکل-لاهیجان قرار دارد و می‌توانید با توجه به تابلوهای راهنما آن را پیدا کنید.

باید بگویم فاصله روستای سوخته کوه تا رشت حدود 51 کیلومتر و فاصله روستای سوخته کوه تا لاهیجان تقریباً 8 کیلومتر است.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان

در بهار و اوایل پاییز به ملاقات تالاب سوخته کوه لاهیجان بروید.
بهار و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان است. – عکاس: ایمان انصاری

بهترین زمان سفر به تالاب سوخته‌کوه لاهیجان برای هرکس متفاوت است. مثلاً یک نفر دوست دارد در بهترین آب‌وهوا از تالاب سوخته کوه لاهیجان دیدن کند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، پس برای شما بهار و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان است.

اگر به خاطر تحصیل یا مشغله کاری فرصت سفر به تالاب را در بهار و پاییز ندارید، پس بهترین زمان سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان برای شما تابستان است. البته باید بگویم در 2 ماه اول تابستان آب‌وهوای این منطقه شرجی است، پس خودتان را برای گرمی هوا آماده کنید. با توجه به مسیر دسترسی به تالاب سوخته‌کوه لاهیجان و بارندگی‌های مداوم توصیه می‌کنم در آخرین فصل سال راهی تالاب نشوید.

جاهای تفریحی نزدیک به تالاب سوخته کوه لاهیجان

هر گوشه‌ای از گیلان و لاهیجان پر از جاهای تفریحی است. شما می‌توانید بعد از بازدید از این تالاب لاهیجان مثل یک کاوشگر عمل کنید و دل به جنگل بزنید یا کاشف جاهای جدید باشد. البته به شرطی که تجربه جنگل نوردی و طبیعت‌گردی دارید یا یکی از افراد آشنا به محل همراه شماست. در غیر این صورت فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

تالاب سوستان

در سفر پاییز به تالاب سوستان در نزدیکی تالاب سوخته کوه، شانس دیدن پرندگان مهاجر را هم دارید.
تالاب سوستان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به تالاب سوخته‌کوه است. – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

یکی از معروف‌ترین جاهای تفریحی نزدیک به تالاب سوخته کوه لاهیجان، تالاب سوستان است. تالابی که خودبه‌خود به وجود نیامده است و برای تأمین آب شالیزارها توسط مردم محلی ساخته شده است. اگر در پاییز از این تالاب دیدن کنید، شانس دیدن پرندگان مهاجر را در کنار طبیعت بکر و زیبای تالاب سوستان خواهید داشت.

آدرس تالاب سوستان: گیلان، لاهیجان، چهارخانه سرخ، کوهپایه شانزدهم، تالاب سوستان

برای اجاره ویلا شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

تله‌کابین احرار

تله‌کابین احرار، فرصتی بی‌نظیر برای تماشای دلبری‌های لاهیجان
از تله‌کابین احرار در نزدیکی تالاب سوخته کوه، به تماشای طبیعت لاهیجان بنشینید. – عکاس: سعید سرشار

حالا که در بازدید از تالاب سوخته‌کوه لاهیجان پاهایمان روی زمین بود و دورتادور تالاب را قدم زدیم، وقت آن رسیده است که طبیعت زیبا و چشم‌نواز لاهیجان را از ارتفاعات تله‌کابین احرار ببینیم. پیشنهاد می‌کنم اگر برنامه سفرتان اجازه داد حتماً در سفر به این تالاب، تله‌کابین سواری در تله‌کابین احرار لاهیجان را هم تجربه کنید.

آدرس تله‌کابین احرار: گیلان، لاهیجان، بام سبز گیلان، تله‌کابین احرار

ییلاق دیلمان

ییلاق دیلمان با طبیعت فوق‌العادش در تابستان منتظر شماست.
در تابستان از طبیعت بکر و آب‌و‌هوای ییلاق دیلمان در حوالی تالاب سوخته‌کوه غافل نشوید. – تابستانعکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

اگر در فصل تابستان راهی تالاب سوخته‌کوه لاهیجان شدید، حتماً برای این‌که روح و جسمتان را مهمان هوایی خنک و دل‌چسب کنید، به ییلاق دیلمان بروید. این ییلاق در تابستان‌ها شما را با طبیعت بی‌رقیب و بکر، کلبه‌های چوبی و آب‌وهوای بی‌نظیر شیفته خودش می‌کند.

آدرس ییلاق دیلمان: گیلان، سیاهکل، 25 کیلومتری سیاهکل

شیطان کوه

شیطان کوه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان در نزدیکی تالاب سوخته کوه است.
در بازدید از تالاب سوخته‌کوه، حتما سری به شیطان کوه هم بزنید. – عکاس: احمد کریمی

موقعیت تالاب سوخته کوه لاهیجان به شکلی است که بیشتر جاهای دیدنی لاهیجان در فاصله نه‌چندان زیادی از شما قرار دارند. یکی دیگر از جاهای تفریحی نزدیک به تالاب سوخته کوه لاهیجان، شیطان کوه است. شیطان کوه برخلاف اسمش دلی مهربان دارد و پر از امکانات تفریحی و رفاهی مثل آبشار، کافه، رستوران و … است.

آدرس شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

برای آشنایی بیشتر با جاهای تفریحی نزدیک به تالاب سوخته کوه، مقاله جاهای دیدنی لاهیجان را بخوانید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در تالاب سوخته کوه لاهیجان انجام داد

قایق‌سواری و تماشای طبیعت در تالاب سوخته کوه لذتی دوچندان دارد.
در تالاب سوخته کوه، فرصت قایق‌سواری هم دارید. – عکاس: ایمان انصاری

تالاب سوخته‌کوه لاهیجان فقط یک جاذبه طبیعی زیبا نیست. در محوطه اطراف این تالاب امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود دارد و اصلاً به همین خاطر است که این تالاب مقصد محبوب گردشگران و اهالی محلی است. فهرست زیر چند مورد از مهم‌ترین فعالیت‌های لذت بخشی است که می‌توانید در این تالاب و اطراف آن تجربه کنید:

  • قایق‌سواری با قایق‌های پدالی
  • عکاسی
  • پیک‌نیک
  • جنگل نوردی در اطراف تالاب
  • صرف یک فنجان چای یا قهوه در کافه‌های اطراف تالاب

اقامت در نزدیکی تالاب سوخته کوه لاهیجان

وقتی برنامه سفر به جای جدیدی مثل تالاب سوخته‌کوه لاهیجان را داشته باشیم، اولین دغدغه‌مان اقامتگاه است. طرفداران کمپینگ و کسانی که از این مدل اقامت لذت می‌برند، می‌توانند در اطراف تالاب کنند. البته ازآنجایی‌که قوانین اقامت در اطراف کمپ و ساعت ورود و خروج خودرو در طول سال تغییر می‌کند، پیشنهاد می‌کنم اگر قصد کمپینگ در اطراف تالاب سوخته‌کوه لاهیجان را دارید حتماً از آخرین اطلاعات در مورد شرایط آن باخبر شوید.

اگر هم برنامه بازدید از تالاب یکی از فعالیت‌های شما در طول سفر به لاهیجان است، می‌توانید قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت لاهیجان خیال خودتان و همسفرانتان را بابت اقامتگاه راحت کنید. با این کار اگر دلتان خواست بیشتر در حوالی تالاب بمانید و خورشید هم غروب کرد، دیگر موقع برگشت از تالاب دغدغه‌ای برای سقف بالای سرتان نخواهید داشت.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان بدانید

مهم‌ترین نکاتی که باید در سفر به تالاب سوخته کوه لاهیجان بدانید.
بررسی نکات لازم در سفر به تالاب سوخته‌کوه لاهیجان – عکاس: امیر فرشادبهره بخش
  • قبل از سفر به تالاب سوخته‌کوه لاهیجان اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • در سفر با خودروی شخصی حتماً از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • اگر با مسیر دسترسی آشنایی ندارید، از افراد محلی و اپلیکیشن‌های مسیریاب کمک بگیرید.
  • با توجه به پیچ‌وخم مسیر دسترسی، برنامه بازدید از تالاب را به نحوی بچینید که به تاریکی نخورید.
  • مدارک شناسایی و پول نقد همراه داشته باشید.
  • اگر در فصل سرد سال راهی تالاب می‌شوید، حتماً قبل از سفر وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.
  • این تالاب یکی از تفرجگاه‌های محبوب ساکنین لاهیجان و سیاهکل است، پس اگر می‌خواهید در زمان خلوتی از آن دیدن کنید، بازدید از آن را به آخر هفته و ایام تعطیل موکول نکنید.
  • موقع بازدید از تالاب سوخته‌کوه لاهیجان، مثل هر جاذبه طبیعی دیگری حواستان به محیط‌زیست باشد. حیف است نسل‌های بعدی از تماشای این تالاب بی‌نظیر محروم باشند.

سخن آخر

در این مقاله به حرف دالایی لاما گوش کردیم و راهی یک جای جدید یعنی تالاب سوخته کوه لاهیجان شدیم. تالابی که امکانات رفاهی و تفریحی مثل آلاچیق، قایق پدالی و … در کنار طبیعت بی‌نظیر داشت و بازدید از آن به یکی از تجربه‌های لذت‌بخش سفر ما تبدیل شد. تالاب سوخته‌کوه لاهیجان در بهار و اوایل پاییز بهترین آب‌وهوا را دارد و پیشنهاد می‌کنم اگر فرصتش را دارید حتماً در این 2 فصل از آن دیدن کنید. دیگر خودتان بهتر میدانید که نیازی به نگرانی برای اقامتگاه هم نیست، چون اتاقک در طول این سفر همراه شماست و می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، با خیالی آسوده راهی گیلان شوید و از این تالاب دیدن کنید.

سؤالات متداول درباره تالاب سوخته کوه لاهیجان

تالاب سوخته کوه لاهیجان کجاست؟

تالاب سوخته کوه لاهیجان در استان گیلان، جاده سیاهکل به لاهیجان و روستای سوخته کوه قرار دارد.

معروف ‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان نزدیک به تالاب سوخته کوه کدامند؟

تالاب سوستان، شیطان کوه و تله‌کابین احرار 3 تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان در نزدیکی تالاب سوخته کوه هستند.

استخر سوخته کوه لاهیجان کجاست؟

استخر سوخته کوه یا تالاب سوخته کوه لاهیجان در داخل روستای سوخته کوه لاهیجان قرار دارد. فاصله روستای سوخته کوه با لاهیجان هم حدود 8 کیلومتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *