شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

معرفی هفت آبشار تیرکن | آبشاری پلکانی در دل جنگل‌های چندمیلیون ساله هیرکانی

اگر برای یک آخر هفته رویایی یا لذت بردن از تعطیلاتی کوتاه، سفر به شمال ایران را انتخاب کنید، شاید خوب باشد این بار به سمت بابل بروید. در این شهر و روستاهای اطراف آن دیدنی‌های جذاب بسیاری را خواهید دید، هفت آبشار تیرکن، یکی از آن‌هاست. آبشاری پلکانی در دل جنگل‌های چندمیلیون ساله هیرکانی که در شکوه و زیبایی، زبانزد است. برای دیدن تمام طبقات آبشار تیرکن باید اهل کوهنوردی و پیاده‌روی باشید و آمادگی جسمانی لازم برای بالا رفتن از صخره‌ها را در خود ببینید. در این مقاله از اتاقک هر آنچه که برای سفر به هفت آبشار تیرکن لازم است بدانید را برایتان شرح داده‌ایم.

هفت آبشار تیرکن کجاست؟

هفت آبشار تیرکن کجاست
بلندترین آبشار در هفت آبشار تیرکن، 9 متر ارتفاع دارد – عکاس: مجید حامد

جالب است بدانید در انتخاب محل دقیق هفت آبشار تیرکن اختلافاتی وجود دارد. برخی معتقدند که این آبشار جزیی از منطقه سوادکوه است. اما برخی دیگر می‌گویند که آبشار، یکی از جاهای دیدنی بابل محسوب می‌شود. شاید وسعت و فاصله بین پلکان‌های آبشار سبب ایجاد این گستره جغرافیایی شده است. در هر حال، بهترین مسیر برای دیدن آبشار، از بابل است. بلندترین آبشار در این مجموعه، حدود 9 متر ارتفاع دارد و حوضچه‌های زیر آبشارها در فصل مناسب، وسوسه‌تان می‌کنند که تنی به‌آب بزنید.

این مجموعه آبشار زیبا از جنوب بابل حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. اما اگر بخواهید از قائم‌شهر به سمت آن بروید، باید از سمت جنوب غربی این شهر، حدود 51 کیلومتر را طی کنید. در نهایت اگر تصمیم گرفته‌اید از سمت سوادکوه، برای دیدن هفت آبشار تیرکن اقدام کنید، از سمت غرب، 35 کیلومتر را طی کنید تا به این آبشارها برسید.

از هر سمت که بروید، در نهایت به روستای تیرکن می‌رسید. این روستا تا آبشار حدود 3 کیلومتر فاصله دارد. برای پیمایش آبشار، باید ماشین‌تان را همین‌جا پارک کنید و بعد ادامه مسیر را پیاده بروید. اگر تصمیم دارید تمام طبقات آبشار را ببینید، باید تقریبا 2 ساعت برای رفت و کمی کمتر، برای برگشت در نظر بگیرید. این زمان را به علاوه مدتی کنید که برای استراحت و عکاسی، سپری خواهید کرد. در نتیجه باید برنامه سفرتان را طوری تنطیم کنید که قبل از تاریکی هوا، دوباره در روستای تیرکن باشید.

اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله درباره بابل را بخوانید.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار تیرکن

سفر به قصد دیدن پدیده‌های طبیعی، آن هم آبشاری که در میان جنگلی کهن است، نیاز به برنامه‌ریزی، تجهیزات مناسب و دانستن بهترین زمان سفر دارد. فصل بهار، برای دیدن هفت آبشار تیرکن، واقعا عالی است. جنگل باشکوه و هوا برای پیمایش مسیر آبشارها، لطیف و خوش است. اگر دوست دارید تابستان به سمت آبشار تیرکن بروید، بهتر است اوایل تیرماه و یا شهریور را برای دیدن این جاذبه طبیعی شمال، انتخاب کنید. چرا که از هفته دوم تیر تا اواخر مرداد، هوای این منطقه بسیار گرم و مرطوب خواهد بود. رطوبت بالا، نمی‌گذارد به‌راحتی تنفس کنید و در نتیجه برای بالا رفتن در مسیر آبشار به مشکل برمی‌خورید.

برای دیدن آبشار تیرکن، پاییز نیز فصلی بسیار مناسب است. البته به‌شرط آن‌که پیش از آغاز سفرتان وضعیت آب‌و‌هوا را بررسی کنید و اگر بازندگی نبود، عازم آبشارها شوید. در پاییز می‌توانید برگ‌های رنگارنگی را ببینید که پس از رقصی باشکوه، چون فرشی گرانبها در مسیرهای جنگلی، زیرپایتان را پوشانده‌اند.

سفر به آبشار تیرکن در فصل زمستان توصیه نمی‌شود. چرا که هوا بسیار سرد خواهد بود و میزان بارش نیز، بالاست. در نتیجه آب‌وهوا برای طبیعت‌گردی مناسب نیست و ممکن است برایتان مشکلات جدی پیش بیاید. ضمنا برای اجاره ویلا بابل می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دیدنی‌های اطراف آبشار تیرکن

دیدنی‌های اطراف آبشار تیرکن
پس از دیدن آبشار می‌توانید به بابل یا دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف آن بروید – عکاس: ابوالفضل گرگانی

در سفر به هفت آبشار تیرکن می‌توانید سری هم به دیگر جاذبه‌ها بزنید. اولین جایی که نباید دیدن آن را از دست بدهید، جنگل‌های لفور است. این جنگل بیش از 40 میلیون سال عمر دارد و موجود زنده‌ای است که از پس یخبندان‌ها، آتش‌سوزی‌ها و رنج‌های بسیاری، جان سالم به‌در برده است. برای دیدن این جنگل لازم نیست راه دوری بروید. چرا که آبشار تیرکن درواقع میان همین جنگل شکل گرفته است.

اگر فرصت داشتید و خواستید جاهای دیدنی بابل را هم ببینید، می‌توانید «پارک جنگلی بزچفت» را انتخاب کنید. این محوطه 22 کیلومتر با شرق بابل فاصله دارد و بسیار سرسبز است. همچنین دیدن آبشار درازکش، آبشار کیمون و آبشار کلیره را نیز از دست ندهید. دریاچه کامی کلا، جنگل شیاده و آب‌گرم ازرود، از دیگر دیدنی‌هایی است که می‌توانید در تلفیق با آبشار تیرکن، به سراغ‌شان بروید.

مسیر دسترسی به هفت آبشار تیرکن

مسیر دسترسی به هفت آبشار تیرکن
از تهران تا آبشار تیرکن حدود 270 کیلومتر راه است – عکاس: امیر زکریا

می‌خواهید از تهران خودتان را به هفت آبشار تیرکن برسانید؟ پس تقریبا 270 کیلومتر راه دارید. برای این منظور بهتر است از سمت شرق تهران خارج شوید و از طریق جاده تهران- پردیس از پایتخت خارج شوید. سپس مسیرتان را تا جاده فیروزکوه ادامه دهید و از شهر پل‌سفید نیز بگذرید.

بعد از دیدن دوراهی شیرگاه، به سمت بابل بروید و 17 کیلومتر رانندگی کنید تا به روستای درازکلا برسید. مسیرتان را ادامه دهید تا در سمت چپ خود یک خروجی ببینید که شما را با طی کردن حدود 20 کیلومتر، به روستای تیرکن می‌رساند. اینجا دیگر باید ماشین را پارک کنید، وسایل مورد نیازتان را بردارید و وارد مسیر پیاده‌روی شوید تا بتوانید آبشار تیرکن را ببینید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید.

اقامت در اطراف هفت آبشار تیرکن

اقامت در اطراف هفت آبشار تیرکن
برای اقامت در اطراف هفت آّبشار تیرکن انتخاب‌های زیادی دارید – عکاس: پوریا جوادزاده

اگر وسایل کمپ دارید و قبلا شب را در جنگل مانده‌اید، می‌توانید در بخش‌هایی از جنگل لفور اقامت کنید. اما اگر می‌خواهید شب را جایی مناسب بمانید، در معرض سرما و گرما نباشید، به سرویس‌بهداشتی تمیز دسترسی داشته باشید و محیط‌‌تان کاملا امن و مناسب باشد، می‌توانید در اطراف هفت آبشار تیرکن ویلا اجاره کنید. برای اقامت، در محدوده لفور، شیرگاه، بابل و قائمشهر، ویلاها، اقامتگاه‌ها و حتی خانه‌های روستایی بسیار زیبایی وجود دارد. کافی است در سایت اتاقک ویلای مورد نظرتان را انتخاب کنید و پس از تکمیل مراحل رزرو، با خیال راحت، به برنامه‌ریزی برای دیگر بخش‌های سفرتان بپردازید.

سخن آخر

هفت آبشار تیرکن از جاذبه‌های طبیعی مازندران است. مجموعه‌ای از آبشارها که برای دیدن همه آنها باید اهل پیاده‌روی، کوهنوردی و طبیعت‌گردی باشید. بهترین زمان دیدن این آبشارها، بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز است. فضای سرسبز، زیبایی کم‌نظیر و آب‌و‌هوای خوش، از آبشار تیرکن، جاذبه‌ای خواستنی و دوست‌داشتنی را ساخته است. اگر دوست دارید به این آبشار سفر کنید، حتما ابتدا وضعیت آ‌ب‌و‌هوا را ببینید و پیش از آغاز سفرتان از رزرو اقامتگاه و یا ویلا، مطمئن شوید.

سوالات متداول

هفت آبشار تیرکن تا تهران چقدر فاصله دارد؟

این جاذبه طبیعت‌گردی مازندران تا تهران حدود 270 کیلومتر فاصله دارد و بهترین مسیر دسترسی آن از طریق مسیر تهران پردیس و بعد هم جاده فیروزکوه است.

هفت آبشار تیرکن مجموعه‌ای از چند آبشار است؟

آبشار تیرکن متشکل از 7 آبشار است که به‌صورت پلکانی و با فاصله از هم قرار گرفته‌اند. بلندترین آبشار در این مجموعه تقریبا 9 متر ارتفاع دارد.

نزدیک‌ترین روستا به هفت آبشار تیرکن کجاست؟

روستای تیرکن در فاصله 3 کیلومتری از هفت آبشار تیرکن قرار دارد و نزدیک‌ترین آبادی تا روستاست.

بهترین فصل سفر به هفت آبشار تیرکن کی است؟

بهترین زمان دیدن این آبشارها، بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز است.

4.9/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *