شهرها

جاهای دیدنی بابل | رنگین کمانی از جاهای دیدنی

استان مازندران و شهرهای مختلف آن مثل بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد و … در فهرست سفرهای سالانه ما ایرانی‌ها رتبه‌های اول را دارند. در طول سال همه ما حداقل یک‌بار به یکی از شهرهای شمالی سفر می‌کنیم و هر بار هم از دیدن طبیعت بی‌نظیر و جاهای تاریخی آن حیرت‌زده می‌شویم.

بابل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است. فاصله کم این شهر با تهران باعث شده که برای بیشتر اهالی پایتخت، بابل مقصد تعطیلات آخر هفته، تعطیلات نوروز و … باشد.

اگر تابه‌حال به بابل سفر نکرده‌اید، آماده‌باشید که قرار است در این مقاله در مورد جاهای دیدنی این شهر بخوانید. بعد از آشنایی با این جاهای دیدنی، مطمئن می‌شوید سفر بعدی شما، سفر به بابل خواهد بود.

پیاده رو تفریحی

درباره بابل

بابل یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران است که رنگین‌کمانی از جاهای دیدنی را در خودش جای داده است. بابل در لغت به معنی جایی است که آب فراوانی دارد و نام‌ قدیم آن مه‌‌میترا بوده است. سفر به شهر بابل مانند سفر به دیار امپراتوری‌های تاریخی و طبیعی است.

  • بهترین راه سفر به بابل از تهران، جاده هراز است. فاصله تهران تا بابل از این جاده حدود 200 کیلومتر است.
  • بهترین زمان سفر به بابل هم بهار و اوایل پاییز است. در بهار عطر بهارنارنج شما را مدهوش می‌کند و در پاییز، طبیعت رنگارنگ بابل دلبری‌اش را به رخ شما می‌کشد. البته جاهای دیدنی بابل به‌قدری برای مسافران جذاب است که در فصل تابستان و زمستان هم مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

در ادامه معروف‌ترین جاهای دیدنی بابل را معرفی می‌کنیم. در آخر مقاله هم یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم که مهم‌ترین دغدغه و نگرانی شما برای سفر به بابل را از بین می‌برد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برای آشنایی بیشتر مقاله بابل کجاست؟ را مطالعه کنید.

جنگل لفور، بقایای طبیعی از دوران ژوراسیک

 جنگل لفور
جنگل لفور موزه طبیعی ایران

جنگل لفور به موزه طبیعی ایران معروف است. این جنگل منطقه‌ای بکر است و پوشش گیاهی بسیار کمیابی دارد. درختانی مثل ازگیل، راش و انجیلی که به نام درختان هیرکانی شناخته می‌شوند، همگی از گذشته‌ای دور در این جنگل باقی مانده‌اند. جنگل لفور که از دوران ژوراسیک باقی‌مانده است، در شهر بابل می‌‌درخشد.

ساعت‌ها پیاده‌روی در میان طبیعت و آب‌وهوای پاک این جنگل تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود.

آدرس: استان مازندران، بابل، بابل‌کنار، دهستان درازکلا، روستای تیرکن، جنگل لفور

 برای رزرو سوئیت و ویلا در بابل یا بابلسر و نزدیک به جنگل لفور، می‌توانید در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

اجاره ویلا و سوئیت در بابل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشار پلکانی هفت آبشار، آبشار 40 میلیون ساله

آبشار پله کانی بابل
آبشاری که برای رسیدن به خان هفتم مسیر سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود

آبشارهای شمال ایران مرتب در حال سرقت گوی زیبایی از یکدیگر هستند. یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران در بابل است که نام آن آبشار پلکانی است. حوضچه‌های این آبشار در فصل تابستان، جان می‌دهند برای آب‌تنی و تخلیه انرژی. قدم این آبشارها به 40 میلیون سال پیش می‌رسد. همین موضوع کافی است تا در سفر به بابل، برنامه تماشای آبشار را در الویت قرار دهید.

برای رسیدن به هفت آبشار تیرکن باید به جنگل لفور بروید. بعد از 3 کیلومتر پیاده‌روی به اولین آبشار می‌رسید. اگر همین‌طور مسیر را ادامه دهید، آبشار آخر با ارتفاع 9 متر در انتظار شما است. حواستان باشد بعد از آبشار اول، مسیر شیب‌دار می‌شود و به همین خاطر حتماً کفش مناسب بپوشید و اگر آمادگی بدنی کافی ندارید، به تماشای یک یا 2 آبشار اول اکتفا کنید.

آدرس: استان مازندران، بابل، بابل‌کنار، دهستان درازکلا، روستای تیرکن، جنگل لفور

دریاچه کامی‌کلا، مروارید روستا کامی کلا

دریاچه روستای کامی‌کلا
دریاچه کامی کلا، فرصتی برای آرامش با منظره‌ای دلچسب

یکی از منطقه‌های معروف شهر بابل منطقه بندپی است. این منطقه به دلیل بافت جنگلی و کوهستانی خود زیبایی عجیبی دارد. روستای کامی‌کلا یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های بندپی و جاهای دیدنی شهر بابل است. یکی از جاذبه‌های این روستا دریاچه کامی‌کلا با چشم‌انداز جنگل و کوهستان است. بهترین زمان سفر به این دریاچه و استفاده از آب‌وهوای دلپذیر آن فصل بهار است؛ چراکه این دریاچه در تابستان‌ها خشک می‌شود.

آدرس: استان مازندران، بابل، روستای کامی کلا

آبشار درازکَش، آبشاری به بلندای 7 متر

 آبشار درازکَش
لذت آب تنی در حوضچه آبشار درازکش در تابستان، بی رقیب است.

آبشار درازکَش واقع در بندپی شرقی یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر بابل است. این آبشار در دل جنگلی زیبا و بکر قرار دارد و ارتفاع آن به هفت متر می‌رسد. آبشار درازکش حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ دارد که زیبایی محیط را چند برابر می‌کند. در سفر به بابل می‌توانید در کنار لذت بردن از صدای آبشار دراز کش، از تماشای طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی اطراف غافل نشوید.

آدرس: استان مازندران، بابل، گلوگاه، بندپی شرقی، منطقه فیروزجاه، روستای درازکش

پل محمدحسن خان، پلی 300 ساله در بابل

پل محمدحسن خان روی رودخانه
پل محمد حسن خان که طبق روایات با سفیده یا زرده تخم مرغ ساخته شده است!

در تاریخ طبرستان آمده است که پل محمدحسن خان در زمان غزنوی با سنگ‌ و چوب روی رودخانه بابلرود ساخته شده و در زمان قاجار به شکل کنونی بازسازی شده است. گفته می‌شود که در مصالح این پل از سفیده تخم‌مرغ و به گفته برخی دیگر از زرده تخم‌مرغ و ساروج استفاده شده است. این پل در گذشته تنها راه ارتباطی بین آمل و بابل بوده است. این پل به ما نشان می‌دهد که تخم‌مرغ نه‌تنها برای سلامتی مفید است و ورزشکاران حتماً در وعده غذایی خود از آن استفاده می‌کنند، بلکه گویا می‌توان با آن پل هم ساخت! البته این یک روایت تاریخی و به‌احتمال زیاد شایعه است.

آدرس: استان مازندران، بابل، جاده قدیم آمل، محله چمران

بابل رود را که ادامه دهید به بابلسر می‌رسید. همان‌طور که می‌دانید از بابل تا بابلسر فاصله زیادی نیست و بازدید از مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی بابلسر هم می‌تواند یک انتخاب جذاب در سفر به شمال ایران باشد. برای اجاره ویلا شمال و در شهر بابلسر، به سایت اتاقک مراجعه کنید.

دریاچه سد شیاده، تلفیق تاریخ، هنر و طبیعت

دریاچه سد شیاده
دریاچه سد شیاده، لذت ماهیگیری و پیاده‌روی با منظره‌ای چشم‌نواز

در فهرست جاهای دیدنی بابل، باید از سد شیاده هم نام ببریم. این دریاچه در 33 کیلومتری جنوب غربی بابل و روی رودخانه چلیم که به رودخانه بابل پیوند می‌خورد، قرار گرفته است. این دریاچه محل مناسبی برای ماهیگیری، پیاده‌روی، قایق‌سواری و پیک‌نیک است. سقاتالار شیاده مکانی است مذهبی که دوران قاجار با چوب ساخته شده و جلوه خاصی به این محل بخشیده است. سقاتالارها اتاق‌های کوچکی هستند در گذشته در کنار حسینیه‌ها و مسجد‌ها ساخته می‌شدند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت این منطقه، وجود پوشش‌های گیاهی و جنگل‌های متنوع و زیبا در کنار سد شیاده است که می‌توانند خاطرات خوبی برای بازدیدکننده‌ها بسازد.

این سد 20 متری، دارای یکی از بهترین پوشش‌های گیاهی در شهرستان بابل است و منظره‌ی خیره‌کننده‌ای را در اختیار مسافران گوناگون قرار می‌دهد. به‌جز زیبایی‌های پل و طبیعت بکر، در این منطقه می‌توانید ماهیگیری را هم تجربه کنید و جدا از سرگرم شدن و اوقاتی خوش، یک خوراک خوش‌مزه و به‌یادماندنی هم برای خود و نزدیکانتان بپزید.

آدرس: استان مازندران، بابل، 32 کیلومتری جنوب غربی بابل

چشمه آب گرم ازرو

چشمه آب گرم ازرو بابل
چشمه آب گرم ازرو، چشمه‌ای دیدنی با خواص درمانی – عکاس: امیر مهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر بابل، چشمه آب گرم ازرو است که در روستای آری قرار گرفته و 33 کیلومتر با شهرستان بابل فاصله دارد.

این چشمه آب گرم طبیعی در محیطی چشم‌نواز و زیبا، میان دره‌ای جنگلی و در کنار رودخانه‌ای پرآب و خروشان جای گرفته و مقصد مناسبی برای کسانی است که عاشق طبیعت‌گردی هستند.

حضور این آب معدنی فیروزه‌ای‌رنگ در میان جنگل‌های سرسبز، یکی از بهترین منظره‌ها و نگاره‌های طبیعت ایران را به وجود آورده که هر جایی نمی‌توان آن را پیدا کرد.

همان‌طور که ممکن است بدانید، چشمه‌های آب گرم به دلیل وجود ترکیبات گوگردی، خواص درمانی زیادی دارند. چشمه آب گرم ازرو با دمای تقریبی 37 درجه سانتی‌گراد و عمق 1.5 متری هم مورد مناسبی برای بیمارانی که دچار عارضه‌های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل هستند، به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، بابل، بندپی شرقی، روستای آری

آبشار کیمون

آبشار کیمون
آبشار کیمون در بابل، خروشان ولی با طراوت – عکاس: آرشیا محلوجیان

روستای کیمون با آب‌وهوایی معتدل، در 30 کیلومتری شهر بابل و در میان جنگل‌های زیبایی قرار دارد که چشم‌اندازهای بی‌نظیری را پیش روی شما قرار می‌دهد. یکی از زیبایی‌های ویژه‌ی این روستا، وجود رودخانه‌ای خروشان و با طراوت و همچنین آبشارهای زیبا در مسیر این رودخانه است. این منطقه بهترین انتخاب برای کسانی است که اهل کمپینگ و قدم زدن در مسیری جنگلی آن‌هم در امتداد رودخانه و آوای گوش‌نواز جریان آب هستند.

در بهار حجم آب بسیار بیشتر می‌شود و جنگل‌های سرسبز هم نگاه همگان را به خود جلب می‌کنند. پس بهترین زمان برای سفر به روستای کیمون و دیدن آبشارهای آن، فصل بهار است.

آدرس: استان مازندران، بابل، بند پی شرفی، 30 کیلومتری بابل

مسجد جامع بابل، مسجدی متولد سال 160 هجری قمری

مسجد جامع بابل
مسجد جامع بابل، از زمان حیاتش بارها مرمت شده است.

در شهرهای مختلف کشور، مسجدهایی وجود دارند که نه‌تنها به لحاظ معنوی، بلکه ازنظر معماری و قدمت تاریخی هم ارزشمند هستند. در بابل هم مسجد جامعی وجود دارد که قدمت آن به سال 160 هجری قمری می‌رسد. این مسجد جامع بارها بازسازی و مرمت شده است؛ یکی از بازسازی‌ها مربوط به دوران فتحعلی شاه و بعد از تخریب بخش‌هایی از مسجد به خاطر زلزله بوده است.

مسجد جامع بابل 2 ورودی دارد که هر کدام از آن‌ها به یک هشتی وصل می‌شوند. نوشته‌های بالای این هشتی‌ها در سال 1230 قمری و روی کاشی‌های خشتی حک شده است. وارد مسجد جامع که شوید 2 محراب می‌بینید که یکی از آن‌ها محراب قدیمی و نیمه خراب مسجد و دیگری محراب جدید است. نام این مسجد را در فهرست آثار ملی ایران خواهید دید. تماشای این مسجد و قدم زدن در محله‌های قدیمی بابل می‌تواند شما را با فرهنگ و شکل زندگی مردم شهر بیشتر آشنا کند.

آدرس: استان مازندران، بابل، محله مرادبیگ، خیابان سعیدالعلما، خیابان اشرفی 3

جنگل نارنجلو

جنگل نارنجلو
جنگل نارنجلو در بابل با پوشش گیاهی خاص و منحصربه فرد

اگر تا این جای مقاله همراه ما بوده باشید، حتماً متوجه شدید که بابل پر از جنگل‌های گوناگون، زیبا و دیدنی است. یکی از این جنگل‌ها که زیبایی دوچندانی به شهرستان بابل داده، جنگل نارنجلو است و در بخش بندپی غربی بابل قرار دارد. جنگل نارنجلو یکی از جنگل‌های بکر منطقه به شمار می‌رود و دلیل اصلی آن‌هم این است که در گروه مناطق حفاظت‌شده، با درختان ویژه و منحصربه‌فرد قرار دارد.

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌دانید جنگل‌ها با آن چشم‌انداز ویژه‌ای که دارند، به همراه آوای پرندگان، سایه‌ی درختان بلندقامت و باشکوه و آب‌وهوایی مطلوب، انتخاب کاملاً مناسبی برای خوش‌گذرانی و لذت بردن از طبیعت محسوب می‌شوند.

 جنگل نارنجلو هم یکی از همین جنگل‌ها است و چشم‌به‌راه طبیعت گردان واقعی و مسافران خوش‌گذران ایرانی است. این جنگل در هر فصلی می‌تواند زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته باشد و مقصد بی‌نظیری برای گردشگران تلقی شود. ولی درست مانند بسیاری دیگر از جاهای دیدنی بابل، بهترین فصل برای دیدن این جنگل هم فصل بهار است. فصلی که سرسبزی جنگل حسابی هوش و حواستان را به خودش جذب می‌کند.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی غربی

موزه بابل، گنجینه شهر

موزه بابل
نام دیگر موزه بابل، گنجینه شهر است. – عکاس: اله هدایتی

موزه بابل که در ساختمان سابق شهرداری این شهر قرار دارد، به نام گنجینه بابل هم شناخته می‌شود. تنها موزه مردم‌شناسی مازندران که در استان بابل قرار همین موزه است و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ساختمان موزه که قدمت آن به دوران پهلوی می‌رسد، اولین چیزی است که موقع بازدید از موزه بابل توجهتان را جلب می‌کند. وارد ساختمان که شوید می‌توانید از 3 قسمت یادمان‌های چوبی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دیدن کنید. جذاب‌ترین بخش این موزه سکه‌های دوران هخامنشیان، اسکناس‌های زمان قاجار و قرآن خطی از دوران صفویه است.

آدرس: استان مازندران، بابل، خیابان مدرس، چهارراه گنجینه

جنگل ویوج، پس‌زمینه‌ای رؤیایی برای عکس‌های شما

جنگل ویوج
جنگل ویوج یکی دیگر از جنگل‌های زیبا و دیدنی بابل است. – عکاس: امیر حسین خانپور

یکی دیگر از جنگل‌های زیبا و دیدنی بابل، جنگل ویوج است که در جاده شیاده در بخش بندپی شهرستان بابل قرار دارد. وسعت این جنگل حدود 20 هکتار است و طبیعت شگفت‌انگیزی دارد.

جنگل ویوج هم مانند جنگل نارنجلو پر از چشم‌اندازهای گوناگون، درختان سرسبز و تنومند، آوای پرندگان و آب‌وهوایی دل‌انگیز است. این جنگل می‌تواند پس‌زمینه‌ای رؤیایی برای عکس‌های شما باشد.

اگر جنگل نارنجلو برایتان کافی نبود یا خواستید این بار جنگل دیگری را امتحان کنید و خاطرات جدیدی برای خودتان رقم بزنید، به جنگل ویوج بروید و حسابی نیاز خودتان به طبیعت‌گردی و دیدن زیبایی‌های بکر و دست‌نخورده‌ی بابل و ایران را رفع کنید.

آدرس: استان مازندران، بابل، جاده شیاده، بخش بندپی

تکیه روستای مقریکلا

تکیه روستای مقریکلا در شهرستان بابل، بخش بندپی غربی و روستای مقریکلا قرار دارد. قدمت این به دوره زندیه و قاجاریه برمی‌گردد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته می‌شود.

 این تکیه به دست عبدالحسین خان ساخته‌شده و پر از نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های ظریف است. شباهت‌های بسیاری میان تکیه روستای مقریکلا و سازه‌های شهر زیبا و تاریخی اصفهان دیده می‌شود و دلیل آن‌هم معمارها و نجاران اصفهانی بوده که این تکیه را هم مانند آثار تاریخی شهر خودشان ساخته‌اند.

در کنار دیدنی‌ها و چشم‌اندازهای مختلف طبیعت شهر بابل، رفتن به روستای مقریکلا و دیدن این تکیه انتخاب خوبی است. این بنا در طول تاریخ استفاده‌های گوناگونی داشته و از آن به‌عنوان مقر حکومتی، مدرسه علوم دینی و حتی مدرسه نظامی استفاده شده است. امروزه هم تکیه روستای مقریکلا انتخاب اول مردم برای برگزاری عزاداری ماه محرم است.

آدرس: استان مازندران، بابل، جاده حبیبی، جاده خوش رود پی

روستای ییلاقی شیخ موسی

روستای شیخ موسی
روستای شیخ موسی، منطقه‌ای ییلاقی با جاذبه‌های دیدنی

مناطق ییلاقی یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری به‌خصوص در فصل بهار و تابستان هستند. در سفر به بابل، حدود 65 کیلومتر که از شهر فاصله بگیرید، به روستای شیخ موسی می‌رسید. این روستا در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته و به همین خاطر در نیمه اول سال هوای خنک و مطبوعی دارد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این روستا، زیارتگاه شیخ موسی در مرتفع‌ترین بخش روستا، خانه‌های چوبی روستایی، تپه‌ها و دشت‌های سرسبز، حصارهای سنگی، چشمه‌های آب معدنی و آبشار شیخ موسی است.

آدرس: استان مازندران، بابل، گلوگاه، 30 کیلومتر بعد از گلوگاه (البته بعد از گلوگاه جاده ورودی روستا خاکی است و حدود 10 کیلومتر راه دارید تا به منطقه ییلاقی روستا برسید)

موزه ننه مکرمه، روایتی تلخ با نتیجه‌ای شیرین

موزه ننه مکرمه
موزه ننه مکرمه، خانه بانوی سال نقاشی در سال 2001 که سواد خواندن و نوشتن نداشت

خانه موزه ننه مکرمه از آن دسته جاهای دیدنی بابل است که بازدید از آن شما را به فکر فرو می‌برد. ننه مکرمه که نام اصلی‌اش مکرمه قنبری است در سال 1307 در بابل متولد شد. او سواد خواندن و نوشتن نداشت با این حال سال 2001، در همایش ایران‌شناسی دانشگاه سوئد، لقب بانوی سال نقاشی را از آن خودش کرد.

طبق روایت‌ها، ننه مکرمه 67 سالش بود که مجبور می‌شود گاو محبوبش را بفروشد. فروش این گاو باعث افسردگی ننه مکرمه می‌شود و او برای رهایی از افسردگی به نقاشی پناه می‌آورد. او هرچه در دلش می‌گذشته روی دیوارهای خانه‌اش نقاشی می‌کرده است. سبک نقاشی‌های ننه مکرمه که در هیچ دوره نقاشی‌ای هم شرکت نکرده بود، پست‌مدرنیسم است. خانه این بانوی هنرمند که در سال 1384 فوت کرد، حالا به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث فرهنگی ایران هم به ثبت رسیده است.

آدرس: استان مازندران، بابل، بزرگراه رحیمی، جاده روستای دریکنده

سخن آخر

در این مقاله با 15 جای دیدنی بابل آشنا شدید. در معرفی این جاهای دیدنی سلیقه‌های مختلف را در نظر گرفتیم و از جنگل و کوه گرفته تا موزه و بنای تاریخ را معرفی کردیم. در این بخش هم برای مهم‌ترین دغدغه شما یعنی اجاره اقامتگاه پیشنهاد ویژه‌ای داریم. کافی است چند مرحله ساده را بگذرانید:

برای اجاره خانه روزانه، ویلا و سوئیت لب دریا در بابل می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید. برای این کار وارد سایت شوید، نام بابل را وارد کنید تا همه اقامتگاه‌های این شهر برای شما نشان داده شود. حالا ریش و قیچی دست شما است. از فیلترهای سمت راست برای جست‌وجوی دقیق‌تر استفاده کنید تا اقامتگاه‌های مناسب برای زمان سفر، بودجه و انتظارات شما نشان داده شوند.اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

سؤالات متداول

معروف ترین جاهای تاریخی بابل کدامند؟

مسجد جامع، پل محمد حسن خان، تکریه مقری کلا

معروف ترین موزه های بابل کدامند؟

موزه بابل، موزه ننه مکرمه

معروف ترین آبشارهای بابل کدامند؟

آبشار دراز کش، آبشار کیمون، آبشار پلکانی هفت آبشار

معروف ترین جاذبه های طبیعی بابل کدامند؟

جنگل لفور، دریاچه سد شیاده، روستای ییلاقی شیخ موسی، جنگل ویوج، جنگل نارنجلو، چشمه آب گرم ازرود، دریاچه کامی کلا

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.6/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. دوست عزیز
      من هم پرسپولیسیم. اما باور کنید فوتبال ارزش ناسزا گفتن را نداره.

  1. بابل دارای جاذبه های بیشتر و مهمتری در مقایسه با این چند مورد که اشاره نمودین میباشد.
    در خصوص مطالب درج شده در این صفحه خواستم موارد و جزییات ذیل را بیان کنم :
    جنگل های لفور مربوط به شهرستان سوادکوه بوده و با جنگل های بابل هم مرز میباشد. بابل دارای جنگل های وسیعتر و بکری همچون جنگل های بندپی و جنگل های بابلکنار میباشد.
    آبشارهای درازکش شامل 5آبشار بوده که ارتفاع هرکدام متفاوت میباشد و آبشاری بلندتر از 7متر نیز دارد.

    1. ارزش شهر بابل به اینه که کاپیتان پرسپولیس هادی نوروزی اونجا آرمیده هست خدا رحمتش کنه خداوند قرین رحمت خودش کنه هادی جان رو 😔🤲🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *