تجربه سفرجاهای دیدنی

همه چیز درباره پل ورسک | ناگفته‌ها از پلی که تاریخ بشریت را عوض کرد!

اکثر ما وقتی اسم پل ورسک را می‌شنویم به پلی فکر می‌کنیم که بین 2 کوه قرار دارد و خانواده‌ای اتریشی زیر آن خوابیده‌اند تا اولین قطار از روی آن رد شود و استحکام و امنیت آن مورد تایید قرار بگیرد. تا مدت‌ها این روایت، افسانه و شایعه نبود و همه معتقد بودند که رضاشاه پهلوی واقعاً موقع عبور اولین قطار، به سازندگان پل این دستور را داده است؛ اما حالا به نظر می‌رسد مثل هر روایت دراماتیک دیگری، احتمالاً این موضوع هم چندان مصداق واقعی ندارد.

به هر حال فرقی نمی‌کند که این داستان، یک داستان واقعی باشد یا شایعه‌ای که یک کلاغ چهل کلاغ شده است، هر چه که باشد نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که پل ورسک، شاهکار مهندسی در سال 1315 بوده است. شاهکاری که نه‌تنها جنوب را به شمال وصل می‌کند، بلکه بازیگر مهمی هم در جنگ جهانی دوم بوده است. طوری که شاید اگر این پل نبود، دنیا الآن وضعیت دیگری داشت. اگر در مورد نقش پل ورسک کنجکاو شدید، این صفحه را نبندید و قدم‌به‌قدم تا انتهای مقاله همراه من باشید.

پل ورسک کجاست؟

پل ورسک در شهرستان سوادکوه مازندران
پل ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران است. – عکاس: مهر اسپند سلطانی

پل ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران است. این پل یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن ایران است که راه‌آهن تهران-شمال را به هم وصل می‌کند. پل ورسک در سال 1356 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

فاصله پل ورسک تا تهران 180 کیلومتر و تا قائم‌شهر 85 کیلومتر است که در دره ورسک و بین 2 کوه عباس‌آباد ساخته شده است.

تصویری از پل ورسک در حال ساخته شدن
تصویری از پل ورسک در حال ساخته شدن آن هم بدون هیچ سازه فلزی!

همان‌طور که گفتم، پل ورسک بازیگر مهمی در جنگ جهانی دوم بود. تا جایی که وینستون چرچیل لقب پل پیروزی را به پل ورسک داد. اگر این پل نبود، متفقین نمی‌توانستد مهمات و اسلحه‌ها را به دست نیروهایشان برسانند و شاید الآن نازی‌ها بر جهان حکومت می‌کردند! به‌جز این‌ها، به فهرست زیر نگاه کنید تا با حقایق دیگری در مورد پل ورسک که کمتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، آشنا شوید:

  • روایت‌های مختلفی درباره علت نام‌گذاری این پل وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند به خاطر مجاورت این پل با روستای ورسک، به آن پل ورسک می‌گویند. روایت دوم، وجود درختچه‌هایی به نام ورس در اطراف پل را دلیل نام‌گذاری می‌دانند و گروهی هم می‌گویند که نام پل از نام مهندس چک سازنده‌اش یعنی شزووسک گرفته شده و در زبان فارسی به ورسک تبدیل شده است.
  • پل ورسک در ارتفاع 110 متری از سطح زمین ساخته شده است و به همین خاطر نامش در کتاب رکوردهای گینس در بخش پل‌هایی با ارتفاع بیش از 61 متر، دیده می‌شود.
  • پل ورسک را مهندسانی به سرپرستی یورگن ساکسیلد در شرکت دانمارکی کمپساکس ساخته‌اند. شرکتی که توانست روی کمپانی‌های آمریکایی و انگلیسی قبلی را که در ساخت خط آهن از میان کوه‌های البرز ناتوان مانده بودند، کم کند.
  • یورگن ساکسیلد در قراردادی که برای ساخت خط آهن 900 کیلومتری امضا کرد، تعهد داد احداث خط آهن در 6 سال به پایان می‌رسد و در ازای ساختن هر متر از خط آهن، 1.5 گرم طلای خالص دریافت و تا 70 سال آن را ضمانت می‌کند.
  • در زمان ساخت راه‌آهن، گروه مهندسین این کمپانی دانمارکی با توجه به عکس‌های هوایی که از کوه البرز گرفته بودند، متوجه شدند که قطار باید از روستای عباس‌آباد (ورسک) و از تونل گدوک عبور کند. شیب تند این قسمت باعث شد که آن‌ها تصمیم بگیرند مسیری به شکل سه پله که به سه خط طلا معروف است با پل ورسک به دهانه 66 متر را طراحی کنند.
  • در سال 1350 کتابی به نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» از یورگن ساکسیلد منتشر شد که طرح جلد آن، پل ورسک بود.
  • طول پل ورسک 86 متر است و با سیمان، شن و آجر ساخته شده است. درواقع در ساخت پل ورسک، از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است.
  • در طول جنگ جهانی دوم متفقین روزانه با 75 قطار، مهمات جنگی را از بندر امام خمینی (شاهپور) به بندر ترکمن (بندر شاه) می‌رساندند؛ یعنی به‌طور میانگین هر 25 دقیقه، یک قطار از روی پل ورسک رد می‌شد.
  • در سال 1395 پل ورسک 80 ساله شد و برای جلوگیری از تخریب‌های احتمالی، سنسوری برای ثبت لرزش‌های پل نصب شد. اقداماتی هم برای ترمیم مصالح فرسوده زیر پل صورت گرفت تا خدای‌نکرده برای این پل مهم در تاریخ ایران و جهان اتفاقی نیافتد.
  • ساخت خط آهن و پل ورسک در دوران پهلوی، اقدامی مهم و تأثیرگذار در صنعت ایران بود و به همین خاطر تصویر پل ورسک، پشت اسکناس 200 ریالی آن زمان چاپ شد.

برای اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه به سایت اتاقک بروید و اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.

آب و هوای پل ورسک

تصویری از پاییز زیبای پل ورسک
آب‌وهوای پل ورسک شبیه آب‌وهوای شهرستان سوادکوه است. – عکاس: مهدی رضایی

پل ورسک در شهرستان سوادکوه مازندران قرار دارد و به همین خاطر آب‌وهوای آن شبیه این شهرستان است. آب‌وهوای پل ورسک در بهار و تابستان خنک و مطبوع و در پاییز سرد و بارانی است. زمستان‌های سوادکوه سرد و برفی است و به همین خاطر آب‌وهوای اطراف پل ورسک هم در زمستان به همین شکل است.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به پل ورسک

پل زیبای ورسک و سه ریل موازی معروف به سه خط طلا
بهترین مسیر برای تماشای پل ورسک، جاده فیروزکوه است. – عکاس: میثم صارمی

اگر نقطه شروع حرکت تهران باشد، بهترین مسیر برای تماشای پل پیروزی یا پل ورسک، جاده فیروزکوه است. در این مسیر بعد از اینکه وارد جاده فیروزکوه شدید و جاجرود و گیلانوند را پشت سر گذاشتید، به فیروزکوه می‌رسید. حدود 17 کیلومتر بعد از میدان شهرستان فیروزکوه وارد جاده‌ای فرعی می‌شوید که در امتداد آن چشمه آب گدوک شما را بدرقه می‌کند. 3 کیلومتر بعد از این چشمه به مسیری شیب‌دار به نام گردنه گدوک می‌رسید که می‌توانید سختی این قسمت از مسیر را با تماشای آبشار شور آب از بین ببرید. بعد از منطقه شور آب و در مسیر گردنه، کوه‌های زیبایی را می‌بینید که در سمت راست دل این کوه‌ها، 3 خط ریل موازی که به سه خط طلا معروف است وجود دارد. بعد از این سه خط ریل و تونل به ورسک می‌رسید. جایی که پیشکش چشمان شما بعدازاین مسیر نسبتاً سخت، پل ورسک است. اینجاست که باید از ماشین پیاده شوید و به تماشای شاهکار مهندسی در تاریخ بنشینید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به پل ورسک

شکوفه‌های بهاری در جوار پل ورسک
بهترین زمان سفر به پل ورسک و تماشای آن، بهار و تابستان است. – عکاس: علی کاشانی زاده

در حال حاضر روزانه چندین بار قطارهای تهران-گرگان و تهران-ساری، قطارهای باری و سوختی از روی پل ورسک عبور می‌کنند. این پل به دلیل قدمت تاریخی و اهمیتی که در زندگی مردم جهان داشته در حال حاضر به یکی از جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل شده است. بهترین زمان سفر به پل ورسک و تماشای آن، بهار و تابستان است. در این 2 فصل هوا خنک و مطبوع است و می‌توانید در عین حال که از خنکی این منطقه ییلاقی لذت می‌برید، به تماشای پل ورسک و عبور قطار از روی آن بنشینید.

پاییز و زمستان‌های پل ورسک هم دیدنی است. تصویر قطاری که از میان پس‌زمینه رنگارنگ پاییز یا توده سفیدرنگ برف از روی پلی تاریخی عبور می‌کند، بدون شک یکی از زیباترین صحنه‌های کارت‌پستالی را پیش چشمانتان خلق می‌کند.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به پل ورسک

موقعیت جغرافیایی پل ورسک و قرارگیری آن در سوادکوه مازندران، باعث شده است که در نزدیکی این پل جاهای تفریحی و دیدنی متعددی وجود داشته باشد که صفای بازدید از پل ورسک را چند برابر می‌کند.

خانه کودکی رضاشاه (موزه مردم‌شناسی)

نمایی کلی از حیاط خانه اجدادی رضاشاه
خانه اجدادی رضا شاه در آلاشت سوادکوه، یکی از جاهای دیدنی نزدیک به پل ورسک است. – عکاس: ابولفضل واحدی

خانه‌ی اجدادی رضاشاه که قدمت آن به 200 سال پیش می‌رسد در آلاشت سوادکوه قرار دارد. این خانه سرگذشت عجیبی داشته و قصه‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. تماشای این خانه که حالا به نام موزه مردم‌شناسی شناخته می‌شود، یکی از لذت‌های سفر به سوادکوه و بازدید از پل ورسک است.

آدرس خانه رضاشاه: مازندران، سوادکوه، آلاشت، پاهلونی خیل، خانه رضاشاه

جنگل پلنگ دره

جنگل زیبای پلنگ دره در نزدیکی پل ورسک
جنگل پلنگ دره در منطقه شیرگاه سوادکوه – عکاس: مرتضی وسو

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه، جنگل پلنگ دره است. اگر می‌خواهید موقع بازدید از پل ورسک، سری به سوادکوه و طبیعت زیبا آن بزنید، جنگل و رودخانه پلنگ دره یکی از بهترین انتخاب‌های شما است. این جنگل و رودخانه در بهار و تابستان در زیباترین حالت خود قرار دارند که تجربه طبیعت‌گردی و آب‌تنی در رودخانه را یکجا برای شما به وجود می‌آورند.

آدرس جنگل پلنگ دره سوادکوه: مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره سوادکوه

آبشار ورسک

تصویری از آبشار 20 متری ورسک
چشمه‌علی یا آبشار پل ورسک یک از جاهای دیدنی شرق روستای ورسک و نزدیک به پل ورسک – عکاس: حسین تهرانی

روستای ورسک یکی از جاهای دیدنی اطراف پل ورسک است که در ارتفاع 2140 متری از سطح دریا قرار دارد. منطقه کوهستانی روستا و آب‌وهوای ییلاقی آن، جان می‌دهد برای فرار از گرمای تابستان و شرجی بودن هوا، مخصوصاً اگر سری هم به آبشار ورسک پل سفید بزنید. چشمه‌علی یا آبشار پل ورسک یک از جاهای دیدنی شرق روستای ورسک با ارتفاعی حدود 20 متر است.

آدرس آبشار ورسک: مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، آبشار ورسک

دریاچه لفور

دریاچه لفور یا دریاچه سد البرز در سوادکوه مازندران
دریاچه لفور، یکی از زیباترین جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به پل ورسک – عکاس: مرتضی ابراهیمی

سوادکوه مازندران به‌قدری زیباست که توصیه می‌کنم حتماً به‌جز پل ورسک، در این شهرستان هم توقف داشته باشید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن حظ تمام ببرید. دریاچه لفور یا دریاچه سد البرز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است که در کنار جنگل‌های لفور قرار دارد. این دریاچه در بهار و تابستان در دیدنی‌ترین حالت خود قرار دارد و در پاییز هم به شکلی دیگر، جای خودش را در قلبتان باز می‌کند.

آدرس دریاچه لفور: مازندران، سوادکوه، دریاچه لفور

دریاچه شورمست

دریاچه زیبای شورمست
دریاچه شورمست در جنوب غربی سواد کوه

به نظر من دریاچه شورمست یکی از رؤیایی‌ترین دریاچه‌های شمال ایران است. دریاچه‌ای که کلمات در توصیف زیبایی آن ناتوان‌اند و باید خودتان بروید و از نزدیک آن را ببینید. با اینکه دریاچه شورمست وسعت زیادی ندارد اما به شکلی خودش را میان جنگل‌ها و درختان کهن‌سال پنهان کرده است که دل آدم را می‌برد.

آدرس دریاچه شورست: مازندران، جنوب غربی سوادکوه، دریاچه شورمست

اقامت در پل ورسک

پل ورسک در شب هم زیبایی‌هایش را حفظ می‌کند.
بررسی راه‌های اقامت در بازدید از پل ورسک در سوادکوه – عکاس: احمد عامر

فاصله تهران تا پل ورسک چندان زیاد نیست. اگر فقط به‌قصد تماشای این پل راهی سفر شده‌اید می‌توانید به سفری یک‌روزه فکر کنید. با این حال به نظر من بهتر است بعد یا قبل از بازدید از پل ورسک، از سوادکوه و جاهای دیدنی متنوع آن‌هم دیدن کنید. در این صورت بیشتر از 24 ساعت زمان لازم دارید و باید به فکر اقامت هم باشید.

اگر وسایل کمپینگ را دارد و اهل این مدل اقامت هستید، در اطراف دریاچه شورمست و … کمپ کنید و شب را در دل طبیعت به صبح وصل کنید. اگر هم دلتان می‌خواهد در ویلا و سوئیت بمانید، اجاره ویلا و سوئیت در سوادکوه فکر خوبی است.

سخن آخر

در این مقاله در مورد پل ورسک و جاهای دیدنی اطراف آن خواندید. پلی که فهرست حقایق و شگفتی‌ها در مورد آن طولانی‌تر از چیزی است که من در اول این مقاله به آن اشاره کردم. اگر پل ورسک نبود شاید جهان وضعیت دیگری داشت، نمی‌دانم وضعش خوب بود یا بد ولی به هر حال با آنچه الآن است تفاوت زیادی داشت. به هر حال به نظر من اگر تابه‌حال تنها به تماشای تصاویر این پل بسنده کرده بودید، دیگر بعد از خواندن این مقاله دست‌به‌کار شوید و در سفر بعدی‌تان به مازندران، به سوادکوه بروید و از این پل تأثیرگذار در تاریخ بشریت دیدن کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک هم نگران نباشید تا دلتان بخواهد اقامتگاه با امکانات و قیمت متفاوت در این سایت وجود دارد که می‌تواند اصلی‌ترین دغدغه شما در سفر، یعنی اقامتگاه را حذف کند.

سؤالات متداول

پل ورسک کجاست؟

پل ورسک در روستای ورسک از توابع شهرستان سوادکوه مازندران قرار دارد.

ماجرای رضا شاه و پل ورسک چیست؟

روایت‌هایی وجود دارد که می‌گوید رضاشاه برای اینکه از استحکام و امنیت پل ورسک مطمئن شود، دستور داد تا خانواده سازنده اتریشی پل موقع عبور اولین قطار زیر آن دراز بکشند. حالا مشخص نیست این روایت داستانی افسانه‌ای است یا واقعاً رخ داده است.

پل ورسک در کدام جاده است؟

بهترین مسیر رسیدن به پل ورسک جاده فیروزکوه است. در این جاده بعد از میدان شهرستان فیروزکوه وارده جاده‌ای فرعی می‌شوید که شما را به ورسک می‌رساند.

پل ورسک از چه موادی ساخته شده است؟

پل ورسک با سیمان، شن و آجر ساخته شده است. درواقع در ساخت پل ورسک، از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است.

3.9/5 - (86 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. یعنی رضاشاه علم غیب داشته که بعدا توی اروپا دومین جنگ جهانی شروع میشه و باخودش گفته برای شوروی و بریتانیا راه ارتباطی بسازم 😂😂 حتما بزرگترین داشنگاه خوارمیانه رو هم برای اجنبی ساخته…😁😂

    1. علم غیب نداشته جناب دیکتاتورتان کودن تشریف داشتن🤣
      که تاج الملوک اشاره میکنه ب کرات از عدم نابودی پل و راه آهن اظهار پشیمانی داشته😆
      تاریخ تحریف شونی نیست

  2. لازم به ذکره در مهندسی سازه مبحث جدیدی مطرحه بنام خستگی سازه و حتی خستگی فلز این پل با اون مصالح ساده فقط تو جنگ جهانی دوم یک میلیون تن سلاح رو عبور داده و تخریب نشده درود به رضا شاه بزرگ ایران ساز

  3. نام اصلی ورسک از روستای قدیمی بنام ورسک که‌در قسمت جنوبی پل بعد از حدود دو ساعت پیاده روی وعبور از دره وجنگل به آن خواهید رسید گرفته شد چون پل دو کوهی را که به هم متصل می‌کند در انتهای محدوده آن روستا قرار داشتند به همین خاطر نام این پل را ورسک گذاشتند ،نام این روستا ئی که زیر پل هست وامروز ورسک می‌نامند عباس آباد بوده که بعدها بمرور زمان همزمان با خالی از سکنه شدن ورسک اصلی به ورسک تغییر نام پیدا کرد یعنی نام همین پل را بر روی آن گذاشتند در حالی که روستای ورسک قدیم بيش از سیصد سال قدمت دارد و سکونتگاه گرجی ها بوده است

  4. سلام. دوستان گرامی پلی که حدود نود سال پیش با اون امکانات خیلی کم نه ماشین های راه سازی بود ونه امکانات مدرن امروزی از همه مهمتر اینکه در ارتفاع صد وده متری ساخته شده هنوز استفاده میشه شما فرض کنید جنگ بشه این پل را با موشک خرابش کنند. آیا مسولین امروز ما که نود درصد انها اصلا دلسوز مردم نیستند چند سال طول میکشه همچین پلی بسازند. خدا رضا شاه وپسرش را رحمت کنه. که کارها زیربنایی برای مملکت خیلی انجام دادند. نمونه اش. جاده هراز. دانشگاه. تهران. ورزشگاه ازادی. میدان ازادی وبرج ازادی تهران. ایجاد شرکت های بزرگ ـخرید تسلیحات نطامی مدرن مثل هشتاد فروند جنگنده اف ۱۶.اف ۴.اف ۵.اف ۷.وکلی تجهیزات. وبهترین خلبانان دوره جنگ اگر اینها نبود صدام یک ماهه ایران را می گرفت. هر چند که بعد از انقلاب هم کارهای مهمی انجام شد.

    1. 1- سازنده پل خارجی است چه افتخاری برای ایران دارد؟ اگر این بومی بود مایه افتخار است
      2- هدف رضا شاه برای ساخت این پل چیه؟
      3- هم وطن گرامی لطفا چند کاربرد اقتصادی و .. را برای این پل بیان نمایید.
      4- ساخت دانشگاه را به رضاشاه نسبت می دهید؟ لطفا بروید کتاب استاد عشق پرفسور حسابی را مطالعه نمایید شاید نظرتان درباره دانشگاهی که رضاشاه ساخته عوض شود
      5- ورزشگاه آزادی ساخت چه کسانی از آن بهره برداری کردند؟ چند بار تیم های ایران در جهان کسب مقام نموده اند و یا حتی به مرحله آسیایی صعود نوده اند؟
      6- خواهشا بروید نظر آقای جان فوران را در خصوص راه آهن رضاشاه مطالعه نمایید تا حقیقت برای شما عزیزان نمایان شود
      سپاس

      1. 1. این که یک پل در ایرانه که بعد از این همه سال قابل استفاده است و به دستور پادشاه مملکت با امکانات آن زمان و در زمان محدود ساخته شده قابل تحسینه نه ملیت سازنده اش. اگر برای شما صرف ایرانی بودن سازنده افتخار داره میتونین برای نمونه به ساخت متروپل افتخار کنین.
        2. من که نمیتونم از رضاشاه بپرسم هدفش چیه. اما مطمئنا علم غیب نداشته که قراره جنگ جهانی شروع بشه.
        3. جابجایی مسافرین و بار و ارتباط مردم شمال کشور با پایتخت در زمانی که خبری از این همه اتوبان و خطوط هوایی و …. نبوده. مگه بقیه خطوط ریلی همه شون اهداف استراتژیک دارند؟
        4. اگر رضاشاه اجازه و دستور نمیداد دکترحسابی دست تنها میتونست این کار را انجام بده؟
        5. بسیاری از ورزشکاران ایران و جهان تا به حال از این ورزشگاه استفاده کرده اند و تقریبا همه بازیهای تیم ملی فوتبال و بقیه رشته ها در این ورزشگاه انجام شده. جهت اطلاعتون ورزشگاهی که درحال حاضر به اسم آزادی معروفه فقط شامل زمین فوتبال نیست. درضمن تیم ملی ایران سابقه سه بار قهرمانی در آسیا را داره. که البته چون شما فقط بعد از انقلاب را قبول دارید از اونها بی خبرید.
        6. چون این مطلبی که فرمودید نخوندم نمیتونم درموردش نظری بدم.
        سپاس

        1. اتفافا برای سازندش موجب افتخاره که با امکانات آن دوره اینگونه ساخته نه فردی که با تمام نگرانی های بجای از تجارت ترانزیت و امنیت هشدار بهش داده میشد دیکتاتورمآبانه در راستای اهداف اجنبی و تحمیل مالیات به مردمی که در فلاکت زندگی میکردن.
          نیازی ب علم غیب نبوده کافی بود بیسواد و دیکتاتور وحشی و خائن نباشد
          متاسفانه این خطوط هیچ یک از اهداف استراتژیک را نداشت و بعدها ثابت شد حتی یه کیلو پنبه و یک حبه قند نه صادر شد و ن وارد شد از بندر گز!!!
          این خط راه اهن از ناکجا به ناکجا معروف بود در آن زمان در روزنامه های خارجی.
          کتاب کهنه سرباز اثر غلامرضا مصور سرهنگ ستاد هوای.

    2. ی جوری میگی روحشان شاد که گویا مردک بیسواد تریاکی با علم مهندسی خودش ساخته🤣
      دستاوردهای عمرانی اکنون با دوره وحشت و نکبت اصلا قابل قیاس نیست اعم از جاده راه دانشگاه بیمارستان و درکل شاخصه توسعه انسانی در دوره داشتیم ژاپن میشدیم ۱۲۰ بوده حالا ۶۰ پس الکی زور نزن
      در حوزه نظامی هم که اصلا قیاس قیاس کودکانست
      ی مطالعه خفیف کن تا متوجه فساد و رانت خرید تجهیزات فرسوده و ناکارآمد از زبان دستمال چیای آن دوران بشی که خدا رحم کرد که فقط چند تا انگشت شمار بکار اومد.

    1. روح شما هم ان شاء الله با خدمتگذاران صدیق این مملکت رضاشاه و محمدرضاشاه محشور شود.

      1. مطمئنم جایگاه این دونفر خیلی از کسانی که با پول مردم ایران مشغول عیش و نوش در کانادا و استرالیا و … هستند بهتره.

  5. خب برای انگلیسی ها ساخته شده… ایرانیان برای خود متروپل ساختند .ک به خودی خود خراب شد.تو زلزله سرپلذهاب مسکن مهر ده ساله فرو ریخت.ولی خانه سازمانی های ارتش ک قدیم ساخته شده سالم موندن

    1. نوش جانش لیاقت شو داشته اگه تو هم عرضه ساخت این پل رو داشتی 135000کیلو طلا ببر

      1. الان که حدود صد سال از ساخت این پل گذشته دراین زمان هنوز مهندسای ایرانی نمیتونن بساز .واقعا روحش شاد .هر چقدر خورد نصف این رژیم نخورد وندزدید

    1. سلام. من چند بار به روستای ورسک رفتم .خیلی عالیه . به همه توصیه میکنم که به دیدن این منطقه بروید
      آبشار و جنگل های اطراف خیلی دیدنی هستند

    1. صد درصد که نشده برای راه ارتباطی تهران شمال ساخته شده بود چون اون موقع جاده خواستی نبوده ولی برای جنگ استفاده شد

  6. درو بر رضا شاه وهر کسی که مثل او برای وطن زحمت میکشد خوبیها گم نمیشوند حتی اگر با ذغال سیاهش کنی مهم اینه که افتتاح آن در برف و بوران تهران از میدان محمدیه کلنگ خورد و۵ یا ۶ ساله تمام شد کاری بز رگ که فعلا اگه انجام شود با زمان بیشتر وصرف بودجه های کلان انجام میشود در صورتیکه این کار بزر گ با مالیات فقط دو کالای اساسی ملت درست شده از این پل چه امام حسینیها استفاده کنند چه یزیدیها به اصل اینکار که در شرایط دشوار آنزمان وحداقل امکانات ساخته شده نمیتواند خدشه وارد کند.

  7. هر چی هست و هر روایتی این پل داره اول اینکه شاهکار مهندسی و عجیب برای زمان خودش بوده دوم اینکه نشاندهنده ساخت و ساز و آبادانی زمان رضا شاه بوده

    1. بله ساخت و ساز و آبادانی برای بیگانگان، رضا شاه با پسرش خدمات زیادی داشته، اما برای چه کسانی؟ برای اهداف بیگانگان

      1. بله مثلا ساخت دانشگاه و ایجاد ارتش منظم و ایجاد نام خانوادگی و …. همه درخدمت بیگانگان بوده

  8. روحش شاد سازنده ایران … ایران بار دیگر چنین مردی میخواهد تا دوباره آباد شود

    1. دیدن آبادی چشم بینا می خواهد که افرادی چون شما ندارید… یک پلی دیدی که ساخت کشورهای بیگانه بوده، اما هزاران پل ساخت کشور خودمان را نمی بینی… اف به این کور دلی

      1. البته باید به شرایط اون زمان و ایرانی که رضاشاه از قاجار تحویل گرفت هم توجه داشت.
        شما مطمئنید اگر حکومت پهلوی هنوز بر سر کار بود این پلها ساخته نمیشد؟

  9. دوستان گرامی این پل برای متفقین یا در جنگ جهانی ساخته نشده دقت کنید در متن نوشته شده که نقش مهمی در جنگ جهانی داشت
    نقش مهمی

  10. چه رندانه تاریخ را تحریف میکنید اگر دین ندارید لااقل جوانمرد باشید .انچه هست قبل از اینکه متعلق به اینگلیس وجهانیان باشد .سالها وسالها چون نگینی در راه سازی این مملکت میدرخشد ومدعیان عدم وابستگی هنوز در همین دوران این سنبل راه سازی ایران وجهان هست .لکن چه اسراری بر این هست که هر سازه ای را در رژیم گذشته را با بی وجدانی وابسته بدانیم نمی دانم ..۹

  11. امیدوارم خداوند بما لطف و عنایتی داشته باشد تا در قضاوت بخصوص در مورد تاریخ و گذشته آب و خاک کشورمان شرف و وجدان را فراموش نکنیم چون تحریف تاریخ خیانت به گذشته و انحراف تفکر آیندگان میباشد و می‌توان گفت که حق الناس است ، گفتندکه ؛ وجدان شما ، در ضمیر شما ، نماینده خداست ، به ندای آن گوش کنید ،!!!

  12. پل ورسک پیش از جنگ جهانی دوم و توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شد. حالا چطور بعضی ها مدعی هستند که این پل عمدا برای استفاده در جنگ جهانی توسط متفقین ساخته شد خدا میدونه.

    1. معمولا در مورد همه بناهای معروف و تاریخی چه در ایران و چه در کشورهای دیگه، روایت های مختلف وجود داره و مثل اینکه پل ورسک هم از این قاعده نانوشته جا نمونده!

    2. برای اینکه ماراهالو پنداشته اند شایدهم حق دارند چراکه ماجماعت ایرانی خیلی راحت قصه اجنبیان راباورمیکنیم اما حقایقی که باچشم خودمیبینیم انکار میکنیم .منهم شنیده ام که این خط راه آهن رارضاخان بخاطر انگلیس ساخت ازطرفی میگویندرضاخان طرفدارهیتلر بوده .بعدش هم فکرنمیکنن مگر نیروهای متفق چقدر صبرکردن تاخط درست بشه آنوخت المان دست رودست گذاشت ومنتظر ماندتابرای روسها کمک بیاد!!!!ولله مغز حق داره هنگ کنه!

      1. باحتمال زیاد این خط آهن با هدف کنترل حکومت انقلابی شوروی توسط انگلیس ها در دورانی غیر از این دوران ساخته شد.
        ولی‌ بعدا در هدفی دیگر بعنوان پل پیروزی متفقین علیه متحدین به کار رفت.
        در هر صورت چه این باشد چه آن فرقی ندارد
        سود بزرگ این خط آهن با هزینه ایران به جیب خارجی ها رفت.
        و هنوز هم که هنوزه متاسفانه این خط آهن چندان کارآیی اقتصادی ای ندارد.
        خط آهن اولویت دار تر در آن دوران نه راه آهن جنوب به شمال که راه آهن شرق به غرب بود.

      2. چرا میگی ما را هالو پنداشته اند. ما هالو هستیم. خیلی قبل تر از اینها زمانی قبل از اسلام.همه ملت‌ها در دوره های مختلف هالو بوده اند سپس زیرک وکاردان هم شده اند بعد از مدتی دوباره هالو این یک سیر دایره وار است. امروز لحظاتی از دوران هالو بودن ماست که به آن پی بردیم وباز هم زمانی نیاز است تا خود را از آن بیرون بکشیم. معلوم نیست جند سال دیگر همینطور معلوم نیست تا چند وقت هالو نباشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *