جاهای دیدنی

جاهای دیدنی فشم | طبیعتی زیبا در حاشیه تهران

جاهای دیدنی فشم از آن مناطقی هستند که دلِ گردشگران و به خصوص تهرانی‌های عاصی از زندگی شهری را می‌برند. اگر می‌خواهید یکی دو ساعته به منطقه‌ای خوش آب و هوا و بکر در نزدیکی تهران برسید، فشم بهترین گزینه است. برای اینکه با جاهای دیدنی فشم آشنا شوید در این مطلب از اتاقک همراه ما باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله فشم کجاست؟ را مطالعه کنید.

فشم، زیباترین ییلاق پایتخت

دشت سرسبز منتهی به کوههای سرسبز

فشم از مناطق خوش آب و هوای شمال شرقی تهران است که اغلب تهرانی‌ها برای بهره بردن از هوای پاک و طبیعت بکر آن در تعطیلات آخر هفته‌ به آن‌ منطقه سفر می‌کنند. این منطقه ییلاقی در شهرستان شمیرانات قرار دارد و در زبان عامیانه به اوشون فشم معروف است. اوشان نیز منطقه‌ای ییلاقی در همسایگی فشم است. در حقیقت شهر “رودبار قصران” شمیران از سه منطقه اوشان، فشم و میگون تشکیل شده که به علت نزدیکی به رشته کوه‌های البرز آب و هوایی تمیز و طبیعتی سر سبز و بی‌نظیر دارند.

اگر می‌خواهید در نزدیکی شهر تهران از دود و آلودگی نجات پیدا کنید، فشم بهترین گزینه است. با سفر به این منطقه از خنکای رودخانه و آبشارها لذت خواهید برد و می‌توانید یکی دو روزی را در خانه‌های اجاره‌ای آن اقامت کنید‌. به این ترتیب می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری فشم بازدید کنید و در رستوران‌های آن غذاهای خوشمزه و لذیذ سنتی را امتحان کنید.

تابستان و بهار بهترین زمان سفر به فشم است چون هوا در این موقع از سال خنک و مطبوع می‌شود. اما پاییز و زمستان هوا بسیار سرد و پر بارش است و سوزِ سرما اجازه‌ی تفریح در طبیعت را نمی‌دهد. در نتیجه تنها پیست اسکی دربندسر فشم و در نزدیکی آن پیست‌های اسکی شمشک و دیزین از شما استقبال خواهند کرد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی، طبیعی، تاریخی، مذهبی و تجاری فشم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اجاره ویلا فشم با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های تفریحی فشم

کلبه چوبی در پارک سرقلا

برای لذت بردن از فشم خوش آب و هوا، امکانات بسیاری در این منطقه از تهران وجود دارد. برای شروع به باغ ایرانی فشم بروید. این باغ زیبا که به صورت یک مجموعه‌ی مجلل از گردشگران پذیرایی می‌کند، بسیار با شکوه ساخته شده است. در این مجموعه یک پارک بزرگ، شهربازی برای کودکان و بزرگسالان، کتابخانه، سالن بیلیارد و… وجود دارد که تک تکِ لحظات سفرتان را خوش و خرم می‌کنند. علاوه بر این، رستوران‌های سنتی و مدرنی در این مجموعه فعال هستند که بوی غذاهای آماده سِروشان فضا را خوش عطر و بو می‌کند.

همچنین می‌توانید در پارک سرقلا فشم به پیک‌نیک بروید و از بودن در کنار خانواده حسابی لذت ببرید. این پارک در منطقه گلنک فشم واقع شده است. از این پارک می‌توانید سایر مناظر طبیعی فشم را نیز تماشا کنید. برای لذت بردن از تفریحات فشم می‌توانید با اجاره یا رزرو ویلا در فشم، یک شب یا شب‌ها بیشتر در این شهر اقامت داشته باشید و از تمام دیدنی‌ها و تفریحات شهر لذت ببرید.

پیست اسکی فشم

پیست اسکی فشم و تعدادی در حال اسکی کردن

فشم در هر فصل از سال قشنگی‌های خاص خود را دارد. از فصل شکوفایی بهار گرفته تا زمستان سرد و برفی بسیار جذاب و تماشایی هستند. یکی از تفریحات گردشگران در زمستان‌ها استفاده از پیست اسکی دربندسر است. این پیست که از جاهای دیدنی فشم است، از آذر ماه تا نیمه‌ی فروردین میزبان علاقه‌مندان به اسکی و ورزش‌های برفی است. حتی اگر اسکی بلد نباشید هم برف‌بازی در هوای کوهستانی بسیار دلچسب خواهد بود!

جاذبه‌های فرهنگی فشم

غار موزه وزیری و ساخته های هنری از جنس چوب یا فلز به اشکال انسان، ربات و غیره

جاذبه‌های گردشگری فشم فهرستی بلند بالا دارند و هر نقطه از این منطقه، یک جاذبه‌ی خاص و تماشایی را دل دارد. حتی طرز صحبت کردن بومیان نیز یکی از جاذبه‌های این منطقه است. فشم حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد که به گویش‌های مختلف مازندرانی، اوشان جنوبی و شمیرانی سخن می‌گویند. در این بین اما گویش مازندرانی بیشتر رایج است و اغلب مردم منطقه شبیه به مازندرانی‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند. به طور کلی با رفتن به فشم به مازندرانی کوچک رفته‌اید، همان‌قدر با صفا و همان قدر تماشایی!

همچنین فشم پر است از رستوران‌هایی که موسیقی زنده به خصوص از نوع سنتی در آن‌ها شنیده می‌شود. شما می‌توانید در حین غذا خوردن از شنیدن نوای خوش ساز و آواز حسابی لذت ببرید. علاوه بر این غار “موزه‌ی وزیری” نیز در نزدیکی فشم قرار دارد که اگر اهل هنر به خصوص هنرهای معاصر باشید، نباید فرصت بازدید از این موزه را از دست بدهید. کافی است در لواسان به بلوار امام خمینی بروید و در این غار موزه‌ آثار ارزشمند هنرمند کشورمان ناصر هوشمند وزیری را تماشا کنید. آثار شگفت‌انگیز وزیری از وسایل دور ریختنی ساخته شده‌اند!

جاذبه‌های طبیعی فشم

قسمتی رودخانه ای خروشان

جاذبه‌های طبیعی بیشماری در فشم وجود دارند که شامل آبشارها، دره‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها می‌شوند. روستاهای این منطقه نیز از جاهای دیدنی فشم به شمار می‌روند و مکانی ایده‌آل برای سفری یک روزه و اجاره ویلا اطراف تهران هستند.

روستاهای فشم

رود بزرگی که یک درخت کوچک وسط آن قرار گرفته و پلی ماشین رو از روی آن رد شده

فشم روستاهای مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. این روستاها رویای زندگی در کمال آرامش را حتی در شهر شلوغی مثل تهران زنده نگه داشته‌اند. با سفر  به روستاهای فشم از آب و هوایی پاک، محیطی دنج و اقامت‌گاه‌های راحتی بهره‌مند خواهید شد که خستگی زندگی ماشینی را از تن‌تان به در می‌کند. از جمله روستاهای فشم می‌توان به دورود، آبنیک، زایگان، روته، گرمابدر، جیرود و لالان اشاره کرد. اگر در فصل تابستان گرمای ۴۰ درجه‌ی تهران شما را کلافه کرد، با حدود یکی دو ساعت رانندگی می‌توانید به روستاهای ییلاقی و خنک فشم بروید. روستاهای فشم به لطف گردشگران زیاد، دارای امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرایی از مسافران هستند.

آبشارهای فشم

آبشارهای فشم

آبشارها نیز از مهم‌ترین جاهای دیدنی‌ فشم به شمار می‌آیند. این منطقه ییلاقی که با کوهستان احاطه شده، دارای آبشارهای جورواجور و زیبایی است. یکی از این آبشارهای بی‌نظیر، آبشار یخی آبنیک است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این آبشار به واسطه‌ی سرمای هوا در فصل زمستان کاملا یخ می‌زند و اثری تماشایی به وجود می‌آورد. آبشار لالان نیز یکی دیگر از آبشارهای پر آب فشم است که در روستای سر سبز لالان قرار دارد. در پایین این آبشار می‌توانید در سایه‌ی درختی بنشینید و از محیط دنج روستا حسابی استفاده کنید‌. محلی‌ها نیز خانه و ویلا برای اجاره دارند، در نتیجه شب را هم می‌توانید در آسایش روستا به صبح برسانید. در میان دو روستای آبنیک و گرمابدر نیز یکی دیگر از آبشارهای مشهور فشم وجود دارد که از هر نظر تماشایی است. خانه‌هایی در اطراف این آبشار نیز برای اجاره وجود دارند که شما را به مهمانی صدای آب و نسیم خنک بهاری دعوت می‌کنند.

کوهنوردی در فشم

کوهنوردی در فشم

همچنین اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید به قله‌های متعددی که دور تا دور فشم را فرا گرفته‌اند، صعود کنید. اگر به بالای این کوه‌ها برسید، می‌توانید استان‌های شمالی کشور را از آن بالا  تماشا کرده و هوای پاک کوهستانی را مهمان تن و روح خود کنید. فشم ۷۰ قله با ارتفاع حدود ۴ هزار متری دارد که گیاهان سودمندی در آن می‌رویند. این گیاهان شامل سبزی‌های کوهی، انواع قارچ‌ها، ریواس و گل لاله هستند. در حین کوهنوردی می‌توانید مقداری از این گیاهان تر و تازه را با خود به پایین بیاورید و در غذاهای‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

دشت‌های فشم

تعدادی کوهنورد در حال عبور از دشت بین کوهستان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری فشم، دشت‌های سرسبز و پر گل آن هستند. دشت جانستون یا جان‌ستان فشم از دیدنی‌ترین مناطق سرسبز اطراف تهران محسوب می‌شود که سرسبزیِ آن بسیار زیبا و حیرت‌انگیز است. برای رسیدن به این دشت زیبا باید از روستای آبنیک حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. اما خستگی این راه طولانی با رسیدن به دشت و دیدن زیبایی‌های طبیعی آن کاملا از بین می‌رود. امکانات رفاهی مختلفی نیز در اطراف دشت وجود دارد که از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشید و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

همچنین پس از روستای میگون نیز دره‌ای وجود دارد با نام آهنگرک یا الله‌بند که از بکرترین دیدنی‌های فشم به شمار می‌آید. این دره توسط قله‌های مختلفی از جمله قله دختر و قله‌های خط الراس احاطه شده است. در حالی که در دره‌ای سرسبز به استراحت می‌پردازید، می‌توانید کوهنوردان را در حال صعود تماشا کنید. در این دره چندین غار و تنگه‌ی طبیعی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

رودخانه‌های فشم

رودخانه های فشم

به واسطه‌ی وجود کوه‌ها، رودخانه‌های متعددی در این منطقه وجود دارند که اصلی‌ترین آن‌ها رودخانه فشم است. این رودخانه از قدیم الایام آب لازم برای باغ‌های فشم را تامین می‌کرده است. همچنین منبع آب مهمی برای کل استان تهران به شمار می‌رود. رودخانه‌ی فشم (جاجرود) ۴۰ کیلومتر طول دارد و به سمت سد لتیان جاری می‌شود. به طور کلی رودها از اصلی‌ترین دیدنی‌های فشم هستند که قدم زدن در حاشیه‌ی آن‌ها بسیار دلچسب است.

جاذبه‌های تاریخی فشم

بقعه ای نیم ساخته کنار کوه

بعضی از اهالی کهنسال فشم معتقدند که روستای اصلی آن‌ها در جنوب غربی شهر قرار داشته است‌. این محل هم‌اکنون به باغ‌میر مشهور است. این روستا در روزگاران پیش از دوره‌ی قاجار بر اثر زلزله از بین رفته و بقایای آن نیز در دسترس نیستند. پس از این واقعه، بومیان به چند دسته تقسیم شدند و چند روستا را تشکیل دادند. هر کدام از این روستاها دارای مسجد و حمام مخصوص به خود بودند. اما این گرمابه‌های تاریخی در اواخر دهه‌ی ۱۳۴۰ تخریب شدند و حمام‌های دیگری جایگزین آن‌ها شد که تا به حال نیز فعال مانده‌اند. آن طور که اهالی کهنسال فشم می‌گویند همه خانه‌های قدیمی و بناهای تاریخی فشم پیش از انقلاب تخریب شده‌اند و بقایای کاخ مظفری اوشان که متعلق به نوه‌ی ناصرالدین شاه بود نیز در پی عریض کردن جاده‌ی فشم به کلی از بین رفت. اما در نزدیکی فشم غاری وجود دارد با نام اسبول، در کف این دالان که از سه غار طبیعی تو در تو به وجود آمده، سفال‌های دوره‌ی اسلامی و چند تکه استخوان حیوانات پیدا شده است. در حال حاضر غار اسبول از دیدنی‌های فشم است و گردشگران بسیاری از این غار طبیعی دیدن می‌کنند.

جاذبه‌های مذهبی فشم

یکی دیگر از دیدنی های فشم، امامزاده ابراهیم است. این مکان متبرک در روستای خوش آب و هوای آبنیک قرار دارد و از جوار آن رودخانه‌ای زیبا با آبی گوارا می‌گذرد. این امامزاده متعلق به فرزند امام رضا (ع) است و در مناسبت‌های مذهبی زائران بسیاری برای زیارت و دعا به این محل می‌روند. فشم دو مسجد اصلی و بزرگ نیز دارد که به مسجد بالا و مسجد پایین معروف هستند. همچنین حسینیه‌ها و تکیه‌هایی نیز در سرتاسر شهر وجود دارند که مردم محلی بهتر آن‌ها را می‌شناسند.

جاذبه‌های تجاری فشم

رستورانهای فشم

مجموعه‌ی باغ ایرانی اصلی‌ترین جاذبه‌ی تجاری فشم است که امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران مهیا کرده است. کافه و رستوران سنتی و مدرن، سالن بیلیارد و ایکس باکس، باغ سنتی و شهربازی برای کودکان، کتابخانه و تراسی رو به فضای سرسبز و بی‌نظیر فشم از امکاناتی هستند که این مجموعه برای مسافران تدارک دیده است.

اما خوشبختانه به دلیل روستاهای زیادی که در شهر فشم وجود دارد، هنوز پاساژ‌ها و فروشگاه‌های پر طمطراق و آن چنانی پا به شهر نگذاشته‌اند. اگرچه در قسمت شهری فشم، ویلاهای مجلل و لوکسی ساخته شده‌اند که بعید نیست پایِ فروشگاه‌های سر به فلک کشیده‌ی پایتخت را به این منطقه باز کنند.

در حال حاضر فقط چندین مغازه و بازارهای محلی وجود دارند که اهالی منطقه محصولات خود را در آن به فروش می‌رسانند. محصولاتی مثل آلبالو، گیلاس، سیب، زردآلو، توت، هلو و گردو را می‌توانید از باغ‌داران فشم خریداری کنید. رستوران‌های مختلفی نیز در جای جایِ شهر و حتی در روستاها و مناطق بکر وجود دارند که هم غذاهای خوشمزه‌ای سرو می‌کنند و هم با فراهم کردن موسیقی زنده، حال و هوایی شاد و عالی برای گردشگران به ارمغان می‌آورند.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *