جاهای دیدنی

معرفی 10 تا از جاهای دیدنی رامیان | شهر معروف‌ترین اسطوره‌های شاهنامه

نیما یوشیج یک جمله معروف درباره طبیعت دارد که احتمالاً بارها شنیدید. او می‌گوید هرقدر به طبیعت نزدیک‌تر شوی، زندگی شایسته‌تری خواهی داشت. من مطمئنم همه ما با این جمله موافقیم و امکان ندارد کسی پیدا شود که از تماشای معجزه‌های طبیعت از آسمان پر ابر و آبی گرفته تا فضای مه‌آلود، جنگل‌های سرسبز بهاری، طبیعت رنگارنگ پاییزی یا آبشارها و چشمه‌های خروشان به وجد نیاید.

این‌ها را گفتم که بگویم در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین نقاط ایران یعنی جاهای دیدنی رامیان صحبت کنیم. جاذبه‌هایی که طبیعت در این شهر شمالی بی‌چشمداشت تقدیم ما کرده و به ما این فرصت را داده است تا با گوشه‌هایی از جادوی بی‌نظیرش آشنا شویم.

درباره رامیان

قبل از این‌که برویم سراغ معرفی جاهای دیدنی رامیان، بگذارید به‌طور خلاصه کمی درباره این شهر بگوییم. رامیان شهری تاریخی و مرکز شهرستان رامیان در استان گلستان است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم به نقشه ایران که نگاه کنید، شهرستان رامیان را در شمال شرقی گنبدکاووس و جنوب رشته‌کوه‌های البرز پیدا می‌کنید. شهری که در داستان بیژن و منیژه شاهنامه به نام آن اشاره شده است.

رامیان از شهرهای کوهپایه‌ای ایران است و به همین خاطر آب و هوایی کوهستانی دارد. بهترین زمان سفر به رامیان اواخر بهار تا تابستان است. با این حال اگر دوست دارید از تماشای طبیعت بی‌نظیر رامیان در پاییز لذت ببرید، این فصل هم انتخاب خوبی برای سفر به رامیان است.

معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی رامیان، منسوجات ابریشمی است. شهرت هنرمندی مردم این خطه در ابریشم‌بافی زبانزد خاص و عام است. در ضمن رامیان مهد عسل استان گلستان هم است.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به غذاهای محلی رامیان اشاره کنیم می‌توانیم از پرنده و ماهی شکم پر، رشته‌پلو، آش خمیری، ویژویژی، ماهی کبابی، چوز کبابی و خورشت انار نام ببریم.

خب دیگر حالا که خیلی سریع متوجه شدیم رامیان شهری خوش آب‌وهوا و خوشمزه با سوغات و صنایع دستی بی‌نظیر است پس وقت آن رسیده که برنامه سفرمان را با فهرست کاملی از جاهای دیدنی رامیان تکمیل کنیم.

چشمه گل رامیان، یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های جهان

چشمه گل رامیان
یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رامیان چشمه گل رامیان است. – عکاس: Ahmad Baluchi

همین ابتدا باید بگویم اگر خیلی وقت است که فرصت نکردید به ملاقات طبیعت بروید، این مقاله ممکن است نمک بر زخم دل‌تنگی‌های شما برای طبیعت بزنید. چون رامیان یکی از رؤیایی‌ترین شهرهای ایران برای عاشقان طبیعت است و از معروف‌ترین جاهای دیدنی رامیان هم می‌توان به چشمه گل رامیان اشاره کرد.

چشمه گل رامیان با عمق 80 متر یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های جهان به حساب می‌آید. باید بگویم موقع بازدید از این چشمه اول مدهوش رنگ سبز تیره چشمه می‌شوید که علت آن همین عمق زیاد چشمه است. آب چشمه گل رامیان از دل زمین می‌جوشد و هیچ تأمین‌کننده دیگری ندارد.

چشمه گل رامیان یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی رامیان است که مانند تابلویی زیبای برای شما دلبری می‌کند. تازه این چشمه مراقبان طبیعی بی‌نظیری از کوه و جنگل رامیان دارد که از چشمه مانند طفلی در آغوششان حمایت می‌کنند. راستی حواستان باشد که موقع بازدید از این چشمه بر هوس شنا کردن در آن غلبه کنید. چراکه فشار آب در این چشمه به‌خصوص در عمق 40 و 50 متری بسیار زیاد است و احتمال غرق شدن به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

آدرس چشمه گل رامیان: گلستان، جنوب شهرستان رامیان، جاده رامیان-النگ، دامنه کوه تپه آرام

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشارهای شیرآباد، محفلی از دورهمی هفت آبشار مختلف

آبشارهای شیرآباد
با حدود 15 دقیقه جنگل‌نوردی به این آبشارها می‌رسید. – عکاس: Sara369

طبیعت رامیان یک مجموعه کامل از انواع جاذبه‌های طبیعی یعنی کوه، جنگل، چشمه، آبشار و … است. یکی دیگر از جاهای دیدنی رامیان که دل شیفتگان طبیعت را حسابی به دست می‌آورد، آبشارهای شیرآباد است.

مردم محلی به این آبشارها هفت آبشار شیرآباد هم میگویند چراکه از گردهمایی هفت آبشار مختلف کنار یکدیگر به وجود آماده است. نکته جالب در مورد آبشارهای شیرآباد نام آبشارهای مختلف آن است که شامل آبشار عروس، دوقلو، پنهان و … می‌شود.

خبر خوب این‌که بازدید از این آبشار کار چندان سختی نیست و با حدود 15 دقیقه جنگل نوردی در دل زیباترین جنگل‌های ایران به آبشار می‌رسید. تازه اگر مراقب باشید می‌توانید در حوضچه‌های آبشارهای شیرآباد تنی هم به آب بزنید و لذت ملاقات از این آبشار را دوچندان کنید.

آدرس آبشارهای شیرآباد: گلستان، 55 کیلومتری شرق گرگان، پارک جنگلی شیرآباد بین شهرهای آزادشهر و علی‌آباد کتول

روستا پاقلعه، جایی که می‌فهمیم زندگی هنوز قشنگی‌هایش را دارد

روستا پاقلعه
مسیر خیلی از جاهای دیدنی رامیان از روستا پاقلعه می‌گذرد. – عکاس: مینا افجه

نوبتی هم باشد نوبت معرفی یکی از روستاهای دیدنی و زیبای این شهر در فهرست جاهای دیدنی رامیان رسیده است. روستایی با بافت سنتی که مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

به نظر من که بازدید از روستاهای این شکلی مانند یک آرامش‌بخش قوی برای روح ماست. چراکه به ما یادآوری می‌کند زندگی آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم سخت و ترسناک نیست. قدم زدن در روستای پاقلعه، معاشرت با مردم، تماشای چشمه‌های پرآب و جنگل‌های سوزنی یکی از خاص‌ترین قسمت‌های سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی رامیان خواهد بود.

آدرس روستا پاقلعه: گلستان، 10 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان

قله قلعه رامان، یادآور دلبری رامیان برای پادشاهان مختلف

قله قلعه ماران
این قله زمانی تفرجگاه ییلاقای پادشاهان اشکانی بود. –
عکاس: mojtaba bazazan

شهر رامیان یکی از جاهای موردعلاقه پادشاهان مختلف در طول تاریخ بوده است. طبق شواهد تاریخی در قله قلعه رامان تفرجگاه ییلاقی پادشاهان اشکانی قرار داشت. البته متأسفانه در حال حاضر چیزی از این قلعه جز نامش باقی نمانده است.

قلعه رامان در ارتفاع 2430 متری از زمین قرار دارد و در گویش محلی به آن قلعه موران می‌گویند. باید بگویم صعود به این قله کار چندان آسانی نیست و نیاز به کوهنوردی چندساعته در مسیری شیب‌دار و پرپیچ‌وخم دارد.

با این حال اگر آمادگی جسمانی دارید و تجهیزاتتان کامل است پیشنهاد می‌کنم حتماً در فهرست جاهای دیدنی رامیان از قله قلعه رامان دیدن کنید. چراکه مطمئنم چشم‌انداز زیبای این قله و شکوه آن، خستگی کوهنوردی را از تنتان به در می‌کند. تازه در زمین مسطح اطراف قلعه با مساحت 3 کیلومترمربع، می‌توانید چادر بزنید و کمی استراحت کنید.

آدرس قله قلعه ماران: گلستان، 12 کیلومتری غرب رامیان، روستا پاقلعه، قله قلعه ماران

برای اجاره روزانه خانه و بوم‌گردی در رامیان از سایت اتاقک کمک بگیرید.

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون، یادگاری دوران صفویه

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون
این زیارتگاه یکی از جاهای دیدنی رامیان است که آرامش عجیبی دارد. – عکاس: Mina Rouz

خیلی از گردشگران دوست دارند در سفر به شهرهای مختلف از اماکن مذهبی آنجا هم دیدن کنند. به همین خاطر ما هم در فهرست جاهای دیدنی رامیان تصمیم گرفتیم امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون را به‌عنوان یک جاذبه مذهبی معرفی کنیم.

یکی از جذابیت‌های این امامزاده که بنای اولیه آن در دوران صفویه ساخته شده است، ظاهر ساده و بی‌آلایش آن است. همین معماری ساده امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون باعث شده است که فضای آن بسیار معنوی و آرامش‌بخش باشد.

در ضمن باید بگوییم مسیر رسیدن به این امامزاده هم بسیار جذاب است چون باید از دل طبیعت بکر و دیدنی رامیان و جاده‌ای کوهستانی بگذرید.

بنای امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون در سال 1379 مرمت و بازسازی شده است و برای رفاه حال گردشگران و زائران امکانات رفاهی آن به‌روز شدند.

آدرس امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون: گلستان، 25 کیلومتری رامیان، روستای الهادی

برای اجاره ویلا شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

آبشار جوزک، آبشاری در دل جنگل

آبشار جوزک
آبشار جوزک در 3 کیلومتری جنوب شرقی رامیان قرار دارد. – عکاس: هادی مجدی پور 14

در فهرست جاهای دیدنی رامیان آبشارها سهم زیادی دارند. دلیل آن هم چیزی جز موقعیت کوهپایه‌ای و بارندگی زیاد در شهر رامیان نیست. در این قسمت می‌خواهیم شما را با آبشار جوزک آشنا کنیم. آبشاری که در دل جنگل جا خوش کرده است و بازدید از آن با یک جنگل نوردی و همسفری با رودخانه‌ها همراه خواهد بود.

مسیر جذاب رسیدن به این آبشار و طبیعت دلربای اطراف آن باعث شده است که آبشار جوزک یک از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رامیان به‌خصوص در فصل بهار باشد.

آدرس آبشار جوزک: گلستان، 3 کیلومتری جنوب شرقی رامیان

غار شیرآباد یا غار دیو سپید، محل زندگی گونه‌ای نادر از سمندرها

غار شیرآباد
غار شیرآباد یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی رامیان است. – عکاس: Yones Kasra

اگر تا این جای مقاله همراه من بوده باشید حتماً دیگر مطمئن شدید که طبیعت در رامیان معجزه کرده است. طوری که در هر لحظه سفر به این شهر، یک تردستی از طبیعت غافلگیرتان می‌کند.

اگر اهل غارنوردی هستید و برایتان بازدید از غارها یکی از مهم‌ترین هدف‌هایتان در سفر است، پس در سفر به رامیان به غار شیرآباد یا غار دیو سپید بروید. فقط حواستان باشد در این غار سمندر غارزی گرگانی هم زندگی می‌کند. گونه‌ای از سمندرها که علاقه زیادی به زندگی در محیط تاریک غار دارند و کم پیش می‌آید که محل زندگی‌شان را ترک کنند.

غار شیرآباد در 20 کیلومتری روستایی به همین نام در رامیان قرار دارد و بازدید از آن به حدود یک ساعت جنگل نوردی در مسیری با شیب ملایم نیاز دارد. این غار در نزدیکی جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و به همین خاطر بازدید از آن لذتی متفاوت با سایر غارها خواهد داشت.

هوای این غار در همه روزهای سال خنک است و چشمه‌ای در آن می‌جوشد که آب آن درنهایت به آبشارهای شیرآباد و رودخانه شیرآباد می‌ریزد.

آدرس غار شیرآباد: گلستان، 20 کیلومتری روستای شیرآباد، غار شیرآباد

منطقه‌ی انجیر چشمه، مهمانی چشمه‌ها در رامیان

یکی دیگر از جاهای دیدنی رامیان که بازدید از آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود، منطقه انجیر چشمه است. این منطقه در جنوب شهر رامیان و فاصله 13 کیلومتری از آن قرار دارد.

در منطقه انجیر چشمه چندین چشمه مختلف با آبی زلال و جوشان وجود دارد که در دل جنگل جا خوش کردند. در ضمن باید بگویم اگر اهل صخره‌نوردی هستید، دیواره‌های سنگی اطراف این منطقه جای مناسبی برای یک صخره‌نوردی جذاب خواهند بود.

آدرس منطقه انجیر چشمه: گلستان، 13 کیلومتری جنوب شهر رامیان

چشمه نیلبرگ، پیشکش چشم‌نواز طبیعت به مردم

جاهای دیدنی رامیان یکی از دیگری زیباتر هستند و هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. اگر دلتان می‌خواهد در سفر به این شهر سراغ یکی از جاهای دیدنی بکر آن بروید، چشمه نیلبرگ انتخاب خوبی است.

این چشمه در دل جاده جنگلی نیلبرگ مخفی شده است و بازدید از آن با آب‌وهوای خنک و مطبوعی که دارد، بسیار دل‌نشین خواهد بود. در این منطقه به‌جز چشمه نیلبرگ چندین چشمه دیگر هم وجود دارد که آب زلال و گوارای آن‌ها منبع اصلی تأمین آب خوراکی مردم منطقه است.

آدرس چشمه نیلبرگ: گلستان، 4 کیلومتری جنوب شرق رامیان، اول جاده جنگلی نیلبرگ

آبشار پشمکی، کوچک ولی بسیار دیدنی

آبشار پشمکی
آبشار پشمکی در 3 کیلومتری غرب روستا پاقلعه قرار دارد. – عکاس: mostafa abdollahi

برای آخرین مورد در فهرست جاهای دیدنی رامیان می‌خواهم شما را با آبشار پشمکی آشنا کنم. این آبشار در میان صخره‌های خزه‌پوش قرار گرفته است و به همین خاطر ظاهری متفاوت و جذاب دارد. آبشار پشمکی آبشار چندان مرتفعی نیست و ارتفاع آن در بلندترین نقطه به 8 متر می‌رسد.

برای بازدید از این آبشار باید به روستای پاقلعه و پل پشمکی بروید. نصف مسیر رسیدن به این آبشار از میان مزارع و نصف دیگر از میان جنگل می‌گذرد. به همین خاطر توصیه می‌کنم به‌هیچ‌وجه موقع رسیدن به آبشار لحظه‌ای از تماشای مناظر اطرافتان غافل نشوید.

آدرس آبشار پشمکی: گلستان، 10 کیلومتری جنوب شهر رامیان، 3 کیلومتری غرب روستا پاقلعه

سخن آخر

در این مقاله نقشه ایران را نگاه کردیم و دلمان خواست سراغ یکی از شهرهای زیبای شمالی در استان گلستان یعنی رامیان برویم. چراکه این شهر طبیعتی بکر دارد و در هر گوشه از آن جاذبه‌ای دیدنی به چشم می‌خورد. بعد با 10 مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی رامیان آشنا شدیم که هرکدام به نحوی برای ما دلبری کردند.

در انتها می‌خواهم از شما یک خواهشی داشته باشم. طبیعت رامیان بکر است طوری که بعضی از جاهای دیدنی آن رنگ مسافر و گردشگر را تا به حال به خود ندیدند. پس لطفاً موقع سفر به رامیان مراقب طبیعت بکر و ناب آن باشید و هیچ اثری از خودتان در رامیان به‌جا نگذارید.

راستی مثل سفر به سایر شهرهای ایران در سفر به رامیان هم برای اجاره ویلا از اتاقک کمک بگیرید. کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن اتاقک شوید، نام رامیان را وارد کنید و هر اقامتگاهی را که با برنامه سفر، بودجه و انتظارات شما مناسب بود رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی رامیان

معروف‌ترین جاهای دیدنی رامیان کدامند؟

چشمه گل رامیان، آبشارهای شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران، روستا پاقلعه، چشمه نیلبرگ، آبشار پشمکی، امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون، منطقه انجیر چشمه و آبشار جوزک از معروف‌ترین جاهای دیدنی رامیان هستند.

جنگل ابر رامیان کجاست؟

در رامیان جنگلی با این نام وجود ندارد ولی فاصله جنگل ابر شاهرود تا رامیان تقریباً 123 کیلومتر است.

قلعه رامان کجاست؟

قلعه رامان در 12 کیلومتری غرب رامیان و روستای پاقلعه قرار دارد.

جنگل رامیان کجاست؟

در رامیان جنگل‌های متفاوتی وجود دارد، ولی جنگل‌های جاده جنگلی چشمه نیلبرگ یکی از معروف‌ترین آن‌هاست

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *