جاهای دیدنی

جاهای دیدنی ابوزیدآباد | جذابیت‌های کویر

شهر کویری ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال شرقی کاشان است و مانند کویر مصر و مرنجاب، از مقاصد کویری گردشگری ایران به شمار می‌رود. ابوزیدآباد کویری است که اوج زیبایی آن را می‌توان در لابه‌لای تپه‌های شنی داغ آن یافت. سکوت عمیق حاکم بر فضای کویری، چشم‌اندازهای وسیع خاکی رنگ و همچنین آسمان‌های پرستاره شب‌های کویر ابوزیدآباد، دلایل علاقه بسیاری از گردشگران به این منطقه هستند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ابوزیدآباد می‌توان به گویش و فرهنگ کهن مردمان آن اشاره کرد. آب و هوای ابوزیدآباد مانند دیگر مناطق کویری در فصل تابستان بسیار گرم است، البته نباید هوای سرد شب‌های کویری این منطقه را نادیده گرفت. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است در فصل‌های پاییز، زمستان و یا اوایل بهار کوله‌بار سفر خود را ببندید و اوقاتی به یادماندنی برای خود رقم بزنید. در ادامه این مقاله جاهای دیدنی ابوزیدآباد را معرفی خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله ابوزیدآباد کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاذبه‌های ابوزیدآباد

در شمال منطقه کویری ابوزیدآباد و در امتداد جاده خاکی به طول 25 کیلومتر، جاذبه‌های دیدنی فراوانی قرار گرفته‌اند که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند. مناطق کویری بر خلاف مناطق ساحلی و جنگلی، از آرامش و سکوت عجیبی برخوردارند، به همین دلیل سفر به ابوزیدآباد می‌تواند اوقاتی فراموش‌نشدنی و خاص برایتان رقم بزند، حس و حال عجیبی که شاید تا به حال تجربه نکرده باشید. در منطقه کویری ابوزیدآباد می‌توانید علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار باستانی و تاریخی را نیز مشاهده کنید، آثاری که برخی از آن‌ها قدمتی هزار ساله دارند. اگر به این منطقه سفر کردید، حتما از جاهای دیدنی ابوزیدآباد که در ادامه معرفی می‌کنیم، دیدن کنید.

نوشته های مشابه

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آبادشهر زیرزمینی نوش‌آباد به مجموعه‌ی «اویی» نیز معروف است. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید و می‌خواهید هوش و خلاقیت مردمان گذشته را از نزدیک مشاهده کنید، بازدید از این منطقه را فراموش نکنید. معماری خاص و عجیب این منطقه شما را شگفت زده خواهد کرد. عمق این بنای معمایی و مرموز در بعضی نقاط به 18 متر هم می‌رسد. شهر زیرزمینی نوش آباد مجموعه‌ای از راهروها، کانال‌ها، اتاق‌ها و … است که در سه طبقه کنار هم جمع شده‌اند. این مکان به عنوان یک گنج تاریخی شناخته می‌شود که جذابیت بالایی برای گردشگران دارد.

قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهی یکی از دلایلی است که بسیاری از گردشگران به کویر ابوزیدآباد سفر می‌کنند. این قلعه در زمان‌های گذشته به «قلعه گهر شاهی» و «قلعه دزدها» نیز معروف بوده و امروزه محلی‌ها به این مکان «قلعه کر» نیز می‌گویند. این بنا با استفاده از خاک شن ساخته شده و مانند دیگر بناهای تاریخی ایران معماری خاص و جذابی دارد. از این مکان به عنوان یک گنج تاریخی یاد می‌شود که در برابر حمله مغول‌ها مقاومت نشان داده و به نسل امروز به ارث رسیده است. از قسمت‌های خاص و جذاب این مکان می‌توان به ورودی‌ها، هشتی، اتاق‌های تابستانی و زمستانی اشاره کرد. قلعه کرشاهی در 20 کیلومتری «متین آباد» و در شمال شهرستان «بادرود» قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ابوزیدآباد به شمار می‌رود.

سیازگه، تپه‌های شنی معروف

در شمال منطقه ابوزیدآباد، کویری به نام سیازگه وجود دارد که سکوت حاکم بر تپه‌های شنی آن و همچنین چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌اش، اوقاتی فراموش‌نشدنی برایتان رقم خواهد زد. اگر به حس و حال فیلم‌های قدیمی و شتر سواری اعراب علاقه دارید، با سفر به این کویر می‌توانید این حس و حال زیبا را تجربه کنید و حتی مسابقات شتر سواری را از نزدیک مشاهده کنید، البته این مسابقات فقط گاهی اوقات در کویر سیازگه برگزار می‌شود. به دلیل اینکه این کویر نسبت به دیگر کویرهای ایران کمتر شناخته شده است، محیطی دنج و آرام دارد که می‌توانید از سکوت و آرامش آن نهایت لذت را ببرید. جالب است بدانید که این کویر از دور به رنگ سیاه دیده می‌شود، به همین دلیل به آن سیازگه یعنی ریگ سیاه می‌گویند. در کویر سیازگه پوشش گیاهی خاصی وجود دارد و رمل‌های زیبای آن فرصتی برای تجربه گپ و گفت‌های دوستانه، پیاده روی پا برهنه و شب‌نشینی‌های کویری هستند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

کوه یخاب

در شمال قلعه کرشاهی، کوهی با ارتفاع 1800 متر به نام یخاب وجود دارد که یکی از جاهای دیدنی ابوزیدآباد است. چشمه‌ای در ارتفاعات این کوه به نام یخاب قرار دارد و نام این کوه از نام این چشمه انتخاب شده است. کوه یخاب مکان مناسبی برای صعود کوهنوردان است. منطقه کوه یخاب ترکیبی از بیابان، کویر، دشت، تپه‌های ماهوری و منابع آب فراوان است. بخشی به نام پناهگاه حیات وحش یخاب در این منطقه وجود دارد که مدت زیادی است به منطقه ممنوعه شکار تبدیل شده است. حیوانات نادری مانند سیاه گوش، گربه وحشی، پرندگان شکاری و یوزپلنگ در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر به مناطق کوهستانی علاقه دارید، حتما از کوهنوردی در منطقه یخاب لذت خواهید برد.

منطقه چاه عروس

درختان نخل در منطقه چاه عروسیکی از بکرترین قسمت‌های کویر ابوزیدآباد، منطقه چاه عروس است. تپه‌های ماسه‌ای پی در پی، زیبایی این منطقه را دوبرابر کرده‌اند. جالب است بدانید ساختار منطقه چاه عروس به گونه‌ای است که با کندن گودال به آب شیرین می‌رسید و این موضوع تصور شما از خشکی و بی‌آبی مناطق کویری را عوض می‌کند! شاید باورتان نشود اما در دل این کویر می‌توان مزرعه هندوانه یا نخلستانی را دید که بدون نیاز به آبیاری سبز می‌شوند! ممکن است از نامگذاری این منطقه تعجب کنید ولی دلیل انتخاب این اسم ماجرای جالبی دارد. در گذشته یکی از دختران بختیاری دو خواستگار داشته و یکی از خواستگارها به عنوان شرط می‌گوید که هر خواستگار چاه آبی بکند و به آب شیرین برسد، با این دختر ازدواج می‌کند. به دلیل این ماجرا، این منطقه با عنوان چاه عروس شناخته می‌شود!

روستای ابیانه

روستای ابیانهروستایی با قدمت 1500 ساله که آثار تاریخی آن مربوط به دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجار است. روستای ابیانه یکی از خوش آب و هواترین مناطق نطنز اصفهان بوده و در نزدیکی منطقه ابوزیدآباد قرار گرفته است. این روستا سالانه مورد بازدید بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد و به دلیل خاک سرخ بناهای آن، به عنوان قلب سرخ ایران شناخته می‌شود. روستای ابیانه به دلیل دوری اهالی آن از زندگی شهری، کاملا بکر و دست‌نخورده باقی مانده است و حتی پوشش و فرهنگ مردمان آن در طول سال‌ها دستخوش تغییر نشده است. با بازدید از این روستای تاریخی می‌توانید حس و حال ایران در چندصدسال پیش را تجربه کرده و از لباس‌های رنگارنگ اهالی آن لذت ببرید.

کاروانسرای دیدنی ابوزیدآباد

کاروانسرای ابوزیدآباد با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. برخی به آن کاروانسرای صفوی می‌گویند و برخی دیگر آن را با عنوان کاروانسرای عباسی ابوزیدآباد می‌شناسند، حتی اخیرا پس از بازسازی و مرمت‌های انجام شده به آن هتل ابروز نیز می‌گویند، بنابراین بهتر است با شنیدن این نام‌های متفاوت دچار اشتباه نشوید. قدمت 400 ساله این کاروانسرا و ساخته شدن آن در دوران صفوی، نام آن را در فهرست آثار ملی ایران جای داده است. معماری منحصربهفرد و ویژگی‌های خاص این بنا نیز در این امر بی تاثیر نبوده است. در گذشته این کاروانسرا مکانی برای استراحت کاروان‌ها و مرکب‌های مردم بوده و افراد زیادی هنگام گذشتن از شهرهای اصفهان و یزد در این مکان اتراق می‌کردند. این کاروانسرا علاوه بر اینکه در گذشته پناهگاه مسافران بوده، امروزه نیز پذیرای میهمانان و گردشگران است و بسیاری از مسافران علاقه به رزرو کاروانسرای ابوزیدآباد و اقامت در آن دارند.

سخن آخر

بسیاری از گردشگران اعتقاد دارند که کویر جایی برای تولد دوباره روح و قلب انسان است. آرامش و سکوت حکم فرما در مناطق کویری را در هیچ جای دیگر نمی‌توان یافت. تماشای کهکشان‌ها و ستارگان در شب‌های کویر، منظره‌ای مسحور کننده و شگفت انگیز ایجاد می‌کنند که گویی به یک تابلوی نقاشی نگاه می‌کنید، تابلویی واقعی که تا ابد در ذهن باقی می‌ماند. قدم زدن به صورت پا پرهنه در ماسه‌های شنی کویر می‌تواند تجربه‌ای جالب برایتان رقم بزند. اقامت در کاروانسرای ابوزیدآباد نیز می‌تواند رنگ و بویی از هویت غنی این منطقه را به شما نشان دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *