جاهای دیدنی

دیدنی‌های اصلاندوز | از عشایر شاهسون تا رودخانه ارس

شهر زیبای اصلاندوز یکی از بکرترین شهرهای استان اردبیل است. اغلب دیدنی‌های اصلاندوز به طبیعت شهر گره خورده و مناطق بی‌نظیری از طبیعت جلو چشمان ما ظاهر خواهد شد. اگر اهل طبیعت و فرهنگ متفاوت هستید، اصلاندوز انتخاب مناسبی برای مقصد بعدی سفرتان خواهد بود. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی اصلاندوز پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

شهر زیبای اصلاندوز

شهر اصلاندوز در قسمت جنوب‌غربی شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل قرار دارد. اصلاندوز از شمال به رود ارس، مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان؛ از ناحیه جنوب به شهرستان بیله سوار و گرمی؛ از ناحیه شرق به بخش مرکزی شهرستان پارس‌آباد و اسلام‌آباد و از ناحیه غرب به شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی راه دارد. روستای اصلاندوز با توجه به بخشنامه‌ای از سوی هیات دولت در تاریخ ۵ اسفند ۹۷ به شهرستان اصلاندوز تبدیل گشت.

جاهای دیدنی اصلاندوز

دسترسی به اصلاندوز 

شهر اردبیل در جنوب شهرستان اصلاندوز قرار گرفته است. فاصله شهرستان اصلاندوز تا مرکز اردبیل حدودا ۱۹۰ کیلومتر می‌شود که این مسیر به کمک جاده ۳۱ که پارس آباد (مغان) را به هشتجین و خلخال در دسترس است. علاوه بر این جاده ۳۳ که اردبیل را به بیله سوار و گرمی متصل می‌کند، یک راه میان‌بر است که فاصله اصلاندوز تا اردبیل را به ۱۸۰ کیلومتر تبدیل می‌کند. همچنین فاصله شهر تبریز تا شهرستان اصلاندوز که در جنوب غرب آن قرار دارد، حدود ۳۰۰ کیلومتر است که این مسیر را تنها با ۴ ساعت رانندگی می‌توان طی کرد.

جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز

اصلاندوز در پایه رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته و از طرفی رود ارس در شمال این شهرستان قرار دارد. همین امر باعث شده تا طبعیت اصلاندوز به تنهایی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شود. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌های اصلاندوز اشاره خواهیم کرد.

منطقه حفاظت شده مغان

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان اردبیل در جنوب غربی اصلاندوز و در مغان قرار دارد. مساحتی این منطقه بالغ بر ۳۵ هزار هکتار است. منطقه مغان به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جانوری متنوع از اهمیت زیادی برخودار می‌باشد. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری می‌توان به گرگ، روباه، شغال، خرگوش و گراز وحشی و انواع گونه پرنده مانند عقاب، دلیجه، قرقی، مینا و پری شاهرخ اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز

تپه نادری یا نادرشاه اصلاندوز 

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصلاندوز  تپه نادری است. تپه نادری یا تپه نادرشاه در ۱۲۰۰ متری جنوب رود ارس و ۶۰۰ متری شرق قره سو قراردارد و به عنوان یکی از بزرگترین تپه‌های دشت مغان، در کنار دو رود شناخته می‌شود. به گفته برخی کارشناسان، منطقه قرارگیری تپه نادری اصلاندوز از هزاره اول پیش از میلاد مسیح، سکونت‌گاه افراد زیادی بوده است. درحفاری‌های تپه نادری، آثار تاریخی زیادی مانند تپه سفال و مصنوعات سنگی ابسیدینی کشف شده که طبق نظر کارشناسان باستان‌شناسی اغلب آنها متعلق به دوره مفرغ است. آثار کشف شده از این تپه باستانی در موزه‌های تاریخی ایران نگه‌داری می‌شود.

در باور مردم محلی، نادرشاه زمانی که به ایران حمله می‌کند به تپه نادری می‌آید. تپه نادری به دستور نادرشاه توسط سربازان او ساخته می‌شود تا نادرشاه بر فراز آن رفته و پیروزی خود را اعلام کند.

تپه نادری یا نادرشاه اصلاندوز 

عشایر شاهسون اصلاندوز

یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده و دیدنی شهرستان اصلاندوز، عشایرگاه عشایر شاهسون (ایل سون) است. بخش‌های از مناطق اطراف اصلاندوز به عنوان ییلاق و قشلاق عشایر این قوم استفاده می‌شود. در روزهای گرم تابستان چادرهای عشایری در این منطقه دیده می‌شود که عشایر مشغول فعالیت روزمره هستند. در روزهای که عشایر در اطراف اصلاندوز سکونت دارند، امکان دیدن آداب و رسوم آنها وجود دارد.

 

سد میل مغان اصلاندوز

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز، سد میل میغان است که در میان مردم محلی به دریاچه مغان مشهور است. این سد بر رود ارس ساخته شده و مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید زیرا بخشی از سد در شهر جمهوری آذربایجان قرار دارد. این سد سکونتگاه بسیاری از پرندگان و آبزیان کمیاب است.

سد میل مغان

حاشیه رود آراز یا ارس 

یکی دیگر از جاذبه های زیبا و بکر شهرستان اصلاندوز، کناره رود آراز یا ارس است. بازدید از رودخانه ارس مهم‌ترین تجربه هر فرد در زندگی خود است. این رودخانه مهم‌ترین رود ایران در شمال غرب می‌باشد و افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد.

رودخانه ارس

گورستان قدیمی اصلاندوز

یکی از جاذبه‌های عجیب شهرستان اصلاندوز، گورستان قدیمی شهر است. این گورستان از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران محسوب می‌شود. اگر سفری به اصلاندوز داشتید، حتما از این گورستان قدیمی بازدید کنید. دیدن سنگ قبرهای قدیمی در طبیعت اصلاندوز فضای عجیب ایجاد کرده که تجربه آن می‌توان منحربه‌فرد باشد.

قلعه اولتان 

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان اصلاندوز، قلعه اولتان است. این قلعه در ۵۰۰ متری روستای اولتان، کنار رودخانه آراز (ارس) قرار دارد. در بازدید از قلعه اولتان خواهید دید که دور‌تا‌دور این قلعه توسط دیوار بزرگ خشتی و خندق بزرگی پوشیده شده است. به گفته کارشناسان سازندگان قلعه اولتان، قوم اشکانیان بوده‌اند و به‌دلیل مقاومت بالا و موقعیت مناسبی که قلعه اولتان داشته، این قلعه تا قرن دوازدهم هجری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

گورستان قدیمی اصلاندوز

قیز قلعه‌سی اصلاندوز

قیز قلعه‌سی نام دژ مقاوم و بسیار بزرگی است در کنار رودخانه برزند در ۱۷ کیلومتری شمال گرمی مغان اصلاندوز قرار دارد. قیر قلعه‌سی در زبان فارسی به معنی قلعه دختر است. چندین قلعه دختر یا قیزقلعه‌سی در سراسر ایران وجود دارد که این قلعه نیز یکی از آن قلعه‌ها می‌باشد. باستان‌شناسان ساخت این دژ را به دوران اشکانی و ساسانی نسبت می‌دهند.

رودخانه دره یورت (قره سو)

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان اصلاندوز، رودخانه قره سو است. این رودخانه با ۲۱۰ کیلومتر طول، یکی از طولانی‌ترین رودها استان اردبیل به حساب می‌آید که از شهرستان اصلاندوز رد شده و به رود ارس می‌پیوندد.

همچنین حاشیه رودخانه دره یورت که به قاراسو یا قره سو (به زبان فارسی یعنی آب سیاه) شهرت دارد به محلی برای تفریح و گردش طبیعت‌دوستان استان اردبیل تبدیل شده است. رودخانه قره سو در نزدیکی قسمت‌هایی از جاده ۳۱ و در حد فاصل میان جاده اصلاندوز و جاده بران به اصلاندوز جاری می‌باشد.

قره سو اصلاندوز

دیگر  دیدنی‌های اصلاندوز 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد:

  • پیر آغاجی
  • مقصودلوی کورعباسلو
  • تپه شاه مقصودلوی کورعباسلو
  • پل تاریخی خمارلو یا خداآفرین
  • مزارع و کشتزارهای منطقه اصلاندوز
  • مزارع و شالیزارهای زیبا و دیدنی پنبه و برنج اصلاندوز مغان
  • برج تاریخی قارلوجا
  • تپه‌های تاریخی گوزل لی، بوران و ایدیر
  • محوطه تاریخی و اوجاق کول تپه
  • منطقه حفاظت شده پرورش آهوی مغان
  • باغات شلیل روستاهای مقصودلو
  • مراتع دیم در اطراف کوه آغ‌داغ

منطقه حفاظت شده مغان

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در اصلاندوز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در اصلاندوز و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

 

4.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *