جاهای دیدنی

جاهای دیدنی ماکو | زیباترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ماکو

یکی از شهرستان‌های آذربایجان غربی، منطقه آزاد ماکو است. این شهرستان شمال غرب ایران در همسایگی کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان قرار دارد. رودخانه زنگمار از این شهرستان می‌گذرد و به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شده است. بخش شمالی شهر ماکو در دامنه کوه قیه و بخش جنوبی در دامنه کوه سبد قرار گرفته است. شهر ماکو به دلیل منطقه جغرافیایی خاص خود، یک شهر کاملا بازرگانی است.

مردم آذری زبان و کرد زبان، ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر شهر ماکو مقصدی جذاب و خاطره‌انگیز برای گردشگران و سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. در این مطلب از اتاقک سعی داریم تا تعدادی از دیدنی‌های ماکو را با شما مرور کنیم، پس با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله ماکو کجاست؟ را مطالعه کنید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/maku” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در ماکو کلیک کنید.[/button]

عمارت کلاه فرنگی ماکو

عمارت کلاه فرنگی در شیب تند دامنه کوه و حد فاصل دو رشته کوه، شمال شرق خیابان امام
منبع وب‌سایت کجارو

یکی از جاذبه‌های گردشگری ماکو که شما را مدهوش خود می‌کند، عمارت کلاه فرنگی است. این عمارت در شیب تند دامنه کوه و حد فاصل دو رشته کوه، شمال شرق خیابان امام قرار دارد. نکته جالب اینکه خیابان امام با جاذبه‌های گردشگری ماکو نظیر عمارت شهربانی و چندین بنای تاریخی دیگر احاطه شده و طولانی‌ترین خیابان شهر ماکو نیز محسوب می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی یادگار یکی از خان‌های بزرگ ماکو به اسم علی قلی خان بیات ماکویی است. این بنا در حال حاضر جز آثار ملی به ثبت رسیده کشور به شمار می‌رود. مشخصه اصلی نمای درونی این عمارت را می‌توان گچبری، آیینه‌کاری و نقاشی‌های منحصر‌به‌فرد این بنا دانست.

یکی از خصوصیات این عمارت دوره قاجار، حفظ تمام جزئیات آن نظیر گچ‌بری‌های صلیبی شکل تا به امروز است. آجر، خشت خام، تیرهای چوبی و گچ‌کاری اصلی‌ترین مصالح این ساختمان به شمار می‌روند. این عمارتی هشت ضلعی دارای دو طبقه و ایوانی چوبی است و یک بالکن بزرگ با بیست ستون چوبی دور تا دور عمارت را احاطه کرده‌اند. اگر از این عمارت زیبا دیدن کردید، حتما از پشت بام شیروانی شکل آن نیز دیدن کنید.

بسیاری از افراد ظرافت گچبری و آینه‌کاری‌های عمارت کلاه فرنگی را هم‌تراز با تزئینات کاخ گلستان می‌دانند. ستون‌های چوبی مزین با خراطی‌های هنرمندانه در بالکن‌های عمارت و گچبری و آینه‌کاری نمایی در بیرونی خودنمایی می‌کنند. بعلاوه در این عمارت از یک سو نقاشی‌های زیبای طبقه اول و از سوی دیگر گچبری و آینه‌کاری‌های بسیار ظریف طبقه دوم، می‌توانند چشمان هر بازدیدکننده‌ایی را نوازش کنند.

برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله 10 مورد از جاهای دیدنی ایران در خردادماه را مطالعه نمایید.

کلیسای مریم مقدس ماکو (کلیسای زور زور)

کلیسای مریم مقدس یا زور زور
منبع وب‌سایت کجارو

یکی از دیدنی‌های ماکو با چشم اندازی تماشایی، کلیسای مریم مقدس است. کلیسای مریم مقدس ماکو تنها بنای تاریخی ایران به شمار می‌رود، که یک بار جا‌به‌جا شده و در مکان اولیه ساخت خود قرار ندارد.

این عبادتگاه تاریخی در در کنار روستایی به نام بارون در شهر ماکو قرار دارد. در حال حاضر این کلیسا تاریخی هم در فهرست آثار ملی کشور و هم در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. دلیل شهرت این کلیسا به عنوان زور زور، فعالیت یکی از معروف‌ترین اسقف‌ها به نام هوانس زور زورتسی است. کلیسای مریم مقدس با ظاهر ساده و صمیمی خود در دهانه دره‌ای که رودخانه زنگی مار از آن می‌گذرد، جا خوش کرده است.

کاخ موزه باغچه جوق

کاخ موزه باغچه جوق
منبع وب‌سایت کجارو

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماکو که حتما باید از آن دیدن کنید، کاخ موزه باغچه جوق است.در این مکان می‌توان ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را شاهد باشیم. این نوع معماری باعث شده که کاخ موزه باغچه جوق تبدیل به یک مکان لوکس شود. این مجموعه کاخ در میان باغ مشجر بزرگی به وسعت یازده هکتار با انواع درختان کهن جای گرفته است.

معماری و هنر به کار رفته در این کاخ سبب شده است تا امروزه این مکان به عنوان یک موزه میزبان گردشگران باشد. در حال حاضر کالسکه‌ای پوشیده از خاک و جایگاه سخنرانی با تراس گچبری شده و آجرهای رنگی متعلق به سردار در حیاط کاخ دیده می‌شود. بازید از این کاخ باعث می‌شود سفری به گذشته و به جلال شکوه آن زمان داشته باشیم.

دخمه سنگی فرهاد

دخمه سنگی فرهاد
منبع وب‌سایت کجارو

دخمه سنگی فرهاد، یکی از جاذبه‌های ماکو با داستانی عاشقانه و منحصر به فرد است. بومیان این منطقه معتقد هستند که این دخمه سنگی را فرهاد، مرد عاشق پیشه به دلیل خواست شیرین در درون سنگ و صخره تراشیده است. البته قدمت ساخت دخمه سنگی فرهاد یا خانه فرهاد به قرن هشتم پیش از میلاد بر می‌گردد. این مکان زیبا و آرامش بخش در ۷ کیلومتری شمال غربی شهر ماکو و نزدیکی روستای سنگر واقع شده است.

حمام تاریخی پورناک

حمام تاریخی پورناک در در روستای پورناک
منبع وب‌سایت کجارو

یکی از دیدنی‌های ماکو، حمام تاریخی پورناک در در روستای پورناک به شمار می‌رود. این روستا یکی از قدیمی‌ترین و آبادترین روستاهای منطقه آزاد ماکو به حساب می‌آید. شما با بازدید از این حمام ۲۰۰ساله می‌توانید دریابید که این حمام در دوران خود، مکانی پر رونق و شلوغ بوده است. جذابیت‌های این بنای تاریخی سبب گردید که در سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی ایران قرار گیرد.

قلعه قبان ماکو (قلعه قابان ماکو) 

قلعه قبان یا قابان
منبع وب‌سایت کجارو

ما به شما بازدید از این مکان را به عنوان شگفتی تاریخ و طبیعت، توصیه می‌کنیم. این قلعه از جمله دیدنی‌های ماکو محسوب می‌شود که در متون تاریخی دوره‌های تیموریان و سلجوقیان و قره‌قویونلوها و صفویان و قاجار بارها، درباره اهمیت این مکان اشاره‌های زیادی شده است. می‌توان از دیگر جذابیت‌های این مکان به چشمه‌ معروف حاجی بولاغی و چند چشمه دیگر در کنار این قلعه اشاره کرد. این قلعه در کنار کلاهک سنگی کوه قایا (دژ کلاه) جای گرفته است و از شاه‌نشین و حمام و زندان تشکیل شده است.

آبشار قلعه جوق

رودخانه و آبشار قلعه جوق
منبع وب‌سایت کجارو

یکی از جاذبه‌های گردشگری ماکو، آبشار زیبای قلعه جوق است. این آبشار در در فاصله پنج کیلومتری شهر ماکو و مجاورت روستای قلعه جوق قرار دارد. طبیعت زیبا و کوهستانی با آب و هوای مطبوع این مکان، آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سخن نهایی

ماکو یکی از زیباترین مقاصد گردشگران ایرانی در شمال غرب ایران است. جاهای دیدنی ماکو در میان آثار طبیعی و تاریخی ایران جای دارد و برخی از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند. همین امر اهمیت این دیدنی‌ها را بیشتر می‌کند. اگر در سفرتان به ماکو از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کردید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

3.6/5 - (43 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. شهر بسیار بسیار زیبایی هست با کلی آثار تاریخی و طبیعی شگفت انگیز . از شانس ما اولین جایی که رفتیم کاخ سردار ماکو بود یک آقایی اونجاست به نام رفاهی یا رفیعی که برای دو روز بعدی ما راهنمای ما شد انگار همه این اثار رو خودشون درست کرده باشند بسیار مسلط راهنمایی کردن
    کلا پیشنهاد می کنم حداقل یک بار به این شهر سر بزنید

  2. اولین عکس کجای ماکوست؟بنظر تکابه.
    واقعا ماکو جزء زیباترین مقاصد گردشگریه؟!!!
    زیبائیهای طبیعی ماکو خیلی کم و ضعیفه.
    مراکز گردشگری هم کم و محدوده.
    مسئولین بلد نیستند سرمایه گذاری کنند و یا از سرمایه گذاران حمایت کنند . مسئولین استانی مثل اصفهان از آب کره می‌گیرند و از سرمایه گذاران به شدت استقبال می‌کنند ولی تو این شهرستان اینطوری نیست. کارمندان مسئول این قضیه به دنبال تبصره می‌گردند تا طرف را با جریمه های قانونی نقره داغ کنند. من این قضیه را با تمام وجود سر قضیه سرمایه گذاری … احساس کردم. از الطاف خفیه رحمانی هیچ خبری نیست . قوانین خشک و خشن حرف اول رو میزنه . اگر الطاف بعضی از مسئولین غیر بومی این شهر نبود کلا ناامید میشدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *