جاهای دیدنی

جاهای دیدنی شهریار | ییلاقی خوش آب و هوا

شهریار یکی از ییلاق‌های نزدیک تهران است که اغلب در روزهای آخری هفته مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. اغلب جاهای دیدنی شهریار در میان طبیعت این شهر است اما نباید از فرهنگ و تاریخ شهریار غافل ماند. در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی شهریار پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله شهریار کجاست؟ را مطالعه کنید.

شهریار، ییلاقی در نزدیکی تهران

دیدنی های شهریار
منبع سایت اسمارتیز

تهران به عنوان پایتخت ایران، یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران نیز به حساب می‌آید. از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی مردم در تهران، سفر به ییلاق‌های اطراف تهران است. در میان ییلاقات تهران، شهر شهریار یکی از خوش آب‌وهواترین و زیباترین ییلاقات محسوب می‌شود.

شهریار یکی از بخش های تهران می‌باشد که با مساحت حدود 310 کیلومتر مربع دارای دیدنی‌های زیادی در خود جای داده است. مهم‌ترین جاذبه‌ شهریار به طبیعت زیبای آن باید اشاره کرد اما در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهریار اشاره خواهیم کرد. اگر سفری یک روزه به شهریار داشتید، حتما به این جاهای دیدنی در شهر سر بزنید.

تخت رستم شهریار

تپه ای خاکی و یک ساختمان قدیمی و خاکی به نام تخت رستم

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان شهریار، تخت رستم است. این کوه در غرب روستای قجر شهرستان شهریار قرار گرفته و بالغ بر 1318 متر ارتفاع دارد. تخت رستم شهریار از بخش‌های مختلفی مانند یک سکوی بزرگ، یک چهارطاقی کوچک در دامنه شرقی کوه به وجود آمده است. تخت رستم شهریار تلفیقی از یک اثر تاریخی در دل یک طبیعت بکر و زیبا به حساب می‌آید و همین موضوع موجب شده تا این جاذبه گردشگری شهریار مکان مناسبی برای گردش و تفریح به شمار برود.

اجاره ویلا باغ شهریار کاملا دنج
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

قلعه دهشاد شهریار

دیوار ها و برج دیدبانی قلعه ای قدیمی

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان شهریار، قلعه دهشاد است. قلعه دهشاد را باید تنها قلعه روستایی در ایران دانست که هنوز سکونتگاه افراد زیادی را در خود جای داده است.

قلعه دهشاد شهریار  چهار برج در چهار سمت خود دارد. از این برج‌ها در گذشته برای دیده‌بانی استفاده می‌شد. سقف قلعه دهشاد به صورت ذوزنقه‌ای طراحی شده و دو طاق‌نما را در دو سمت خود جای داده است. مصالح اصلی ساخت بنا، آجر بوده است. براساس اسناد و مدارک قدمت قلعه دهشاد به دوران قاجار بازمی‌گردد.

پل دختر بادامک

یکی از بناهای تاریخی شهریار که با طبیعت آن گره خورده، پل دختر بادامک است. این پل در روستای بادامک و در جنوب شرقی سعیدآباد و شرق شهریار قرار دارد. پل از یک چشمه طاق تشکیل شده و به شکل گهواره ساخته شده است. مصالح اصلی ساخت پل، آجر بوده و ارتفاع طاق پل در حدود چهار متر می‌باشد. پل دختر بادامک متعلق به دوران قاجار است.

تپه جوقین شهریار

تپه های سنگی کوتاه و بلند خاکی رنگ به نام تپه جوقین
عکس از Alireza Javaheri

یکی از بکرترین و زیبا‌ترین جاذبه‌های شهرستان شهریار، تپه جوقین است. به نظر برخی کارشناسان تپه جوقین متعلق به دوران تاریخی بعد از اسلام بوده و این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. تپه جوقین را مهم‌ترین بنای خشتی منطقه می‌دانند. برج و بارو‌های موجود بر روی تپه نشان می‌دهد که ممکن است بنا در دروان پیش از اسلام ساخته شده باشد. به صورت کلی تپه جوقین یک قلعه نظامی و تمام خشتی بوده که نشانه‌های از معماری ساسانیان را با خود حمل می‌کند. با این حال هنوز هیچ کاوشی بر روی تپه انجام نشده است. مردم محلی اما این قلعه نظامی را به بهرام چوبین نسبت می‌دهند.

سینما سپهر

یک سالن سینما با صندلی های قرمز رنگ و کف موکت قرمز

یکی از مراکز تفریحی مدرن شهرستان شهریار، پردیس سینمایی سپهر شهریار است. این پردیس سینمایی یکی از مدرن‌ترین و بهترین سینماهای شهریار به حساب می‌آید. ظرفیت سالن‌های سینما سپهر شهریار، 160 نفر است و در روزهای تعطیل این مکان به یکی از پر‌ازدحام‌ترین مراکز تفریحی شهریار تبدیل می‌شود.

تخت کیکاووس شهریار

یکی از قدیمی‌ترین آثار شهریار با قدمت 4 هزارساله، تخت کیکاووس شهریار است. تخت کیکاووس در روستایی بیدگنه شهریار در 18 کیلومتری جنوب شهریار قرار دارد. در گذشته این کوه تاریخی مکانی برای برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی بوده و پیشینه تاریخی زیادی دارد.

قره تپه

یک دشت در پاییز با درختان بی برگ و آسمان آبی صاف
عکس از خبرگزاری مهر

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی‌های شهریار، قره تپه است. قره تپه شهریار در روستای قره تپه در جنوب شرقی شهریار قرار دارد. در روستای قره تپه حفاری‌های زیادی انجام شده که در این جستجو‌ها آثاری بسیار یافت گردیده است. تخمین می‌زنند که قدمت آثار یافت شده به دوران پیش از اختراع خط باز می‌گردد.

تپه فردوس شهریار

در میان جاذبه‌های تفریحی و طبیعی شهریار، تپه فردوس را نباید فراموش کرد. تپه فردوس شهریار از طبیعت بکر و زیبایی برخودار می‌باشد و یکی از مکان‌های مناسب برای تغییر روحیه است. تپه فردوس در ابتدای شهر جدید فردوسیه قرار دارد. این تپه که در میان باغ‌های میوه قرار گرفته است. براساس اسناد و مدارک و نظر کارشناسان، قدمت تپه فردوس به دوران سلجوقیان باز می‌گردد و در زمان خود یک بنای نظامی بوده است. قلعه بر اثر فرسایش طبیعی و انسانی، آسیب‌های شدیده دیده ولی امروزه این تپه جزو آثار ملی ایران می‌باشد.

دشت شقایق شهریار

دشتی فراخ با گل های شقایق قرمزکه کوه هایی از دور دست ها پیداست

یکی از زیباترین و بکرترین مکان‌های دیدنی شهریار، دشت شقایق این شهرستان است. دشت شقایق شهریار وسعت زیادی دارد و در فصل بهار مملو از گل‌های قرمز رنگ شقایق می‌شود.

دشت شقایق شهریار با وسعت 500 هکتار با زیباترین شقایق‌های وحشی یکی از جذاب‌ترین دشت‌های شقایق استان تهران به حساب می‌آید. این دشت زیبا با گل‌های فراوان در 40 کیلومتری غرب شهریار و 25 کیلومتری جنوب‌غربی شهر صفادشت واقع‌ شده است. دشت شقایق‌های وحشی از بکرترین جاهای دیدنی شهریار است که در شروع فصل بهار می‌توانید اوج زیبایی این دشت را ببینید. شما می‌توانید تنها با 20 دقیقه رانندگی از محدوده بی‌بی سکینه، به این طبیعت ناب و زیبا برسید.

حمام یوسف آباد صیرفی

اگر دوست‌دار معماری ایرانی هستید و از بازدید آثار تاریخی لذت می‌برید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از حمام یوسف آباد صیرفی شهریار دیدن نمایید. حمام یوسف آباد صیرفی شهریار مانند تمامی حمام‌های ایرانی از بخش‌هایی مانند: سربینه، خزینه و بینه و غیره تشکیل شده است.

در ساخت حمام یوسف آباد صیرفی شهرستان شهریار از مصالحی مانند قلوه سنگ، آهگ، گچ و ساروج و همچنین آجر استفاده شده است. پوشش‌های این بنا نیز از قوس گرفته تا طاق و گنبدش همه در نوع خود خاص و دیدنی هستند. همچنین یکی از زیبا ترین بخش‌های حمام تاریخی یوسف آباد صیرفی شهرستان شهریار، تزئیناتی است که در بخش زیرین گنبدش به چشم می‌خورد.

امامزاده بی بی سکینه

امامزاده بی بی سکینه با گنبد آبی و دو گل دسته

امامزاده بی بی سکینه یکی از مکان‌های دیدنی بسیار مهم و معروف در شهریار است. بی بی سکینه دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) و خواهر بزرگوار امام رضا (ع) می‌باشد. امامزاده بی بی سکینه شهریار در ۴۰ کیلومتری غرب شهریار در کنار جاده ترانزیتی ملارد- اشتهارد و در دهستانی به نام بی بی سکینه قرار دارد.

برج مقبره بابا محمود شهریار

ساختمان قدیمی و خشتی استوانه ای شکل به اسم مقبره بابا محمود شهریار

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهریار، برج بابا محمود شهریار است. این بنا که یک برج مقبره‌ای محسوب می‌شود در محله قصطانک شهر وحیدیه قرار دارد. یکپارچگی بنا منحصربه‌فرد است و به شکل استوانه نزدیک به مخروط ساخته شده است. قطر خارجی بنا در حدود ۱۰ و نیم متر می‌باشد و هر چه به سمت بالای بنا بروید، قطر برج کم می‌شود. برج از گل و خشت ساخته شده و ساخت آن در جهت قبله بوده است.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (94 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. خوبه اما آدرس نداره ما نتونستیم بریم و برج بابا محمود و ببینیم من آرزوم بود که برج بابا محمود و ببینم اما آدرس نداشت و نتونستیم بریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *