جاهای دیدنی

جاهای دیدنی صومعه سرا

سفر به شهرهای شمال ایران یکی از کارهای موردعلاقه مردم ایران است. اما سفر به شمال کشور ملزومات خاص خود را دارد که افراد باید حتماً به آنها توجه کنند. کسب اطلاعات درباره مقصد و جاذبه های دیدنی آن، از جمله کارهایی است که باید قبل از آغاز سفر انجام شود تا در کمترین زمان ممکن بتوان از بهترین مکان‌ها و جاذبه های شهر دیدن کرد.

شهر صومعه سرا یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که در میان گردشگران و مسافران محبوبیت خاصی دارد. جاذبه های دیدنی صومعه سرا یکی از دلایل افراد برای سفر به این شهر زیبا است. کسانی که قصد سفر به شهر صومعه سرا را دارند؛ قبل از هر کاری باید اطلاعات جامعی درباره تمام جاذبه های دیدنی صومعه سرا به دست بیاورند. این کار باعث می‌شود که جاذبه هایی را که دوست دارند در اولویت قرار دهند.

در این مقاله به طور کامل تمام جاذبه های دیدنی صومعه سرا را با جزئیات کامل معرفی می‌کنیم. همچنین توضیح کاملی را درمورد شهر صومعه سرا، مسیرهای دسترسی، محل اقامت و سوغات‌های آن ارائه خواهیم داد تا گردشگران با آگاهی و اطلاعات کاملی به این شهر زیبا سفر کنند.

چنانچه قصد سفر به شمال را داشتید برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک کمک بگیرید.

درباره صومعه سرا

شهر صومعه سرا یکی از شهرهای غرب استان گیلان است که هرساله گردشگران و مسافران زیادی برای گذراندن تعطیلات خود به این شهر زیبا سفر می‌کنند. این شهر از جنوب به شهرستان فومن، از شمال به بندر انزلی، از غرب به شهرستان ماسال و از شرق به شهرستان رشت محدود می‌شود.

صومعه سرا به دلیل فاصله کمی که با مرکز استان گیلان دارد؛ گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. البته وجود جاذبه های دیدنی صومعه سرا هم در این امر تأثیر زیادی گذاشته است. چون این شهر علاوه بر طبیعت چشم‌نواز و آب‌وهوای بسیار معتدل، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار عالی است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مردم صومعه سرا به زبان گیلکی و گویش بسیار شیرین “بیه ‌پس” صحبت می‌کنند و در زبان خود صومعه سرا را “سوماسرا ” می‌خوانند. اسم صومعه سرا در لغت به معنی سرای زاهد است و طبق گمانه‌زنی‌ها نام این شهر را از روی نام عارف سده چهارم و پنجم یعنی عبدالله صومعه‌ای انتخاب کرده‌اند.

مسیرهای دسترسی به صومعه سرا

برای بازدید از جاذبه های دیدنی صومعه سرا گردشگران باید خود را به غرب استان گیلان برسانند. اما برای رفتن به این شهر مردم ایران هرکدام از مسیر خاصی استفاده می‌کنند. این مسیرها به شرح زیر هستند.

  • مردم تهران و شهرهای مرکز کشور، بهترین مسیر را اتوبان قزوین _ رشت می‌دانند. چون مستقیم آنها را وارد شهر رشت می‌کند و بعد از 30 کیلومتر رانندگی می‌توانند به صومعه سرا برسند.
  • مردم شهرهای شرق کشور و حتی تهران، از مسیر جاده هراز هم می‌توانند خود را به استان مازندران برسانند و باگذشت از شهرهای کنار دریای خزر خود را به استان گیلان و شهر صومعه سرا برسانند.
  • بهترین مسیر برای مردم شهرهای غرب و شمال غربی کشور، جاده‌های بسیار زیبا و رؤیایی خلخال و گردنه حیران است. با استفاده از جاده خلخال می‌توان مستقیم وارد استان گیلان شد و بعد از 50 کیلومتر رانندگی به صومعه سرا رسید. اما از طریق گردنه حیران، ابتدا باید به شهر آستارا رفت و سپس به استان گیلان و شهر صومعه سرا رسید.

جاهای دیدنی صومعه سرا

شهر صومعه سرا دارای جاذبه های دیدنی زیادی است و همین امر باعث استقبال گردشگران و مسافران از صومعه سرا شده است. تمام جاذبه های دیدنی صومعه سرا جذابیت و خصوصیات خاص خود را دارند. به همین دلیل است که مسافران قبل از آغاز سفر، باید با این جاذبه‌ها آشنایی کاملی داشته باشند و باتوجه‌به علاقه خود این جاذبه‌ها را اولویت‌بندی کنند.

از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه های دیدنی صومعه سرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پل گازروبار

پل گازروبار از جاهای دیدنی صوعه سرایکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی صومعه سرا پل گازروبار است که قدمت آن به دوران قاجاری یا صفویه بازمی‌گردد. این پل را بر روی یک چشمه بسیار زیبا ساخته‌اند که عرض آن حدود یک متر است. همچنین وجود چهار چشمه فرعی در کنار آن زیبایی این جاذبه را چندبرابر کرده است.

چند سال پیش بود که این پل را دوباره بازسازی کردند و اکنون دارای استقامت بسیار خوبی است. گردشگران با خیال راحت می‌توانند به این مکان بروند و از منظره بسیار زیبای آن لذت ببرند. این جای دیدنی در بین صومعه سرا و بازار جمعه قرار دارد و فقط 6 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. همین امر باعث شده که دسترسی به پل گازروبار بسیار راحت باشد و تمام گردشگران از این مکان دیدن کنند.

روستای صوفیانده

روستای صوفیان ده از جاذبه های دیدنی صومعه سرابخشی از زیبایی شمال کشور را روستاهای آن تشکیل داده‌اند. تمام شهرهای منطقه شمال دارای روستاهای بسیار زیبا و جذابی هستند که شهر صومعه سرا هم از این قاعده مستثنی نیست. روستای صوفیانده یکی از روستاهای صومعه سرا است که گردشگران علاقه بسیار زیادی به این روستا دارند. زیبایی این روستا آن‌قدر زیاد است که به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از زیباترین روستاهای تمام کشور است.

شهرت این روستا بیشتر به دلیل تولیدات بسیار زیاد توت‌فرنگی است و هرساله جشنواره‌ای به نام توت‌فرنگی در این روستا برگزار می‌شود. تولید توت‌فرنگی در این روستا آن‌قدر زیاد است که هیچ‌کدام از افراد روستا بیکار نیستند و به‌اصطلاح به آن روستای بدون بیکار ایران هم می‌گویند. این روستا در فاصله 30 کیلومتری صومعه سرا و در جاده پیربازار به ضیابر واقع شده است.

محوطه تاریخی هفت دغنان

هفت خان دغنان از جاهای دیدنی صومعه سرادر فاصله 25 کیلومتری شهر صومعه سرا یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی شهر واقع شده است. در این مکان بقایای یک شهر تاریخی وجود دارد که قدمت آن به 1200 سال پیش بازمی‌گردد. در بازدید از این جاذبه می‌توان مکان‌های این شهر قدیمی مانند: خانه، حمام، پل خشتی، بازار و… را مشاهده کرد. به گفته محققان این شهر محل حکومت امرای گسکر بوده است.

منطقه تنیان

منطقه تنیان از جاذبه های دیدنی صومعه سرامنطقه تنیان صومعه سرا یک تفرجگاه ییلاقی است که دارای آب‌وهوا و مناظر بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. این منطقه روستا‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های زیبایی را در خود جای می‌دهد. دقیقاً همان مکانی که گردشگران و مسافران بسیار دوست دارند و حاضر هستند مسافت زیادی را برای بازدید از این مناطق طی کنند.

تعداد دیگری از جاهای دیدنی صومعه سرا در این مکان قرار دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تالاب آن، دشت پلنگان، غار خونابکش، جنگل روستای سیاه کوه و بقعه سید علی‌اصغر اشاره کرد. همچنین روستاهای اطراف منطقه تنیان هم زیبایی غیرقابل‌وصفی دارند و می‌توان از آنها هم به‌عنوان جاذبه های دیدنی این منطقه یادکرد.

تالاب گل صومعه سرا

تالاب گل از جاذبه های دیدنی صومعه سراتالاب گل لاله  که آن را به نام تالاب گل صومعه سرا هم می‌شناسند؛ از جمله جاهای دیدنی صومعه سرا است. بیشتر شهرت این تالاب به‌خاطر گل‌های روی آن است. لاله‌های دریایی و نیلوفرهای آبی روی مرداب زیبایی خاصی به این مرداب بخشیده‌اند. قایق‌سواری را در میان این منظره برای گردشگران یک تجربه بسیار شیرین و دلچسب است.

علاوه بر قایق‌سواری، گردشگران می‌توانند تفریحات دیگری مانند: عکاسی و ماهیگیری را انجام دهند. گردشگران برای رفتن به تالاب گل صومعه سرا باید ابتدا به‌طرف روستای صوفیانده بروند و از آنجا بعد از 5 کیلومتر رانندگی خود را به تالاب گل لاله برسانند.

از دیگر تالاب‌های شهر صومعه سرا که از آنها به‌عنوان جاذبه دیدنی شهر نام‌برده می‌شود؛ تالاب سیاه کشم؛ تالاب نرگستان و تالاب سیاه درویشان را می‌توان نام برد. البته تالاب انزلی هم در 27 کیلومتری شهر صومعه سرا قرار دارد و گردشگران می‌توانند در زمان کمی خود را به آنجا هم برسانند.

پارک جنگلی سیاه کوه

پارک جنگلی سیاه کوه از جاهای دیدنی صومعه سراپارک جنگلی سیاه کوه در نزدیکی روستایی به همین اسم واقع شده است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا به‌حساب می‌آید. این پارک جنگلی یک تفرجگاه بسیار مناسب برای گردشگران است تا ساعتی را در طبیعت بسیار زیبای آن استراحت کنند. مناظر طبیعی کوه و جلگه به همراه آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلپذیر، از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های این جاذبه دیدنی است.

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور از جاذبه های گردشگری صومعه سرارودخانه پلنگ ور که از رشته‌کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد؛ از جمله جاذبه های طبیعی صومعه سرا است که معمولاً گردشگران و مسافران برای لذت بردن از طبیعت آن و گوش‌دادن به صدای خروشان آب به این مکان می‌روند.

پناهگاه حیات‌وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه از جاهای دیدنی صومعه سراپناهگاه حیات‌وحش سلکه از زیباترین جاذبه های دیدنی صومعه سرا است که وسعت آن به  360 هکتار می‌رسد. این پناهگاه در نزدیکی تالاب انزلی قرار دارد و گردشگران در کنار بازدید از این پناهگاه می‌توانند از تالاب زیبای انزلی هم دیدن کنند.

در فصل زمستان پرندگان زیادی به این پناهگاه مهاجرت می‌کنند تا زمستان را در این منطقه سپری کنند. از جمله مهم‌ترین پرنده‌هایی که می‌توان در این پناهگاه مشاهده کرد؛ می‌توان به انواع قو، مرغابی، غاز، عقاب تالابی و سنقر تالابی اشاره کرد.

مناره بازار گسکر

مناره بازار گسکر از جاذبه های دیدنی صومعه سرامناره بازار گسکر از جاذبه های تاریخی شهر صومعه سرا است که قدمت آن به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. این جاذبه در روستای مناره بازار قرار دارد. ارتفاع این مناره حدود 30 متر بود که بر اثر زلزله مقداری از آن فروریخته است. این جاذبه در سال 1378 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

یکشنبه بازار صومعه سرا

یکشنبه بازار صومعه سرا از جاهای دیدنی صومعه سرایکی از قسمت‌های جذاب سفر به صومعه سرا و سایر شهرهای دیگر، بازدید از مراکز خرید است. یکشنبه بازار صومعه سرا از جذاب‌ترین بازارهای شهر است که گردشگران در آنجا می‌توانند انواع وسایل موردنیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند. انواع سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی شهر صومعه سرا از جمله زیتون، ماهی، برنج، چای، نیشکر حلوا، مرواریدبافی، تابلوهای نقاشی و مینیاتوری، صنایع چوبی، حصیربافی و… در این بازار یافت می‌شود و گردشگران می‌توانند آنها را به‌عنوان سوغات با خود به خانه ببرند.

سخن نهایی

داشتن اطلاعات کامل از جاذبه های شهر مقصد، سفر را برای گردشگران راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کند. در این مقاله به طور کامل جاذبه های دیدنی صومعه سرا را با تمام جزئیات معرفی کردیم تا گردشگران با اطلاعات بیشتری به این شهر جذاب سفر کنند. همچنین هرآنچه که نیاز بود درباره شهر صومعه سرا بدانند را بیان کردیم. چنانچه قصد سفر به صومعه‌سرا دارید برای اجاره ویلا و سوئیت در صومعه سرا به سایت اتاقک مراجعه کنید.

اگر درباره جاذبه های دیدنی صومعه سرا سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *