تجربه سفر

صومعه سرا کجاست؟ گشتی در قلب گیلان!

برای اینکه بدانید صومعه سرا کجاست، شهری را تصور کنید که پر از خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار است. هر کدام از این خانه‌ها درختان و باغچه‌های باصفایی دارند که به برکت آب‌و‌هوای بی‌نظیر گیلان، پر بار هستند. در کوچه و پس‌کوچه‌های این شهر نیز سرسبزی‌ گل‌وگیاهان موج می‌زند. در واقع هر زمینی که در این شهر وجود داشته باشد، به سرعت تبدیل به باغی حیرت‌انگیز خواهد شد! چراکه رطوبت بالا، محیطی دلپذیر برای رشد گل و بوته‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این در صومعه سرا تالاب‌های فراوانی وجود دارد که یکی از یکی سحرانگیزتر و زیباترند. این تالاب‌ها محل زندگی پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان هستند. این پرندگان به خوبی می‌دانند که صومعه سرا چه جای جذاب و شگفت‌انگیزی است! حال بیایید با هم گردشی کوتاه در این شهر گیلانی داشته باشیم و با راهنمای سفر به صومعه سرا همراه شویم.

صومعه سرا کجاست؟

برای رسیدن به صومعه‌سرای سرسبز باید به سمت گیلان برویم و جایی میان دو شهر رشت و ماسال مقصد را پیدا کنیم. صومعه سرا از شمال به انزلی و از جنوب به فومن محدود می‌شود. این شهر از سه بخش میرزا کوچک خان، مرکزی و تولمات تشکیل شده است. اگر از تهران به سمت صومعه سرا بروید، حدود ۴ ساعتی در راه خواهید بود. ابتدا باید وارد جاده قزوین به رشت شوید و از آن جا با عبور از منجیل و امامزاده هاشم، به جاده فومن و سراوان برسید. سپس با عبور از کمربندی فومن به مقصد خواهید رسید. به صومعه سرا خوش‌ آمدید!

آب‌وهوای صومعه سرا

حال که می‌دانید صومعه سرا کجاست، باید با نوع آب و هوای آن آشنا شوید و در فصل مناسبی اقدام به سفر کنید. صومعه سرا در قلب استان گیلان قرار دارد و به همین خاطر رطوبت در آن بالاست. در نتیجه در روزهای گرم سال، هوا شرجی خواهد بود. پس اگر تحمل هوای گرم و مرطوب را ندارید، دور سفر در تابستان و خردادماه را خط بکشید. اما هوای دلپذیر این شهر در بهار و ابتدای پاییز دل‌تان را می‌برد. این هوای بهشتی را با سفر در روزهای فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان ماه می‌توانید استشمام کنید. از سوی دیگر سرمای هوا در زمستان اجازه گشت و گذار را نمی‌دهد. به خصوص در اواخر آذر تا بهمن‌ماه درجه‌ی دما به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

بهترین فصل سفر به صومعه سرا

صومعه سرا در همه‌ی فصول پذیرای مسافران است و گردشگران حتی در اوج گرما و شرجی بودن هوا نیز دست از سر این منطقه سرسبز و زیبا بر نمی‌دارند. اما بهترین زمان برای سفر به این شهر اوایل بهار و پاییز و اواخر تابستان است. در این موقع از سال هوای صومعه سرا متعادل خواهد بود و جان می‌دهد برای نفس تازه کردن!

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/sowmehsara” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در صومعه سرا کلیک کنید[/button]

دیدنی‌های صومعه سرا

صومعه سرا شهری پر از زمین‌های کشاورزی، شالیزارها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و روستاهای بکر و زیبا است. در این منطقه می‌توان  زندگی محلی و سنتی را از نزدیک تماشا کرد و با فرهنگ سنتی گیلان آشنا شد. در کوچه و پس‌کوچه‌های سرسبز صومعه سرا قدم بزنید و هوای پاک آن را استشمام کنید تا به دور از دغدغه‌های شهری دمی را به آسایش بگذرانید. اما پیش از سفر به این شهر، بهتر است بدانید جاهای دیدنی صومعه سرا کجاست، تا از چند روز اقامت در این شهر به خوبی استفاده کنید و لذت ببرید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

تالاب نرگستان

تالاب نرگستان
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ایوب فتاحی)

صومعه سرا شهر تالاب‌هاست. یکی از این تالاب‌های زیبا، نرگستان نام دارد که در روستای زیبایی به همین نام قرار دارد که نزدیک‌ترین روستا به بندر انزلی نیز است. شما با پای پیاده می‌توانید از این روستا به بندر انزلی بروید! برای رسیدن به تالاب زیبای نرگستان باید به سمت شمال صومعه سرا حرکت کنید.

تالاب هند خاله

تالاب هندخاله

دهستان هند خاله‌ی صومعه سرا جایی در ۱۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. تالاب زیبا و تماشایی این روستا، مامن پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است. اگر در فصل پاییز به این شهر سفر کنید، این پرندگان زیبا را خواهید دید. طبیعت زیبای اطراف تالاب، برای پیک نیک و اتراق کردن در طول سفر بسیار جذاب و خوشایند خواهد بود.

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان
منبع عکس: ostanegilan.com

سیاه‌درویشان منطقه‌ای حفاظت شده در صومعه سراست که از جاهای دیدنی بسیار جذاب این شهر به شمار می‌رود. تالاب سیاه درویشان و طبیعت اطراف آن از نظر گردشگری و اقتصادی نقشی پر رنگ در صومعه سرا دارد. در این منطقه جانوران و پرندگانی همچون لک لک، انواع آبزیان، فیلوش و خوتکای زندگی می‌کنند. در این تالاب زیبا امکان قایق‌سواری هم وجود دارد و از کافه و رستوران‌های اطراف آن نیز می‌توانید استفاده کنید.

تالاب سیاه کشیم

تالاب سیاه کیشم
منبع عکس: ostanegilan.com

تالاب سیاه کشیم یکی دیگر از مناطق حفاظت شده توسط محیط زیست است که طبیعتی سحرانگیز دارد. اگر به صومعه سرا سفر کردید، حتما از این تالاب دیدن کنید و پرستوهای دریایی را تماشا کنید. این پرستوها تالاب سیاه کشیم را برای تولید مثل انتخاب می‌کنند.

روستای کسما

روستای کسما

علاوه بر تالاب‌های زیبا و طبیعت سرسبز اطراف آن‌ها، روستاهای صومعه سرا نیز از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌روند. در این روستاها هنوز زندگی سنتی جریان دارد و مردم کشاورزی و دامداری می‌کنند. یکی از روستاهای جذاب صومعه سرا روستای کسما است. جایی که مقر اصلی نهضت میرزا کوچک خان جنگلی بود. این روستای سرسبز علاوه بر طبیعت زیبا، چندین بقعه و حمام تاریخی نیز دارد که از سالیان دور به یادگار باقی مانده‌اند. روی سقف حمام تاریخی این روستا، ۹ گنبد قرار دارد که در طول روز نور آسمان را به داخل منعکس می‌کنند و صحنه‌ای بسیار تماشایی به وجود می‌آورند!

روستای گسکر

روستای گسکر

یکی دیگر از روستاهای تاریخی و سرسبز صومعه سرا، روستای گسکر است که ۱۲۰۰ سال قدمت دارد. این روستا در قلب جنگل‌های هفت دغنان صومعه سرا واقع شده است. پس اگر به جنگل‌های انبوه و پر دار و درخت علاقه دارید، روستای گسکر را برای اقامت انتخاب کنید. از طرفی مناره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر در این روستا خودنمایی می‌کند که از یادگاری‌های دوره سلجوقیان است. روستای گسکر برای علاقه مندان به تاریخ و طبیعت بسیار جذاب خواهد بود.

رودخانه‌های صومعه سرا

روخانه های صومعه سرا

صومعه سرا بیش از ۱۰ رودخانه‌ی پر آب و با طراوت دارد که همه‌ی آن‌ها از فومن و ماسال سرچشمه می‌گیرند و تالاب‌‌های شهر را سیراب می‌کنند. رودخانه پیش رود، شاندری، پلنگ رود، پسیخان و گازرودبار از جمله رودخانه‌های صومعه سرا به شمار می‌روند که اتراق کردن در اطراف آن‌ها بسیار لذتبخش خواهد بود.

کوه‌های صومعه سرا

صومعه سرا شهر مرتفعی نیست و کوه‌های آن زیاد بلندبالا نیستند. اما کوه‌های زیبایی دارد که لباس سبزشان حسابی خودنمایی می‌کند. اگر اهل کوهنوردی هستید، به فتح قله کوه خمباراجی در روستای گوراب زرمیخ بروید و در آن بالا ریه‌های‌تان را پر از هوای پاک کنید!

از دیگر کوه‌های صومعه سرا می‌توان به پلنگ دره، سیاه کوه و سفید لنگان اشاره کرد که تک تک‌شان بسیار تماشایی و سرسبز هستند.

منطقه نوخاله

کارتون هایدی را به یاد دارید؟ یا بچه‌های کوه آلپ؟ اگر می‌خواهید در کارتون‌های بچگی زندگی کنید، به منطقه نوخاله صومعه سرا بروید. در این منطقه دشت‌های بزرگ و پر از گاو و گوسفند در حال چرا را خواهید دید. در نوخاله، به مجموعه تفریحی و توریستی گلبانگ دادو سر بزنید. اگر می‌خواهید بدانید گلبانگ دادو صومعه سرا کجاست، باید به صوفیان ده در نوخاله بروید. نوخاله در حاشیه‌ی رودخانه واقع شده است و به همین خاطر طبیعتی بسیار سرسبز و با طراوت دارد.

روستای تنیان

روستای تنیان

روستای تنیان صومعه سرا چشم‌اندازهای بی‌نظیری را برای شما تدارک دیده است. این روستا پر از کوهستان‌هایی است که مخمل سبز به تن کرده‌اند و هوای خنک و مطبوعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در راه رسیدن به این روستا، غار خونابکش را هم می‌توانید ببینید. برای اینکه بدانید تنیان صومعه سرا کجاست، به سمت منطقه میرزا کوچک گوراب زرمیخ در ۲۰ کیلومتری شهر بروید.

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه
منبع عکس: ostanegilan.com

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا را حتما باید از نزدیک ببینید. اینجا پرندگان، نقش دستیاران کشاورزان را بازی می‌کنند! در فصل کشاورزی، آبگیرهای این منطقه به شالیزار تبدیل می‌شوند و پرندگان در این آب‌ها راه می‌روند. به این ترتیب آفات شالیزارها از بین می‌روند و برنجی سالم کشت می‌شود. کشاورزان حتی از کود حیوانی این پرندگان نیز استفاده می‌کنند و کمتر به سراغ کود شیمیایی می‌روند. برای اینکه بدانید پناهگاه سکله صومعه سرا کجاست، باید به شمال این شهر و جنوب تالاب انزلی بروید.

راه‌های دسترسی به صومعه سرا

راههای دسترسی به صومعه سرا

زمین و هوا برای رسیدن به صومعه سرا در اختیارتان قرار دارند. اگر سفر هوایی را ترجیح می‌دهید، فرودگاه سردار جنگل رشت بهترین انتخاب است. از این فرودگاه تا صومعه سرا را با یک کورس تاکسی می‌توانید طی کنید. همچنین سفر ریلی نیز امکان‌پذیر است. در ایستگاه قطار رشت پیاده شوید و با تاکسی باقی مسیر را طی کنید. با خودروی شخصی نیز از تهران تا صومعه سرا چیزی حدود ۴ ساعت راه است. با عبور از کرج، قزوین، منجیل و رسیدن به امامزاده هاشم، به جاده فومن-سراوان بروید. از آن جا با عبور از کمربندی فومن به صومعه سرا خواهد رسید. علاوه بر این، برای سفری اقتصادی‌تر می‌توانید از اتوبوس‌های بین شهری کمک بگیرید و مستقیم از ترمینال شهرتان به سمت صومعه سرا حرکت کنید.

سوغات و صنایع دستی صومعه سرا

صنایع دستی صومعه سرا

سوغاتی‌های صومعه‌سرا یکی از یکی خوش رنگ و بوترند. برنج درجه یک ایرانی را از این شهر تهیه کنید تا از مزه واقعی پلوی شمالی لذت ببرید. چای خوش عطر، حلوای ضیابر، نیشکر، انواع مرباها و ترشیجات شمالی، زیتون و رب انار از خوراکی‌های خوشمزه‌ی این دیار سرسبز هستند. علاوه بر این، دست‌سازه‌های مردمان صومعه سرا را نیز می‌توانید به عنوان سوغاتی ماندگار برای عزیزان‌تان تهیه کنید. لوازم چوبی، تابلوهای نقاشی و مینیاتوری، انواع وسایل حصیری، دست‌بافته‌های پشمی و فرش‌‌های دست‌باف از صنایع دستی صومعه سرا به شمار می‌آیند.

مراکز خرید صومعه سرا

مراکز خرید صومعه سرا

در خیابان بشنورد صومعه سرا می‌توانید یکی از بازارهای شمالی ایران را ببینید. بازاری که به محض ورود به آن عطر خوش سبزیجات و مرکبات تروتازه هوش از سرتان می‌برد. این بازار یکشنبه‌ها بر پا می‌شود و زنان و مردان محلی اجناس تولیدی خودشان را در آن به فروش می‌رسانند. از دیگر بازارهای صومعه سرا می‌توان به دوشنبه بازار هنده خاله، پنجشنبه بازار نوخاله، چهارشنبه بازار کسما، پنجشنبه بازار طاهر گوراب، دوشنبه بازار ضیابر و چهارشنبه بازار شیخ محله اشاره کرد.

غذاهای محلی صومعه سرا

غذاهای محلی صومعه سرا
منبع عکس: ostanegilan.com

مگر می‌شود به شهری گیلانی رفت و از غذاهای خوشمزه و بی‌نظیر آن غافل شد؟ تک به تک غذاهای شمالی دنیایی از طعم و تازگی در خود دارند. از برنج اصیل ایرانی گرفته تا باقلاقاتوق، پامادورقاتق، خوشکو واویج، چغرتمه، خولی، کباب ترش، ترش تره، پلا کباب و… را می‌توانید در این شهر زیبا امتحان کنید. در کنار این غذاها معمولا سیر ترشی، زیتون پرورده، ترشی و سیر نیز سرو می‌شود.

رستوران‌های صومعه سرا

رستورانگردی در صومعه سرا یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر گیلانی است. برای نوش جان کردن غذاهای خوش‌ عطر و طعم شمالی، به رستوران‌های محلی این شهر بروید. اگر می‌خواهید بدانید رستوران‌های صومعه سرا کجاست، در ادامه همراه ما باشید.

رستوران ماه تی تی

در منطقه‌ی سیاه درویشان صومعه سرا، در کنار رودخانه‌ی ماه تی تی رستورانی با نام برادران داوطلب وجود دارد. این رستوران به دلیل نزدیکی به این رودخانه به نام ماه تی تی هم شناخته می‌شود. رستوران ماه تی تی دو طبقه است و تراس آن مشرف به طبیعت صومعه سراست. انواع غذاهای محلی و ایرانی را در این فضای دل‌انگیز می‌توانید نوش جان کنید و خاطرات خوشی برای خود و عزیزانتان به ثبت برسانید. قایق سواری در تالاب نزدیک این رودخانه نیز گشت و گذارتان در صومعه سرا را تکمیل خواهد کرد.

رستوران پرستو

اگر می‌خواهید یک غذای خوشمزه گیلانی نوش جان کنید، به رستوران پرستو صومعه سرا بروید. کباب ترش و زیتون پرورده‌های این رستوران بسیار خوشمزه است.

رستوران ترنگ طلایی

پلو چنجه‌ی گوساله رستوران ترنگ طلایی صومعه سرا که همراه با مخلفات زیتون پرورده، گردو، باقالی، اشپل ماهی و ماست سرو می‌شود، حرف ندارد. این رستوران را در میدان ولیعصر صومعه سرا پیدا خواهید کرد.

اقامت در صومعه سرا

رسیدیم به مهم‌ترین دغدغه سفر. جایی برای ماندن و تجدیدقوا. در صومعه سرا سوئیت، خانه روستایی، کلبه چوبی و ویلاهای لوکس و استخردار برای اجاره در اختیارتان قرار دارد. در سایت اتاقک می‌توانید تصاویر انواع اقامتگاه‌های صومعه سرا را ببینید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. پس از بررسی امکانات اقامتگاه‌ها، یکی از آن‌ها را رزرو کنید تا با خیالی آسوده راهی سفر شوید.

حال که می‌دانید صومعه سرا کجاست، برنامه سفر خود را بچینید و راهی گیلان زیبا شوید. سفرتان خوش!

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.8/5 - (43 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *