سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا واقع در استان گیلان یکی از پرطرف‌دارترین استان‌های ایران است. این شهرستان به خاطر جاذبه‌های گردشگری که دارد در سال، چندین هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند. سوغات و صنایع صومعه ‌سرا به یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ایران تبدیل شده است. اشخاصی که از این شهرستان زیبا دیدن می‌کنند بدون خرید صنایع دستی صومعه سرا بازنمی‌گردند. علاوه بر سوغاتی‌ها منطقه جغرافیایی بی نطیر این شهرستان سبب شده که گردشگران از رفتن به آنجا و بازدید از آن خسته نشوند‌. وجود داشتن تعداد زیادی مسافر در سال سبب رونق صنایع کشاورزی، دستی و هنری این شهرستان گشته است.

چرا باید از شهرستان صومعه سرا خرید کرد؟

ایرانیان زمانی که به یک مکان سفر کنند دوست دارند نمادی از آن استان را با خود به خانه بازگردانند تا یادگاری از آن مسافرت داشته باشند. برخی افراد مایل هستند محصولات و کالاهایی که در محل زندگی خودشان پیدا نمی‌شود را بخرند. به عنوان مثال زمانی که در شهرستان صومعه سرا حضور دارند خرید سوغات و صنایع صومعه سرا این نیاز را بر طرف می‌کند. البته لازم به ذکر است محصولتی که به عنوان سوغات صومعه سرا به مردم عرضه می‌شود بسیار متنوع بوده و خود به خود باعث جلب نظر گردشگران خواهد شد.

نوشته های مشابه

جالب است بدانید برخی از کالاهایی که به عنوان سوغاتی صومعه سرا وجود دارد در بیشتر استان‌های ایران یافت نمی‌شود و تنها با خرید از این شهرستان می‌توانید چنین کالایی را به منزل ببرید. قطعا خریدن این محصولات باعث می‌شود تا با هر بار نگاه کردن به آن به یاد منطقه بکر و مردمان این شهرستان بیفتید.

معرفی سوغات و صنایع صومعه سرا

سوغات صومعه‌سرا به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که گردشگر بنا بر نیاز و سلیفه شخصی خود یکی از آنها را خریداری می‌کنند. در نظر داشته باشید این تنوع شامل محصولات کشاورزی یا دستی افراد ساکن این شهرستان است و هر کدام از صنایع دستی صومعه سرا نشانگر فرهنگ و اصالت آن جا بوده؛ لذا با خرید آن‌ها خواهید توانست نمادی از این استان را با خودتان همراه کنید.

محصولات کشاورزی

توت فرنگی از محصولات کشاورزی صومعه سرامحصولاتی که در شهرستان صومعه‌سرا کشت می‌شود مختلف است؛ چرا که تمامی نقاط استان گیلان حاصل خیز بوده و آب و هوی مناسبی جهت پرورش محصولات کشاورزی دارد. از معروف‌ترین اقلامی که در آنجا یافت می‌شود می‌توان به برنج، توتون، توت فرنگی، زعفران، چای، نیشکر اشاره کرد.
لازم به ذکر است که این محصولات ممکن است در استان‌های دیگر شمال نیز یافت شود؛ اما طعم و مزه محصولاتی که در شهرستان صومعه سرا کشت می‌شود به دلیل منطقه جغرافیایی آن بی نظیر است.

ابریشم

ابریشم از محصولات صومعه سراجالب است بدانید از قدیم‌الایام شهرستان صومعه سرا را خاستگاه ابریشم ایران می‌دانند. ابریشم جزو مشهورترین مواردی است که در این شهرستان یافت می‌شود. در صومعه سرا کرم ابریشم بدون هیچ مشکلی پرورش می‌یابد به همین علت چندین کارخانه معروف در استان گیلان واقع شده است. وجود داشتن کارخانه ابریشم در استان گیلان باعث شده تا قیمت ابریشم در این استان کمتر باشد و بتواتید این پارچه جذاب را به عنوان سوغات صومعه سرا بخرید. در صورتی که به پارجه‌های ابریشمی علاقه‌مند هستید با مراجعه به این شهر خواهید توانست ابریشم را در انواع متفاوت بیابید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

صنایع دستی صومعه سرا

کشور ایران یک سرزمین هنرپرور است و در جای‌جای آن هنرمندان زیادی در حال زندگی کردن هستند. این افراد با تولید آثار دستی فاخر توانستند که صنایع دستی صومعه سرا را به یکی از برترین سوغاتی‌های این شهرستان تبدیل کنند.شهرستان صومعه سرا پتانسیل زیادی برای جذب گردشگر دارد. علاوه بر صنایع دستی صومعه‌ سرا آثار هنری که در این استان واقع شده است توانسته مخاطبان مخصوص به خود را به این استان بکشاند. افرادی که مایل به خرید سوغاتی صومعه سرا هستند با مراجعه به فروشگاه‌هایی که این وسایل را می‌فروشند می‌توانند برای تمامی سلیقه‌ها یک گزینه مناسب انتخاب کنند.

مروارید بافی

مروارید بافی از سوغات و صنایع دستی صومعه سراافرادی که مشغول به مروارید بافی هستند سلیقه بی‌نظیری در این کار دارند. به همین دلیل آثار خاص و منحصر به فردی را خلق می‌کنند که مورد توجه همگان قرار می‌گیرد؛ لذا اگر از وسایلی که با مروارید بافی تزئین شده‌اند خوشتان می‌آید می‌توانید با مراجعه به صومعه سرا یکی از برترین مرواریدبافی‌های موجود در کشور را خریداری کنید.

تابلوهای نقاشی یا مینیاتوری

نقاشی مینیاتوری از سوغا و صنایع دستی صومعه سرااز دیگر آثار جذابی که در این شهر یافت می‌شود می‌توان به تابلوهای نقاشی مینیاتوری اشاره کرد. این تابلو‌ها با هنرمندی افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند خلق می‌گردد. به همین علت به عنوان برترین سوغاتی صومعه‌سرا از آن یاد می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از این آثار هنری برای اقوام و نزدیکانتان تهیه کنید تابلوهایی که در این شهر وجود دارند جزو بهترین گزینه‌ها هستند.

صنایع چوبی

صنایع چوبی از سوغات و صنایع دستی صومعه سراعلاوه بر افرادی که مشغول به مرواریدبافی یا نقاشی هستند، اشخاص دیگری به تولید صنایع چوبی سر گرم شده‌اند. این وسایل به عنوان سوغات صومعه سرا طرف‌داران زیادی را به خود اختصاص داده است. در صورتی که به این کالاها علاقه‌ دارید می‌توانید بهترین آثار چوبی را از این شهرستان تهیه کنید.

حصیر بافی

حصیر از سوغات و صنایع دستی صومعه سرایکی دیگر از هنرمندی‌های مردم شهرستان صومعه سرا حصیربافی است. الیافی که برای حصیر بافی استفاده می‌شود از ساقه نی‌ها و گیاهان خودرویی به دست می‌آید. این الیاف باعث شده تا حصیر بافی در این شهرستان رونق زیادی داشته باشد.

سرامیک سازی

سرامیک دست ساز از صنایع دستی صومعه سراسرامیک سازانی که در این شهر زندگی می‌کنند مانند دیگر هنرمندها با مهارت تمام در حال تولید کالاها و سرامیک‌های منحصر به فرد هستند.

تمامی ساکنین شهرستان صومعه سرا هنر مخصوص به خود را دارند. این افراد با بافتن کالاها و محصولات دستی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع موفق شدند کالاهای دست بافت را جزو بهترین سوغاتی‌های صومعه سرا قرار دهند.

فرش

فرش دستبافت از صنایع دستی صومعه سرافرش بافی اصالت فرهنگ ایرانی است؛ که در تمامی استان‌ها به چشم می‌آید. اشخاصی که در شهرستان صومعه‌سرا مشغول بافتن فرش هستند با نقش و نگارهای مخصوص به فرهنگ استان گیلان توانستند فرش این استان را به عنوان سوغاتی صومعه سرا به مردم ایران تقدیم کنند.

گلیم

گلیم از سوغات و صنایع دستی صومعه سراگلیم بافی استان گیلان و شهرستان صومعه‌سرا همچون فرش بافی این شهرستان مورد استقبال قرار گرفت و مردم بی‌شماری خواستار تهیه کردن گلیم ساخته دست هستند.

بامبو بافی

بامبو بافی از صنایع دستی صومعه سرااز دیگر اقلامی که به عنوان سوغات و صنایع صومعه سرا معروف شده می‌توان به محصولات بامبو بافی اشاره کرد.

قلاب دوزی

قلاب دوزی یا رشتی بافی از سوغات و صنایع دستی صومعه سراسوغاتی صومعه سرا به اقلام نامبرده محدود نمی‌شود و هرچقدر در این شهرستان کنکاش کنید به هنرمندی مردم آنجا بیشتر پی خواهید برد.

نازک کاری چوب

نازک کاری از سوغات و صنایع دستی صومعه سراهمان طور که اشاره کردیم ساخت وسایل چوبی در شهرستان صومعه سرا بسیار رونق دارد. در صورتی که به چنین وسایلی علاقه‌مند هستید می‌توانید با خریدن آن‌ها، منحصر به فردترین سوغاتی صومعه سرا را برای اقوام خود تهیه کنید.

آیا می‌ توان صنایع دستی صومعه سرا را از دیگر شهرهای ایران خریداری کرد؟

سوغات صومعه سرا بسیار معروف است و همین امر موجب شده تا افراد زیادی به خرید سوغات و صنایع دستی صومعه سرا علاقه‌مند شوند‌. این علاقه باعث شد که مردم ساکن این شهرستان خوش آب و هوا به فکر توسعه کالاهای تولیدی باشند. زمانی که تولید به شکل انبوه صورت می‌گیرد قطعاً تعدادی از آن به دیگر استان‌ها صادر می‌گردد. جالب است بدانید برخی از صنایع دستی صومعه سرا به قدری جذاب و با کیفیت هستند که از کشورهای همجوار نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *