جاهای دیدنی

جاهای دیدنی تفرش | مجموعه از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی

تفرش شهر تاریخ، هنر، تمدن و زادگاه مشاهیر بزرگان ایران است. هر وجب از خاک این شهر زیبا پر از آثار تاریخی، بناهای دیدنی به جای مانده از گذشته، جاذبه‌های گردشگری و مناطق طبیعی بکر و بی‌نظیری است که هر گردشگر و مسافری را به خود جلب می‌کند. اگر عاشق طبیعت‌گردی در روستاهای زیبا و خوش آب و هوا، قدم زدن در لابه‌لای درختان انبوه و سرسبز و اقامت در هتل‌های سنتی و مدرن هستید، پیشنهاد ما به شما سفر به شهر تفرش است. سفر به این دیار مصفا و خطه‌ای زیبا از استان مرکزی که انواع شگفتی‌های تاریخی و طبیعی را با امکانات بالا در اختیار مسافران قرار می‌دهد تجربه‌ای لذت‌بخش را در ذهنتان باقی می‌گذارد؛ بنابراین بهتر است قبل از بستن چمدان‌هایتان و سفر به تفرش با جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شوید تا به راحتی بتوانید از تمامی این مکانها دیدن کرده و سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید. پس با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و در عین حال شیرین به نقشه گردشگری تفرش داشته باشیم.

درباره تفرش

شهر تفرش در بخش مرکزی شهرستان تفرش و در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر اراک واقع شده است. در دوران کهن گبرش نام داشته و مردم شهر نیز آیین گبری داشتند. زبان اهالی شهر تفرش فارسی است اما در بعضی از روستاهای توابع و اطراف این شهر مردم به زبان تاتی که در گذشته زبان اصلی این منطقه بود صحبت می‌کنند.

شهر تفرش، آب و هوای مطبوعی دارد و در بین رشته کوه‌های سر به فلک کشیده محصور شده است. کوه‌های منار و نقره کمر از جنوب شرقی و کوه‌های گندم کوه و قشلاق از شمال دور تا دور این شهر زیبا را احاطه کرده‌اند. به همین دلیل گاهی از شهر تفرش با نام چال تفرش نیز یاد می‌کنند. این شهر از سمت شمال به شهرستان ساوه، از جنوب به شهرستان‌های آشتیان و اراک، از شرق به شهرستان قم و از سمت غرب به شهرستان فراهان منتهی می‌شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی در زمستان و هوای گرم و معتدل در تابستان است.

برای آشنایی بیشتر مقاله تفرش کجاست؟ را مطالعه کنید.

جا‌های دیدنی تفرش

شهر زیبا و دیدنی تفرش، با چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده و تاریخی کهن از زیباترین مناطق گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این شهر زیبا جاذبه‌های تاریخی و مدرن و جاهای دیدنی فراوان در فصل‌های مختلف سال دارد که هرکدام زیبایی‌های خاص خودش را دارند. اگر می‌خواهید به بیشتر این موارد سربزنید بهتر است با برنامه‌ریزی عمل کرده و از سفر خود لذت ببرید.

غار امجک

غار امجکغار امجک در فاصله 63 کیلومتری شمال غرب شهر تفرش و در ارتفاعات کوه امجک واقع شده است. این غار یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر تفرش است که 4 تالار به طول 500 متر و عمق 100 متر دارد. در زیر این کوه چشمه‌ای قرار گرفته است که از سقف کوه می‌چکد و به دلیل اینکه از جنس سنگ آهک بوده در طول زمان باعث به وجود آمدن دو قندیل شده که از سقف کوه آویزان است.

 در ورودی این غار دیواره‌ای به طول 12 متر قرار دارد که برای پیمایش آن به تجهیزات غارنوردی نیاز است. در کنار این ورودی و داخل غار نیز یک نردبان به طول 10 متر برای این غار فراهم شده است که پس از پایین رفتن از این نردبان منطقه استلاکمیت‌ها و استلاگیت‌ها (چکنده سنگ‌ها و چکیده سنگ‌ها) قرار دارند و پایین‌تر از آن دهلیزی پر از آب به چشم می‌خورد. با پیشروی در غار، راهرویی پوشیده از گل فشنگ‌هایی زیبایی را می‌توان دید که غارنوردان را به انتهای غار و زیستگاه خفاشان می‌رساند.

آدرس: استان مرکزی، 63 کیلومتری شمال غرب تفرش، روستای احمد آباد، ارتفاعات امجک

غار علی‌خورنده

غار علی‌خورندهغار علی خورنده مشهور به خشه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفرش است که در ارتفاعات کون نقره کمر و در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش قرار گرفته است. برای دیدن این غار زیبا باید ابتدا از روستای کوهین عبور کرده و از دیواره‌ای 15 متری که دارای سه بند است گذر کنید. پس از ورود به غار با شیب ملایمی رو به رو خواهید شد که به حوضچه‌ای در تالار اصلی منتهی می‌شود. در سمت راست این غار چاهی به عمق پنج متری که به حمامک معروف است وجود دارد. علاوه بر حمامک حفره‌ای دیگری به اسم مسجدک نیز در کنار این غار به چشم می‌خورد.

آدرس: استان مرکزی، 3 کیلومتری جنوب غرب تفرش، روستای کوهین، کوه نقره کمر (خشه)

روستای طاد

بنای تاریخی در روستای طاددر جای جای شهر تفرش می‌توان جاذبه‌های دیدنی و جاهای طبیعی بسیاری را مشاهده کرد. یکی از این مناطق دیدنی روستای طاد هست که در نزدیکی شهر تفرش واقع شده است و قدمت آن به دوران‌ تاریخ پس از اسلام بر می‌گردد. این روستا دارای مردمی با فرهنگ و مهمان نواز بوده و با وجود بافت قدیمی و کهن روستا، به روز بودن فرهنگ این مردم حکایت زیبا و دل‌نشینی است. یکی از ویژگی‌هایی روستای طاد داشتن باغ میوه‌های زیاد است که سرسبزی، باغ‌های زیبا و درختان تنومند همگی مدیون قنات‌هایی است که باغ‌ها و مزارع را آبیاری می‌کند. نسیم خنک لابه‌لای برگ درختان، آب خنک و صدای قل‌قل آب قنات همگی در کنار هم این روستا را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تفرش تبدیل کرده که به روح خسته آدمی آرامش می‌بخشد.

آدرس: استان مرکزی، شهرستان تفرش، بخش مرکزی، دهستان بازرجان، روستای طاد.

روستای سرآبادان؛ بهشت پنهان تفرش

روستای سرآبادان
ابولفضل بختیاری

روستای سرآبادان روستای ییلاقی است که در میان کوه‌های بسیار بلند واقع شده است. طبیعت محصور شده در دامان این منطقه، زیبایی و چشم‌نوازی نمونه وار زیست بوم آن و نوع چیدمان و ترکیب خانه‌ها که آن را شبیه ماسوله کرده سبب شده تا لقب بهشت گمشده به این روستا اطلاق شود. این روستا در میان یک دره بنا شده و دور تا دور آن را کوه‌هایی سر به فلک کشیده حصار کرده‌اند. همین موقعیت جغرافیایی و کوهستانی این روستا باعث شده است که در اغلب روزهای سال دارای آب و هوای سرد باشد. دیدن روستای کوهستانی سرابادان تفرش یا همان بهشت پنهان تفرش، پیشینگی تاریخی‌اش و بافت و زیبایی خانه‌های آن بدون شک آرامش بخش و دلخواه شما گردشگران خواهد بود.

آدرس: استان مرکزی، 25 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تفرش

روستای دلارام تفرش

روستای دلارامروستای دلارام روستایی کوچک با آوازه‌ای بلند است که با نام‌های تراران و طراران نیز شناخته می‌شود. این روستا در 6 کیلومتری شهر تفرش واقع شده و با مناظر طبیعی، چشم‌اندازهای بسیار زیاد و آب و هوایی خنک به یکی از مقاصد گردشگری شهر تفرش تبدیل شده است. روستای دلارام با وجود جمعیت کم توانسته پزشکان معروفی را به جامعه تحویل دهد به همین دلیل به‌ دهکده پزشکان نیز معروف است. قدمت این روستا بیش از چهارهزار سال است و دشت تراران، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، درخت گردوی شهسواری (درخت انوشیروان)، آب گراب، کوه سه سوراخ و چشمه علی از جاهای دیدنی دلارام تفرش است.

آدرس: استان مرکزی، 6 کیلومتری شهر تفرش، روستای دلارام.

مسجد جامع ششناو؛ مسجدی قدیمی از دوران سلجوقیان

مسجد جامع ششناومسجد جامع ششناو یکی از مساجد قدیمی و باارزش به یادگار مانده از دوران سلجوقیان است که در محله‌ای به نام فم در مرکز شهرستان تفرش واقع شده است. این مسجد در قرن پنج ساخته شده و در طول قرن‌های مختلف بخش‌های تخریب شده آن مرمت و بازسازی شده است. شیوه معماری خاص، گنبدی زیبا و آجری با نمای تاریخی خاص، کاشی‌کاری‌های زیبا به رنگ لاجوردی به همراه حیاط زیبا و درختان چنار و همچنین قنات شش ناو در وسط این مسجد منظره‌ای باشکوهی را خلق کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. قنات شش ناو از درون صحن این مسجد عبور کرده و از زیر یک درخت چنار کهن سال به بیرون می‌آید و از طریق شش ناودان به محله‌ها و کوچه‌ها سرازیر می‌شود. علت نامگذاری این مسجد نیز به سبب وجود این شش ناودان است.

آدرس: استان مرکزی، شهر تفرش، خیابان آیت الله سعیدی

دریاچه سد الغدیر؛ دریاچه تفریحی تفرش

دریاچه سد الغدیردریاچه سد الغدیر در استان مرکزی در 25 کیلومتری شهر ساوه و پشت سد الغدیر واقع شده است. این دریاچه با وسعت 850 هکتار بر روی رودخانه قره چای ایجاد شده است و با قرارگیری در میان تپه‌های زیبا و چشم‌نواز و با آب و هوایی خنک به یکی از مناطق گردشگری این استان تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به این استان حتما به دیدن این دریاچه زیبا بروید و با تفرج در اطراف این دریاچه و تماشای تلالوی طلایی خورشید بر آب، خستگی سفر را از تنتان دور کنید. قایق‌سواری و ماهیگیری از جمله امکانات تفریحی دریاچه سد الغدیر به شمار می‌آید که لحظات رویایی و لذت بخشی را برای تماشای محیط اطراف دریاچه و قایقرانی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. البته باید خاطرنشان کرد که امکانات پذیرایی و اقامتی در این مکان وجود ندارد.

آدرس: استان مرکزی، 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه، جاده سد الغدیر- جلایر تفرش.

آب انبار تاریخی بلور

آب انبار تاریخی بلورآب انبار بلور در محله فم شهر تفرش واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده از بخش‌های مختلفی شامل ورودی، راه پله، دو بادگیر و مخزن تشکیل شده است. در قسمت مخزن آب انبار 20 گنبد خانه کوچک بر فراز 12 ستون به چشم می‌خورند که تمامی این ستون‌ها به وسیله تیرهای چوبی به یکدیگر کلاف کشی شده‌اند.

آب انبار بلور از زیباترین و بهترین جاذبه‌های دیدنی تفرش است. نمایی آجری با طاق‌های گنبدی شکل، کثرت ستون‌ها و گنبد خانه‌های کوچک از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این مکان تاریخی است که پای مسافران و گردشگران بسیاری را به این منطقه کشانده است.

آدرس: استان مرکزی، شهر تفرش، خیابان آیت‌الله سعیدی.

چشمه آب معدنی گراو؛ چشمه‌ای با خواص درمانی

چشمه آب معدنی گراوچشمه‌ آب ‌معدنی گراو از جاذبه‌های دیدنی و معروف شهر تفرش به حساب می‌آید که در حد فاصل 5 کیلومتری شهر تفرش و در بین دو روستای کبوران و طراران واقع شده است. نوع آبی که در گراو وجود دارد آب معدنی بی‌کربنات مخلوط و از نوع آب شور هست که از چند بخش در سطح زمین در حال جوشیدن است. این چشمه یکی از پر رفت‌وآمدترین جاهای دیدنی تفرش است و هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران هم برای تفریح و هم برای درمان، راهی این منطقه زیبا و دیدنی می‌شوند.

آدرس: پنج کیلومتری شهرستان تفرش، ما بین دو روستای طراران و کبوران

آبشار قطره باران؛ آبشاری در دل کوه

یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و طبیعی تفرش بدون شک آبشار قطره باران یا کوه باران است که در فاصله 30 کیلومتری شمال غرب تفرش و در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان از توابع تفرش واقع شده است. این آبشار در داخل یک دره عریض و ما بین درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته و دیواره آن پوشیده از گیاه زیبای پرسیاوشان است. سرازیر شدن آب از لابه‌لای گیاهان و خزه‌ها و متصل شدن به قناتی که ته دره قرار دارد، منظره‌ای زیبا و بدیع را در نوع خود به نمایش می‌گذارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند. گوش دادن به صدای زیبای آب همراه با تماشای این آبشار زیبا و درختان اطراف آن لذت وصف ناپذیری را در شما ایجاد می‌کند.

آدرس: استان مرکزی، 30 کیلومتری شمال غرب تفرش، دهستان بازرجان، نزدیکی روستای کوریان

رودخانه آب کمر

رودخانه آب کمرآب کمر یکی از رودخانه‌های زیبا در شهر تفرش است که در بلندی‌های گیان و عبدالله سرچشمه واقع شده است. این رودخانه که با نام محلی خلجان نیز شناخته می‌شود یکی از مکان‌های دیدنی تفرش است که پای گردشگران و مسافران زیادی به این مکان باز کرده است. این رودخانه از رودخانه بازرجان و دادغان گذشته و پس از عبور از مناطق نورآباد و عبدل آباد وارد شهر تفرش شده و به رودخانه قره چای سرازیز می‌شود. این رودخانه در مسیر صعب العبوری قرار گرفته و دسترسی به آن نسبتا دشوار است؛ اما تماشای مناظر بسیار زیبا، کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان سرسبز ارزش سختی مسیر را دارد.

آدرس: ایران، استان مرکزی، شهر تفرش.

منطقه شکار ممنوع بازرجان

منطقه شکار ممنوع بازرجان با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق محبوب و پرتردد شهر تفرش تبدیل شده است. این منطقه در شمال استان مرکزی و بخش شمالی شهرستان تفرش واقع شده است. در این منطقه رودخانه قره چای و 29 چشمه آب جریان دارد که پنج چشمه برای حیوانات به عنوان آبشخور قابل استفاده است. منطقه شکار ممنوع بازرجان صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هست از گیاهان علفی، درختچه‌ای، گل بابونه و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل پستانداران، دوزیستان، خزندگان ازجمله گرگ، گراز، کفتار، بز، میش، لاک‌پشت، انواع مارها و تعداد بی‌شماری پرندگان همچون کبک، مرغابی، قمری و انواع مختلف ماهی در این منطقه به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی و دارای اقلیم سرد و خشک است، بنابراین نیمه دوم سال برای سفر پیشنهاد نمی‌شود.

آدرس: استان مرکزی، 2 کیلومتری شمال شهر تفرش، روستای بازرجان، منطقه شکار ممنوع بازرجان.

قلعه توس

قلعه توسکی از جاذبه‌های باستانی و طبیعی شعر تفرش، قلعه توس است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران با نام بقایای قلعه توس به ثبت رسیده است و قدمت آن به قرن هفتم هجری بازمی‌گردد. قلعه توس در مکانی غیر قابل نفوذ و مسیری صعب العبور با هدف استراتژیک و نظامی در گذشته ساخته شده بود و دسترسی به آن بسیار سخت بوده. اما اکنون از این مکان تاریخی به یادگار مانده از نسل‌های گذشته که از بخش‌های مختلفی ازجمله انبار آذوقه، مخزن آب و برج دیدبانی تشکیل شده بود تنها بقایای ویرانه‌ای به جای مانده است.

آدرس: شهرستان تفرش، بخش مرکزی، دهستان خرازان، 3 کیلومتری جنوب غرب روستای خرازان.

خانه تاریخی خاندان میرفخرایی

خانه تاریخی خاندان میرفخراییخانه تاریخی خاندان فخرایی معروف به خانه میرفخرایی در یکی از کوچه باغ‌های محله آب دکان شهر تفرش واقع شده است. این خانه که متعلق به دوره قاجار است قدمت آن به 200 سال پیش برمی‌گردد و جزء آثار ملی ایران نیز محسوب می‌شود. این خانه از سه بخش ساخته شده است که دارای یک حیاط بزرگ و واحدهای معماری است که دور تا دور این حیاط را احاطه کرده‌اند. همچنین در داخل این حیاط درختان زیبا و دیدنی وجود دارد که انعکاس تصاویر درختان بر روی آب حوض وسط این حیاط باعث دو چندان شدن جذابیت این خانه شده است.

آدرس: استان مرکزی، تفرش، محله آب دکان

امامزاده ابوالعلی مهدی

امامزاده ابوالعلی مهدیحرم مطهر ابوالعلی مهدی، زیارتگاهی مشهور و قدیمی است که هر ساله افراد بسیاری برای سیاحت و زیارت به این آستان مقدس مشرف می‌شوند. امامزاده ابوالعلی مهدی از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است و بقعه آن در مرکز شهر تفرش واقع شده است. قدمت اصلی این مکان مقدس به دوره ایلخانی می‌رسد اما رواق‌ها و ایوان‌های اطراف آن در دوره صفوی به این آرامگاه اضافه شده است. معماری بی‌نظیر این بنا که مجموعه‌ای کامل از رنگ‌ها و طرح‌ها است، گنبدی آجری شکل که به سبک قرن هفتم و هشتم هجری ساخته شده و درخت چنار کهن سالی که در وسط محوطه این مکان مقدس قرار گرفته است، نمایی دیدنی را پیش چشم بیننده به نمایش می‌گذارد.

آدرس: تفرش، مطهری، بلوار مطهری، مابین میان کمالی مقدم و آزادی.

سخن آخر

اگر قصد سفر دارید پیشنهاد می‌کنیم تفرش را در برنامه سفرتان قرار دهید. جاذبه های گردشگری تفرش بی‌شمار است و به همین دلیل بسیار مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است. به همین منظور هتل‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی نیز برای مسافران مهیا شده تا اقامت آن‌ها هم مانند هر تجربه دیگری از تفریحات و جاهای دیدنی این شهر، به یاد ماندنی باشد. برای اقامت در این شهر گزینه‌های متعددی وجود دارد اما اگر می‌خواهید بدون دغدغه اقامتگاه به تفرش سفر کنید می‌توانید قبل از سفر به این شهر تمامی محل‌های اقامت تفرش را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل در سایت اتاقک مشاهده کرده و با رزرو اقامتگاه خود با هر بودجه و سلیقه‌ای و در بهترین مناطق شهر، سفر خود را به شهر زیبای تفرش آغاز کرده و لذت ببرید.

4.8/5 - (95 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دیدنیها تفرش بسیار بیشتر از اینهاست:
    مقبره دکتر حسابی- دستکند زیرزمینی تفرش- موزه استاد نصیر- خانه نظامی در روستای طاد- دهکده پزشکان- چشمه آب گراو و……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *