جاهای دیدنی

جاهای دیدنی طرق رود | 5 مورد از جذاب‌ترین دیدنی‌های طرق رود

هنگامی که به استان اصفهان سفر می‌کنید، در هر گوشه آن می‌توانید اثراتی رازآلود از تاریخ ایران باستان را بیابید. آثار تاریخی در گوشه‌گوشه‌ی این استان اطلاعات مهمی درباره زندگی گذشتگان سرزمین‌مان می‌دهند و زندگی اجدادمان در ایران باستان را تداعی می‌کنند. طرق رود منطقه‌ای در استان اصفهان است که شماری از آثار تاریخی را می‌توان در آن مشاهده کرد. جاذبه‌های دیدنی طرق رود شامل آثار دیدنی زیادی است که در این مطلب قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

طرق رود کجاست؟

طرق رود منطقه‌ای در استان اصفهان است که 30 کیلومتر با شهر نطنز و 90 کیلومتر با مرکز استان اصفهان فاصله دارد. طرق رود در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس قرار گرفته که باعث شده چشم‌اندازها و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای در مقابل چشم مسافران خودنمایی کنند. اگر قصد سفر به استان اصفهان و کشف ناشناخته‌ها را دارید، با ما همراه باشید تا با معرفی جاهای دیدنی طرق رود، سفری لذت‌بخش و به یادماندنی برایتان رقم بزنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله طرق رود کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاهای دیدنی طرق رود

طرق رود مکانی است که هنگام سفر به آن می‌توانید علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و مسحورکننده، از جاذبه‌های تاریخی آن نیز لذت ببرید. آثار تاریخی طرق رود شما را به زمان‌های گذشته سرزمین ایران می‌برد و حس‌وحالی فراموش نشدنی برایتان تداعی می‌کند. اگر می‌خواهید با سفر به یک منطقه با یک تیر دو نشان بزنید و از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی دیدن کنید، طرق رود اصفهان می‌تواند مکان مناسبی باشد. بیایید اکنون به همراه یکدیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه را مرور کنیم.

دریاچه طرق رود

دریاچه ای در کنار کوه چند درخت در روز ابری

دریاچه طرق رود یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. هنگامی که از این دریاچه دیدن می‌کنید، در دوردست‌ها کوهستان‌های مرتفع را در کنار درختان سر به فلک کشیده مشاهده خواهید کرد. سکوت و آرامش عجیبی در اطراف این دریاچه حاکم است که حس‌‌وحالی فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند. دریاچه طرق رود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه است که حتما باید از آن دیدن کنید. اردک‌ها و مرغان دریایی زیادی در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند. اطراف این دریاچه نیز مکانی برای قدم زدن وجود دارد که بسیاری از اهالی این منطقه شب‌ها برای قدم زدن به این منطقه می‌روند. تصور کنید در کنار خانواده خود در سکوت دلنشین و آرامش‌بخش کنار این دریاچه قدم می‌زنید، چه حسی از این بهتر؟

مسجد جامع طرق رود

مسجدی بزرگ و زبا با کاشی کاری هایی آبی رنگ به نام مسجد جامع طرق رود

توصیه می‌کنیم به هر شهری که سفر می‌کنید بازدید از مسجد جامع آن را در برنامه‌ی خود قرار دهید. مسجد جامع اکثر شهرها، به خصوص استان اصفهان، قدمتی طولانی دارند و به همین دلیل نشانگر معماری آن شهر هستند. مسجد جامع طرق رود نیز قدمتی 700 ساله دارد و متعلق به دوره ایلخانی است. نام مسجد جامع طرق رود در لیست آثار باستانی ایران ثبت شده، پس بازدید از آن خالی از لطف نیست. یک درب ورودی برای ورود به شبستان این مسجد در راهروی آن وجود دارد. حوض‌های فیروزه‌ای و کاشی‌کاری این مسجد از معماری ایرانی پیروی می‌کنند و زیبایی شگفت‌انگیزی به آن بخشیده‌اند. هنگام ورود به مسجد جامع طرق رود، با نقوش برجسته معرق‌کاری بر درب چوبی آن مواجه خواهید شد.

اجاره اقامتگاه در نطنز بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

منطقه شکار ممنوع کرکس

یکی از وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست، ایجاد پناهگاه‌های حفاظت‌شده برای جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و همچنین تعادل بوم‌شناختی است. این سازمان منطقه شکار ممنوع کرکس را در کوهستان‌های کرکس طرق رود ایجاد کرده است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند. چشم‌اندازهای سرسبز دیدنی در این منطقه زیبایی دوچندانی به آن بخشیده‌اند. هنگام بازدید از منطقه شکار ممنوع کرکس، با دره‌های پرپیچ‌وخم و کوهستان‌های مرتفع تودرتو مواجه خواهید شد که تصویر آن تا ابد در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. اگر در فصل پاییز یا زمستان از این منطقه بازدید کنید، با کوه‌های پوشیده از برف مواجه خواهید شد.

كوهستان كركس

قله کوهی پوشیده شده از برف در یک منطقه کوهستانی

بسیاری از کوهنوردان عقیده دارند که رشته کوه کرکس یکی از زیباترین و بهترین مناطق برای کوهنوردی به شمار می‌رود. برخی اعتقاد دارند که دلیل نامگذاری این کوهستان، وجود کرکس‌های سیاه و کوچک در این منطقه است که بر فراز این کوهستان پرواز می‌کنند. برخی دیگر عقیده دارند که به دلیل بلند بودن این کوه‌ها هیچ کرکسی نمی‌تواند بر فراز آن پرواز کند و این دلیل نامگذاری رشته کوه کرکس است. کوهستان کرکس یکی از مهم‌ترین ناهمواری‌های کشور است که طول آن‌ به صدها کیلومتر می‎‌رسد. کوهستان کرکس طرق رود فقط بخشی از نیمه شمالی این رشته کوه را تشکیل می‌دهد. کوهستان پرآوازه کرکس بر اثر گدازه‌های راه‌یافته از شکاف‌های سطح زمین ایجاد شده و امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان اصفهان تبدیل شده است.

قلعه طرق

باقی مانده های بنایی قدیمی به نام قلعه طرق رود

رسیدیم به یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر طرق رود، یعنی قلعه طرق! دیوارهای عظیم و باشکوه این قلعه هوش از سر بازدیدکنندگان می‌برد. قدمت این قلعه تاریخی به بیش از دو هزار سال می‌رسد و بر فراز صخره‌ای در طرق رود بنا شده است. یک چاه سنگی، برج‌های نگهبانی و تشابه آن با معماری ایزدخواست، شکوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نیمی از مالکان این قلعه، زنان طرق رود هستند و به عنوان مهریه آنان ثبت شده است! قلعه طرق یکی از مهم‌ترین آثار ثبت شده در لیست آثار باستانی ایران است که عظمت و شکوه آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. سازندگان این قلعه هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند، اما ایجاد یکپارچگی و شکل ساختمانی این قلعه توسط آنان تحسین‌برانگیز است. در گذشته این قلعه برای انبار کردن محصولات کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گرفت. اتاق نگهبانی قلعه طرق به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است، این اتاق نگهبانی در زمان‌های گذشته هویت افراد مرجوع‌کننده را شناسایی می‌کرده.

سخن پایانی

حالا که با جاهای دیدنی طرق رود آشنا شدید، هنگام سفر به این منطقه می‌توانید از دیدنی‌های بی‌نظیر و زیبای آن بهره ببرید. فراموش نکنید که قلعه طرق، کوهستان کرکس و دریاچه طرق رود از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌روند، پس بهتر است بازدید از آن‌ها را در اولویت قرار دهید. آثار تاریخی و طبیعی طرق رود چشم مسافران زیادی را به خود جلب می‌کنند و یک سفر فراموش نشدنی برای آنان رقم می‌زنند. اگر شما هم می‌خواهید این سفر به یادماندنی را تجربه کنید پس منتظر چه چیزی هستید؟ همین حالا کوله بار سفر خود را برای بازدید از طرق رود ببندید.

4.5/5 - (35 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من مهدیس رحیمی طرقی هستم
    و اهل روستای طرق
    طرق جاهای دیدنی بیشتری دارد

    1. سلام
      ممنون دوست گرانقدر از کامنتی که گذاشتید حتما اگر مواردی باشه اضافه می‌کنیم و خوشحال میشیم شما هم که اهل آنجا هستید پیشنهادهای خود رو به ما بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *