جاهای دیدنی

آشنایی با جاهای دیدنی زیباکنار؛ سفر به شهر زیبایی‌ها!

زیباکنار یکی از شهرهای قدیمی و جذاب شمالی است که هر ساله مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور است. شهری که در فاصله ۴۰ کیلومتری رشت قرار دارد و جاذبه‌های گردشگری بسیار آن، دل مسافران را می‌رباید. آب و هوای فوق‌العاده‌ی زیباکنار دست در دست مکان‌های دیدنی، این شهر را به نگین درخشان گیلان تبدیل کرده و آوازه آن را به گوش گردشگران داخلی و خارجی رسانده است. زیباکنار علاوه بر هوای دلنشینش، یادگارهای تاریخی بسیاری دارد و همین موضوع توانسته گردشگران با هر سلیقه‌ای را به این شهر پر از عشق بکشاند‌.

در ادامه قصد داریم جاهای دیدنی شهر زیباکنار را با هم مرور کنیم و سفری کوتاه به این شهر چهار فصل داشته باشیم. اگر قصد سفر به زیباکنار را دارید حتما با ما همراه باشید تا زیبایی‌های این شهر دوست‌داشتنی را بیشتر بشناسید و سفر دلنشین‌تری را تجربه کنید!

زیباکنار کجاست؟ نگین درخشان گیلان!

زیباکنار یکی از توابع شهرستان رشت واقع در استان گیلان است که به نگین ساحلی این استان شهرت دارد. شهری کوچک و ساحلی که بیش از ۶ هزار نفر جمعیت دارد و روستاهای بسیار چشم‌نوازی همچون روستای دوباج، روستای ملکده، روستای نوده، روستای جلیدان، روستای چالکش لات، تازه آباد، فخر آباد، منطقه اژدها بلوچ، روستای خشک اسطلخ، شهمیرسرا، روستای امیلدان و روستای چونچنان را دل خود جای داده است. تک تک این روستاها از جاهای دیدنی زیباکنار به شمار می‌روند که با وجود طبیعت زیبا و آب و هوای بی‌نظیر در همه فصول پر از گردشگر هستند. زیباکنار از آن شهرهایی است که با یکبار سفر و اقامت در آن، عاشق و شیفته‌اش خواهید شد. به طوری که پس از آن در همه تعطیلات دلتان هوای روستاهای این شهر زیبا را خواهد کرد!

این شهر که در گذشته با نام بندر علی آباد شناحته می‌شد، به دلیل قرار گرفتن در میان شهرهای بزرگ و پر رونقی همچون رشت، لاهیجان، بندر انزلی و بندر کیاشهر، بسیار مورد توجه تجار و گردشگران قرار گرفته و اقتصاد پویایی را به ارمغان آورده است.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق جاهای دیدنی زیباکنار

بوجاق یکی از اولین پارک‌های ملی ایران است که در شرق زیباکنار و باتلاق بوجاق قرار گرفته است. پارک ملی بوجاق یکی از دل‌رباترین منابع طبیعی کشور است که گونه‌های متعدد جانوری را میزبانی می‌کند و در میان زیست‌شناسان نیز شهرت بسیاری دارد‌. حضور بیش از ۲۰۰ گونه جانوری از جمله پرندگان و دو زیست‌ها در این پارک به خوبی گواه بکر بودن این پارک ملی و محافظت شده زیباکنار است. این پارک زیبا در میان دریای مازنداران، شهر زیباکنار و  بندر کیاشهر قرار گرفته و کمتر کسی است که با سفر به زیباکنار از دیدن آن صرف نظر کند. علاوه بر این رودخانه سپیدرود نیز از کنار پارک ملی بوجاق می‌گذرد و وظیفه طراوت‌بخشی به گیاهان آن را به عهده گرفته است. اگر به بوجاق رفتید حتما از پلیکان‌ها، غازهای خاکستری، فلامینگوها و طاووس‌های جذاب این پارک دیدن کنید. مطمئن باشید که تماشای این جانوران و پوشش گیاهی پارک ملی بوجاق خاطره‌ای بی‌نظیر از سفر به زیباکنار برای شما و عزیزان‌تان رقم خواهد زد!

رودخانه اوشمک

رودخانه اوشمک جاهای دیدنی زیباکنار

مگر می‌شود به شهرهای شمالی رفت و کنار رودهای پرآب این خطه سرسبز اتراق نکرد؟ رودهایی که از برف ذوب شده‌ی کوهستان سرچشمه می‌گیرند و خود را با شتاب به سمت جنگل و دشت می‌رسانند. زمین را سیراب می‌کنند و به گل و گیاهان سر راه‌شان نشاط و زندگی دوباره می‌بخشند. زیباکنار نیز مانند سایر شهرهای گیلانی از نعمت رودخانه برخوردار بوده و به لطف رودخانه اوشمک گردشگران بسیاری را جذب کرده است. اوشمک از قدیمی‌ترین رودخانه‌های کشور است که از تمام مکان‌های دیدنی شهر زیباکنار شهرت بالاتری دارد. رودخانه‌ای خروشان که زیباکنار را در آغوش گرفته است و توصیف زیبایی آن در قالب کلمات نمی‌گنجد. این رود جذاب که طولی در حدود ۸ کیلومتر دارد، به معنای واقعی کلمه حیات‌بخش زیباکنار است و طبیعت بسیار زیبایی در اطراف خود شکل داده است. اگر به زیباکنار رفتید، پاهای‌تان را در آب این رودخانه قرار دهید و اجازه بدهید خنکای آن به جانتان بنشیند.

رودخانه سفیدرود

رودخانه سفیدرود جاهای دیدنی زیباکنار

یکی دیگر از جاهای دیدنی زیباکنار رودخانه سپید رود است که با همراهی رود اوشمک، دشت‌ها و جنگل‌های زیباکنار را آبیاری می‌کند. سفیدرود یا سپیدرود، دومین رودخانه بزرگ ایران است که در کنار پارک ملی بوجاق قرار گرفته و روح تازه‌ای به زیباکنار داده است. این رود گونه‌های متعدد جانوری را همچون مادری مهربان در خود جای داده و با وقار و صلابتش، چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند‌.

ساحل حاجی بکنده

ساحل حاجی بکنده جاهای دیدنی زیباکنار

سواحل شمال ایران قطعا یکی از مهم‌ترین مناطق جغرافیایی کشور به حساب می‌آیند که به جز موقعیت استراتژیک خود، روح تازه‌ای به قلب تک تک گردشگران می‌بخشند. زیباکنار نیز به لطف همجواری با دریا و آب و هوای لطیف خود، توانسته گردشگران بسیاری را به سمت مناطق ساحلی خود بکشاند. ساحل حاجی بکنده یکی از همین ساحل‌های قدیمی و دوست‌داشتنی است که در زیباکنار قرار دارد و هر ساله خیل عظیمی از توریست‌ها را میزبانی می‌کند. این ساحل که در ۸ کیلومتری غرب زیباکنار قرار گرفته است، با در اختیار داشتن مکان‌های اقامتی و تفریحی متعدد توانسته خود را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و مهم زیباکنار تبدیل کند. تماشای غروب آفتاب در ساحل حاجی بکنده را به هیچ وجه نباید از دست بدهید!

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر

دومین پارک زیبای زیباکنار بدون شک پارک جنگلی کیاشهر است. این پارک در قسمت شرقی شهر قرار دارد و از جاهای دیدنی پرطرفدار زیباکنار محسوب می‌شود. پارک کیاشهر پوشیده از گیاهان مختلف و طبیعت بکری است که در کنار امکانات رفاهی تعبیه شده در آن، گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند. این پارک جنگلی در کنار یک مرداب بسیار زیبا قرار گرفته و همین موضوع بر چشم‌نوازی آن بیش از پیش افزوده است. اگر سری به شهر زیباکنار زدید، حتما پارک جنگلی کیاشهر را در لیست گردش خود قرار دهید. به خصوص اگر عاشق فضاهای جنگلی هستید و قدم زدن در میان درختان انبوه را دوست دارید، حتما به این پارک جنگلی بروید و این طبیعت رویایی را از نزدیک ببینید!

باغ محله

باغ محله

یکی دیگر از مناطق ساحلی و پرطرفدار زیباکنار، ساحل زیبای باغ محله است که با امکانات رفاهی متعدد خود نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. باغ محله را می‌توان به دلیل در اختیار داشتن همین امکانات رفاهی و مشرف بودن به دریا، یکی از مقاصد اصلی کسانی که قصد اجاره ویلا در زیباکنار دارند معرفی کرد. در سایت اتاقک می‌توانید تصاویر انواع و اقسام ویلاهای ساحلی و استخردار، سوئیت‌های نقلی و ارزان، آپارتمان‌های مبله شهر و خانه‌های روستایی زیباکنار را ببینید. سپس قیمت‌ها و امکانات هر یک را مقایسه کنید و یکی از آن‌ها که با سلیقه و بودجه‌تان جور درآمد، رزرو کرده و با خیالی آسوده راهی سفر به زیباکنار شوید.

پل چوبی کیاشهر

پل چوبی کیاشهر

اگر سری به پارک جنگلی کیاشهر زدید، حتما پیش از غروب برای قدم زدن روی پل چوبی که جنگل کیاشهر را به ساحل آن وصل می‌کند، بروید. روی این پل از تماشای غروب آفتاب لذت ببرید و مدتی را در سکوت و آرامش بگذرانید. مطمئن باشید که پس از آن خستگی زندگی شهری از تن‌تان به در می‌شود و انرژی تازه‌ای وارد شریان‌های زندگی‌تان خواهد شد. پل ۷۰۰ متری که صدای قدم زدن روی چوب‌های آن در یک هوای بی‌نظیر، تجربه بسیار جذابی است که از کنار آن نباید به سادگی گذشت. بعد از گذر از پل و رسیدن به ساحل، قایق‌های تفریحی منتظر شما هستند که انتخابشان روزتان را خواهد ساخت!

گونه‌های جانوری زیباکنار

نزدیکی زیباکنار به دریا و جنگل علاوه بر جذب گردشگران، مامنی امن و دلچسب برای پرندگان و جانوران نیز شده است. براساس آمارها، ۲۳۴ نوع پرنده در این شهر زندگی می‌کنند که از جذابیت‌های این منطقه هستند. با اقامت در زیباکنار از آوای خوش این پرندگان لذت خواهید برد و صبح‌تان را با نشاط و پر انرژی آغاز خواهید کرد. پرندگان این ناحیه شامل فلامینگو، بوتیمار، پرستوی دریایی، جغد، چکاوک، مرغابی، عقاب، هما، قرقی، حواصیل، درنا، قرقاول، غاز، قو، لک لک، قمری و بلبل و چندین نوع دیگر از پرندگان زیبا می‌شود. در فصل پاییز تعداد این پرندگان افزایش می‌یابد و از نقاط مختلف دنیا، مهمان‌هایی به زیباکنار می‌آیند و تا پایان فصل زمستان در این شهر می‌مانند.

علاوه بر پرندگان، بیش از ۵۰ نوع آبزیان در زیباکنار زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به فک خزری، سیم پرک، سرخ باله، ماهی سفید، ماهی کاراس و ماهی کپور اشاره کرد. تک تک این حیوانات از جاذبه‌های گردشگری زیباکنار به حساب می‌آیند. چراکه تماشای این گونه‌های جانوری برای بسیاری از گردشگران شگفت‌انگیز و جذاب است.

سخن پایانی؛ زیباکنار، ساحلی به وسعت زیبایی!

همجواری زیباکنار با ساحل و شهرهای پررونق شمالی، موقعیت خاصی به این شهر زیبای قدیمی بخشیده است. در این بین آب و هوای بی‌نظیر و همچنین عجین شدن آن با جاهای دیدنی و تفریحی متعدد، زیباکنار را به شهری جذاب در گیلان تبدیل کرده که تمام خواسته‌های گردشگران را در دل خود جای داده است. اگر قصد دارید چند روزی از هیاهوی شهر دور باشید و یک طبیعت بکر را تجربه کنید، بدون شک زیباکنار و روستاهای پر از شور زندگی آن، گزینه‌ای است که از انتخابش پشیمان نمی‌شوید. سفرتان خوش!

4.4/5 - (56 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *