بازار‌ها و مراکز خریدتجربه سفر

معرفی بهترین بازارها و مراکز خرید فومن | گشت‌وگذار و خریدی لذت‌بخش در میان بازارهای سنتی و مدرن فومن

فومن شهری دوست‌داشتنی است که در مناطق جلگه‌ای گیلان قرار گرفته و بیشتر با شالیزارها، مراتع سرسبز و کلوچه‌های خوشمزه‌اش معروف شده است. البته زیبایی‌ها این شهر سرسبز شمالی در طبیعت آن خلاصه نمی‌شود؛ چراکه شما می‌توانید بخشی از جاذبه‌های آن را در بازارهای محلی‌اش پیدا کنید. این بازارها جلوه ویژه‌ای از شهر را به شما نشان می‌دهند و به نوعی بازتاب شکل زندگی و آداب‌ورسوم مردم این سرزمین است. بنابراین با گذشت‌وگذار در آن می‌توانید، فرهنگ دیرینه و اصیل مردم مهمان‌نواز فومن را از نزدیک لمس کنید.

پس چه خوب است، بازدید از بازارهای شهری که به آن سفر کرده‌اید را حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، جزئی از برنامه خود قرار داده و بی‌تفاوت از کنار آن نگذرید. به همین منظور ما در مجله اتاقک لیستی از بازارهای فومن را برای شما فراهم کرده‌ایم تا قبل از سفر بتوانید، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

آشنایی با بازارهای فومن

آشنایی با بازارهای فومن
بازارهای فومن به سه دسته سنتی، هفتگی و مراکز مدرن تقسیم می‌شوند – عکس از سایت: باشگاه خبرنگاران جوان

بازارهای فومن را می‌توان بر اساس ساختار و قدمت به بازارهای سنتی، هفتگی و مراکز خرید مدرن تقسیم‌بندی کرد. در ادامه می‌خواهیم شما را با هر دو نوع آن آشنا کنیم.

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بازارهای روز فومن

بازارهای روز فومن
انواع محصولات را می‌توانید در بازارهای روز فومن به راحتی پیدا کنید – عکاس: سید جواد میرحسینی

بازار روز به نوعی با زندگی مردم آن منطقه عجین شده و شما از این سفره رنگارنگی که پهن شده، می‌توانید سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی‌، صنایع دستی و هر آنچه که نیاز دارید را تهیه کنید. روند بازار هم به این‌گونه است که فروشندگان از صبح زود در محل تعیین شده بساط خود را پهن می‌کنند. البته هر کسی زودتر بیاید، جای بهتری نصیبش می‌شود، گرچه رزق و روزی هر کس دست خداست.

زمانی‌که وارد بازار فومن می‌شوید، زنان و مردان با لباس‌های رنگارنگ و لهجه شیرین‌شان، شما را به خرید دعوت می‌کنند. صدای هیاهوی مردم، بوی خوش سبزیجات محلی و رنگ‌های متنوع خوراکی‌ها، حین گشت‌وگذار در بازار، شما را به وجد می‌آورد.

بازار سنتی فومن (بازار بزرگ سردار جنگل)

بازار سنتی فومن
این بازار، برای تامین نیاز روزانه مردم در شهر فومن دایر شده است.

بازار روز یا بازار سنتی فومن که با عنوان بازار بزرگ سردار جنگل هم شناخته شده، از قدیمی‌ترین بازارهای استان گیلان و از جاذبه‌های شهر فومن به‌شمار می‌آید. در این مکان خوش آب و رنگ، محصولات محلی و گیلکی به فروش می‌رسند و شما می‌توانید تازه‌ترین محصولات را با قیمتی مناسب‌تر از دیگر مراکز، خریداری کنید.

آدرس بازار سنتی فومن: گیلان، فومن، خیابان سردار جنگل، بین فلسطین و خیابان مولوی

ساعت کار: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 9 شب

بازارهای هفتگی فومن

بازارهای هفتگی به مراکزی گفته می‌شود که تنها در یکی از ایام هفته برپا می‌شوند و معمولا در آن‌ها اقلام مختلفی به فروش می‌رسد. این بازارهای هفتگی بسیار پرطرفدار هستند و کمتر کسی را می‌توان یافت که قصد رفتن به این مراکز را نداشته باشد. در این‌جا می‌خواهیم این سبک از بازارها که در شهر فومن و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شوند را معرفی کنیم.

سه شنبه‌ بازار فومن

سه شنبه‌ بازار فومن
در سه‌شنبه بازار فومن با فرهنگ اصیل و دیرینه مردم فومن بیشتر آشنا می‌شوید.

این بازار هفتگی، همان‌طور که از نامش پیداست، سه شنبه‌های هر هفته برپا می‌شود و به جرات می‌توان گفت، نقش مهمی در اقتصاد فومن دارد؛ چراکه در آن قیمت اجناس، پایین تر از دیگر مراکز خرید شهر است و همین امر به تنظیم بازار کمک می‌کند و بهای اجناس را در سطح شهر، متعادل نگه می‌دارد. البته این ویژگی از سه شنبه بازار فومن، در کمتر بازاری دیده شده و رعایت می‌شود. فروشندگان بازار هم، اهالی فومن و روستاییان اطراف این دیار هستند که برای کسب رزق و روزی حلال، در آن بساط‌‌‌شان را پهن می‌کنند و محصولاتشان را برای فروش عرضه می‌کنند. این بازار پرجنب‌وجوش، اکثر مردم فومن را برای خرید به سمت خود می‌کشاند و به نوعی مکانی برای دید و بازدید اقوام و آشنایان محسوب می‌شود.

از میوه و سبزیجات تا پنیر محلی

میوه و سبزیجات
در سه‌شنبه بازار میوه‌های تازه و درجه یک، سبزیجات و لبنیات یافت می‌شود – عکس از سایت: برنا

در سه‌شنبه بازار فومن در کنار میوه‌های آبدار و خوشمزه و سبزیجات تازه، بوی عطر برنج شمالی و کلوچه تازه و معروف فومن، شما را مدهوش می‌کند. اگر از طرفداران پنیر سیاهمزگی هستید، می‌توانید در این بازار محلی، آن را پیدا کنید. در وصف پنیر سیاهمزگی باید گفت، از پنیرهای محلی خوشمزه‌ای است که در روستای سیاهمزگی از توابع شفت، از شیر خالص بز یا گوسفند تولید می‌شود. این پنیر برای آماده شدن، باید 6 ماه در پوست گوسفند نگهداری شده و در فرآیند تولید هم، خامه آن گرفته نمی‌شود. بافت پنیر نیمه سخت است و درصد چربی آن، نسبت به دیگر نمونه‌های موجود در بازار بیشتر است. این ویژگی‌ها باعث شده تا پنیر سیاهمزدگی با پنیرهای اصیل فرانسوی رقابت ‌کند.

چای اصیل ایرانی

چای اصیل ایرانی
چایی که از مزارع فومن به دست می‌آید هم رنگ خاصی دارد و هم اصیل است – عکاس: همشهری آنلاین

چای خالص ایرانی که از مزارع فومن به دست می‌آید، از دیگر محصولاتی است که می‌توانید از این بازار هفتگی تهیه کنید. هم‌چنین در سه‌شنبه بازار فومن، وسایل درو و کارد و چاقوهای ساخت ماسوله و گلیم و نمد و فرآورده‌های دامی مربوط به روستاهای اطراف عرضه و ارائه می‌شود.

علاوه‌بر محصولات دامی، کشاورزی و فرآورده خوراکی، اقلام دیگری نظیر صنایع‌دستی و محصولات حصیری هم به‌ فروش می‌رسند. بنابراین با گشت‌وگذار در سه شنبه بازار فومن می‌توانید، در کنار آشنا شدن با فرهنگ مردم شهر فومن و خرید مایحتاج روزانه، صنایع‌دستی این شهر را هم از نزدیک مشاهده کرده و حتی از میان آن‌ها، تعدادی را برای سوغاتی و یادگاری انتخاب و خریداری کنید.

آدرس سه‌شنبه بازار: ایران، استان گیلان، فومن، كمربندی شهید شیرودی

اگر از قطار سه‌شنبه بازار جاماندید، جای نگرانی نیست؛ زیرا در روستاهای اطراف فومن هم بازارهای هفتگی دیگری در روزهای شنبه، یک‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شوند. این مراکز، شاید کوچک‌تر از سه‌شنبه بازار فومن باشند؛ اما رفتن به آن‌ها همان حس‌وحال را برای ما زنده می‌کند.

  • شنبه بازار، در دهستان گوراب، در مسیر جاده آسفالته فومن شفت، در ۹ كیلومتری فومن قرار گرفته است، برپا می‌شود.
  • یکشنبه بازار، در روستای گشت خان كه در ۹/۵ كیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده است، برگزار می‌شود.
  • چهارشنبه بازار در روستای زیده‌سرا كه در ۱۰/۷ كیلومتری شمال فومن واقع‌ شده است، برگزار می‌شود. البته این بازار، چندان پررونق نیست و حتی در روزهای سرد سال هم بسته است.

مراکز خرید مدرن فومن

با پیشرفت شهر فومن و مدرنیته شدن آن، مراکز خرید مدرن و زیبایی هم در این شهر سراسر زیبایی راه‌اندازی شدند. در ادامه می‌خواهیم شما را با این مراکز خرید بیشتر آشنا کنیم.

پاساژ امیر فومن

پاساژ امیر فومن
پاساژ امیر از مراکز خرید مدرن و تازه تاسیس فومن است.

پاساژ امیر، یکی از مراکز خرید جدید فومن است که در دو طبقه ایجاد شده و در آن محصولاتی هم‌چون پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی بهداشتی و لوازم ‌خانگی عرضه می‌شود. خرید از این پاساژ را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که در این مرکز علاوه‌بر عرضه کالاهای زیبا و مقرون‌به‌صرفه، می‌توان از امکانات رفاهی آن هم بهره برد.

آدرس پاساژ امیر فومن: گیلان، فومن، امام خمینی، بین مدرس و روحی

پاساژ کارن فومن

پاساژ کارن فومن
پاساژ کارن فومن از دیگر مراکز خرید فومن است – عکاس: سید جواد میرحسینی

پاساژ کارن فومن، از دیگر مراکز خرید مدرن این شهر است که با ارائه انواع پوشاک و کالاهای مورد نیاز مردم، رفاه گردشگران را دو چندان کرده است. پاساژ کارن با امکانات رفاهی متعدد و سالن سینما موفق شده تا لحظات شادی را برای شما و عزیزانتان فراهم کند.

آدرس پاساژ کارن فومن: گیلان، فومن، خیابان سردار جنگل، خیابان مفتح

شماره تماس: 01334724587

پاساژ تقوی فومن

پاساژ تقوی فومن
پاساژ تقوی واقع در خیابان بهشتی، آماده ارائه خدمات به گردشگران و اهالی فومن است.

حس‌وحال این پاساژ، با دیگر مراکز خرید فومن، متفاوت است؛ زیرا در این مرکز خرید، علاوه‌بر فروشگاه‌های مختلف برای عرضه کالاهای مصرفی، سالن عقد مجللی هم در طبقه فوقانی آن قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا هر روز در جلوی درب ورودی آن، شاهد عروس و دامادهایی باشیم که می‌خواهند شروع زندگی مشترکشان را در آن جشن بگیرند.

شما می‌توانید از این مرکز خرید اقلامی چون پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه، کیف و کفش و غیره را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

آدرس پاساژ تقوی فومن: گیلان، فومن، خیابان بهشتی

پاساژ عموئی فومن

پاساژ عموئی فومن
پاساژ عمویی از مراکز خرید فومن با امکانات رفاهی متعدد

از دیگر پاساژهای مدرن و تازه تاسیس فومن، پاساژ عموئی است. در واقع این مرکز خرید، شامل فروشگاه‌های متعددی است که در آن‌ها اقلام مختلفی مانند البسه، روسری، پوشاک بچه‌گانه و کیف و کفش عرضه می‌شوند. مرکز خرید عموئی از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است و گردشگران می‌توانند ضمن استفاده از امکانات پاساژ، خریدی دلچسب هم داشته باشند.

آدرس پاساژ عموئی فومن: ایران، استان گیلان، فومن، خیابان امام خمینی

سخن آخر

شهرستان فومن به دلیل آب‌وهوای مطبوع، جاذبه‌های گردشگری و نزدیکی به روستاهایی چون  ماسوله، ماسال و قلعه‌رودخان یکی از شهرهای محبوب استان گیلان به شمار می‌آید. به‌همین دلیل این شهر زیبای شمالی، سالانه پذیرای گردشگران زیادی است که برای تهیه مایحتاج روزانه و آشنایی با فرهنگ دیرینه فومن روانه بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن آن می‌شوند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک ما لیست جامعی از مهم‌ترین مراکز خرید آن را تهیه کرده‌ایم تا شما قبل از سفر با این مراکز بیشتر آشنا شوید. رزرو آنلاین اقامتگاه از سایت اتاقک هم می‌تواند به شما کمک کند تا برای سفر به فومن، برنامه‌ریزی دقیق و بهتری داشته باشید و بتوانید بدون دغدغه و هیچ مشکلی از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *