شهرهاجاهای دیدنی

نور! صدا! تصویر! | سفر به شهرک سینمایی غزالی

سفر به لوکیشن فیلم و سریال‌های معروف از مقاصد گردشگری پرطرفدار در تهران است. یک فضای بزرگ و پرجاذبه که به‌نام شهرک سینمایی غزالی شناخته شده و در آن دیدنی‌های بسیاری پیدا می‌شود. در این شهرک سینمایی می‌توانید با عبور از چند خیابان به گذشته‌ها و سرزمین‌های دیگر سفر کنید و خاطراتی خوش را در کنار دوستان و اعضای خانواده خود بسازید. این‌جا بیشتر درباره شهرک سینمایی غزالی تهران و دیدنی‌های آن بخوانید.

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟

شهرک سینمایی غزالی کجاست
شهرک سینمایی غزالی به‌همت و تلاش استاد علی حاتمی بنا گذاشته شد – عکاس: بنیامین بهلولی

شهرک سینمایی غزالی که آن را به نام شهرک علی حاتمی نیز می‌شناسند یک محوطه بسیار بزرگ در غرب تهران است. در این شهرک دکور بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های معروف ایرانی که مربوط به گذشته بوده‌اند برپا شده است که از آن جمله می‌توان به دکور تهران در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه اشاره کرد. این شهرک از مهم‌ترین مجموعه‌های سینمایی کشور و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و فیلم‌ها و سریال‌های بسیار معروفی همچون «مریم مقدس»، «سربداران»، «کیف انگلیسی»، «مردان آنجلوس»، «شهرزاد» و … در آن فیلم‌برداری شده‌اند.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه شهرک سینمایی غزالی

تاریخچه شهرک سینمایی غزالی
ساخت شهرک سینمایی غزالی در سال 58 آغاز شد – عکاس: مجید مددی

ساخت شهرک سینمایی غزالی در سال ۱۳۵۸ و به پیشنهاد علی حاتمی کارگردان فقید ایرانی آغاز شد و ۸ سال زمان برد تا احداث آن به اتمام برسد. علی حاتمی پیش از تصمیم به ساخت این شهرک، جهت فیلم‌برداری مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» به لوکیشن خاصی نیاز داشت؛ لوکیشنی که می‌بایست شرایط جغرافیایی و شهری اوایل قرن چهاردهم شمسی را به نمایش می‌گذاشت.

نیاز به همچنین مکانی باعث شد تا به همت او و همکاری زنده‌یاد «ولی‌الله خاکدان» که یک طراح صحنه بسیار عالی بود، ساخت این شهرک کلید بخورد. جهت ساخت این پروژه یک زمین به مساحت ۱۰ هکتار در غرب تهران در نظر گرفته شد و عکس‌های لازم برای ساخت بناها، محله‌ها، عمارت‌های دولتی، خیابان‌های تهران و …  جمع‌آوری شد.

بعد از جمع‌آوری عکس‌ها، علی حاتمی به ایتالیا رفت و از یک نقاش ایتالیایی در شهرک سینمایی «چینه چیتا» کمک گرفت تا اتودهایی را از عکس‌ها تهیه کند. او سپس جهت تهیه نقشه و ماکت از «جانی کورتینا» یکی از بهترین دکوراتورهای ایتالیایی کمک گرفت تا در نهایت ماکت نهایی شهرک را به ایران آورد. پس از آماده شدن مقدمات لازم، با مدیریت «محمدمهدی دادگو» که تهیه‌کننده بود، احداث شهرک در اسفند سال ۱۳۵۸ آغاز گشت. در نهایت تا سال ۱۳۶۲ دکورهای مجموعه به بهره‌برداری رسید.

تاریخ افتتاح رسمی شهرک سینمای غزالی در سال ۱۳۷۳ بود و به‌مرور بخش‌های دیگری نیز جهت ساخت سریال‌های تاریخی جدید به این مجموعه اضافه شد.

مرحوم حاتمی در ساخت این شهرک وسواس و دقت زیادی داشت تا این مکان کاملاً مشابه با ایران قدیم ساخته شود. از مهم‌ترین بخش‌های این شهرک خیابان لاله‌زار آن است که در طول زمان دچار آسیب‌هایی شد تا اینکه «مسعود جعفری جوزانی» برای ساخت سریال «در چشم باد» کل مجموعه لاله‌زار را با بودجه خود بازسازی کرد.

دیدنی‌ها و غرفه‌های داخل شهرک سینمایی غزالی

دیدنی‌ها و غرفه‌های داخل شهرک سینمایی غزالی
در شهرک سینمایی غزالی تندیس افراد مشهور را خواهید دید – عکاس: جلال بذرافشان

شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که پس از ورود به شهرک سینمای غزالی با چه دیدنی‌هایی مواجه خواهند شد؟ بازدیدکنندگان برای ورود به این شهرک باید از خیابان ۵۵ ام که به آن خیابان هزاردستان می‌گویند اقدام کنند. در ورودی شهرک بازدیدکنندگان چند مجسمه اسطوره‌ای را خواهند دید که از ترکیب انسان، قوچ و شیر ساخته شده‌اند. پس از دیدن آن‌ها مجسمه‌های زیبای دیگری از بازیگران بزرگی همچون محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و داوود رشیدی به نمایش گذاشته شده‌اند و در ادامه نقشه کلی مجموعه در دسترس است.

در شهرک سینمایی غزالی دیدنی‌ها بسیارند. افراد می‌توانند در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهرک قدم بزنند و در زمان سفر کنند. مکان‌های دیدنی این شهرک که می‌توانند شما را به زمان گذشته ببرند میدان توپخانه، گراند هتل، ساختمان شاه آباد، ساختمان عدلیه، خیابان اکباتان و کافه پارس تهران قدیم هستند که شما را به سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰ می‌برند.

در این شهرک تعدادی مغازه نیز وجود دارند که به فروش بدلیجات، تنقلات و … می‌پردازند. اگر در فصل گرما به این شهرک سر می‌زنید چندین مغازه برای فروش بستنی یا نوشیدنی نیز هستند که می‌توانند گرمای تابستان را از تن بازدیدکنندگان بیرون کنند. یکی دیگر از بخش‌های جذاب این شهرک غرفه‌های لباس بازیگران فیلم‌های تاریخی است که افراد می‌توانند با پرداخت هزینه لباس موردنظر خود را انتخاب کنند و با آن در لوکیشن خاص موردنظر خود عکس بگیرند.

از جمله دیگر جاذبه‌های شهرک سینمایی غزالی سوار شدن به کالسکه یا خودروهای قدیمی و عبور از لوکیشن‌های تهران قدیم است.

از دیگر دیدنی‌های مهم این شهرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافه‌ها و رستوران‌های شهرک غزالی

کافه‌ها و رستوران‌های خاطره‌انگیزی در شهرک سینمایی غزالی وجود دارند که در حین بازدید نباید به هیچ عنوان آن‌ها را فراموش کرد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به رستوران و چایخانه گراند هتل، کافه پارس تهران قدیم، کافه نادری و رستوران کویر اشاره کرد. این کافه و رستوران‌ها لوکیشن جذابی برای عکاسی هستند و خاطره بسیاری از سریال‌های معروف همچون سریال شهرزاد در رستوران کبیر را برای بینندگان تداعی می‌کنند.

گراند هتل شهرک سینمایی غزالی

گراند هتل شهرک سینمایی غزالی
گراند هتل شهرک سینمایی فقط یک نما نیست و داخل آن نیز قابل استفاده است – عکاس: سهراب پورخلیلی

یکی دیگر از دیدنی‌های بسیار معروف شهرک، گراند هتل است. این هتل برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۹ برای ساخت سریال هزاردستان احداث شد. گراند هتل مساحتی در حدود ۱۰۰۰ مترمربع دارد و رستوران و چایخانه سنتی آن بسیار معروف است. گراند هتل فقط یک دکور برای تماشا نیست و بنا بر شرایط، گاهی خدماتی را به افراد ارائه می‌کند. در این مکان در سال‌های قبل مراسم نامزدی و یا عروسی برگزار می‌شد و امروزه نیز برخی ارگان‌ها این مکان را برای مراسم خود اجاره می‌کنند. سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در این هتل فیلم‌برداری شده‌اند و قطعاً دیدن آن برای افراد خاطره‌انگیز خواهد بود.

لوکیشن‌های موجود در شهرک

لوکیشن‌های موجود در شهرک
در شهرک سینمایی برمبنای تاریخ لوکیشن‌هایی ایجاد شده است – عکاس: بهنام صمدی

شهرک سینمایی غزالی به لوکیشن‌های خاص خود معروف است و در واقع نیاز به این لوکیشن‌ها بوده که باعث ساخت این شهرک شده است.

لوکیشن‌های شهرک غزالی به سه بخش تقسیم می‌شوند:

  • دکورها و بناهای دوره قبل از اسلام: این دکور مساحتی در حدود 15 هزار متر مربع دارد. برای ساخت سریال‌های «مریم مقدس»، «ستاره خضرا» و «بشارت منجی» از آن استفاده شده است.
  • دکورها و بناهای دوره بعد از اسلام: این دکور مساحتی در حدود 35 هزار متر مربع دارد. سریال‌هایی همانند «تنهاترین سردار»، «طفلان مسلم»، و«ولایت عشق» و … در آن فیلمبرداری شده‌اند.
  • دکورها و بناهای دوره معاصر: این دکور مساحتی در حدود ۶۲ هزار مترمربع دارد. سریال‌های پربیننده‌ای همچون شهرزاد، مدار صفر درجه، شب دهم، کیف انگلیسی، جهان‌پهلوان تختی و … در آن فیلم‌برداری شده‌اند.

مهم‌ترین لوکیشن‌های شهرک سینمایی غزالی

مهم‌ترین لوکیشن‌های شهرک سینمایی غزالی
در شهرک سینمایی غزالی می‌توانید لوکیشن فیلم و سریال‌های جذاب و دوست‌داشتنی را ببینید – عکاس: عرفانیان

بسیاری از سریال‌های معروف در لوکیشن‌های تاریخی شهرک سینمایی غزالی فیلم‌برداری شده‌اند. از جمله این لوکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوکیشن لاله‌زار

لوکیشن لاله‌زار
خیابان لاله‌زار سال‌ها قبل توسط استاد جعفری جوزانی برای سریال در چشم باد از نو مرمت شد – عکاس: پدرام آزادان

یکی از لوکیشن‌های مهم این شهرک، لوکیشن لاله‌زار است که اولین‌بار سریال هزاردستان در آن فیلم‌برداری شد. از این لوکیشن در فیلم‌ها و سریال‌های دیگری همچون در چشم باد، کلاه پهلوی، شب دهم و کیف انگلیسی استفاده شده است.

لوکیشن سریال مریم مقدس

لوکیشن سریال مریم مقدس
لوکیشن فیلم مریم مقدس از دیدنی‌های مهم شهرک غزالی است – عکاس: آرمان وحیدی

در این لوکیشن بخش‌هایی از اورشلیم را بازسازی کرده‌اند و محل ساخت سریال مریم مقدس بوده است. ساختمان معبد اورشلیم بعدها در سریال‌های دیگری همچون بشارت منجی، ستاره خضرا، و «راه ابراهیم خلیل‌الله» استفاده شده است.

لوکیشن سرزمین کهن

این لوکیشن با حدود ۲۰ هزار مترمربع، شامل میدان بهارستان محله قدیم تهران می‌شود و در سال ۱۳۸۶ ساخته شده است.

لوکیشن سریال تبریز در مه

این لوکیشن مساحت ۱۰ هزار مترمربع دارد و معماری معاصر شهر و بازار قدیم تبریز را نشان می‌دهد. از این لوکیشن بعدها با ایجاد تغییراتی جهت ساخت سریال «نردبان آسمان» استفاده شد.

لوکیشن سریال شهرزاد

آیا می‌خواهید در لوکیشن سریال شهرزاد قدم بزنید؟ لوکیشن سریال شهرزاد درواقع همان لوکیشن خیابان لاله‌زار است که این سریال بسیار معروف با هنرنمایی «شهاب حسینی»، «ترانه علیدوستی» و «یوسف زمانی» در آن فیلم‌برداری شده است. از جمله بخش‌های بسیار مهمی که در این سریال دیده می‌شود کافه نادری، سینما تابان و رستوران کبیر هستند.

لوکیشن بازارچه خانی‌آباد

این لوکیشن بازارچه خانی‌آباد را بازسازی کرده است و مساحتی حدود ۲۰۰۰ مترمربع دارد. در لوکیشن بازارچه خانی‌آباد، فیلم جهان‌پهلوان تختی در سال ۱۳۷۴ فیلم‌برداری شده است.

لوکیشن فیلادلفیا

این لوکیشن سال ۲۷۰ پیش از میلاد را نمایش می‌دهد و از بخش‌های مختلفی همچون کلیسا، کاخ دقیانوس، بازارچه و عمارت دادگاه تشکیل شده است. در این لوکیشن سریال‌های معروفی همچون بشارت منجی و «مردان آنجلوس» فیلم‌برداری شده‌اند.

لوکیشن کوفه

این لوکیشن در سال ۱۳۷۱ جهت ساخت سریال «امام علی علیه‌السلام» بازسازی شد. بعدها سریال‌های دیگری همچون تنهاترین سردار، طفلان مسلم، ولایت عشق و … نیز در آن فیلم‌برداری شدند.

گسترش شهرک سینمایی غزالی

گسترش شهرک سینمایی غزالی
در سال‌های بعد به شهرک غزالی لوکیشن‌های دیگری هم اضافه شد – عکاس: بهنام صمدی

این شهرک در طول زمان در جهت ساخت سریال‌های دیگر گسترش یافته است. اضافه شدن لوکیشن‌های دیگری همچون کوفه، بیت المقدس، باشتین و … از جمله این ساخت‌وسازها هستند. همچنین بازسازی و اضافه شدن بخش‌هایی به لوکیشن‌های قبلی نیز در وسعت یافتن این مجموعه تأثیر داشته‌اند. به طور مثال برای تولید سریال شهرزاد نه‌تنها بخش‌هایی همچون جواهری غازاریان، سینما تابان و گراند هتل در این مکان بازسازی شد؛ بلکه ۳۰ مغازه جدید همچون «صفحه فروشی بتهوون» و «روزنامه باختر امروز» نیز به این شهرک اضافه شدند.

ساعت و روزهای بازدید از شهرک سینمایی غزالی

ساعت و روزهای بازدید از شهرک سینمایی غزالی
تعطیلات نوروز و آخر هفته‌ها می‌توان به بازدید از شهرک سینمایی غزالی رفت – عکاس: امید

جهت بازدید از این شهرک افراد می‌توانند در روزهای آخر هفته و تعطیلات عید نوروز از ۹ صبح تا ۵ عصر به این مکان مراجعه کنند. بازدید از این شهرک نیاز به تهیه بلیط ورودی دارد و به شکل آزاد نیست. بهتر است افراد پیش از مراجعه به شهرک جهت اطمینان از ساعت بازدید و روزهای کاری با شماره 02144195580 تماس حاصل کنند.

دیدنی‌های نزدیک به شهرک سینمایی غزالی

بسیاری از بازدیدکنندگان زمانی که به دیدن این شهرک می‌روند در ادامه سری به دیدنی‌های نزدیک آن می‌زنند. از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ گیاه‌شناسی، علم و طبیعت در کنار هم

باغ گیاه‌شناسی
باغ گیاه‌شناسی از دیدنی‌های جذاب در غرب تهران و نزدیک به شهرک سینمایی غزالی است – عکاس: علی افتاده

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با وسعت ۴۵ هکتار، در اراضی چیتگر تهران قرار گرفته است. در این باغ ملی انواع گل‌وگیاه بومی ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

پارک چیتگر، جنگلی برای بازی و دوچرخه‌سواری

پارک چیتگر
پارک جنگلی چیتگر فضاهای پیک‌نیک، پیاده‌روی، بازی و دوچرخه‌سواری بسیاری دارد – عکاس: پدرام قنبری

این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۲ احداث شده و در مسیر آزادراه تهران- کرج قرار دارد. در محدوده شرقی پارک، امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

دریاچه چیتگر، انعکاس آسمان تهران در آب

دریاچه چیتگر
دریاچه چیتگر جاذبه‌ای پر از دیدنی در غرب تهران است – عکاس: امیر رفیع‌خواه

این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است، محلی مناسب برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک و شب‌گردی به شمار می‌رود.

بام لند، فرصت خرید از برندها

بام لند
بام لند یکی از فضاهای خوب برای خرید از برندها در غرب تهران است.

این مجتمع تفریحی- تجاری در نزدیکی دریاچه چیتگر قرار دارد. در بام‌لند رستوران‌ها و کافه‌های بسیار معروفی قرار دارند و از طرفی افراد می‌توانند از فروشگاه‌های موجود در آن لوازم مختلفی را خریداری کنند.

مسیر دسترسی شهرک سینمایی غزالی

مسیر دسترسی شهرک سینمایی غزالی
با وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توانید به شهرک سینمایی غزالی بروید – عکاس: مریم معصومی

شهرک غزالی در بزرگراه شهید لشکری (کیلومتر ۱۵ خیابان ۵۵) روبه‌روی شرکت سایپا قرار دارد. شما می‌توانید این مسیر را با ماشین شخصی طی کنید. اگر می‌خواهید با مترو به شهرک سینمایی بروید سوار خط 5 شده و در ایستگاه ایران‌خودرو پیاده شوید. پس از آن سوار خط 249 اتوبوس‌ها شوید و بالاخره در ایستگاه غزالی که درست روبروی شهرک است از اتوبوس پیاده شوید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از شهرک سینمایی غزالی، دیدنی‌های داخل آن و جاذبه‌های اطرافش گفتیم. اگر دوست دارید به بافت تهران قدیم سر بزنید و جاذبه‌های متنوعی را در یک محدوده بزرگ ببینید، این شهرک برای‌تان عالی خواهد بود. برای دیدن شهرک سینمایی و اقامت در اطراف آن می‌توانید با اجاره روزانه خانه در تهران و اجاره ویلا در اطراف تهران، دیگر دغدغه‌ای نداشته باشید و از سفر خود لذت ببرید.

سوالات متداول

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟

این جاذبه گردشگری در بزرگراه شهید لشکری (کیلومتر ۱۵ خیابان ۵۵) روبه‌روی شرکت سایپا قرار دارد.

ساعات و روزهای بازدید از شهرک سینمایی غزالی به چه صورت است؟

جهت بازدید از این شهرک افراد می‌توانند در روزهای آخر هفته و تعطیلات عید نوروز از ۹ صبح تا ۵ عصر به این مکان مراجعه کنند.

لوکیشن چه فیلم‌ و سریال‌هایی در شهرک سینمایی غزالی وجود دارد؟

مریم مقدس، شهرزاد، تبریز در مه، ستاره خضرا، مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، یوسف پیامبر و ... از جمله فیلم و سریال‌هایی است که لوکیشن آن‌ها را در این شهرک خواهید دید.

قدمت شهرک سینمایی غزالی چقدر است؟

احداث شهرک در اسفند سال ۱۳۵۸ آغاز گشت و در نهایت تا سال ۱۳۶۲ دکورهای مجموعه به بهره‌برداری رسید.

جاذبه‌های نزدیک به شهرک سینمایی غزالی کجاست؟

بام لند، دریاچه چیتگر، باغ گیاه‌شناسی و پارک چیتگر از دیدنی‌های نزدیک به شهرک سینمایی غزالی هستند.

3.4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *