شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

سفری ناب به آبشار هریجان | دریچه‌ای به طبیعت زیبای شمال کشور

جاده چالوس تنها یک مسیر سرسبز و پر پیچ‌وخم نیست، چراکه در دل هر پیچ خود برای عاشقان طبیعت رازی نهفته دارد. آبشار هریجان هم یکی از همین رازهای شگفت‌انگیز است که آدمی را مدهوش خود می‌کند. این آبشار 80 متری که همچون عروسی زیبا دامن خود را بر روی رشته کوه‌های البرز رها کرده، یکی از مناطق بکر و دست‌نخورده شمال کشور است. نزدیک بودن آبشار به پایتخت می‌تواند آن را به مامنی امن برای فرار از آلودگی هوا و لذت بردن از طبیعتی چشم‌نواز در سفرهای یک روزه پایتخت‌نشینان تبدیل کند.

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک می‌خواهیم با هم سفری خوش به این آبشار بالابلند داشته باشیم و دل به زیبا‌یی‌هایش بسپاریم. پس چشمانتان را ببندید و سوار بر بال خیال شوید تا سفری کوتاه به این آبشار بکر و دوست‌داشتنی داشته باشیم.

آبشار هریجان کجاست؟

آبشار هریجان کجاست
هریجان آبشاری باریک با ارتفاع 80 متر است که از دل رشته کوه‌های البرز سرازیر می‌شود.

در جاده چالوس جایی معروف به گردنه هزار چم روستایی بکر و زیبا، به نام هریجان قرار گرفته است. این روستای زیبا متعلق به استان مازندران، شهرستان چالوس و بخش کلاردشت است. در گذشته جمعیت زیادی در این روستا زندگی می‌کردند، اما متاسفانه با رواج زندگی شهرنشینی بسیاری از ساکنان این خطه سرسبز به شهر مهاجرت کردند و در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از ریش‌سفیدان در روستا باقی مانده‌اند. از این‌رو آرامش و سکوتی وصف‌ناپذیر در روستا حکم‌فرماست.

در همسایگی روستا آبشاری خروشان بر فراز کوه‌های عظیم و تخته‌سنگ‌های استوار دیده می‌شود که به‌علت نزدیکی این جاذبه به روستای هریجان آن را آبشار هریجان نامیده‌اند. آبشار هریجان در منطقه‌ای حفاظت شده قرار گرفته است. به‌همین دلیل در این منطقه اجازه شکار یا چرای دام وجود ندارد. برای دسترسی به آبشار هم باید از روستای هریجان بگذرید و پس از عبور علفزارها و زمین‌های پوشیده از گل‌های وحشی در فاصله‌ای نه‌چندان دور به این آبشار زیبا خواهید رسید.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای آبشار هریجان

آب‌وهوای آبشار هریجان
آبشار هریجان با آب‌وهوایی معتدل و مرطوب طبیعتی چهار فصل دارد – عکاس: علی اکرمی

همان‌طور که می‌دانیم، آبشار هریجان در جاده چالوس واقع شده است. پس جزء مناطق معتدل و مرطوب محسوب می‌شود و طبیعت چهار فصل این خطه زیبا از کشورمان می‌تواند تجربیات جدید و جذابی را برای گردشگران به‌همراه داشته باشد. گردشگران با سفر به این آبشار زیبا در فصل بهار از تماشای مناظر سرسبز و پرشکوفه لذت می‌برند و آبشار را در پرآب‌ترین حالت ممکن نظاره‌گر هستند.

در فصل تابستان، با طبیعتی سرسبز و هوایی شرجی مواجه‌اند. البته در این فصل، آب آبشار به‌دلیل کاهش میزان بارندگی کمتر از دیگر فصول سال است. در فصل پاییز، آبشار در میان رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی غوطه‌ور است و جلوه بسیار زیبایی به‌خود گرفته است، اما در پاییز باید منتظر باران‌های بی‌وقفه، جاده‌ای لغزنده و هوایی سرد باشید.

در فصل زمستان با این‌که آب آبشار زیاد است و طبیعتی پوشیده از برف پیش‌رو دارید، اما در بیشتر مواقع جاده به دلیل بارش زیاد برف و خطر ریزش کوه مسدود شده و امکان دسترسی به آبشار سخت است.

مسیر دسترسی به آبشار هریجان

مسیر دسترسی به آبشار هریجان
برای دسترسی به آبشار هریجان باید از روستا تا آبشار را با پای پیاده رفت – عکاس: سعید ربیعی

برای دسترسی به این آبشار زیبا که هم‌چون گنجینه‌ای ارزشمند در دل پیچ‌وخم‌های جاده چالوس پنهان شده است، مسیری پر فرازونشیب در پیش دارید. به قول جناب سعدی تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی! زیرا باید از جاده‌ای پر پیچ‌وخم عبور کنید، در مسیری شیب‌دار حرکت کنید و بخشی از مسیر را با پای پیاده طی کنید.

حال برای رسیدن به آبشار هریجان باید ابتدا وارد جاده چالوس ‌شوید. حدود 4 کیلومتر جلوتر از سیاه‌بیشه باید از پیچ راست جاده به سمت روستای هریجان خارج شوید. این فرعی که خاکی و پرشیب است تا روستای هریجان حدود 5 کیلومتر فاصله دارد و باید حدود 15 دقیقه رانندگی کرد تا به روستای هریجان رسید. اگر با پای پیاده عازم این مسیر 5 کیلومتری هستید، باید گفت مسیری سربالایی با شیب تند پیش‌رو دارید که حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

برای دسترسی به آبشار باید به غرب روستا رفت، پس این جاده خاکی را حدود 300 تا 400 متر به داخل روستا ادامه دهید تا به جاده‌ای فرعی در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ برسید. بعد از ورود به جاده و یک ربع پیاده‌روی آبشار باریک هریجان پیش‌روی‌تان ظاهر می‌شود. اگر قصد رسیدن به تاج آبشار را دارید، باید ارتفاعی 9 متری را حدود نیم ساعت کوهنوردی کنید. در صورت خسته شدن از پیاده‌روی می‌توانید قبل از سنگلاخی شدن جاده در فضای علفزاری که سمت راست مسیر قرار گرفته است، اندکی استراحت کنید.

به این نکته توجه داشته باشید، پشت تاج آبشار منطقه حفاظت شده است و خطر حمله حیوانات وحشی وجود دارد. در این منطقه حفاظت شده جانورانی مانند کل و بز، خرس، تیهو و کبک زندگی می‌کنند که شکار آن‌ها ممنوع است و آزادانه جولان می‌دهند. ناگفته نماند، برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات اطراف روستای هریجان باید مجوز محیط‌زیست داشته باشید.

بهترین زمان سفر به آبشار هریجان

بهترین زمان سفر به آبشار هریجان
اردیبهشت ماه بهترین زمان سفر به آبشار هریجان است – عکاس: محمد محرابی

فصل بهار به‌خصوص ماه اردیبهشت که با رویش گل‌های فصلی همراه است، بهترین زمان سفر به آبشار هریجان است. در این فصل نه از رطوبت هوای تابستان خبری هست و نه از سرمای هوای پاییز و زمستان! درختان مملو از شکوفه می‌شوند، گل‌های وحشی زمین را فرش کرده‌اند و صدای خوش پرندگان از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود. باران‌های گاه و بی‌گاه هم حس شادابی و طراوت را در وجودمان زنده می‌کند. به لطف این بارندگی‌ها، میزان آب آبشار در فصل بهار به اوج خود می‌رسد. علاوه بر اردبیهشت ماه، فصل تابستان نیز فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در این آبشار دلفریب است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به آبشار هریجان

آبشار هریجان یکی از جاهای دیدنی چالوس و دیدنی‌ترین نقاط شمال کشور محسوب می‌شود. در کنار این جاذبه دوست‌داشتنی مناطق گردشگری دیگری هم قرار گرفته‌اند که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

بارگاه امامزاده شاهزاده محمود (ع)

بارگاه امامزاده شاهزاده محمود (ع)
گنبد امامزاده محمود هنگام ورود به روستای هریجان دیده می‌شود.

وقتی وارد روستای هریجان می‌شوید، گنبد امامزاده شاهزاده محمود از دور نظرتان را به خود جلب می‌کند. زیارت این مقبره تاریخی و خواندن فاتحه در آن از دیگر کارهایی است که می‌توانید در مسیر برگشت از آبشار هریجان انجام دهید.

مرداب هسل چالوس

مرداب هسل چالوس
مرداب هسل منطقه‌ای بکر و خلوت در 10 کیلومتری جاده چالوس است.

اگر می‌خواهید با طبیعت خلوت کنید، با درختان هم‌صحبت شوید و صدای گوش‌نواز پرندگان را با تمام وجود بشنوید، ما به شما مرداب هسل در 10 کیلومتری چالوس را معرفی می‌کنیم. اگر در فصل بهار و تابستان به این مرداب سفر کنید، بر سطح مرداب جلبک‌های سبز رنگی را مشاهده می‌کنید که با درختان سبز رنگ اطراف مرداب هم‌دست شده‌اند و جلوه بسیار زیبایی به منطقه بخشیده‌اند.

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین چالوس
رودخانه چالوس از کنار پارک جنگلی فین عبور می‌کند – عکاس: حسنی مصطفی

پارک جنگلی فین چالوس مکانی تفریحی با امکانات رفاهی متنوع است. با رفتن به این پارک جنگلی می‌توانید نظاره‌گر گونه‌های متنوع جانوری، مردابی آرام و درختانی سربه‌فلک کشیده باشید. عبور رودخانه چالوس از کنار این پارک جنگلی باعث می‌شود، خوشی‌هایمان را تکمیل کنیم و در کنار جنگل‌گردی فرصتی برای یک آب بازی هیجان‌انگیز داشته باشیم.

در پارک جنگلی فین آلاچیق‌های بزرگ و خانوادگی، مکانی برای کمپینگ چادر، مغازه‌های سوغاتی فروشی، مکان بازی برای کودکان و نیمکت برای نشستن گردشگران بعد از یک جنگل‌گردی جانانه تعبیه شده است.

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار هریجان انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار هریجان انجام داد
طبیعت آبشار هریجان بسیار بکر و دوست‌‌داشتنی است – عکاس: انسیه قاسمی

آبشار هریجان حاصل مهمانی صخره و آب است. این ضیافت در نوع خود بسیار تماشایی است و مناظر بسیار شگفت‌انگیزی را برای عاشقان طبیعت خلق می‌کند. برای رسیدن به آبشار باید از میان روستای هریجان با طبیعتی بکر و دوست‌داشتنی عبور کرد و از تماشای بافت قدیمی روستا، علفزارهای سرسبز و گل‌های وحشی غرق در لذت شد. گوش سپردن به آواز پرنده‌ها، در سکوت آرامش‌بخش روستا و استشمام بوی عطر گل‌ها و گیاهان از دیگر مزایای این طبیعت‌گردی است.

پیک‌نیک و دورهمی‌های دوستانه، خانوادگی و کوهنوردی در مناطق آزاد کوهستان از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان در هنگام سفر به این خطه زیبا انجام داد. هنگام گشت‌وگذار در علفزارها و حین بالا رفتن از صخره‌ها برای نزدیک شدن به آبشار، ثبت عکس‌های خاطره‌انگیز فراموش‌تان نشود!

اقامت در نزدیکی آبشار هریجان

اقامت در نزدیکی آبشار هریجان
اقامتگاه های متعددی در نزدیکی آبشار هریجان وجود دارد – عکاس: امیر مالکی

برای اقامت در نزدیکی این آبشار زیبا می‌توانید روستاهای اطراف مانند روستای هریجان یا روستای سیاه‌بیشه را که در 8 کیلومتری آبشار واقع شده است، انتخاب کنید و یا به یکی از هتل‌های نزدیک به جاده چالوس سری بزنید. به علاوه، امکان اجاره ویلا چالوس از سایت اتاقک نیز فراهم است. البته امکان کمپینگ و چادر زدن اطراف آبشار هم وجود دارد، اما از آن‌جایی که آبشار هریجان منطقه‌ای حفاظت شده است، ممکن است با حضور حیوانات وحشی مانند خرس و پلنگ در کنارمان غافلگیر شویم. پس بهتر است از خیر چادر زدن و اتراق شبانه در کنار آبشار بگذرید.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که باید به هنگام سفر به آبشار هریجان بدانید!

نکاتی که باید به هنگام سفر به آبشار هریجان بدانید
در صورت سفر به آبشار هریجان مراقب طبیعت زیبای آن باشید – عکاس: عباس اکبری
  • قبل از هر چیز برای رفتن به مناطق بکر و دست‌نخورده باید در حفظ آن کوشا باشیم و با رعایت مواردی کوچک و در ظاهر ساده به آن آسیبی وارد نکیم. آبشار هریجان هم از این قائده مستثنی نیست؛ بنابراین زمان سفر به این آبشار زیبا از ریختن زباله‌های بازیافتی و غیرقابل بازیافت، ته مانده غذا و انداختن ته سیگار در طبیعت خودداری کنید. به‌همین‌منظور بهتر است، همیشه چند کیسه زباله در کوله‌بارتان داشته باشید.
  • از چیدن گل‌های وحشی خودداری کنید و به‌یاد داشته باشید، این گل‌ها زمانی زیبا هستند که در دشت باقی بمانند.
  • برای دسترسی به آبشار هریجان مسیری ناهموار در پیش دارید، پس حتما کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.
  • برای پیشگیری از خطر سقوط و رویارویی با حیوانات وحشی به بالاترین نقطه آبشار صعود نکنید.
  • برای دسترسی به آبشار حتما از محلی‌های آن منطقه کمک بگیرید.
  • سعی کنید پیش از راهی شدن وسایل ضروری نظیر آب آشامیدنی، خوراکی‌های خشک، لباس اضافه، جعبه کمک‌های اولیه و … را همراه داشته باشید.
  • فراموش نکنید، اطراف آبشار محیط حفاظت شده است؛ بنابراین برای ورود به این منطقه باید مجوز محیط‌زیست داشته باشید.
  • چرای دام و شکار حیوانات وحشی و اهلی در مناطق حفاظت‌شده اطراف آبشار ممنوع است.

سخن آخر

آبشار بلندبالای هریجان و زیبایی‌های اطرافش جان می‌دهد برای یک طبیعت گردی جانانه! شما هم اگر تصمیم دارید از طبیعت زیبای این آبشار و جاذبه‌های اطرافش لذت ببرید، بهتر است برای چند روز، کوله‌بار سفرتان را ببندید و راهی جاده چالوس شوید. برای اقامت هم جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. چراکه سایت اتاقک، برای شما اقامتگاه‌های متنوعی را در حوالی آبشار در نظر گرفته است. برای پیدا کردن اقامتگاه مورد نظرتان، فقط کافی است، قبل از حرکت از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را مطابق با بودجه و نیازتان به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول

آبشار هریجان کجاست؟

آبشار هریجان در 10 کیلومتری جاده چالوس، گردنه هزار چم، در جوار روستای هریجان و در بخش کلاردشت واقع شده است.

آبشار هریجان با تهران چه‌قدر فاصله دارد؟

فاصله تهران تا آبشار هریجان تقریبا 88 کیلومتر است که با احتساب سرعت 100 کلیومتر بر ساعت، باید حدود یک ساعت رانندگی کرد تا به روستای هریجان رسید. مابقی مسیر روستا تا آبشار را هم باید پیاده رفت.

آیا در کنار آبشار هریجان می‌توان چادر زد؟

به‌دلیل اینکه کنار آبشار هریجان منطقه حفاظت شده است و خطر وجود حیوانات وحشی وجود دارد، بهتر است از خیر چادر زدن و اتراق شبانه در کنار آبشار بگذرید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار هریجان کدام‌اند؟

تالاب هسل چالوس، پارک جنگلی فین چالوس و مقبره امامزاده شاهزاده محمود (ع)

3.6/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به پای جاده_هراز نمی‌رسه جاده هراز آمل و منطقه لاریجان شااااهه شاااه…بلندترین و کوهستاني ترین منطقه‌ مازندران لاریجان آمل هست…چالوس باید لنگ بندازه در برابر آمل…ضمن اینکه خیلی کوچیک تر هم هست…

  2. به پای جاده_هراز نمی‌رسه جاده هراز آمل و منطقه لاریجان شااااهه شاااه…بلندترین و کوهستاني ترین منطقه‌ مازندران لاریجان آمل هست…چالوس باید لنگ بندازه در برابر آمل…ضمن اینکه خیلی کوچیک تر هم هست…

  3. به پای جاده_هراز نمی‌رسه جاده هراز آمل و منطقه لاریجان شااااهه شاااه…بلندترین و کوهستاني ترین منطقه‌ مازندران لاریجان آمل هست…چالوس باید لنگ بندازه در برابر آمل…ضمن اینکه خیلی کوچیک تر هم هست…

  4. به پای جاده_هراز نمی‌رسه جاده هراز آمل و منطقه لاریجان شااااهه شاااه…بلندترین و کوهستاني ترین منطقه‌ مازندران لاریجان آمل هست…چالوس باید لنگ بندازه در برابر آمل…ضمن اینکه خیلی کوچیک تر هم هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *