شهرهاجاهای دیدنیجنگل‌ها

سفر به جنگل پاسند | جنگلی مه‌آلود در قلب بهشهر

دیده‌اید بعضی آد‌م‌ها را که خیرشان به همه می‌رسد و هیچ ضرری هم برای کسی ندارند. آدم وقتی با آن‌ها همنشین می‌شود احساس خستگی نمی‌کند و حال و هوایش هم بهتر می‌شود. جنگل پاسند بهشهر هم دقیقا چنین حسی به آدم می‌دهد.

این جنگل در قلب روستای پاسند که زیبایی‌اش تمام نمی‌شود جاخوش کرده و از آن جاهای بکری است که خیر و برکتش تمام نمی‌شود. در این جنگل تا چشم کار می‌کند درختان سربه‌فلک کشیده قرار دارند و مه غلیظی نیز آن را فرا گرفته است. البته مه این جنگل به قدری غلیظ است که فضایی کاملا رویایی را به وجود آورده و چشم از دیدن مناطق دوردست آن عاجز هست.

پس اگر مثل من طرفدار سرسبزی و مناطق بکر شمال هستید که هنوز کشف نشده‌اند، این مقاله درباره جنگل پاسند مخصوص شما است. جایی که آن‌چنان شلوغ نیست و از شهر دور است اما زیبایی‌هایی دارد که در دیگر مناطق وجود ندارند. پس نفستان را در سینه حبس کنید و من را تا آخر این مقاله از اتاقک همراهی کنید تا داستانی جدید از جنگلی بگویم که در قلب بهشهر است.

جنگل پاسند کجاست؟

جنگل پاسند کجاست
جنگل پاسند در شرق استان مازندران و در شهرستان بهشهر قرار دارد – عکس از سایت: ealiya

جنگل پاسند بهشهر همان‌طور که از اسمش پیداست در شهر بهشهر استان مازندران قرار دارد. با این حال اگر به دنبال آدرس دقیق هستید تا خودتان بروید و از نزدیک شاهد زیبایی‌های این جنگل بکر و سرسبز باشید باید به شرق مازندران و روستای پاسند از توابع شهرستان بهشهر بروید.

درباره معنی جنگل زیبای پاسند اگر بخواهید بدانید، باید بگوییم که این جنگل هم‌نامِ روستای پاسند است که در آن واقع شده است. روستای پاسند هم در اصل پاسنگ بوده و این نام هم از زمین‌های سنگی این روستا برگرفته شده است روستایی که خودش یک پا جاذبه‌ گردشگری است. این‌ها را گفتیم تا بتوانید نام این جنگل و موقعیت آن را در ذهنتان ثبت کنید تا در اولین فرصت راهی این جنگل شوید.

جنگل پاسند با گونه‌های جانوری متنوع، پوشش گیاهی ناب و درختانی که سربه‌فلک کشیده‌اند همراه با مه غلیظی که در اکثر فصول سال آن را فرا گرفته منظره رویایی و افسانه‌ای را به وجود آورده است که عاشقان طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی را شیفته‌ی خودش می‌کند.

آدرس جنگل پاسند: استان مازندران، شهرستان بهشهر، روستای پاسند، جنگل پاسند

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای جنگل پاسند بهشهر

آب‌وهوای جنگل پاسند بهشهر
جنگل پاسند در فصل بهار آب‌وهوای خنک و معتدلی دارد – عکس از سایت: delgarm

با توجه به موقعیت مکانی جنگل پاسند بهشهر حتما خودتان حدس زده‌اید که آب‌وهوای این جنگل زیبا تا حدودی مشابه آب‌وهوای بهشهر است. بهشهر ازجمله شهرهای شمالی کشور است که تابستان‌های بسیار گرم و مرطوب و زمستان‌های سردی دارد. اما روستای پاسند و جنگل آن در منطقه‌ای مرتفع قرار دارند.

همین جمله به ما می‌گوید که آب‌وهوای این جنگل در بهار خنک و دلپذیر است و در تابستان‌ها بهترین مکان برای فرار از هوای گرم و شرجی بهشهر است. پاییز جنگل بکر پاسند علی رغم داشتن منظره زیبا و درختان رنگارنگ، در بیشتر اوقات بارانی و مه گرفته است و هوای آن هم سردتر از بهشهر است. با این حساب دیگر مشخص است که زمستان‌های جنگل پاسند چقدر سرد و برفی است.

مسیر دسترسی به جنگل پاسند

مسیر دسترسی به جنگل پاسند
جنگل پاسند در 3 کیلومتری روستای پاسند قرار دارد.

برای دیدن جنگل زیبای پاسند، ابتدا به سمت شرق مازندران بروید. سپس مسیرتان را تا شهرستان بهشهر ادامه دهید شهری که 52 کیلومتر تا ساری فاصله دارد. در هشت کیلومتری بهشهر به روستای زیبای پاسند که در ابتدای جاده پاسند قرار گرفته است، می‌رسید. از این روستا پس از گذر از منطقه بکر و دلنواز پاسند رز، حدود 3 کیلومتر هم راه طی کنید تا به جنگل مه‌آلود پاسند که در سمت راست اتوبان و در کنار رودخانه قرار دارد، برسید. پس از رسیدن به جنگل ماشین‌تان را پارک کنید، تمام وسایل‌تان را بردارید و در دل جنگل پیاده‌روی کنید. فقط حواستان باشد که مراقب طبیعت و حیوانات جنگل باشید و آسایش آن‌ها را به هم نزنید.

بهترین زمان سفر به جنگل پاسند بهشهر

بهترین زمان سفر به جنگل پاسند بهشهر
جنگل پاسند در هر فصلی زیبا و تماشایی است – عکس از سایت: delgarm

بهترین زمان سفر به جنگل پاسند بستگی به علاقه و سلیقه شما دارد. مثلا اگر دوست دارید زمانی که درختان از خواب خوش زمستانی بیدار شده‌اند و در سرحال‌ترین و سرسبزترین حالت خود قرار دارند، به دیدار جنگل پاسبند بروید پس بهار را انتخاب می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد از هوای گرمی و شرجی شمال در اوج تابستان فرار کنید و به یک منطقه خنک بروید، تابستان نیز گزینه عالی است.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید از خیر تماشای درختان رنگارنگ پاییزی جنگل پاسند بگذرید یا علاقه به جنگل سفیدپوش دارید، پاییز و زمستان نیز می‌توانند گزینه‌ی دیگری برای شما باشند. البته اگر می‌خواهید در نیمه دوم سال به جنگل پاسند بروید توصیه می‌کنیم اوایل پاییز بروید چون از آبان ماه به بعد، هوا خیلی سرد و بارندگی نیز زیاد می‌شود.

پس اگر زیاد با سرما میانه‌ی خوبی ندارید، همان بهار یا تابستان به خصوص اردیبهشت ماه و اواخر شهریور را انتخاب کنید؛ بنابراین میل خودتان است، ببینید که شما دلتان می‌خواهد جنگل زیبای پاسند را در چه فصلی ببینید و بعد برای سفرتان برنامه بچینید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل پاسند

به غیر از مناظر شگفت‌انگیز و بی‌بدیل جنگل‌ پاسند، جاذبه‌های دیگری هم در این جنگل و در حوالی آن وجود دارند که اگر قصد دارید مدت بیشتری در این منطقه بمانید، خوب هست از آن‌ها نیز دیدن کنید.

آبشار اسپه او؛ آبشاری زیبا و پلکانی

آبشار اسپه او
آبشار اسپه او؛ آبشاری پلکانی در نزدیکی جنگل پاسند.

برعکس جنگل پاسند که از جاهای کمتر شناخته شده مازندران است، آبشار اسپه او از معروف‌ترین جاهای دیدنی بهشهر و این استان است. این آبشار در روستای سرسبز پاسند و در منطقه هزار جریب بهشهر قرار گرفته و با طبیعت زیبایی که دارد همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. این آبشار به صورت کاسه‌ای و پلکانی است و از چشمه‌ای در دل کوه سیاخانی سرازیر و به رودخانه نکا می‌ریزد.

مسیر این آبشار هم پلکانی است و در طول سال‌ها، صدها حوضچه کوچک آهکی در هفت طبقه به وجود آمده‌اند که جلوه‌ی زیبایی به آن بخشیده‌اند. ملاقات با آبشار اسپه او، این هنر زیبای طبیعت که هر روز با سقوط قطره‌هایش از ارتفاع 30 متری موسیقی زیبایی را در طبیعت پخش می‌کند، به‌قدری حال و هوایتان را عوض می‌کند که دلتان می‌خواهد بیشتر در آن‌جا بمانید.

آدرس آبشار اسپه او: استان مازندران، 30 کیلومتری شهر بهشهر، منطقه هزار جریب، آبشار اسپه او

منطقه هزار جریب

منطقه هزار جریب
منطقه کوهستانی هزار جریب زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف است – عکس از سایت: yjc

منطقه هزار جریب یک منطقه حفاظت‌شده کوهستانی و جنگلی است. این منطقه 49 هکتار وسعت دارد و سرسبزی و سراسر سکوت و آرامش را به گردشگران هدیه می‌دهد. گونه‌های گیاهی مهمی نظیر درخت ممرز، شمشاد، بلوط، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی، زرشک کوهی، گل‌های زینتی و گیاهان دارویی در این منطقه وجود دارند.

همچنین این منطقه محل زندگی حیوانات مختلفی مثل گوزن، شوکا، روباه، پلنگ، خرس و غیره هم است. منطه هزار جریب در شمال ایران واقع شده اما متعلق به یک منطقه نیست و شامل شهرستان‌های بهشهر، ساری، نکاء و شرق سوادکوه در استان مازندران و همچنین قسمتی از ناحیه کوهستانی شهرستان‌های دامغان و سمنان محسوب می‌شود.

آدرس منطقه هزار جریب: استان مازندران، منطقه هزار جریب

اقامت در جنگل پاسند بهشهر

اقامت در جنگل پاسند بهشهر
بررسی گزینه‌های اقامت در جنگل پاسند – عکس از سایت: ealiya

شک نداشته باشید که اگر به جنگل پاسند بروید و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینید، نمی‌توانید از آن دل بکنید؛ بنابراین بهتر است برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید چند روزی در این منطقه بمانید و حسابی از دیدن جنگل پاسند لذت ببرید. برای اقامت هم گزینه‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارد.

اگر وسایل و تجهیزات لازم برای کمپینگ دارید، می‌توانید در کنار آبشار یا در دل جنگل یک شب را بگذرانید. شب‌های جنگل زیبای پاسند اگرچه سرد است اما سکوت و آرامش را به شما هدیه می‌دهد. اگر هم با کمپ زدن میانه خوبی ندارید گزینه‌های مختلف دیگری نیز برای اقامت در جنگل پاسند وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها اقامت در سوئیت‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی روستای پاسند است. از دیگر گزینه‌های اقامت می‌توان به اجاره روزانه خانه و ویلا در بهشهر نیز اشاره کرد.

پیشنهاد من این است که برای اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک کمک بگیرید. برای این کار هم کافی است چند روز قبل از سفرتان وارد سایت اتاقک شوید و از میان گزینه‌های مختلف، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید و خیال خودتان را از بابت سقف بالای سرتان راحت کنید.

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل پاسند بدانید!

  • کوله‌پشتی، چند دست لباس و کفش پیاده‌روی راحت و مناسب همراهتان داشته باشید تا بتوانید در دل جنگل مسیر بیشتری را پیاده‌روی کنید.
  • اگر قصد کمپ کردن در جنگل را ندارید پس حتما قبل از سفرتان اقامتگاه خود را رزرو کنید تا دغدغه جا و مکان نداشته باشید.
  • جنگل پاسند امکانات خاصی ندارد. پس حتما تنقلات، بطری آب، دارو، لوازم شخصی و از همه مهم‌تر دوربین عکاسی همراه داشته باشید.
  • تا حد ممکن از روشن کردن آتش خودداری کنید. اگر هم روشن کردید حتما قبل از رفتن از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • حواستان باشد این جنگل مثل همه جاهای دیگر سرمایه ملی ما است و تا زمانی زیبا و ماندگار خواهد بود که ما آن را تمیز نگاه داریم و مراقبش باشیم.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک همراه هم به دل جاده زدیم و راهی یکی از جنگل‌های بکر در شرق استان مازندران شدیم. جنگلی که در آن می‌توانید آبشارهای متعدد و مسیرهای طبیعت‌گردی جذابی را ببینید. اگر حوصله گشت‌وگذار دارید و هوا هم خوب است، می‌توانید در حوالی آن از جاذبه‌های گرشگری دیگری نیز دیدن کنید. فرقی نمی‌کند کدام فصل را برای سفر به جنگل پاسند انتخاب می‌کنید مهم این است که در هر فصلی که به این جنگل می‌روید، بردن تجهیزات و وسایل کافی و همچنین لباس گرم را فراموش نکنید.

همچنین در این جنگل حیوانات مختلفی وجود دارند. اگر هوس کمپ کردن در این جنگل به سرتان زد حتما به صورت گروهی چادر بزنید. اگر هم دوست دارید حسابی بهتان خوش بگذرد و نگران این نباشید که شب قرار است کجا بمانید می‌توانید قبل از سفر اقامتگاه خود را از اتاقک رزرو کنید و با خیالی آسوده راهی جنگل پاسند بهشهر شوید.

سؤالات متداول درباره جنگل پاسند بهشهر

جنگل پاسند کجاست؟

جنگل پاسند یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است که در روستای پاسند واقع شده است. روستای پاسند هم در شرق بهشهر است و در مسیر جاده بهشهر به گرگان قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به جنگل پاسند بهشهر چه موقع هست؟

فصل بهار، فصل تابستان و اوایل پاییز

جاهای دیدنی جنگل پاسند بهشهر کدام‌اند؟

آبشار اسپه او، منطقه هرار جریب و غیره

فاصله بهشهر تا روستای پاسند چقدر است؟

فاصله بهشهر تا پاسند 8 کیلومتر است که طی کردن آن حدود 11 دقیقه زمان می‌برد. جنگل پاسند هم در 3 کیلومتری روستای پاسند قرار گرفته است.

4/5 - (45 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *