شهرهارامسرلباس‌های محلی

لباس های محلی رامسر | ترکیبی از رنگ و هنر ایرانی

اگر به بیشتر شهرهای ایران نگاه کنید، می‌بینید که امروزه لباس پوشیدن مردم شباهت زیادی به هم پیدا کرده است. اما در گذشته هر شهر و دیاری در ایران لباس مخصوص به خود را داشت. تمامی لباس‌های محلی ایران، زیبا، چشم‌نواز و تجلی فرهنگ مردمان این مرزوبوم هستند. در این میان یکی از زیباترین و رنگین‌ترین آن‌ها متعلق به لباس های محلی رامسر است.

لباس های محلی شهر رامسر در نهایت زیبایی و با بهره‌گیری از رنگ‌های طبیعت طراحی شده‌اند و در هر برش، ‌دوخت و تزئینات آن‌ها می‌توانید شور زندگی، اصالت، رنگ و هنر ایرانی را ببینید. اگر به لباس‌های محلی علاقه دارید با ما تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم از زیباترین لباس‌های سنتی رامسر برای‌تان بگوییم تا ببینید در این شهر مردم چه لباس محلی به تن می‌کردند.

تاریخچه لباس های محلی مردان و زنان رامسر

رامسر عروس شهرهای شمالی است. اما در این شهر تنها طبیعت زیبا و چهار فصل این شهر نیست که نگاه‌ها را به خودش جذب می‌کند بلکه لباس‌های محلی رنگارنگ و پرجنب‌وجوش این منطقه هم هستند که از هر گوشه و کناری خودنمایی می‌کنند. لباس های محلی رامسر مثل هر منطقه‌ی دیگری از تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم این شهر الهام گرفته‌اند و بر اساس عوامل مختلفی ازجمله نوع کسب‌وکار، سبک زندگی، شرایط آب‌وهوایی و غیره طراحی شده‌اند.

در گذشته برای تهیه پوشاک در استان مازندران و شهرهای آن به خصوص رامسر بستگی به موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد از نخ پشم، نخ پنبه یا پارچه‌هایی از همین جنس استفاده می‌کردند. اما امروزه لباس‌های محلی این شهر چه از نظر دوخت تزیینی و چه از لحاظ جنس پارچه نسبت به گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده است و می‌توانید انواع لباس‌های محلی با پارچه‌هایی از جنس متنوع از ابریشم، کتان، کرباس، پارچه پشمی و نمدی گرفته تا چرم، چیت، ابریشم مصنوعی و فاستونی را در رامسر پیدا کنید.

هر چند که امروزه اگر به رامسر سفر کنید خواهید دید که پوشیدن لباس محلی در زندگی روزمره اهالی این منطقه آنچنان رایج نیست و بیشتر مختص روستاها، جشنواره ها و مراسمات خاص است اما با این حال چیزی از ارزش و اهمیت این لبا‌س‌های رنگارنگ و زیبا کاسته نشده است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در رامسر می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پوشش محلی بانوان رامسر

پوشش محلی بانوان رامسر
لباس‌های زنان محلی رامسر بسیار رنگارنگ هستند و از طبیعت زیبای این منطقه الهام گرفته‌اند – عکس از سایت: jazebeha

وقتی صحبت از لباس های محلی رامسر می‌شود ناخودآگاه در ذهنمان لباس‌های رنگارنگ زنان و دختران تداعی می‌شود. هرچند که این لباس‌ها دارای طرح‌های متنوعی هستند که با هنر زیبای گلدوزی، ترمه‌دوزی، سرمه‌دوزی و یا طرح‌های بته جقه آراسته شده‌اند اما آنچه که در نظر اول نگاه‌ها را به خودش جذب می‌کند، دنیای رنگ و نقش پوشش زنانه است.

رنگ‌هایی که از طبیعت این خطه به دنیای رنگ‌رزی و پارچه‌بافی پا گذاشته‌اند و چشم‌ها را محو تماشای خود می‌کنند. دامن‌های پر از چین با خطوط رنگارنگ افقی جزء بخش‌های مهم لباس های محلی زنان رامسر به شمار می‌روند. این دامن‌های چین‌دار با یک گیس بند، چارقد و نیم‌تنه کامل می‌شوند. البته اجزای لباس‌های محلی زنان این دیار فقط به همین چند مورد محدود نمی‌شود.

 می‌خواهید بیشتر با لباس های محلی زنان رامسر آشنا شوید، پس ادامه این مقاله را بخوانید.

شلیته یا تمبون قمبلی

شلیته یا تمبون قمبلی
دامن‌های پرچین زنانه با نوارهای دوردوزی شده رنگارنگ

شلیته که به آن چرخی شلوار یا تمبون قمبلی هم می‌گویند دامن‌های پرچین کوتاه هستند که معمولا جنس آن‌ها از ابریشم یا کتان‌های نازک و ظریف است. دورتادور لبه‌ی پایینی این دامن با نوارهای رنگارنگ تزیین می‌شوند که به آن سیاهک می‌گویند. زیبایی پوشش محلی زنانه این منطقه به این جز از لباس محلی وابسته است. امروزه شلیته بیشتر در جشن‌ها و پایکوبی‌ها توسط زنان این منطقه پوشیده می‌شود.

تمبان تنگه یا پشمبال

زنان رامسر زیر شلیته نوعی شلوار با طرحی ساده می‌پوشند که رنگ آن عموما تیره است، این شلوار، تمبان تنگه یا پشمبال نام دارد. جنس تمبان از کرباس (نوعی پارچه‌ی سنتی) است و به جای کش، کمر آن را با نوار کتانی بلند می‌بندند.

جومه و نیم تنه

جومه و نیم تنه
نیم‌تنه‌ای سکه دوزی شده بر تن زنان رامسر – عکس از سایت: setare

جومه از دیگر لباس های محلی رامسر و پیراهنی از جنس کتان، چیت یا چلوار است که بلندی آن تا زیر زانو می‌رسد. دور یقه و سر آستین‌های این پیراهن معمولا گلدوزی شده یا با نوارهای رنگارنگ مزین می‌شود. نیم‌تنه هم جلیقه‌ای جلو باز هست که معمولا آن را بر روی جومه می‌پوشند. یقه‌ی این نیم تنه به شکل هفت یا گرد است و چند دکمه در قسمت جلویی دارد. جنس نیم‌تنه ضخیم‌تر از جومه است و برای دوخت آن از پشم یا مخمل استفاده می‌کنند. پشت جلیقه هم آستردوزی شده و معمولا برای جشن‌ها و مراسمات خاص آن را با سکه‌های قدیمی، گلدوزی یا نواردوزی تزیین می‌کنند.

کلیجه

کلیجه نوعی کت بلند است که زنان این منطقه بیشتر در فصل زمستان به جای نیم‌تنه از آن استفاده می‌کنند. جنس این کت از مخمل رنگی است که روی آن یراق دوزی می‌شود. همچنین برای اینکه کلیجه ظاهر زیبایی داشته باشد با سکه‌های عراقی و رضا شاهی نیز آن را تزیین می‌کنند. کلیجه آستین ساده بلندی دارد البته نوع دیگری از این کت هم وجود دارد که آستین آن تا روی آرنج می‌رسد و به آن چکبن می‌گویند.

نیم ساق

نیم ساق
دختران جوان رامسری با نیم‌ساق‌های رنگی – عکس از سایت: khazarnama

نیم ساق نوعی شلوار و جزء لباس های محلی رامسر است که بیشتر توسط دختران و زنان جوان به جای تمبان پوشیده می‌شود. برخلاف تمبان که سیاه رنگ است و طراحی ساده‌ای دارد، نیم ساق اما به رنگ‌های سبز، سفید یا قرمز دیده می‌شود و جنس آن هم از ابریشم یا مخمل است. نیم ساق معمولا با گلدوزی و نواردوزی تزیین می‌شود و از ساق پا به پایین نیز تنگ است.

چادرشو

چادرشو یا همان چادر شب پارچه‌ای مربعی است که زنان به صورت سه گوش آن را دور کمر خود می‌بندند. البته چادرشو کاربرد دیگری هم دارد و در عروسی با آن سر و صورت عروس را می‌پوشانند. جنس این پارچه هم متفاوت است. خانواده‌های اعیانی از چادرشو با جنس ابریشم و مردم عادی هم از جنس کج یا ابریشم نامرغوب استفاده می‌کنند.

چارقد

چارقد
نمایی از دختران رامسر که چارقد سفید قلاب‌دوزی شده بر سرشان بسته‌ا‌ند – عکس از سایت: جهان بانو

چارقد روسری چهارگوش گلدار هست که زنان این منطقه عموما به عنوان سرپوش اصلی از آن استفاده می‌کنند. این روسری‌ها رنگ‌های روشن و شادی دارند و جنس آن‌ها هم عموما از وال، ململ، چیت و یا ابریشم است. در گذشته‌های دور در جشن‌ها و مراسمات، زنان چارقدهای روشن قلاب‌دوزی شده بر سرشان می‌کردند و از روی آن سرچنگک که یک شی تزئینی نقره‌ای بود، می‌بستند. سرچنگک در نزدیکی شقیقه از دو طرف به چارقد متصل می‌شد.

مندل

مندل یکی از لباس های محلی رامسر و سربندی است که زنان آن را به صورت سه گوش بر روی چارقد می‌بندند. جنس مندل از کتان است و بیشتر از آن در زمان انجام کشاورزی و کارهای روزانه استفاده می‌کنند.

گیس بند و سراقوچ

گیس بند یا موباف بند نازک سفید رنگ به همراه رشته‌های تابیده شده نخ است که زنان با آن موهای بافته شده خود را می‌بندند. برای پوشاندن این موهای بافته شده هم از نوعی کلاه زنانه به نام سراقوچ استفاده می‌کنند. لبه‌های سراقوچ به صورت چین کش بوده و جنس آن هم از نخ است.

لباس های محلی مردان رامسر

لباس های محلی مردان رامسر
لباس سنتی مردان رامسر – عکس از سایت: نیوزین

لباس محلی مردان رامسر شباهت زیادی به لباس محلی اقوام دیگر مناطق دارد. این لباس‌های محلی از قسمت‌های مختلف تشکیل شده‌اند اما نسبت به لباس زنان محلی ساده‌تر هستند و رنگ‌های محدودی هم دارند. برخی از اجزای لباس های محلی مردانه رامسر شامل موارد زیر هستند:

جومه و تمبان

در لباس محلی زنانه در رابطه با جومه برایتان گفتیم. اما جومه در لباس محلی مردان شکلی متفاوتی دارد و همان پیراهن ساده‌ای است که نسبت به پیراهن‌های مردانه امروزی کمی بلندتر است. جومه را عموما بر روی شلوار یا تمبان می‎پوشند و جنس آن هم متناسب با آب‎وهوا متغیر است و معمولا از نخ، کتان یا پارچه‌های ضخیم‌تر برای دوخت آن استفاده می‌کنند.

نیم‌تنه و قبا

نیم‌تنه جلیقه‌ای مشکی رنگ با یقه‌ی هفت است که مردان این منطقه عموما آن را بر روی جومه می‌پوشند. نیم تنه یکی از اجزای اصلی و همیشگی لباس های محلی رامسر است به طوریکه در هر فصلی از سال که به رامسر سفر کنید می‌توانید نیم‌تنه را بر تن مردان ببینید. البته در فصل سرد سال برای جلوگیری از سرما، مردان بر روی جامه و نیم‌تنه کت پشمی و ضخیمی به رنگ تیره و با یقه برگردان می‌پوشند که به آن قبا، کولک یا چوخت می‌گویند.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

لباده

لباده از لباس های محلی رامسر، کتی بلند از جنس کرباس یا فاستونی است که به دلیل بلند بودن و دست‌وپاگیر بودن در زندگی روزمره جایگاه آن‌چنانی ندارد. لباده را بیشتر به عنوان لباس داماد استفاده می‌کنند و بر روی کمر آن هم شالی از جنس پشم یا ابریشم می‌بندند.

علیجه یا سرداری

علیجه یا سرداری همان‌طور که از اسمش مشخص است، از لباس های محلی رامسر است که بیشتر خانواده‌های اعیانی و مردان در شب دامادی آن را به تن می‌کنند. علیجه بلندتر از کت معمولی است و بلندی آن تا نزدیکی زانو می‌رسد.

بوشلوق و شولا

بوشلوق و شولا
شولا از لباس های محلی رامسر است که بیشتر چوپانان این منطقه آن را بر تن می‌کنند – عکس از سایت: donyayesafar

بوشلوق تن‌پوشی نمدی با آستین بلند و شولا هم لباس پشمی بلند است که هر دو توسط چوپان‌ها در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پستک

پستک از لباس های محلی رامسر، تن پوش نمدی گشاد شبیه جلیقه ساده است اما اندازه ان از شولا و بوشلوق کوتاه‌تر است.

سرپوش محلی مردان

مردان رامسر کلاه‌های مختلفی بر سرشان دارند. این کلاه‌ها با توجه به جنس و مدلشان، کاربردهای مختلفی دارند. یکی از این کلاه‌ها، که جزء لباس های محلی رامسر محسوب می‌شود، کلاه نمدی است که از پشم حلاجی شده تهیه می‌شود و بیشتر در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه گوشی هم همان‌طور که از اسمش مشخص است کلاهی است که قسمت پشتی و دو گوش آن به صورت تا شده یا لب برگشته است.

مردان این منطقه در خانه هم کلاه مخصوصی دارند که هنگام شب از آن استفاده می‌کنند و به آن شب کلاه می‌گویند. این کلاه طراحی ساده‌ای دارد و کاسه‌ای شکل است. جنس آن هم از الیاف پشمی است. یکی دیگر از کلاه‌های‌ خاص این منطقه پوستین کلاه است که از پوست بره تازه تهیه می‌شود. این کلاه را بیشتر چوپانان و رمه‌گردانان استفاده می‌کنند.

پاپوش محلی مردان

پاپوش محلی مردان
پاپوش و جوراب مردان؛ از لباس های محلی رامسر

پاپوش و جوراب هم از دیگر اجزای لباس های محلی مردان رامسر است که همانند سرپوش انواع مختلفی دارد. یکی از این پاپوش‌ها جورابی بلند به نام جرب است که بیشتر توسط چوپانان استفاده می‌شوند. کوش هم نوعی گیوه هست که با استفاده از الیاف و نخ ابریشمی بافته می‌شود و کف آن هم از چرم یا کائوچو است.کوش را بیشتر مردم نواحی کوهستان به پا می‌کنند.

از دیگر پاپوش‌ها که جزء لباس های محلی رامسر محسوب می‌شود، می‌توان به چوکوش، صندل‌هایی با کف نازک ساخته شده از چوب افرا یا ملیچ، چموشک: کفشی از جنس چرم با پاشنه نعل آهنی و شیخی کوشی: کفشی از جنس چرم که مخصوص روحانیون است، اشاره کرد. سنتی‌ترین کفش این منطقه هم که در بین مردان و زنان مشترک است، چاروق نام دارد. چاروق از چرم گاو و گاومیش و یا نمد تهیه می‌شود و دارای بندهای بلند برای بستن دور پا است. لبه‌های آن هم حالت کشی یا چین‌کشی دارد.

سخن آخر

لباس‌های محلی هر شهری مانند یک تابلوی نقاشی است که فرهنگ آن منطقه را به نمایش می‌گذارند. رامسر هم از آن شهرهایی است که به فرهنگشان توجه زیادی دارند و هنوز هم سعی می‌کنند لباس‌های محلی خود را که نمادی از گذشته دورودراز و پربارش هست را آن هم در میان جوامع غرق در مدرنیزه زنده نگه دارد. لباس‌های محلی که با رنگ‌های زیبا و طراحی اصیلی که دارند، دنیایی از اصالت، عقاید و فرهنگ‌ این منطقه را به دوش می‌کشند.

در این سفر مجازی همراه هم به رامسر رفتیم و با لباس‌های محلی این شهر آشنا شدیم. لباس‌هایی که بیشتر محلی‌ها برای مراسمات و جشن‌های خاص و گردشگران هم برای عکاسی آن‌ها را می‌پوشند. در واقع یکی از جذابیت‌های این شهر برای گردشگران همین عکس گرفتن با لباس های محلی رامسر است. اگر شما هم راهی رامسر شدید پوشیدن لباس‌های شاد و رنگارنگ این شهر و گرفتن عکسای یادگاری را فراموش نکنید برای اجاره ویلا و سوئیت در رامسر هم می‌توانید روی کمک اتاقک حساب باز کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *