تجربه سفرجاهای دیدنیجنگل‌ها

جنگل راش | معدن طلای سبز استان مازندران

در منطقه سوادکوه استان مازندران و بر بلندای کوه‌های آن، جنگلی با درختان راش یکدست و بلند قرار دارد که بازدید از آن در هر فصلی زیبا و دیدنی است. جنگلی که به آن جنگل مرسی سی یا جنگل راش گفته می‌شود و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد. با عبور از دل جاده‌های سرسبز که شما را به جنگل راش می‌رساند، به این جمله ایمان می‌آورید که مسیر نیز به‌اندازه مقصد زیباست.

سفر به این منطقه و بازدید از روستای سنگده، جنگل راش و قله خرو نرو که هر سه از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه هستند، می‌تواند بهترین انتخاب شما برای گذراندن تعطیلات باشد.

جنگل راش کجاست؟

تفریح و خوشگذرانی در جنگل راش
جنگل راش در استان مازنداران، سوادکوه و نزدیکی روستای سنگده قرار دارد.

جنگل راش یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در استان مازندران، سواد کوه و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد. این جنگل به خاطر نزدیکی با روستای سنگده به جنگل راش سنگده هم معروف است. فاصله جنگل راش با ساری حدود 100 کیلومتر و فاصله تهران تا جنگل راش هم تقریباً 300 کیلومتر است.

جنگل راش را می‌توان یکی از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران دانست. جنگلی زیبا با درختان راشی که سرمایه ملی هستند. درختانی که بیش از ۸۰ تا ۲۰۰ سال عمر می‌کنند و هر ۱۵ سال یک بار میوه می‌دهند. هرچند درختان با ارزش دیگری مانند ملج، سردار یا سرخدار و توسکا هم در این منطقه وجود دارند. همان‌هایی که باوجود اختلاف ظاهری بسیار و ارتفاع متفاوت، در کنار هم ترکیب بی‌نهایت زیبایی را پدید آورده‌اند.

آب‌وهوای جنگل راش

جنگل راش و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن
آب‌و‌هوای جنگل راش در بهار مطبوع، در تابستان و پاییز دلنشین و در زمستان سرد است.

آب‌وهوای یک جاذبه طبیعی برای همه مسافران مسئله‌ای مهم است. اگر بخواهید از آب‌وهوای جنگل راش بدانید، باید بگوییم این جنگل در بهار آب‌وهوایی مطبوع و خنک دارد. در تابستان‌ها ممکن است کمی گرم باشد، ولی چون جنگل راش در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، این گرما به‌هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. پاییز این جنگل هم آب‌وهوای دل‌نشینی دارد که وقتی با بارش باران و مه همبازی می‌شود، زیبایی جنگل را دوچندان می‌کند. زمستان جنگل راش آب‌وهوایی سرد دارد و درختان که دیگر برگی برایشان باقی نمانده است آماده هستند تا دانه‌های برف را در آغوش بگیرند.

مسیر دسترسی به جنگل راش

معدن طلای سبز استان مازندران
بررسی مسیر دسترسی به جنگل راش

برای رسیدن به جنگل راش باید در مسیر جاده فیروزکوه و فاصله بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید، به دنبال خروجی لمرز باشید. پس از پشت سر گذاشتن فلورد، وزملا و درزیکلا درنهایت به روستای سنگده خواهید رسید و جاده خاکی شما را به ابتدای جنگل راش می‌رساند.

بهترین زمان سفر به جنگل راش

جنگل‌ راش در ارتفاعات نسبتاً بالایی قرار گرفته‌ و همین باعث شده است که آب‌وهوای این منطقه کوهستانی باشد. بهترین زمان سفر به جنگل‌ راش را باید بر اساس علاقه خودتان انتخاب کنید. در فصل بهار و تابستان جنگل‌ راش سبز می‌شود. در فصل پاییز درختان راش جامعه رنگی به تن می‌کنند و طبیعت بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند. البته در فصل پاییز احتمال بارندگی و مه در جنگل وجود دارد. فصل زمستان، درختان برگ‌های خود را از دست می‌دهند و در زمان بارش برف، درختان سراسر سفیدپوش می‌شوند.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای تفریحی نزدیک به جنگل راش

مسیر جنگل راش
معرفی جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به جنگل راش

در مسیر رسیدن به جنگل راش، پس از پشت سر گذشتن درختان راش به دامنه کوه خرو نرو خواهید رسید، منطقه‌ای که پوشش گیاهی متفاوت و کمتری دارد اما منظره‌ای زیبا از قله‌ای سنگی و باشکوه را پیش چشمان شما به نمایش گذاشته است. ناگفته نماند که روستای سنگده در ابتدای مسیر نیز زیبایی‌های خودش را دارد. در کنار این‌ها اگر فرصت دارید، می‌توانید سراغ سایر جاهای دیدنی سواد کوه هم بروید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دریاچه شورمست

یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه در حوالی جنگل راش، دریاچه شورمست است. این دریاچه نه‌چندان بزرگ، مصداق کامل ضرب‌المثل «فلفل نبین چه ریزه» است. چراکه این دریاچه وسعت چندان زیادی ندارد ولی به‌طور ماهرانه‌ای خودش را در دل جنگل پنهان کرده است. توصیه می‌کنیم حتماً بعد یا قبل از جنگل نوردی در جنگل راش از دریاچه شورمست هم دیدن کنید.

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، جنوب غربی سوادکوه، دریاچه شورمست

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشار گزو

اگر در سفر به جنگل راش دلتان خواست از منطقه‌ای که به خاطر سخت بودن مسیر دسترسی‌اش بکر باقی مانده است دیدن کنید، بهترین گزینه آبشار گزو است. آبشار گزو یکی از مقصدهای محبوب کوه‌نوردان و صخره‌نوردان است. اگر تجهیزات لازم دارید و دلتان برای پیمایش یک مسیر نه‌چندان راحت تنگ شده است و به اصلاح اهل چالش هستید، حتماً از آبشار گزو دیدن کنید.

آدرس آبشار گزو: مازندران، سوادکوه، روستای زیرآب، آبشار گزو

آلاشت

آلاشت یکی دیگر از جاهای دیدنی سوادکوه است که دل ساکنان پایتخت را حسابی برده است. این شهر زیبا که جزو مناطق ییلاقی سوادکوه به حساب می‌آید، جان می‌دهد برای اینکه در تابستان از گرمای هوا به آن پناه ببرید. در آلاشت به‌ندرت دمای هوای بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد می‌شود.

آدرس آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل راش انجام داد

قطعاً جنگل راش یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران را دارد. مسیری که با خودروهای آفرود یا سوار بر وانت‌های محلی باید طی شود. وانت سواری در بین درختان بلندقامت و کهن‌سال این قسمت از سوادکوه، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند.
جنگل نوردی و دوچرخه‌سواری در جنگل نیز، دو تفریح پرطرفدار در بین طبیعت گردان است. هرچند مناظر زیبای اطراف، موقعیتی عالی برای عکاسی را نیز به وجود آورده است.

اقامت در جنگل راش

اجاره ویلا جنگلی در سوادکوه
راه‌های اقامت در جنگل راش، کمپینگ در جنگل و اقامت در سوادکوه است.

بسیاری از کسانی که به جنگل راش می‌روند، معمولاً برای بازدید از این جنگل به سفری یک‌روزه فکر می‌کنند. دراین‌بین کسانی هم هستند که به کمپ در جنگل فکر می‌کنند. کمپ در جنگل نیاز به تجربه یا حضور راهنما دارد. پس اگر می‌خواهید برای اولین بار در جنگل راش کمپ کنید، حتماً با همسفران باتجربه یا راهنما در کنار تجهیزات کامل بروید.

مسافرانی هم وجود دارند که ناگهان برنامه سفرشان را طولانی‌تر می‌کنند و دلشان می‌خواهد در سوادکوه زیبا بمانند تا بتوانند از جاذبه‌های این شهر هم دیدن کنند. برای این گروه بهترین گزینه برای اقامت، اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه از سایت اتاقک است.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل راش بدانید

  • اگر برای اولین بار قصد کمپ در جنگل را دارید حتماً با راهنما یا همسفر باتجربه، این روش اقامت را امتحان کنید.
  • آب‌وهوای جنگل راش در پاییز بارانی و مه‌گرفته است، پس لباس مناسب بپوشید.
  • اگر می‌خواهید در سوادکوه اقامت داشته باشید، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • در فصل تابستان کرم ضد آفتاب و پماد دفع‌کننده حشرات با خودتان ببرید.
  • وسایل زیادی با خود به جنگل نبرید تا بتوانید این مسیر زیبا را راحت پیمایش کنید.
  • آب‌معدنی، خوراکی، زیرانداز و داروهای ضروری‌تان را فراموش نکنید.
  • اگر آتش روشن کردید، حتماً از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوید.
  • حواستان به طبیعت بی‌نظیر و درختان جنگل راش باشد و مراقب باشید آسیبی به آن‌ها وارد نکنید.
  • کیسه‌زباله را فراموش نکنید و لطفاً هیچ زباله‌ای را در جنگل رها نکنید.

سخن آخر

جنگل نوردی یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات ملاقات انسان‌ها با طبیعت است. جایی که می‌توانند ترکیب درستی از زیبایی را ببینند و چشمانشان به جزئیاتی توجه کند که در طول زندگی به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شدند.

 جنگل راش در سوادکوه یکی از بهترین گزینه‌ها برای جنگل نوردی به‌خصوص برای ساکنان پایتخت است. اگر به این جنگل رفتید مراقب آن باشید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید. برای اقامت در سوادکوه هم از سایت اتاقک که یار همیشگی شماست کمک بگیرید.

سؤالات متداول

جنگل راش کجاست؟

جنگل راش در استان مازندران، سوادکوه و نزدیکی روستای سنگده قرار دارد.

فاصله جنگل راش تا تهران چقدر است؟

به‌طور تقریبی، فاصله جنگل راش تا تهران 300 کیلومتر است.

آیا می‌توان به جنگل راش در بهار سفر کرد؟

بله جنگل راش در بهار و به‌خصوص اواخر فروردین در سرسبزترین حالت خود قرار دارد.

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *