لباس‌های محلی

معرفی لباس محلی رشت | رشت شهر خوراک یا لباس‌های شاد

یادم می‌آید که در زمان کودکی سریال‌های شمالی زیادی از تلویزیون پخش می‌شدند و من عاشق لباس‌های رنگی زنان و دختران شمالی بودم، عاشق آن دامن‌های چین چین و چند رنگی که با مزرعه چایی و شالیزارهای شمال ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌ساخت!

یک بار به مادرم اصرار کردم که برای من یکی از این دامن‌های رنگی بدوزد و از شدت ذوق شب را با این دامن زیبا به خواب رفتم …!

اما واقعیت این است که در تمام شهرهای ایران و فرهنگ‌های مختلف از لباس‌های متنوع و جذابی استفاده می‌شود و همیشه رنگ‌های شاد و بافت‌های منحصربه‌فرد جزء اصلی لباس‌های محلی در شهرهای ایران هستند.

در این مقاله به سراغ شهر رویایی و محبوب رشت می‌رویم، این شهر بی شک یکی از شهرهای غنی در فرهنگ، هنر، طبیعت بکر و جاذبه‌های متنوع است. البته رشت را بیشتر با نام شهر خلاق در زمینه خوراک می‌شناسند اما لباس محلی رشت یکی از جذابیت‌های خاص اینجا محسوب می‌شود.

تاریخچه لباس محلی رشت

قبل از بررسی تاریخچه لباس محلی رشت یک اتفاق جالب را برایتان می‌نویسم؛ در سال ۱۳۹۶ جشنواره لباس نیویورک لباس محلی استان گیلان را به عنوان «شادترین لباس جهان» انتخاب کرد! البته که تمام قوم‌های ایران لباس‌های محلی رنگی و شادی دارند و انتخاب بهترین و شادترین لباس بین انواع لباس‌های بومی ایران کار سختی است.

طبق اسناد تاریخچه لباس‌های محلی در استان گیلان و شهر رشت به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در واقع یافته‌هایی که از تپه مارلیک به دست آمده، تزیینات روی لباس‌های زنان گیلان به چشم می‌خورد؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که از همان سال‌ها رنگ، بافت و نقوش شاد در پوشش زنان گیلان وجود داشته است.

طرح، رنگ و بافت لباس‌های گیلان برگرفته از آب‌وهوا، طبیعت، فرهنگ بومی مردم، موسیقی اصیل سنتی، رقص‌های شاد بومی و … است و به همین دلیل شهر رشت ترکیب منحصربه‌فردی از پوشش سنتی دارد.

برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

معرفی لباس محلی رشت

لباس محلی رشت برای زنان و مردان رشت فقط به یک آیتم محدود نمی‌شود، بلکه شامل بخش‌های مختلفی با سبک منحصربه‌فرد است. در ادامه هر لباس را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

لباس محلی زنان رشت

لباس محلی زنان رشت
نمایی از زنان رشت با پوشش محلی

پیراهن

پیراهن در ایران بیشتر با نام بالاپوش خوانده می‌شود، بالاپوش محلی در رشت را با نخ‌های رنگی چرخ‌دوزی و یراق‌دوزی می‌کنند. البته در مراسم‌های مختلف مانند عروسی بالاپوش با پارچه‌های ابریشم دوخته می‌شود!

همچنین بالاپوش محلی رشت با دو چاک در دو طرف لباس طراحی می‌شود تا به صورت زیبایی روی دامن یا شلوار قرار بگیرد، البته در نظر داشته باشید که پالاپوش محلی رشت معمولا با رنگ‌های روشن انتخاب می‌شود.

دامن

دامن‌های محلی رشت که نیازی به تعریف ندارند، همانطور که احتمالا بارها دیده‌اید این دامن‌ها به شکل پرچین با ربان‌های رنگی یا پارچه‌های رنگی دوخته می‌شوند. ویژگی مهم دامن‌های محلی در رشت چین زیاد و استفاده از رنگ‌های متنوع است.

جلیقه

در بیشتر پوشش‌های محلی ایرانی استفاده از جلیقه بسیار رایج است و در لباس محلی رشت نیز از جلیقه برای پوشش زنان استفاده می‌کنند و این جلیقه معمولا با پارچه‌های مخمل و به شکل بسیار ساده‌ای دوخته می‌شود.

البته متناسب با سلیقه این جلیقه‌ها را با جیب، سگک و دکمه تزئین و طراحی می‌کنند که بیشتر رنگ این جلیقه مشکی است تا با پیراهن و دامن ترکیبی متناسب و زیبا بسازد.

چادرشب

یکی دیگر از پوشش‌های مرسوم برای زنان گیلان و در لباس محلی رشت استفاده از چادر شب است. احتمالا در عکس‌ها و فیلم‌های شمالی دیده‌اید که زنان هنگام کار در شالیزار، مزرعه و … یک چادر به دور کمر خود می‌پچیند. این پوشش بیشتر برای جلوگیری از کمردرد و محافظت در برابر سرما استفاده می‌شود.

چادرشب زنان رشت با نخ‌های رنگی، نقوش حیوانات و طبیعت توسط زنان هنرمند رشت به شکل کاملا دست ساز بافته می‌شود و امروز از این چادرشب‌ها در چیدمان و دکوراسیون منزل نیز استفاده می‌کنند.

روسری یا سربند

روسری که در گویش‌های محلی مختلف بیشتر با نام لچک می‌شناسند، این لچک‌ها در فصل‌های زمستان و بهار جنس‌های متفاوتی دارند. برای مثال در فصل سرما این لچک‌ها با پارچه‌های ضخیم برای جلوگیری از سرما دوخته می‌شوند و در فصل بهار با پارچه‌های سبک‌تر طراحی می‌شود.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

لباس محلی مردان رشت

لباس محلی مردان رشت
پوشش محلی مردان رشت

شلار یا شلوار

مردان گیلان و شهر رشت بر خلاف زنان که پوشش‌های کاملا رنگی دارند، در پوشش خود از رنگ‌های مشکی و سفید استفاده می‌کنند. شلوار محلی مردان رشت از جنس پشم و به رنگ مشکی است که بیشتر در روزهای سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمپای شلوار محلی مردان رشت به شکل لوله‌ای طراحی شده که بیشتر دارای دکمه است و برای پوشیدن راحت پاپوش‌های ضخیم و جوراب‌های محلی به این شکل طراحی می‌شود.

جلیقه

مردان رشت در پوشش خود از جلیقه‌های مشکی ساده بر روی پیراهن‌های سفید استفاده می‌کنند. همانطور که در بخش قبل گفتم، جلیقه یکی از المان‌های مهم در پوشش محلی شهرهای مختلف است. البته جنس جلیقه متناسب با فصل تغییر می‌کند و در زمستان با پارچه‌های ضخیم و شال است و در فصل‌ها گرم با پارچه‌های نازک دوخته می‌شود.

شال و کلاه

شال دور کمر یکی از مهم‌ترین بخش‌های پوشش مردان رشت محسوب می‌شود. جنس این شال مانند جلیقه متناسب با فصل انتخاب می‌شود و همچنین در جشن‌ها و مراسم‌های عروسی مردان از این شال استفاده می‌کنند.

کلاه مردان رشت بیشتر با جنس نمد دوخته می‌شود و این کلاه‌های جذاب مشکی یکی دیگر از نمادهای جذابیت در استایل محلی مردان رشت محسوب می‌شود.

سخن آخر

رشت شهر رنگ‌هاست، از بازار رشت و خوراکی‌های متنوع ارگانیک گرفته تا طبیعت بکر و باغ‌های میوه مملو از رنگ‌هاست، جوری‌که گویی وارد شهر مدادرنگی‌ها شده‌اید! دور از انتظار نیست که شهر خلاق خوراک به عنوان مظهر شادترین لباس رنگی در جهان انتخاب شود و لباس مردان و زنانش جز زیباترین پوشش‌های محلی باشد.

در سایت اتاقک مقالاتی درباره معرفی شهر رشت با جزئیات کاملی درباره غذاهای محلی، پوشش مردم، فرهنگ، آداب و رسوم، معرفی جاذبه‌ها، رستوران‌های معروف و … قرار دارد.

همچنین در سایت و اپلیکیشن اتاقک می‌توانید به راحتی با اجاره ویلا و سوئیت سفری بدون دغدغه داشته باشید.

سوالات متداول

تاریخچه لباس محلی رشت به چه سالی بازمی‌گردد؟

طبق شواهد باستان شناسان و تاریخ‌دانان تاریخچه لباس محلی رشت به بیشتر از چهارهزار سال پیش بازمی‌گردد و مردم رشت از گذشته در پوشش خود از پارچه‌های رنگی و مرغوب استفاده می‌کردند.

2/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *