میزبان

راهنمای جامع عکاسی از اقامتگاه برای میزبانان اتاقک

عکاسی مناسب از اقامتگاه یکی از کارهای مهم برای ثبت واحد در سایت‌های اجاره آنلاین اقامتگاه است.

نمایش عکس‌های زیبا و واقعی از اقامتگاه تاثیر زیادی در دیده شدن واحد، رزرو و اجاره آن دارد. بنابراین میزبانان باید برای عکاسی مناسب از فضاهای داخلی و بیرونی اقامتگاه زمان کافی اختصاص دهند. تهیه عکسهای باکیفیت از اقامتگاه سرمایه‌گذاری ابتدایی برای کسب و کار میزبان است.

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک مواردی که می‌تواند در گرفتن یک عکس مناسب از اقامتگاه تاثیرگذار باشد را با هم مرور می‌کنیم.

این‌روزها عکاسی معمولا با گوشی موبایل انجام می‌شود. ما هم در این مقاله مواردی را مطرح می‌کنیم که با گوشی موبایل امکان‌پذیر باشند.

علاوه بر مقاله ویدیوی زیر هم می‌تواند بخشی از اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد:

 

قانون کلی برای عکاسی از اقامتگاه را به یاد داشته باشید:

در رزرو آنلاین اقامتگاه تنها راه ارتباطی مهمان با واحد اقامتی، دیدن عکسهای اقامتگاه در سایت است. بنابراین میزبان با عکسهای مناسب باید بتواند فضاهای داخلی، بیرونی، چشم‌اندازها و موقعیت اقامتگاه را به بازدید کننده نمایش دهد تا مهمان بتواند ذهنیتی کلی در مورد واحد پیدا کرده و به رزرو آن تشویق شود.

۱-  ابتدا لنز گوشی را تمیز کنید.

عکاسی با لنز کثیف

در طول روز به شکل‌های مختلف از گوشی موبایل استفاده می‌کنیم، در نتیجه احتمال کثیف بودن آن زیاد است. گرد و خاک، اثر انگشت، چربی و… روی لنز منجر به عکس‌های بی‌کیفیت می‌شود. کثیفی روی لنز مانع از ورود نور مناسب به سنسور دوربین شده و منجر به تار و کدر شدن عکس می‌شود. پس بهتر است هربار که گوشی را برای عکاسی از جیب خود خارج می‌کنید جهت اطمینان آن را تمیز کنید. البته بهتر است برای این کار از دستمال نرم مخصوص لنز استفاده کنید. استفاده از دستمال‌های خشن به لنز گوشی آسیب وارد می کند.

۲- برچسب مدل گوشی یا تاریخ روی عکس نباشد.

قبل از عکاسی حتما به بخش تنظیمات دوربین موبایل بروید، و قسمت برچسب زدن (واترمارک) مدل گوشی و تاریخ را خاموش کنید. البته در بعضی گوشی‌ها واترمارک خاموش است. 

۳- برای عکاسی برنامه‌ریزی کنید و با عجله آن را انجام ندهید.

ساعت مشخصی را برای عکاسی انتخاب کنید. چون اگر بدون برنامه باشید ممکن است در زمان عکاسی اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد. ممکن است خانه در وضعیت مناسب عکاسی نباشد، مثلاً شیشه‌ پنجره‌ها شکسته باشند یا لامپ‌های آن سوخته باشند یا هر اتفاق دیگری رخ بدهد.

۴-  همه چیز مرتب باشد.

عکاسی را زمانی انجام دهید که اقامتگاه آماده باشد. مثلا روتختی‌ها مرتب باشند. وسایل آشپزخانه به‌هم ریخته نباشند. روی میزها و پنجره‌ها تمیز باشند. گردوغبار روی وسایل خانه نباشد. سرویس بهداشتی تمیز بوده و در نهایت چیدمان خانه مرتب باشد. وسایل شخصی، کیف، کفش و لباس خود را در گوشه‌ای از واحد بگذارید تا در عکسهای شما دیده نشوند.

۵- نور را حتما چک کنید.

قبل از عکاسی در مورد سلامت تمامی لامپ‌ها مطمئن شوید و لامپ‌های سوخته حتما تعویض شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود از یک نوع لامپ استفاده شود، به عنوان مثال یک وسیلهٔ روشنایی نباید دارای لامپ فلورسنت، LED و لامپ پر مصرف باشد.

۶- زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید.

بهترین زمان برای عکاسی از اقامتگاه زمانی است که نور محیط کافی بوده و زاویه خورشید به سمت پنجره نباشد.

این زمان‌ها چه مواقعی هستند؟

  •   ساعتهای ابتدایی صبح که خورشید در شرق است و نور مستقیما به داخل اتاقها نمی‌تابد.
  •   ساعت‌های حدود ظهر که خورشید در وسط آسمان بوده و نور داخل اتاقها برای عکاسی کافی است.

نکته ۱: اگر پرده‌های پنجره حالت توری داشته و نور را متعادل می‌کنند می‌توانید آنها را بکشید ولی اگر پرده‌ها تیره هستند بهتر است پرده‌ها باز باشند تا نور کافی به داخل فضا برسد. در صورتی‌که سالن نشیمن پنجره نداشته و نور از طریق در اتاق‌ها وارد آن می‌شود بهتر است زمان عکاسی، در اتاق‌هایی که به سمت سالن باز می‌شوند را ببندید و چراغ‌های سالن را روشن کنید.

نکته ۲: در هر شرایطی ترجیحا دوربین را به سمت پنجره نگیرید بلکه پشت به پنجره عکاسی کنید، چون نور شدیدی که از سمت پنجره می‌تابد عکس را تیره و تار می‌کند.

زمان نامناسب برای عکاسی

نکته ۳: در کل چنانچه برایتان امکان‌پذیر است از چند نور ثابت همراه با چراغ‌های داخل اتاق برای عکاسی استفاده کنید تا اتاق کاملا روشن باشد. می‌توانید نورها را به سوی سقف نشانه گرفته تا نور آن به طور یکنواخت و غیر مستقیم در اتاق پراکنده شود.

نکته ۴: ترجیحا شبها عکس نگیرید. عکاسی در شب یا در زمان‌های تاریک فقط زمانی انجام شود که روشنایی موجود در فضای داخلی پراکنده باشد و کیفیت دوربین هم به اندازه کافی بالا باشد تا تصاویر تار نیفتند. به طور مثال اگر عکاسی از زاویه‌ای انجام شود که تنها منبع روشنایی یک لوستر بسیار پر نور در وسط سالن باشد، بخشی از عکس پر نور و بخشهای دیگر آن تیره و تار می‌شوند.

۷- از فلاش دوربین استفاده نکنید.

هنگام عکاسی از فضای داخلی خانه بهتر است از فلاش دوربین استفاده نکنید، زیرا روشن بودن فلاش باعث می‌شود عکس‌های بی‌کیفیتی بگیرید. توصیه می‌شود در روز و نور طبیعی عکاسی کنید.

۸- جهت نگهداشتن دوربین عمودی باشد یا افقی؟

در حالت کلی تصاویر افقی دید بهتری از فضا را به مهمان نشان می‌دهند. بنابراین در عکاسی از خانه و فضای داخل و خارج آن، موبایل را به صورت افقی در دست گرفته و عکاسی کنید. در عکاسی از سرویس بهداشتی و حمام ممکن است به خاطر کوچک بودن فضا، عکاسی افقی برای شما امکان‌پذیر نباشد. در این حالت می‌توانید عکس عمودی بگیرید.

۹- دوربین را ثابت نگه ‌دارید. 

بی‌حرکت نگه‌داشتن دوربین به‌ویژه هنگام عکاسی در نور کم یا شب از اهمیت بالایی برخوردار است و مانع از گرفتن عکس‌های تار می‌شود. استفاده از سه‌پایه نیز برای جلوگیری از لرزش دست توصیه می‌شود.

۱۰- زاویه دید مناسب را امتحان کنید.

عکاسی با زاویه نا مناسب از اتاق خواب و نشیمن اقامتگاهزمان عکاسی موبایل را به موازات زمین در دست بگیرید تا عکسها زاویه‌دار نشوند. همچنین هنگام عکاسی در نقطه‌ای قرار بگیرید که بتوانید کامل‌ترین عکس را از آن فضا بگیرید و از گرفتن عکسهای نصفه‌نیمه که دید مناسبی به مخاطب نمی دهد جلوگیری کنید مثلا عکسی که نصف مبل در آن دیده نمی شود عکس مناسبی نیست.

۱۱-   عریض و واید عکس‌برداری نکنید.

موقع بارگذاری عکس در صفحه اقامتگاه، عکس عریض و واید بریده یا کراپ می‌شود و جلوه بدی به صفحه اقامتگاه شما می‌دهد. قبل از عکاسی در تنظیمات دوربین موبایل، نسبت کادر عکس 4:3 یا 3:2 باشد. (نسبت 16:9 (عریض) را انتخاب نکنید.)

۱۲- از فاصله مناسب عکس بگیرید.

زمانی‌که به سوژه موردنظر برای عکاسی نزدیک می‌شوید معمولا یک عکس نامفهوم و نامشخص و نصفه‌نیمه می‌گیرید، در واقع از گوشه‌ای از پنجره، راه پله، استخر یا باغچه عکس نگیرید. عقب‌تر بیایید و به عکستان میدان دید و فضا بدهید، تا افراد متوجه قصد و منظور شما از آن عکس بشوند. در واقع با تنظیم میزان فاصله و زاویه مناسب از گرفتن عکسهای نصفه‌نیمه و ناقص جلوگیری کنید. 

۱۳-  اشخاص را از عکس حذف کنید.

با دیدن عکس توجه مهمان باید به فضاها، چشم‌اندازها و امکانات اقامتگاه جلب شود. حضور افراد در عکس باعث عدم تمرکز بیننده می‌شود.

۱۴- اشیای بزرگ را از جلوی دوربین بردارید.

حواستان باشد زاویه عکاسی به‌گونه‌ای انتخاب شود که اشیا بزرگ مانند مبل در فاصله نزدیک به دوربین نباشند. در صورتی‌که مجبور به انتخاب چنین زاویه‌ای شدید مبل را طوری جابجا کنید که جلوی دوربین را نگیرد.

۱۵- وسایل و تجهیزات اقامتگاه سوژه عکس شما نباشند.

عکاسی از اشیا در فاصله نزدیک ( کولر گازی و میز و صندلی)

از خود وسایل به تنهایی و از نزدیک عکس نگیرید. شما باید فضاهای واحد (آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، تراس و بالکن، حیاط و پارکینگ) به همراه وسایل موجود در آن را به مهمان نشان دهید. مهمان به دنبال خرید وسایل شما نیست بلکه می‌خواهد روز یا روزهایی در واحد شما اقامت داشته و از وسایل استفاده کند.

۱۶-   حواستان به نمای بیرون پنجره‌های اقامتگاه باشد.

هنگام عکاسی از فضاهای داخلی واحد،‌ حواستان به منظرهٔ بیرون پنجره‌ها که در عکس قابل مشاهده است باشد، زیرا این احتمال وجود دارد منظره‌های نامناسبی از خیابان داخل عکس بیفتد و شما اصلا متوجه نشوید. مثلا ممکن است یک سطل بزرگ آشغال یا یک ماشین رنگ‌ و رو رفته قدیمی پشت پنجره باشد و به زیبایی و جذابیت عکس لطمه بزند. حتی یک دیوار یا مانع بزرگ جلوی پنجره، چشم‌انداز نامناسبی ایجاد می‌کند و در این حالت فضای بیرون از خانه بسته و دلگیر به نظر می‌رسد.

۱۷-   در عکاسی از سطوح شفاف و صیقلی دقت کنید.

عکس از نششمن اقامتگاه با نور زیاد و انعکاس تصویر روی سطح صیقلی کفموقع عکاسی از آینه‌، شیشه و پنجره مراقب زاویه دوربین باشید طوری عکس بگیرید که خودتان در عکس دیده نشوید.

۱۸-   عکس‌ تمام فصل‌ها را داشته باشید.

به عنوان صاحب اقامتگاه سعی کنید در تمام فصول از اقامتگاه عکس بگیرید چون اگر از فضای بیرونی اقامتگاه مانند تراس و … عکس می‌گیرید، نمای خانه در زمستان یا برگ‌ریزان پاییز هم ممکن است جذاب باشد و روشی خلاقانه برای جذب مهمان باشد.

۱۹-   از تصاویر غیر واقعی استفاده نکنید.

همیشه تلاش کنید عکسهای اقامتگاه واقعی بوده و از جلوه‌های ویژه و فتوشاپ استفاده نکنید. عکسهای غیر واقعی ممکن است منجر به لغو رزرو مهمان یا ثبت نظر منفی برای اقامتگاه شما شود.

۲۰- نمای داخل و بیرون را با هم بگیرید.

زمان عکاسی از اقامتگاه بهتر است تمامی پرده‌ها کنار زده شوند. این کار باعث می‌شود خانه بزرگ‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. با این کار مهمانان نمای بیرونی و داخلی واحد را در یک تصویر می‌بینند. فقط حواستان به نور پنجره‌ها باشد.

۲۱-از حیوانات خانگی صرف نظر کنید.

بهتر است در زمان عکاسی حیوانات خانگی میزبان بیرون از واحد نگهداری شوند. ممکن است حضور حیوان در عکسهای اقامتگاه حس بدی را به بعضی از مهمانان منتقل کند.

۲۲ – فضاها و نماهای خاص را فراموش نکنید.

بالکن رو به منظره ای سرسبز به همراه گل و گلداندر هر اقامتگاهی ممکن است موقعیت، چشم‌انداز یا فضای زیبا و منحصربفردی وجود داشته باشد، به عنوان مثال تراس یا بالکن پر از گلدان، باغچه زیبا در حیاط، چشم‌انداز رو به کوه، جنگل یا دریا. همه این‌ها می‌توانند ایده‌های خوبی برای عکاسی و جذب مهمان باشند.

۲۳- از این فضاها حتما عکس بگیرید.

  •   آشپزخانه: سعی کنید تمام امکانات آشپزخانه را در یک کادر به مهمان نمایش دهید. برای آشپزخانه‌های بزرگ می‌توانید چند عکس تهیه کنید.

عکس از فضای آشپزخانه اقامتگاه به شکل افقی

  •   سالن پذیرایی و نشیمن: در گوشه‌ هال بایستید و با گرفتن چند عکس از زاویه‌های مختلف سالن پذیرایی، دید کاملی را به مهمان منتقل کنید.

فضای هال شامل مبلمان، میز بازی، پرده

  • اتاق خواب: از هر اتاق خواب به صورت مجزا عکس بگیرید. در عکاسی از اتاق خواب به دیوار یا در اتاق تکیه دهید تا بیشترین زاویه دید را در کادر عکس پوشش دهید. با این کار کل فضای اتاق خواب همراه با سرویس تختخواب و وسایل دیگر را به مهمان نشان می‌دهید. 

عکاسی نصفه نیمه و نامناسب از اتاق خواب از واحد

  •   سرویس بهداشتی و حمام: برای بسیاری از مهمانان به ویژه خانمها کیفیت سرویس بهداشتی و حمام در انتخاب و رزرو واحد مهم است. قبل از عکاسی سرویس را تمیز و مرتب کنید و وسایل غیرضروری را از این فضا خارج کنید. در کادر عکس دوش حمام، سنگ سرویس و روشویی باید مشخص باشد.

  •   تراس و بالکن: برای نمایش چشم‌انداز و ویوی اقامتگاه حتما از تراس و بالکن هم عکس بگیرید.

  •   حیاط و پارکینگ: از حیاط، پارکینگ و فضاهای اشتراکی عکاسی کنید تا مهمان در مورد فضاهای بیرونی ساختمان هم دید و ذهنیت درستی پیدا کند.
  •   امکانات اقامتگاه: اگر اقامتگاه شما استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی، زمین بازی، آتشکده، آلاچیق، سالن سینما یا اتاق تلویزیون اختصاصی دارد با صبر و حوصله و دقت از آن عکاسی کنید. این امکانات برگ برنده شما در گرفتن رزرو از مهمان است. فقط حواستان باشد زمان عکاسی از امکانات از فاصله مناسب را حفظ کنید.

 نکته:  اگر بومگردی، هتل سنتی، هاستل، پانسیون یا مهمانسرا دارید از آشپزخانه مرکزی، رختشویخانه، سالن مطالعه و دیگر فضاهای اشتراکی عکاسی کنید.

۲۴- حواستان به اطلاعات روی درودیوار باشد.

نمایی از خارج اقامتگاه به همراه بنر روی دیوار

زمان عکاسی از واحد چه عکاسی از نمای داخلی و چه عکاسی از فضای بیرونی اقامتگاه حواستان به اطلاعات روی در و دیوار باشد. به طور مثال اطلاعات مربوط به صاحب اقامتگاه نباید در عکسها باشد.

۲۵-   به اندازه کافی از اقامتگاه عکس داشته باشید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری به مهمان داده شود بهتر است عکس‌ها‌ زیاد باشند. تعداد عکس‌های گرفته شده از واحد بستگی به فضا و متراژ آن دارد. سعی کنید برای یک واحد ۸۰ متری حداقل ۱۰ عکس از اقامتگاه روی سایت بارگذاری کنید.

سخن آخر

در نهایت اینکه عکاسی مناسب و حرفه‌ای از اقامتگاه یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت واحد است که میزبانان باید به آن توجه کنند تا بتوانند با نشان دادن واقعیت واحد خود، مهمان را به رزرو ترغیب کنند.

نکات پایانی زیر نیز می‌توانند برای عکاسی از اقامتگاه کمک کننده باشند:

  • چندین عکس بگیرید تا بتوانید از بین آن‌ها عکس‌های مناسب را انتخاب کنید.
  • از رنگ‌های گرم و روشن استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های روشن به جای رنگ‌های خنثی جذابیت بیشتری به عکس می‌دهد.
  •  برای عکاسی از فضاهای داخلی و خارجی اقامتگاه ترتیبی جذاب در نظر بگیرید تا مهمان پس از دیدن عکسها حس تجربه یک تور مجازی از اقامتگاه شما را داشته باشد.
  • در صورت امکان از عکاس حرفه‌ای کمک بگیرید.
  •  از عکاسی از اقامتگاه خود لذت ببرید.
4.2/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

معصومه شیخ مرادی

سفر و نوشتن لحظات اوج زندگی من هستند، همان لحظاتی که میهای چیک‌سنت‌میهایی درباره‌اش می‌گوید: اوج و غرقگی حالتی است که در آن فرد چنان غرق کاری می‌شود که هیچ چیز دیگر برایش اهمیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *