میزبان

راهنمای جامع نحوه افزایش رزرو اقامتگاه برای میزبانان در سایت اتاقک

همه‌ی میزبانان به دنبال راه‌هایی برای افزایش رزرو اقامتگاه خود در اتاقک هستند. حتما شما هم به عنوان یک میزبان می‌خواهید اقامتگاهتان در تمامی روزهای سال مهمانان زیادی از سراسر نقاط ایران داشته باشد و مهمانان موقع برگشت، از خدمات شما راضی باشند. افزایش رزرو اقامتگاه توسط مهمانان کار سخت و پیچیده‌ای نیست ولی نیازمند رعایت موارد بسیاری است. در این مطلب سعی کرده‌ایم تمامی مواردی که به افزایش رزرو اقامتگاه شما کمک می‌کنند را گردآوری کنیم و در اختیارتان قرار دهیم.

در ویدیوی زیر هم بخشی از مواردی که در جهت افزایش رزرو اقامتگاه به شما کمک می‌کند آورده شده است.

بخش اول: میزبان خوبی باشید

میزبان خوبی باشید

اول از همه سعی کنید میزبان خوبی باشید، زیرا اخلاق و رفتار خوب میزبان اولین چیزی است که اعتماد مهمانان را جلب می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقامتگاه شما را رزرو کنند. یک میزبان خوب همیشه در ذهن مهمان می‌ماند و باعث می‌شود مهمان دوباره اقامتگاه او را رزرو و او را به دوستان خود پیشنهاد کند. رفتار خوب میزبان یک خاطره‌ی خوش از سفر مهمان می‌سازد و رضایت خاطر را برای او به ارمغان می‌آورد. موارد زیر به شما کمک می‌کند یک میزبان با رفتار حرفه‌ای باشید و اقامتگاه شما حتی یک شب هم خالی نماند. ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید تا تبدیل به یک میزبان خوب و حرفه‌ای شوید.

1. همیشه در دسترس باشید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مهمانان با آن مواجه می‌شوند، در دسترس نبودن میزبان است. شما باید به عنوان یک میزبان همیشه پاسخگوی مهمانان خود باشید، به خصوص زمانی که مهمان مرحله رزرو اقامتگاه را پشت سر گذاشته است. مهمان نیاز دارد درباره زمان، تاریخ، نحوه ورود به اقامتگاه و آدرس سوالاتی از میزبان بپرسد. در طول اقامت نیز ممکن است سوالات و مشکلاتی برای مهمان پیش بیاید و گاهی لازم شود خود را به محل اقامتگاه برسانید و مشکلات را رفع کنید.

بهتر است از قبل با مهمان یک راه ارتباطی را برای تماس انتخاب کنید، برای مثال پیامک، تماس تلفنی یا یکی از شبکه‌های اجتماعی را انتخاب و پس از آن همواره در دسترس باشید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

2. راهنمای خوبی باشید

برای تبدیل شدن به یک میزبان شایسته، باید مهمانان را به‌خوبی به اقامتگاه راهنمایی کنید. می‌دانید که پیشگیری بهتر از درمان است، پس مواظب باشید مهمانهنگام جستجوی اقامتگاه شما در کوچه‌پس‌کوچه‌ها گم نشود. اگر مهمان به سختی اقامتگاه را پیدا کند، ممکن است خاطره‌ی بدی در ذهن او ثبت شود.

آدرس دقیق را برای مهمان پیامک کنید و اگر نیاز به توضیحات لازم بود، با تماس تلفنی ارائه دهید. ارسال لوکیشن نیز راه مناسبی برای پیدا کردن آدرس توسط مهمانان است تا بتوانند به راحتی به اقامتگاه برسند. هنگامی که مهمان وارد اقامتگاه می‌شود، تمامی قسمت‌های آن را با خوش‌رویی و صبر و حوصله به او نشان دهید و او را با همه‌ی وسایل و قسمت‌های اقامتگاه آشنا کنید. نحوه‌ی استفاده از وسایل خاص را نیز به مهمان آموزش دهید.

3. مسئولیت‌پذیر باشید

همیشه پاسخگوی مهمانان خود باشید و خودتان را مسئول همه چیز بدانید. از مهمان بپرسید چه مشکلی دارد و از همه چیز راضی است یا خیر. ممکن است تصور کنید با این کار مزاحم مهمانان خواهید شد، اما اگر در یک زمان مشخص در طول روز با او تماس بگیرید و پیگیر باشید، آن‌ها از مسئولیت‌پذیری شما خرسند خواهند شد. اگر مهمانان شما به وسیله‌ای خاص نیاز دارند، در صورت امکان برایشان فراهم کنید، با این کار نظرات مثبتی دریافت خواهید کرد.

4. مهربان و خوشرو باشید

یک میزبان خوب همیشه با مهربانی و خوشرویی با مهمانان خود برخورد می‌کند. ایرانیان همیشه به مهمان‌نواز بودن معروف‌اند، پس سعی کنید مانند یک میزبان اصیل ایرانی با مهمانان خود برخورد کنید. خوش‌رویی میزبان اقامتگاه نقش بسیار مهمی در ساختن یک سفر خاطره‌انگیز برای مهمانان دارد. با بررسی نظرات مهمانان در سامانه‌های اجاره آنلاین، متوجه اهمیت برخورد میزبان برای مهمانان خواهید شد، زیرا بیشتر آن‌ها نظرات خود را درباره نحوه برخورد و رفتار میزبان ثبت کرده‌اند.

5. صادق باشید

صداقت کلید اصلی آرامش و اعتماد مهمانان است و یکی از پسندیده‌ترین رفتارهای میزبان اقامتگاه به‌شمار می‌رود. اگر مهمان سوال خاصی درباره امکانات یا عناصر دیگر اقامتگاه از شما پرسید، اطلاعات دقیق و صحیحی به او ارائه دهید تا اعتماد او را جلب کنید. مثلا اگر اقامتگاه شما در نزدیکی مدرسه قرار گرفته و در برخی ساعت‌های روز سر و صدا ایجاد می‎شود، مهمان را از این موضوع مطلع کنید. هر مورد دیگری که تصور می‌کنید برای مهمان مهم است، در نظر بگیرید و او را آگاه کنید. اجازه دهید خود مهمان تصمیم بگیرد اقامتگاه شما را انتخاب کند یا نه، این کار باعث رضایت او پس از اتمام مدت اقامت می‌شود و دوباره به سوی شما بازمی‌گردد یا در نهایت شما را به آشنایان خود معرفی می‌کند.

بخش دوم: اقامتگاه خوبی برای مهمانان فراهم کنید

اقامتگاه خوبی برای مهمانان فراهم کنید

یکی از مواردی که باعث افزایش رزرو اقامتگاه می‌شود، تبدیل شدن به یک میزبان خوب و حرفه‌ای است. ویژگی‌های یک میزبان خوب را ذکر کردیم؛ حالا نوبت به اقامتگاه می‌رسد. علاوه بر میزبانی حرفه‌ای، اقامتگاه نیز باید از ویژگی‌های مثبتی برخوردار باشد تا مهمانان را به رزرو ترغیب کند. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین ویژگی‌های یک اقامتگاه خوب را مرور کنیم.

1. قیمت مناسب

معمولا اولین موردی که مهمانان برای رزرو اقامتگاه در نظر می‌گیرند، قیمت آن است. مهمانان با توجه به بودجه‌ی خود، اقامتگاه موردنظر را انتخاب می‌کنند. برای تعیین مناسب‌ترین قیمت با توجه به امکانات، دسترسی و ویژگی‌های خاص اقامتگاه خود، با کارشناسان تیم میزبان صحبت کنید.

2. ایمنی بالا

مهمانان دوست دارند با خیال راحت در اقامتگاه به استراحت بپردازند و به آسودگی تفریح کنند، به همین دلیل وضعیت ایمنی اقامتگاه اهمیت بسیار بالایی برای آن‌ها دارد. سالم بودن قفل در و پنجره، سیم‌کشی ساختمان، عدم نشتی لوله‌های آب و گاز، مکان مناسب برای پارک خودرو و سالم بودن ساختمان از مهم‌ترین موارد ایمنی اقامتگاه هستند. ایمنی بالای اقامتگاه یک امر حیاتی و بسیار مهم است، بنابراین به طور مداوم آن را بررسی کنید.

3. بهداشت اقامتگاه

یکی از مهم‌ترین مواردی که مهمانان را دوباره به سمت شما می‌کشاند و نظرات مثبتی برایتان دریافت می‎کند، بهداشت اقامتگاه است. مسئله‌ی بهداشت حتی از امکانات اقامتگاه مهم‌تر است و باعث می‌شود مهمانان حس بهتری در اقامتگاه شما تجربه کنند. برای اطمینان از نظافت و بهداشت اقامتگاه خود، موارد زیر را بررسی کنید:

  • بهداشت عمومی ساختمان: جاروکشی و گردگیری به‌موقع، تمیز بودن شیشه‌ها، تمیز نگه داشتن حیاط و تمیزی دیوارها از اصول اولیه نظافت اقامتگاه هستند.
  • بهداشت سرویس بهداشتی: حتما به‌طور مداوم و پس از خروج هر مهمان، سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید و با هواکش و بوگیر، هوای داخل آن را خوش‌بو نگه دارید. مواد شوینده موردنیاز سرویس‌های بهداشتی و حمام را نیز تامین کنید.
  • بهداشت آشپزخانه: تمیز بودن کابینت‌ها، دیوارها، سینک، وسایل و ظروف آشپزخانه، اولین چیزی هستند که نظر مهمان را جلب می‎‌کنند. مایع ظرف‌شویی، اسکاچ و دیگر امکانات آشپزخانه را حتما برای مهمانان تامین کنید.
  • بهداشت وسایل خواب: یکی از مهم‌ترین امتیازهای یک اقامتگاه، تمیزبودن سرویس‌های خواب، لحاف، بالش و تشک است. پس از خروج هر مهمان وسایل خواب را با مواد ضدعفونی کننده بشویید تا تمیز و خوش‌بو باشند.

4. خوش‌بو بودن اقامتگاه

اگر مهمان به محض ورود به اقامتگاه، بوی نم، توالت، فاضلاب، سیگار یا هر بوی نامطبوع دیگری را استشمام کند، حس بدی به او دست خواهد داد. سعی کنید با استفاده از بوگیرهای مختلف، هوای اقامتگاه خود را خوش‌بو و معطر نگه دارید. برخی اقامتگاه‌ها به خصوص اقامتگاه‌های شمال، معمولا بوی نم می‌دهند و حس بدی به مهمان القا می‌کنند، به همین دلیل نکاتی برای از بین بردن بوی نم خانه را اینجا برایتان آورده‌ایم:

  • استفاده از لیمو ترش: ظرفی را تا نیمه آب کنید و در آن یک پوست لیموترش رنده کنید، حالا آن را روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد و بوی خوش آن فضا را معطر کند.
  • استفاده از جوش شیرین: گاهی فرش‌هایی که دور از نور آفتاب خشک شده‌اند، باعث ایجاد بوی نم در خانه می‌شوند. جوش شیرین را روی فرش بریزید و پس از اینکه بوی نم از بین رفت، آن‌ را جارو کنید.
  • استفاده از سرکه سفید: سرکه سفید را در سطوح مختلف خانه اسپری کنید و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، با دستمال تمیز سرکه‌ها را پاک کنید. سرکه‌ را روی سنگ نپاشید، زیرا باعث ایجاد لکه می‌شود.
  • استفاده از دارچین: اگر دارچین را با مقداری پوست پرتقال و آب روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد، بوی نم از بین می‌رود و فضای اقامتگاه معطر می‌شود.

اگر می‌خواهید به طور کلی از ایجاد بوی نم در اقامتگاه جلوگیری کنید، استفاده از تهویه مناسب، حذف منبع‌های رطوبت، عایق‌بندی درست سقف و کاهش مصرف آب را فراموش نکنید.

  • عدم وجود حشرات موذی در اقامتگاه

حتما شما هم می‌دانید افراد زیادی از حشرات نفرت دارند، بنابراین وجود حشرات موذی در اقامتگاه می‌تواند حس بسیار ناخوشایندی در مهمانان ایجاد کند. سم‌پاشی سالیانه، نصب توری برای در و پنجره‌ها، استفاده از درپوش برای چاه‌ها، پوشاندن درز و شکاف‌های ساختمان، خارج کردن به‌موقع زباله‌ها از خانه و تمیز بودن محیط داخل و خارج اقامتگاه اقداماتی هستند که برای از بین بردن حشرات و جلوگیری از حمله‌ی آن‌ها باید رعایت شوند.

بخش سوم: امکانات مناسب را برای اقامتگاه خود فراهم کنید

امکانات مناسبی برای اقامتگاه خود فراهم کنید

فراهم کردن امکانات کافی برای مهمانان یکی از نکات مثبتی است که باعث افزایش رزرو اقامتگاه می‌شود. شما به عنوان یک میزبان، مسئولیت فراهم کردن امکانات لازم برای چند روز اقامت مهمانان را برعهده دارید. از جمله امکانات لازم هر اقامتگاه می‌توان به ظروف، وسایل و مواد بهداشتی، وسایل کامل خواب، یخچال، امکانات آشپزی، گاز، تلویزیون، مبل و جالباسی اشاره کرد.

هر مهمان هنگام مواجه شدن با میز و صندلی شکسته، کولر خراب، فرش پاره یا هر وسیله خراب دیگری احساس منفی درباره اقامتگاه شما پیدا می‌کند. سعی کنید همیشه وسایل اقامتگاه را بررسی و آن‌ها را در صورت خرابی سرویس کنید. وسایل کهنه نیزجلوه‌ی خوشایندی نزد مهمانان نخواهند داشت و با گذشت زمان باعث کاهش رزرو اقامتگاه شما می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که درباره امکانات اقامتگاه خود باید رعایت کنید، تعداد وسایل آن است. اگر ظرفیت اقامتگاه شما 10 نفر است، باید تمامی امکانات لازم مانند ظرف‌ها، وسایل خواب، وسایل بهداشتی و … را به اندازه 10 نفر تامین کنید.

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز از مهم‌ترین امکانات هر اقامتگاه هستند که باید قبل از شروع هر فصل آن‌ها را سرویس کنید. اگر مهمانان در طول اقامت بر اثر سرما یا گرما اذیت شوند، هرگز شما را دوباره انتخاب نخواهند کرد و نظرات مثبتی برایتان ثبت نمی‌کنند.

بخش چهارم: با بهترین عملکرد روی سایت اتاقک، مهمان را برای رزرو اقامتگاه جذب کنید

با بهترین عملکرد روی سایت اتاقک مهمانان را برای رزرو اقامتگاه جذب کنید.

فراهم کردن یک اقامتگاه با ویژگی‌های ذکر شده و رفتار مناسب میزبان، از مواردی هستند که تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مهمانان رقم می‌زنند، نظرات مثبت دریافت می‌کنند و باعث معرفی اقامتگاه شما به دوستان و آشنایان مهمانان می‌شوند. حالا چگونه با کمک سایت اتاقک مهمانان را برای رزرو اقامتگاه در سایت تشویق کنیم و چه اطلاعاتی درباره اقامتگاه ثبت کنیم تا مهمانان اقدام به رزرو کنند؟

1. ثبت عکس‌های مناسب از اقامتگاه

اولین و تاثیرگذارترین مورد برای جذب مهمان در رزرو اقامتگاه از وب‌سایت، تصاویر مربوط به اقامتگاه هستند. مهمان قبل از هرچیزی عکس‌ها را می‌بیند و آن‌ها را بررسی می‌کند و بعد تصمیم به کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی اقامتگاه می‌گیرد. عکس‌های باکیفیت، واضح و دقیق از اقامتگاه خود ثبت کنید و تمامی نقاط اقامتگاه را در تصاویر بگنجانید. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله راهنمای عکاسی را بخوانید.

2. انتخاب نام مناسب برای اقامتگاه

هزاران اقامتگاه در سایت وجود دارند، اما اقامتگاهی در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود که نامی مناسب، جذاب و زیبا داشته باشد. در انتخاب نام اقامتگاه خود دقت کنید و ویژگی‌های آن را در نظر بگیرید.

3. تکمیل اطلاعات پروفایل میزبانی

استفاده ازعکس پروفایل و نوشتن اطلاعات مختصر درباره‌ی میزبان، حس اعتماد و ارتباط بیشتری در مهمان ایجاد می‌کند. یک عکس پروفایل مناسب و نوشته‌هایی از خود با مهمان به اشتراک بگذارید.

4. استفاده از گزینه آنی تقویم

تحلیل آمار رزرو اقامتگاه‌ها نشان می‌دهد مهمانان واحدهای آنی را رزرو می‌کنند تا خرید سریع‌تری داشته باشند، بنابراین گاهی از گزینه آنی تقویم استفاده کنید.

5. استفاده از گزینه لحظه آخری تقویم

استفاده از گزینه لحظه آخری تقویم در سایت باعث می‌شود از خالی ماندن اقامتگاه خود جلوگیری کنید.

6. کاهش حداقل شب اقامتگاه

بهتر است محدودیت شب رزرو اقامتگاه خود را کاهش دهید تا شانس رزرو آن توسط مهمانان را بالا ببرید، زیرا ممکن است بسیاری از مهمانان بخواهند فقط یک یا دو شب در اقامتگاه شما بمانند.

7. عدم لغو رزرو

ممکن است میزبانان به هر دلیلی رزرو اقامت مهمانان را لغو یا رد کنند، این کار باعث تنزل جایگاه اقامتگاه و کمتر دیده شدن آن توسط مهمانان آینده می‌شود.

8. پاسخ سریع به درخواست‌های رزرو

هرچه دیرتر به درخواست رزرو مهمان پاسخ دهید، امکان منصرف شدن و لغو رزرو توسط مهمان بالاتر می‌رود، بنابراین به محض رزرو مهمان به او پاسخ دهید.

9. پاسخگویی به مهمان در بخش گفتگو

گاهی مهمان تصمیم به رزرو اقامتگاه می‌گیرد، اما قبل از پرداخت سوالاتی برایش پیش می‌آید که نیاز دارد به آن‌ها پاسخ دهید، بنابراین در بخش گفتگو پاسخگوی سوالات مهمان باشید و ابهامات او را برطرف کنید.

10. رقابتی نگه داشتن قیمت‌ها

حواستان باشد قیمت رزرو اقامتگاه شما نسبت به اقامتگاه‌های مشابه رقبا بیشتر نباشد، زیرا این امر باعث می‌شود مهمانان رقبای شما را انتخاب کنند.

11. ترغیب مهمان به ثبت نظر

از مهمانان بخواهید نظرات خود را در صفحه مربوط به اقامتگاه شما ثبت کنند، زیرا با آنلاین شدن فرآیند رزرو، مهمانان بیش از هر چیزی به نظرات دیگر مهمانان اعتماد می‌کنند. پاسخ به نظرات مهمانان را فراموش نکنید.

12. صحت اطلاعات اقامتگاه

همه‌ی اطلاعات اقامتگاه‌ حتی کوچک‌ترین موارد که در سایت ثبت شده‌اند، نباید هیچ مغایرتی با واقعیت اقامتگاه داشته باشند. بسیاری از افراد براساس تصاویر و اطلاعات ثبت شده در سایت، اقامتگاه شما را رزرو می‌کنند و در صورت مواجه شدن با امکانات متفاوت، احساس بسیار ناخوشایندی به آن‌ها دست می‌دهد. مغایرت اطلاعات اقامتگاه با واقعیت، باعث نارضایتی، ثبت نظرات منفی و از دست دادن اعتماد مهمانان خواهد شد.

سخن آخر

حتما شما هم از اهمیت برخورد اول میزبان با مهمانان خود باخبر هستید و می‌دانید که برخورد خوب چقدر در ایجاد حس مثبت برای مهمان مهم است. فرقی نمی‌کند ارتباط شما با مهمان از طریق پیام متنی، تماس تلفنی یا حضوری باشد، در هر صورت باید برخوردی گرم، دل‌نشین و مثبت داشته باشید تا آن‌ها در طول اقامت خود خیالی آسوده داشته باشند.

4.6/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *