جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی خلخال | آشنایی با سوغات خلخال

خلخال شهری در استان اردبیل است. تابستان‌های خنکِ خلخال و البته مناطق گردشگری این شهرستان با طبیعتی بکر و چشم‌نواز، باعث شده‌اند که هر سال در فصل‌های بهار و تابستان، گردشگران زیادی از جای‌جای ایران به سمت خلخال بروند. جالب آن‌که خلخال شهری قدیمی است و گفته می‌شود حدود 10 هزار سال پیش در این منطقه انسان‌ زندگی می‌کردند. تاریخ غنی خلخال بسیاری از گردشگران را برای آگاهی از صنایع دستی خلخال و سوغاتی این شهر کنجکاو می‌کند. اگر قصد سفر به خلخال را دارید در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین سوغات این شهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

آشنایی مختصر با خلخال

بد نیست پیش از پرداختن به بحث اصلی‌مان مروری بر کلیت خلخال داشته‌ باشیم. شهر خلخال در جنوب استان اردبیل قرار دارد. این شهر در گذشته عمدتاً با نام‌های هیرو و هروآباد شناخته می‌شد، امروز با نام خلخال آن را می‌شناسند. گویش اغلب مردم اهل این شهر، آذری است. خلخال در زمستان بسیار سرد است، اما خوشبختانه بهار و تابستان آن برخلاف بسیاری از شهرهای ایران خنک هستند. همین مورد در کنار طبیعت زیبای این شهرستان باعث شده‌اند که گردشگران زیادی خلخال را به‌عنوان مقصد اصلی گردشگری‌ در ماه‌های گرم سال انتخاب کنند.

 

خلخال سرشار از مناطق گردشگری از نوع جنگلی و کوهستانی است. این منطقه همچنین دارای دریاچه‌ای زیباست که محیط اطراف‌اش فضایی جذاب برای گردشگری در تابستان دارد. نکته‌ دیگر آن‌که حدود نیمی از جمعیت شهرستان خلخال به‌صورت روستایی زندگی می‌کنند. البته روستاهایی که این افراد در آن‌ها زندگی می‌کنند عمدتاً روستاهایی جذاب و چشم‌نواز اند. باغ‌های زیادی در این روستاها وجود دارند و از همین رو است که میوه‌ها از سوغاتی‌های خلخال به حساب می‌آیند.

صنایع دستی خلخال

همچون بسیاری از شهرهای ایران، خلخال هم دارای صنایع دستیِ مختص به خود است. از مشهورترین صنایع دستی خلخال می‌توان به شال، جاجیم، گلیم، لباس‌های پشمی و کرکی و همچنین فرش اشاره کرد. در کل شاخص‌ترین صنایع دستی خلخال مربوط به حوزه‌ی فرش و گلیم هستند، به‌شکلی‌که این شهر از این لحاظ در کل کشور مشهور است.

 سوغات خلخال

شال‌های پشمی

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی خلخال، شال‌های پشمی این شهر است. جالب است بدانید که همین شال‌های پشمی که در خلخال تهیه و تولید می‌شوند از صادرات مهم خلخال به حساب می‌آیند. از میان بخش‌های متعدد خلخال، بخش شاهرود و کارگاه‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند نقشی مهم در تولید شال‌های پشمی دارد.

جاجیم‌بافی

اما فارغ از شال و گلیم و موارد دیگر، چیزی که می‌توان آن را شاخص‌ترین هنر دستی در خلخال معرفی کرد جاجیم‌بافی است. حتی پیشنهادهایی وجود دارد که خلخال را به‌عنوان «شهر جاجیم ایران» معرفی کنند. جاجیم‌های دست‌بافتی که در خلخال در طی قرن‌های متمادی بافته شده‌اند و هنوز هم می‌شوند، از بهترین انواع جاجیم به حساب می‌آیند. جاجیم‌های خلخال عمدتاً از پشم بافته می‌شوند، اما در بافت‌ آن‌ها گاه از نخ‌های پنبه‌ای و همچنین ابریشم استفاده می‌شود.

جالب است که جاجیم‌های مختص خلخال یک سری نقش‌ونگار خاص دارند که از جمله مشهورترینِ آن‌ها می‌توان به نقش جولما، نقش گجی دیزناقی، نقش سیرقا، نقش پیچاق اوجو، نقش اوزیگ قاشی و نقش بلی بوقما اشاره کرد. از جاجیم‌های خلخال می‌توان برای زیرانداز، روتختی، رویه‌ی مبل، سجاده و پادری استفاده کرد.

گلیم خلخال

سوغات خلخال

البته که هر یک از صنایع دستی خلخال را می‌توان به‌عنوان سوغات خلخال معرفی کرد، اما جز آن‌ها اگر بخواهیم از سوغاتی‌های خلخال که خوراکی هستند نام ببریم، باید به نان‌های روغنی، عسل، شیرینی‌های محلی و میوه‌ها اشاره کنیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوغات خلخال اشاره خواهیم کرد.

میوه‌های خلخال

در بالا گفتیم که روستاهای خلخال پر از باغ هستند و از همین‌رو میوه از جمله سوغاتی‌های خلخال محسوب می‌شود. از میان میوه‌هایی که در باغ‌های خلخال بیش‌تر به عمل می‌آیند می‌توان به سیب، هلو، گیلاس، آلبالو، زردآلو و سایر میوه‌های تابستانی اشاره کرد.

نان‌های روغنی خلخال

نان‌های روغنی خلخال عمدتاً شامل نان‌هایی هستند که در روستاهای خلخال تهیه می‌شوند. از قدیم سه نوع نان روغنی در خلخال پخته شده و هنوز هم می‌شوند که عبارت‌اند از نزیک، چای‌چورگی و تل‌تل. هرسه‌ی این نان‌ها بسیار خوش‌طعم‌اند و برای خوردنِ بهترین انواع آن‌ها باید به روستاهای اطراف خلخال سفر کنید.

سوغات خلخال

عسل، مهم‌ترین سوغات خلخال

عسل و فرآورده‌های آن هم از سوغاتی‌های خلخال به شمار می‌روند و حتی اگر عسل را اصلی‌ترین سوغات خلخال معرفی کنیم چندان گزاف نگفته‌ایم. در جای‌جای خلخال می‌توانید فروشگاه‌های عسل را ببینید. اگر به عسل علاقه دارید حتماً در سفرتان به خلخال سری به فروشگاه‌های عسل بزنید. عسلی که آن‌ها می‌فروشند عسلی نیست که در مثلاً تهران یا کرج می‌فروشند بلکه عسلی ناب است.

عسل سوغات خلخال

قطاب عسلی

از میان شیرینی‌های مشهور خلخال هم می‌توان به قطاب عسلی اشاره کرد. این شیرینی سنتی ترکیبی از  تخم‌مرغ، ماست، آرد، مغز گردو، عسل، شکر، گلاب، هل و پودر دارچین است. قطاب عسلی بسیار طعم خوبی دارد، خصوصاً اگر علاقه‌مند به دنیای شیرینی‌های سنتی باشید، مزه‌اش تا همیشه زیرزبان‌تان خواهد ماند.

شیرینی خلخال

سخن پایانی

مروری بر صنایع دستی و سوغاتی‌های خلخال داشتیم. دیدیم که مردمان این منطقه از استان اردبیل به کدام هنرهای دستی مشغول بوده‌اند و در سفر به آن می‌توان چه سوغاتی‌هایی خرید. درصورتی‌که تجربه‌ی سفر به خلخال را دارید یا در این شهر زندگی می‌کنید، لطفاً تجربه‌تان و اطلاعات‌تان در مورد سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی این شهر را با ما و کاربران در میان بگذارید.

 

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در خلخال

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در خلخال و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *