سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات رودهن | از سبزی‌های معطر تا تابلوفرش‌های ارزشمند

رودهن در نزدیکی دماوند قرار دارد. ساکنان این شهر عموما آذری هستند که به اجبار یا به دلیل تبعید احتمالی به این منطقه آمده‌اند. همین امر باعث شده تا مردم بومی این منطقه در مقایسه با مردم شهرهای اطراف دارای فرهنگی متفاوت باشند. زبان مادری بیشتر مردم رودهن به لهجه آذری و گویش گیلکی است، البته می‌توان لهجه و گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت‌تری را هم مشاهده کرد. همین امر باعث شده تا صنایع دستی و سوغات رودهن به طرز قابل توجهی متفاوت و جذاب باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم لیستی از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی رودهن را به شما ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله رودهن کجاست؟ را مطالعه کنید.

محصولات کشاورزی رودهن

در زمان سفر به شهر رودهن اولین چیزی که ممکن است نظر شما را جلب کند، طبیعت زیبای این منطقه است. برای بسیاری از افراد سفر به این شهر و سر زدن به باغ‌های زیبای آن، یک خاطره فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. در بسیاری از اوقات گردشگران با اجاره ویلا یا باغ در رودهن، با محصولات کشاورزی رودهن از نزدیک آشنا هستند. به همین دلیل، مهم‌ترین سوغات رودهن مربوط به محصولات کشاورزی و دامدارای آن‌ها مربوط می‌شود.

عسل طبیعی

یک شیشه عسل و مقداری موم عسل در کنار ان

طبیعت زیبا و بکر این منطقه در کنار آب‌و‌هوای کوهستانی باعث شده که عسل طبیعی این منطقه دارای طعمی منحصر به‌فرد باشد. بعلاوه عسل جز با ارزش‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود و خاصیت ضد باکتریایی آن باعث می‌شود تا مصرف عسل برای تمام اعضای بدن انسان مفید باشد. عسل طبیعی شهر رودهن با استفاده از گرده گل‌های وحشی این منطقه به دست آمده است. شاید همین دلیل باعث شده تا عطر و طعم این سوغات رودهن به راحتی از ذهن هیچکس پاک نشود.

سبزی کوهی

مقداری سبزی کوهی

همانطور که گفته شد رودهن در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. وجود دشت‌های گسترده و آب‌وهوای نیمه کوهستانی باعث شده تا در فصل بهار، این منطقه انواع قارچ، گیاهان معطر و دارویی رشد کنند. هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان طبیعت به دشت‌های زیبایی این شهر می‌روند و از این نعمت‌های خدادادی بهره می‌برند.

اجاره ویلا رودهن با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

میوه‌های خشک شده

هشت ردیف میوه خشک کنار هم قرار گزفته شده شامل: موزريا، زرشک، انجیر، کیوی، آناناس توت فرتگی و..

یکی دیگر از شغل‌های مردم در رودهن، باغداری است. علاوه بر میوه‌های تازه هر فصل، میوه خشک نیز از مهم‌ترین محصولات مردم رودهن به حساب می‌آید. بسیاری از مسافران در زمان سفر به رودهن علاقمند هستند تا این سوغات خوشمزه را تهیه و استفاده کنند. از جمله میوه‌های خوشمزه که در این منطقه خشک می‌شوند آلو، زردآلو و سیب است. قیصی‌های خوشمزه این منطقه به عنوان یکی از محبوب‌ترین سوغاتی رودهن شناخته می‌شود.

صنایع دستی رودهن

رودهن علاوه بر سوغات و محصولات کشاورزی، صنایع دستی متنوعی دارد. برخی از این صنایع به تاریخ رودهن باز می‌گردد و هنوز نیز بین هنرمندان رودهن متداول هست. در ادامه به مهم‌ترین صنایع دستی رودهن اشاره خواهیم کرد که در سفر خود به رودهن می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

زیورآلات دست‌ساز

زیورآلات دست‌ساز، یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی رودهن به شمار می‌رود. در این شهر کلنگ شهرک طلاسازی نیز زده شده، تا بزرگ‌ترین شهرک صنعتی برای طلا سازان و جواهر‌سازان کشور بنا شود. هنرمندان رودهن با الهام از طبیعت زیبایی این منطقه به خلق آثاری قابل توجه پرداخته‌اند. شما می‌توانید با در این شهر زیورآلات دست‌ساز را ببینید که با استفاده از چوب و چرم و در برخی اوقات با استفاده سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی ساخته شده‌اند.

گل

تعدادی گلدان که درونشان گیاهان سبز قرار دارد و خودشان روی زمین اند

رودهن به دلیل آب‌و‌هوایی مطلوبی خود، بهترین مکان برای پرورش گل به شمار می‌رود. دشت‌های این منطقه در فصل بهار میزبان گل‌های لاله، زنبق و البته شقایق وحشی هستند. جهاد کشاورزی رودهن نیز سرمایه‌گذاری چشم‌گیری برای کشت گل به ویژه پرورش گل­‌های آپارتمانی انجام داده است. طی سال‌های گذشته مسافران این شهر، گل به ویژه گل‌های آپارتمانی را به عنوان یک سوغات رودهن خریداری کرده اند.

معرق کاری

نقش دو مرد کنده کاری شده روی چوب با هنر معرق

وجود باغ‌های سرسبز و البته هنر دست مردمان خوش‌ذوق رودهن باعث شده تا هنر معرق‌کاری در شهر از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هنرمندان این منطقه با استفاده از ابزارهای مخصوص نقش‌های منحصر به‌فردی را بر روی چوب ایجاد می‌کنند. استفاده از نقش‌های مذهبی و البته جملات بزرگان در محصولات هنر معرق‌کاری رودهن به‌چشم می‌خورد که ناشی از اعتقادات مذهبی و فرهنگ غنی مردم بومی رودهن است.

سفال‌گری

گلدان و کوزه های سفالی ساخته ده در یک کارگاه سفالگری و یک نفر در حال ساخت کوزه سفالی

در گذشته از سفال‌گری برای ساخت ظرف‌ها، کوزه‌ها و البته کندو برای زنبورهای عسل استفاده می‌شود. در بقایای آثار باستانی این شهر نیز طروف‌های سفالی یافت شده‌اند. همین امر نشان‌دهنده قدمت این هنر در میان مردم رودهن است. اما طی سال‌های گذشته هنر سفال‌گری جنبه تزئینی پیدا کرده است. امروز محصولات ساخته‌شده به وسیله این هنر باستانی به عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی رودهن به فروش می‌رسد. شما می‌توانید در زمان سفر به این شهر، هر نوع ظرف سفالی را با تزئینات زیبا و منحصر به‌فرد بیابید. در هنر سفال‌گران رودهن می‌توان اصالت فرهنگ آذری مردم بومی این منطقه را دید.

منبت کاری

یک استاد منبت کاری در خال کنده کاری روی چوب با ابزار مخصوص

منبت کاری و طراحی روی چوب و تزئین مصنوعات چوبی، کار روی چوب و خراش روی چوب، کنده کاری چوب و ساخت مصنوعات چوبی از دیر باز جز محبوب‌ترین صنایع دستی رودهن محسوب شده‌اند. در این شهر می‌توانید کارگاه‌های متعددی را بیابید که به شکل و فرم دادن چوب مشغول هستند. طی سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان این منطقه به منبت کاری بر وسایل خانه نظیر مبل، میز و صندلی روی آورده‌اند. البته باز هم می‌توان محصولات منحصر به‌فرد هنر منبت کاری نظیر جعبه جواهرات را در این شهر یافت.

خوشنویسی

تابلو خوشنویسی دعای و ان یکاد با زمینه مشکی و قاب طلایی

طی سال‌های گذشته نمایشگاه‌های متعددی برای معرفی هنر خوشنویسی هنرمندان رودهن برگزار شده است. خوشنویسان این منطقه با استفاده از هنر خود، آثاری مزین با آیات قرآن و نام اعظم را خلق کرده‌اند. علاوه بر زیبایی منحصر به‌فرد این آثار می‌توان به زیبایی معنوی آن‌ها نیز توجه کرد. آثار هنرمندان خوش‌ذوق رودهن نشان‌دهنده ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی ایرانی است. در برخی از موارد خوشنویسان با استفاده از ابزارهای و مواد اولیه ویژه‌ای نظیر نقره به خلق آثاری با ارزش پرداخته‌اند.

ملیله سازی

یکی از هنرهای باستانی کشور، ملیله‌سازی است. برخی از پژوهشگران تاریخی قدمت ملیله‌سازی در ایران را متعلق به سال‌های ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح می‌دانند. هنرمندان با استفاده از مفتول‌های نازک از فلز های نقره، طلا و مس به خلق آثار می‌پردازند. در این هنر ظریف‌کاری و تجربه هنرمندان در خلق آثار بسیار مهم است. از خصوصیات مهم محصولات، عیار فلزهای به کار رفته در آن است. فلزهای به کار رفته در این محصول باید از عیار بالایی برخوردار باشند.

تابلو فرش

تابلو فرش‌ها را می‌توان تابلوهای نقاشی ایرانی دانست. در طول تاریخ، فرش‌ها و تابلوهای فرش مانند انسان‌ها رشد کرده‌اند و به تکامل رسیده‌اند. شاید به همین دلیل است که در هر دوره تاریخی می‌توان نقش‌های منحصر به‌فردی در فرش‌ها دید. تابلو فرش‌ها به عنوان تکه‌هایی کوچک از فرش که در قاب قرار می‌گیرند، جنبه کاملا تزئینی دارند. تابلو فرش‌ها می‌توانند رنگ، اصالت و زیبایی را به خانه‌ها ببخشند. نقش تابلو فرش‌های رودهن بیشتر با الهام از طبیعت زیبای این منطقه بافته می‌شوند. زیبایی منحصر به‌فرد تابلو فرش‌های این منطقه باعث شده تا یکی از ارزشمندترین سوغاتی رودهن محسوب شوند.

چرم و قلاب بافی

یکی دیگر از صنایع دستی رودهن، چرم و قلاب‌بافی است. از محصولات به دست آمد از چرم و قلاب‌بافی در ساخت زیورآلات دست ساز، کیف، لباس و… استفاده می‌شود. برخی از محصولات ساخته شده نیز به عنوان شی تزئینی خریداری می‌شوند.

سوغات‌های خوشمزه رودهن

بسیاری از اوقات در زمان سفر به یک منطقه متوجه می‌شویم که طعم منحصر به‌فرد غذاهای این منطقه یکی از بهترین سوغات‌ها و یادگارهای سفرمان خواهد بود. به همین دلیل دستور پخت ویژه و در برخی موارد مواد اولیه لازم برای پخت آن غذا را تهیه می‌کنیم و به عنوان یک سوغات خوشمزه همراه خود می‌آوردیم. غذاهای خوشمزه رودهن نیز سبب شده تا به عنوان یک سوغات خوشمزه در نظر گرفته شوند.

خوراک جگر

همانطور که گفته شد، دامپروری در این منطقه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. به همین دلیل پخت غذاهایی که به دامپروری مربوط می‌شوند در این منطقه متداول است. خوراک جگر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی رودهن محسوب می‌شود که در رستوران‌های محلی شهر می‌توان آن را امتحان کرد.

خورش ریواس

مقداری خورشت ریواس در یک کاسه سفید که کنار ان دو برش لیمو ترش و یک برگ جعفری قرار داده شده

همان طور که گفته شد، در دشت‌های سرسبز این منطقه می‌توانید انواع گیاه‌های خوشمزه را بیابید. همین امر باعث شده تا در فصل بهار برخی از گیاه‌های خوشمزه میهمان سفرهای گردشگران رودهن شود. خورش ریواس یکی از خوشمزه‌ترین نوع‌های خورشت محسوب می‌شود که با طعم منحصر به‌فرد خود، یک خاطره زیبا از مهمان‌نوازی مردم رودهن برای شما ایجاد می‌کند.

دمی ماش

طرز تهیه دمی ماش ساده است اما این غذای ایرانی بسیار خوشمزه و مغذی و سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین‌ها است. این غذا با گوشت چرخ‌کرده یا مرغ و در برخی موارد بدون گوشت درست می‌شود.

شیرین پلو

مقداری شیرین پلو داخل دیس فلزی تزیین شده با خلال هویچ و زرشک و خلال پسته و پلو زعفرانی

این پلو ایرانی در سراسر ایران طبخ می‌شود، اما نحوه پخت آن در شهر رودهن متفاوت از سایر نقاط است. استفاده از محصولات کشاورزی و باغ‌های این منطقه باعث می‌شود تا طعم شیرین پلو رودهن خاطره‌ای تکرارنشدنی برای شما ایجاد کند. برخی از مسافران این منطقه طرز تهیه شیرین پلو با گوشت قرمز را به عنوان یکی از ارزشمندترین سوغاتی رودهن دسته‌بندی می‌کنند. پس اگر گذرتان به این شهر زیبایی کوهستانی افتاد از چشیدن این غذای خوشمزه غافل نشوید.

عکاسی از طبیعت بکر رودهن

عکاسی در رودهن

شاید به نظرتان عجیب باشد که عکس‌های گرفته شده از طبیعت زیبای این منطقه را به عنوان یک سوغات رودهن معرفی کنیم. اما تصویر زیبای طبیعت کوهستانی این منطقه، به‌خصوص در فصل بهار می‌تواند یکی از خاطره‌های فراموش‌نشدنی شما باشد.
دشت‌های سرسبز این منطقه در فصل بهار با گل‌های وحشی رنگ‌آمیزی شده‌اند. علاوه‌بر این کوه‌های سفیدپوش را می‌توان نماد زیبایی این منطقه دانست. پس اگر به این منطقه فراموش‌نشدنی سفر کردید، ارزان‌ترین سوغاتی رودهن را فراموش نکنید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در رودهن

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.
برای اجاره خانه در رودهن یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.8/5 - (100 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. رودهن هوای مطبوع و سالم ، کوه و دره و رودخانه و ییلاق خوبی برای تهران است . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *