سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات ابوزیدآباد | تحفه کویری

ابوزیدآباد کویری در استان اصفهان است که فاصله کمی تا شهر کاشان دارد، به همین دلیل بسیاری از گردشگران هنگام سفر به کاشان،  بازدید از منطقه ابوزیدآباد را نیز در برنامه سفر خود جای می‌دهند. شنزارهای روان، تپه‌های داغ شنی و شب‌های پرستاره کویر ابوزیدآباد اوقاتی فراموش نشدنی برای بازدیدکنندگان آن رقم می‌زند. روزهای داغ کویری در این منطقه سفر در تابستان به این منطقه را غیرممکن می‌سازند، بنابراین بهتر است در فصل پاییز، زمستان و یا اوایل بهار به ابوزیدآباد سفر کنید. کویرنوردها شیفته حس و حال ناب و سکوت و رقص تپه‌های شنی مناطق کویری هستند. تمام این ویژگی‌ها در کنار آثار تاریخی کویر ابوزیدآباد، آن را به یک منطقه محبوب گردشگری تبدیل کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم صنایع دستی و سوغات ابوزیدآباد را به شما معرفی کنیم تا هنگام بازگشت از سفر، دست خالی نباشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله ابوزیدآباد کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی سوغات ابوزیدآباد

سوغات ابوزیدآباد به دلیل نزدیکی این منطقه به شهر کاشان، شباهت زیادی با سوغات کاشان دارد. انواع خوراکی‌های شیرین و خوشمزه را می‌توانید در این منطقه نوش جان کنید و یا به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود ببرید و این لذت را با آن‌ها شریک شوید. برای آشنایی با سوغات خوشمزه منطقه ابوزیدآباد، با ما همراه باشید.

شیرینی پولکی

شیرینی پولکیعلاقه اکثر مردم استان اصفهان به شیرینی پولکی را نمی‌توان نادیده گرفت. پولکی در اغلب قهوه‌خانه‌ها و کافه‌های استان اصفهان در کنار نوشیدنی سرو می‌شود و یکی از خوردنی‌های محبوب این منطقه به شمار می‌رود. این شیرینی مانند پولک ماهی بسیار نازک و درخشان است، به همین دلیل به آن شیرینی پولکی می‌گویند. در منطقه ابوزیدآباد می‌توانید انواع طعم‌های این شیرینی از جمله نعنایی، عسلی، زنجبیلی، نارگیلی، لیموعمانی، پسته‌ای و کاکائویی را با توجه به سلیقه خود تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر سوغات، مقداری از این شیرینی را برای مصرف خودتان با خود به خانه ببرید، زیرا از مزه این شیرینی در کنار نوشیدن یک فنجان چای داغ، لذت زیادی خواهید برد.

شیرینی برشتوک

شیرینی برشتوکشیرینی برشتوک یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که بیشتر در استان اصفهان یافت می‌شود. گاهی از آرد گندم و گاهی از آرد نخودچی برای تهیه این شیرینی خوشمزه استفاده می‌شود. چشیدن مزه این شیرینی یکی از کارهایی است که در سفر به ابوزیدآباد حتما باید انجام دهید. در اغلب میهمانی‌ها و مراسماتی که در استان اصفهان برگزار می‌شود، شیرینی برشتوک سرو می‌شود. روغن، شکر و هل جزو مواد تشکیل دهنده اصلی این شیرینی هستند و جالب اینجاست که برشتوک همیشه به صورت لوزی برش داده می‌شود.

گز

گز آردیگز یکی از خوراکی‌های اصیل و قدیمی ایرانی است که گفته می‌شود این خوراکی خوشمزه در دوران صفوی نیز وجود داشته است و شاهان ایران گز را به عنوان سوغاتی به پادشاهان دیگر کشورها می‌دادند. گز از گیاهی به نام گز انگبین که ریشه درخت گز یا بته است، درست می‌شود. درخت گز در دامنه‌های کوهستان‌های استان اصفهان یافت می‌شود، به همین دلیل گز یکی از اصلی‌ترین سوغات این استان به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید گز را به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید، پیشنهاد می‌کنیم گز لقمه با مغز بادام و پسته را انتخاب کنید. گز آردی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که مزه آن را دوست نداشته باشد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

گلاب و عرقی‌جات

در اطراف کاشان مزارع گل محمدی بسیاری وجود دارند و همین موضوع باعث شده گلاب از اصلی‌ترین سوغات کاشان و مناطق اطراف آن مانند ابوزیدآباد باشد. علاوه بر گلاب، انواع عرقیجات مانند عرق بیدمشک و عرق نعنا نیز از سوغاتی‌های منطقه ابوزیدآباد و اطراف آن به شمار می‌روند. می‌توانید گلاب مرغوب و کاملا ارگانیک را از این منطقه تهیه کرده و برای مصرف خود به خانه ببرید و از آن‌ها برای پخت دسرهای خوشمزه مانند فرنی، حلوا، شله زرد و شیربرنج استفاده کنید.

حاجی بادام

یکی دیگر از سوغات ابوزیدآباد، شیرینی حاج بادامی یا حاج بادوم است که به دلیل خوشمزه و مقوی بودن شهرت زیادی دارد. پودر بادام، پودر شکر، هل، گلاب، زعفران و زرده تخم مرغ از مواد اصلی تشکیل دهنده حاج بادام هستند، حال خودتان می‌توانید حدس بزنید که این شیرینی چقدر خوشمزه است.

معرفی صنایع دستی ابوزیدآباد

اطراف مناطق کاشان مانند ابوزیدآباد، کهن‌ترین تمدن‌های جهان را در خود جای داده‌اند. قدمت زندگی در این مناطق به هفت هزار سال پیش می‌رسد و یکی از اولین تمدن‌ها و یکجانشینی‌ها در این منطقه به وجود آمده است. آثار تاریخی بسیاری در منطقه ابوزآباد وجود دارند که نشان دهنده قدمت طولانی مدت این منطقه هستند. صنایع دستی ابوزآباد نیز با وجود قدمت طولانی هنوز هم در این منطقه دیده می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قالیبافی

سابقه قالیبافی در منطقه ابوزیدآباد به زمان صفویه می‌رسد. قالی‌های گران‌بهایی در این منطقه بافته می‌شوند که هرکدام شاهکاری از هنر دست افراد محلی منطقه هستند. به تازگی کارگاه‌های قالیبافی زیادی برای حمایت از صنایع دستی ایران در این منطقه دایر شده‌ که برای بسیاری از بومی‌های این منطقه شغل ایجاد کرده‌اند. اگر می‌خواهید سوغاتی ارزشمند از سفر به ابوزیدآباد برای عزیزان خود ببرید، خرید این قالی‌های دست‌باف می‌تواند گزینه مناسبی باشد، همچنین می‌توانید این قالی‌ها را برای خود تهیه کرده و رنگ و روی تازه‌ای به خانه‌تان ببخشید.

گلیم بافی

گلیم یکی از مهم‌ترین صنایع دستی ایران است که بافتن آن در بسیاری از شهرها رونق دارد. در گذشته زمانی که مردم امکان بافت قالی نداشتند و یا قالیبافی برایشان پرهزینه بود، به بافت گلیم روی می‌آوردند و از آن به عنوان زیرانداز یا رویه کرسی استفاده می‌کردند. گلیم با استفاده از پشم بافته می‌شود. گلیم کاشان یکی از باکیفیت‌ترین و مشهورترین گلیم‌های ایران به حساب می‌آید و می‌توانید آن را از منطقه ابوزیدآباد با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. اگر به دنبال خرید یک سوغات ماندگار با هزینه معمولی‌تر هستید، گلیم‌های بافته شده توسط اهالی این منطقه گزینه بسیار مناسبی هستند.

گیوه‌بافی

گیوه نوعی پاپوش است که از مهم‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. تولید گیوه در اطراف کاشان به 700 سال پیش بازمی‌گردد. گیوه بافته شده توسط اهالی منطقه ابوزیدآباد، شکل، نوع و بافت خاص خود را دارد. همه مراحل تولید این پاپوش دستی بوده و مواد اولیه آن نخ قالی و ضایعات چرم است. رویه گیوه به دست زنان و به وسیله گونه‌ای سوزن که به آن جوالدوز می‌گویند، بافته می‌شود و قسمت کفی آن تخت نامیده می‌شود. در صورت لزوم رویه این پاپوش با استفاده از سریش هم اندوده می‌شود تا در کشتزارها مانع نفوذ آب به درون آن شود. تخته این نوع گیوه توسط تخت کش با ملالت و رنج بسیاری تهیه می‌شود. از این گیوه‌های دست‌باف می‌توان در هر فصلی استفاده کرد، بنابراین خرید آن برای دوستان و آشنایان‌تان می‌تواند سوغاتی پرکاربرد باشد.

زیلو بافی

زیلو بافیزیلو، زیراندازی پنبه‌ای است که به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی پنبه، بیشتر با آب و هوای گرم و خشک کویری سازگاری دارد. اگر قصد دارید مدتی در کویر ابوزیدآباد بمانید، خرید یک زیرانداز زیلو می‌تواند کاربرد زیادی برایتان داشته باشد. همچنین اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید یا به مناطقی با این آب و هوا زیاد سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای مقابله با گرمای شدید، یکی از این زیراندازها برای خود تهیه کنید.

سخن آخر

در این مقاله به سوغات و صنایع دستی منطقه ابوزیدآباد اشاره کردیم تا دست خالی از سفر خود بازنگردید. به دلیل نزدیکی ابوزیدآباد به کاشان، سوغات و صنایع دستی آن جزوی از سوغات کاشان بوده و به همین دلیل از شهرت بسیار زیادی در ایران و سایر نقاط جهان برخوردارند. شیرینی‌های خوشمزه‌ای مانند برشتوک، گز و پولکی جزو سوغات ابوزیدآباد بوده و مزه آن‌ها تا ابد زیر زبانتان خواهد ماند. همچنین صنایع دستی این منطقه مانند قالی، گلیم، زیلو و گیوه می‌توانند سوغاتی کاربردی و یادگاری به یاد ماندنی از سفرتان به این منطقه زیبا باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *