جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغاتی آستانه اشرفیه | سفری با طعم بادام‌زمینی

آستانه اشرفیه یکی از شهرهای زیبا و سبز استان گیلان به حساب می‌آید. این شهر علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، سوغات و صنایع دستی مرغوبی نیز دارد که گردشگران در سفر خود به این شهر به سراغ آنها می‌روند. اگر سفری به آستانه اشرفیه دارید، در این مطلب از اتاقک همراه ما باشید.

صنایع دستی آستانه اشرفیه

آب و هوای آستانه اشرفیه به مانند بسیاری از شهرها و روستاهای استان گیلان بسیار مطبوع و مساعد است. همین امر باعث شده که محصولات کشاورزی در این شهر مرغوبیت بالایی داشته باشد. سوغاتی‌های که گردشگران در این شهر تهیه می‌کنند نیز اغلب با محصولات کشاورزی آستانه اشرفیه گره خورده است. حتی صنایع دستی آستانه اشرفیه نیز با طبیعت شهر ارتباط بسیاری دارد. در ادامه مهم‌ترین صنایع  دستی و سوغاتی‌های آستانه اشرفیه معرفی شده است.

وریس بافی

وریس بافی صنایع دستی آستانه اشرفیه

از صنایع دستی دیگر آستانه اشرفیه وریس بافی است. وریس از نوارهای عریضی ساخته می‌شود که در اندازه‌های مستطیلی برش داده می‌شوند. از وریس برای بار حیوانات و به علاوه برای استقرار نمودن بهون یا همان سیاه چادر استفاده می‌کنند. روش بافت وریس در آستانه اشرفیه به صورت دوال بافی یا کارتی بافی است. به این صورت که دار را در طول دلخواه بر روی زمین که به آن روش خوابیده نیز می‌گویند، چله‌کشی می‌کنند و در همین حین از صفحه‌های چهارگوش فلزی یا چرمی که دوال نام دارد، نخ‌ها را عبور می‌دهند. بافنده بعد از انجام دادن این مراحل، بافت را شروع می‌کند و در این مرحله دوال‌ها کار دهانه بافت را پیش می‌برند و هر چه بافت وریس ریزتر باشد، تعداد دوال ها نیز بیشتر خواهند بود. در بافت وریس معمولا از نقش‌های هندسی و جانوری استفاده می‌کنند و همچنین رنگ‌های به کار رفته در این هنر از ترکیب پنج رنگ شاد است که رنگ‌های اصلی قالب وریس هستند.

بامبو بافی

بامبو بافی صنایع دستی آستانه اشرفیه

از مهم‌ترین صنایع دستی آستانه اشرفیه می‌توان به بامبو بافی اشاره کرد. بامبو را باید یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر دانست. مواد اولیه بامبو از نی خیزران است که در اطراف رودخانه‌ها می‌روید. برای تهیه بامبو لازم است که ظرف مورد نظر را که می‌خواهند بر روی آن بامبو کاری کنند در اندازه مختلف در گوشه‌ای قرار بدهند تا خشک شود. معمولا جنس این ظرف‌ها، گلی است. سپس نی‌ها را به وسیله‌ای به نام داس به صورت نورهایی درمی‌آورند و بعد از رنده کردن و صاف نمودن نی‌ها آن‌ها را آماده بافت می‌کنند. کار بافت بامبو معمولا بر روی میزی انجام می‌شود که گرد و خاک روی آن نباشد.

سبد بافی

سبدبافی آستانه اشرفیه

به دلیل نزدیک بودن آستانه اشرفیه به رودخانه سفیدرود و باتلاقی بودن زمین‌های اطراف، نوعی گیاه در نزدیک رودخانه روییده می‌شود که مردم آستانه اشرفیه از آن برای سبد و حصیر بافی استفاده می‌کنند و مهم‌ترین صنایع دستی آستانه اشرفیه به شمار می‌آیند.

سبد بافی در آستانه اشرفیه به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان شناخته می‌شود. از دیگر مواد اولیه برای سبد، ترکه درخت بید است. در ابتدا برای بافت سبد شاخه‌های نازک درخت بید را جدا می‌کنند و گیاه‌ها و شاخه‌های اضافه را برمی‌دارند. نکته‌ای که در بافت سبد بسیار مهم است این است که اگر شاخه‌ها مرطوب باشند کار بافت سبد را راحت‌تر می‌کنند و اگر خشک باشند باید شاخه‌ها را در حوض آب قرار دهند تا نرم و مرطوب شوند و بعد شروع به بافت سبد می‌کنند.

قالی در آستانه اشرفیه

قالی سوغات آستانه اشرفیه

قالی دستباف یکی دیگر از زیباترین صنایع دستی شهرستان آستانه اشرفیه است که روی دار بافته می‌شود. آنچه در بافت قالی اهمیت ویژه‌ای دارد، وجود مواد اولیه مانند: پنبه، الیاف، پشم، کتان و ابریشم است. یکی از نکات مهم در بافت قالی‌های آستانه اشرفیه، طرح و رنگ‌های متنوع و منحصربه‌فرد به حساب می‌آید. قالی مجموعه‌ای از گره‌هایی است که هر چه ریزتر باشند می‌توانند به مرغوبیت و استحکام قالی کمک کنند.

گلیم بافی

گلیم صنایع دستی آستانه اشرفیه

گلیم نیز نوعی از بافته داری است که با نخ‌های پشمی و پنبه‌ای و کنفی بافته می‌شود. در گلیم از نخ‌های پنبه‌ای به عنوان تار و از پشم‌ها به عنوان پود استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در گلیم بافی از اهمیت زیادی برخوردار است، نقشه کاربرد زیادی ندارد و نقش‌آفرینی می‌تواند به صورت ذهنی انجام شود. گلیم‌های آستانه اشرفیه از طرح و رنگ ویژه‌ای برخوردار هستند که از آن‌ها برای سوغات نیز استفاده می‌کنند.

سوغات آستانه اشرفیه

علاوه بر صنایع دستی، آستانه اشرفیه را باید با سوغاتی‌های خوشمزه ترک کنید. بازارهای محلی آستانه اشرفیه بهترین مکان برای خرید این خوشمزه‌ها هستند. در ادامه به معرفی برخی از سوغاتی‌های آستانه اشرفیه پرداخته‌ایم.

بادام‌زمینی

بادام زمینی سوغات آستانه اشرفیه

یکی از محصولات کشاورزی آستانه اشرفیه که شهرت بسیاری دارد، بادام زمینی است. بادام زمینی آستانه‌ اشرفیه از مرغوب‌ترین بادام زمینی در کل ایران محسوب می‌شود. بیشتر مردم این شهر از کشت آن امرار معاش می‌کنند و امروزه مهم‌ترین سوغات آستانه اشرفیه نیز به حساب می‌اید.

برنج آستانه اشرفیه

برنج سوغات آستانه اشرفیه

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌ها معطر و البته خوشمزه آستانه اشرفیه، برنج است. برنج آستانه اشرفیه به نام برنج دم‌سیاه معروف شده و ارزش خوراکی بسیار بالایی دارد. اگر در فصل برداشت برنج به آستانه اشرفیه سفر کنید، در تمام شهر بوی شالی‌های شمال پیچیده و خبر از سوغاتی خوش‌عطر آستانه اشرفیه را می‌دهد.

کدوی حلوایی

کدو حلوایی سوغات آستانه اشرفیه

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های آستانه اشرفیه، کدو حلوایی‌های نارنجی رنگ است. آستانه اشرفیه را قطب تولید کدو در استان گیلان می‌دانند و به دلیل کیفیت بالای این محصول می‌توان یکی از سوغاتی‌های این شهر نیز به حساب آید. کدو حلوایی در دو مرحله بهاره و پاییزه در آستانه کشت می‌شود و اغلب در بازارهای محلی این شهرستان به فروش می‌رسد.

 

4.8/5 - (20 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *