جاهای دیدنی

صنایع دستی کلاله؛ سوغات سرزمین سرسبز گلستان

صنایع دستی کلاله

اگر بگوییم کلاله قطعه‌ای از بهشت روی زمین است، بیراه نگفته‌ایم. تماشای طبیعت جذاب این سرزمین، دیدن اسب‌های وحشی ترکمن و خرید صنایع دستی کلاله خاطره‌انگیزترین سفر را برای‌تان می‌سازند. در دشت‌های وسیع و سرسبز این دیار قدم بزنید و چشمانتان را به کوهستان پرابهتی که لباس سبزرنگ به تن دارد، بدوزید. از چشمه‌سارها و رودها طراوت هدیه بگیرید و دلتان را به زیبایی مادر طبیعت گره بزنید. اما امروز می‌خواهیم به سراغ دنیای سوغات و صنایع دستی کلاله سفر کنیم و خریدتراپی را در این بهشت سرسبز تجربه کنیم. پس بزن بریم!

زیورآلات ترکمنی

زیورآلات ترکمن صنایع دستی کلاله

حیف است که به یکی از شهرهای استان گلستان سفر کنید و زیورآلات زنانه آن را برای خود یا عزیزانتان هدیه نخرید. صنایع دستی شهر کلاله اغلب از نقره ساخته می‌شوند و تاریخی چند صد ساله را روایت می‌کنند. از این زیورآلات برای تزئین لباس‌های محلی، سر و پیشانی استفاده می‌شود و همچنین از آن‌ها به عنوان گردنبند، گوشواره، زیورهای مو، دستبند، النگو، انگشتر، کمربند و حتی تزئین اسب‌های ترکمنی نیز بهره می‌گیرند.

به زیورهای لباس در زبان محلی تِنه‌چیر، چاپراز، سکه، بازبند یا قول‌باغ می‌گویند. همچنین زیورهای زیبای سر و پیشانی نیز با نام‌های محلی خازاوا، اِگمه و قبه شناخته می‌شوند. زیورهای مو را آسیق و مونجوق می‌نامند و گوشواره را با نام قولاق حالقا می‌شناسند. طوق، تومار و داغدان هم گردنبندهای ترکمنی هستند. النگو و انگشتر نیز در زبان ترکمنی با نام‌های بیله‌زیک و یوزوک شناخته می‌شوند. این صنایع دستی کلاله زیباترین دست‌سازه‌هایی است که می‌توانید برای عزیزانتان سوغاتی ببرید.

لباس‌های سنتی

زیباترین صنایع دستی کلاله

منجوق‌دوزی، سکه‌دوزی و سوزن‌دوزی عضو جدایی‌ناپذیر لباس‌های سنتی کلاله هستند. زنان خوش‌سلیقه محلی با دقت و ظرافت خاصی لبه‌ی آستین و شلوارهایشان را با نخ‌های ابریشمی سوزن‌دوزی می‌کنند. اغلب این لباس‌های محلی زیبا با پارچه‌هایی به رنگ قرمز، زرد و سبز دوخته می‌شوند و در بازارچه‌های صنایع دستی کلاله به فروش می‌رسند.

قالی و قالیچه‌بافی

قالی صنایع دستی کلاله

قالی و قالیچه دست‌باف، یکی از نفیس‌ترین هدایایی است که می‌توانید از شهر اصیل کلاله برای عزیزانتان هدیه ببرید. در زمینه اصلی و حاشیه‌ی این دست‌بافته‌ها به طور منظم از گل‌های ریز و درشت استفاده می‌شود. بافندگان چیره‌دست این منطقه از طبیعت اطراف و پرندگان در طرح و نقش قالیچه‌ها استفاده می‌کنند و به همین علت آوازه ظرافت و زیبایی دست‌بافته‌های ترکمنی در داخل و خارج از کشور پیچیده شده است. اهالی کلاله علاوه برفرش و قالی، زیراندازهای نمدی و پشمی نیز تولید می‌کنند که از بهترین صنایع دستی کلاله محسوب می‌شوند. قالی‌بافی از آن دست هنرهای رایج و قدیمی در کلاله به شمار می‌رود که با فرهنگ این منطقه عجین شده است.

حصیربافی

حصیر صنایع دستی کلاله

لوازم حصیری از زیباترین سوغاتی‌های شهرهای شمالی هستند. سبد و کلاه‌های حصیری و نی‌بافت را می‌توانید به عنوان سوغات کلاله خریداری کنید. از حصیربافی برای ساخت زیرانداز نیز استفاده می‌شود که در پیک‌نیک‌های‌تان در طبیعت می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. با خرید و استفاده از زنبیل‌های حصیری نیز علاوه بر اینکه یک ساک دستی زیبا دارید، به محیط‌زیست کمک خواهید کرد. چراکه در دست‌بافته‌های حصیری دیگر پلاستیک جایی ندارند.

دوغ شتر

دوغ شتر سوغات کلاله

شاید تصورتان این باشد که شتر فقط در بیابان و جنوب کشورمان وجود دارد. اما باید بگوییم که پرورش شتر شغل سنتی مردم گلستان و اهالی کلاله است! هر ساربان حدود ۵۰ تا ۱۰۰ شتر را در مراتع حاشیه‌ی این شهر به چرا می‌برد. این شترها اغلب از نژاد شیری ترکمن و یک کوهانه هستند و از قابلیت شیردهی فراوانی برخوردارند. شیر شتر به دلیل خواص بسیارش برای افراد دیابتی، افراد دارای آسم، آلزایمر، کم‌خونی و یرقان مفید است. اگر به کلاله سفر کردید از شیر پرفایده شتر غافل نمانید! همچنین دوغ شتر نیز در این منطقه پرطرفدار است و غذاهای سنتی اغلب با این دوغ خاص و خوش‌طعم سرو می‌شوند.

علاوه بر این، فراورده‌های دامی دیگری از گوسفندان و بزهای کلاله نیز به عنوان سوغات این شهر به فروش می‌رسند. از جمله این لبنیات سنتی می‌توان به کشک، پنیر، کره سنتی و ماست محلی اشاره کرد.

عسل کوهی

عسل کوهی سوغات کلاله

تا اسم کوهستان‌های شمال به میان می‌آید، یاد عسل‌های بی‌نظیر این خطه میفتیم. در کلاله نیز می‌توانید ناب‌ترین عسل کوهی عمرتان را امتحان کنید! زنبورداران در دامنه کوه‌هایی که پر از گیاهانی نظیر آویشن و گون هستند به تولید عسل می‌پردازند. عسل و سرشیر یکی از بهترین صبحانه‌هایی است که در سفر به کلاله می‌توانید نوش‌جان کنید. اگر طعم عسل این شهر را دوست داشتید، چند قوطی از آن را به شهر خود ببرید و از فواید این خوراکی خوشمزه استفاده کنید.

شیرینی زنجبیلی

شیرینی زنجبیلی سوغات کلاله

شیرینی و نان‌های سنتی کلاله را حتما امتحان کنید. این خوراکی‌های خوشمزه در کنار چای، یک عصرانه عالی را برای‌تان ترتیب می‌دهند. یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی این شهر، شیرینی زنجبیلی است.  این شیرینی از ترکیب آرد گندم، شکر، کره محلی و زنجبیل تهیه می‌شود و به صورت لوزی شکل برش داده می‌شوند. این خوراکی خوشمزه و شیرین حدود ۴ سانتی‌متر است و در شیرینی‌فروشی‌های کلاله می‌توانید یک جعبه از آن را خریداری کنید. ناگفته نماند که این شیرینی با نام‌های دیگری همچون نان زنجبیلی و نان عیدی نیز شناخته می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است!

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی ٰسوغات کلاله

سرزمین سرسبز و بکر کلاله بهترین جا برای چیدن گیاهان دارویی است. این سرزمین یکی از بهترین مناطق برای کشت گیاهان کوهی محسوب می‌شود و در کل استان گلستان نمونه است. از جمله‌ی این گیاهان می‌توان از گل محمدی، خارمریم، زیره، به‌لیمو، بومادران، پونه، گل‌گاو‌زبان، شیرین بیان، درمنه، شیرپنیر، زعفران، کنگر و سیاه‌دانه یاد کرد.

سخن نهایی

از دیگر سوغات و صنایع دستی کلاله می‌توان به تابلوفرش، نخ‌ها و پارچه‌های ابریشمی، گلیم، جاجیم، منسوجات چرمی و پشمی اشاره کرد. همچنین برای اقامت در این دیار سرسبز و باصفا می‌توانید روی اقامتگاه‌های اتاقک حساب کنید. پیش از شروع سفر به کلاله به سایت اتاقک بروید. با جستجوی نام این شهر ویلا‌ها،  سوئیت‌ها و خانه‌های بومگردی آن را خواهید دید. تصاویر اقامتگاه‌‌ها و قیمت‌شان را بررسی کرده و یکی از آن‌ها را رزرو کنید. سفر به خیر!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *