جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات کیاسر | یادگاری از ییلاقات مازندران

صنایع دستی کیاسر

کیاسر، شهری کوچک و خوش آب و هوا در جنوب شهر ساری است. این شهر ییلاقی میعادگاه جنگل و کوهستان است و خنکی هوای آن در وسط تابستان، گردشگران بسیاری را روانه این منطقه می‌کند.

اهالی این ناحیه سرسبز همانند دیگر شهرها و روستاهای مازندران اهل هنر و زیبایی‌شناسی هستند و به همین خاطر صنایع‌دستی کیاسر در میان گردشگران بسیار محبوب است. همچنین با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های شهر بوی شالیزارهای تازه نشا شده، درختان گردوی پربار و مزارع سیر روحتان را نوازش خواهد کرد. اما آن چه یک سفر را به یاد ماندنی می‌کند، سوغات مقصد است. در سفر به شهر کیاسر نیز می‌توانید سری به بازارهای محلی آن بزنید و یادگاری از این شهر به خانه خود ببرید. اما پیش از بستن بار و بندیل سفر، صنایع‌ دستی کیاسر و سوغاتی‌های آن را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید

کیوسر لَوه؛ دیگ کیاسری

کیوسر لَوه؛ دیگ کیاسری

کیوسر لوه یکی از اصیل‌ترین سوغاتی‌های کیاسر به حساب می‌آید که قابلمه‌ای برای طبخ غذا است. این ظرف با استفاده از فلز “روی” ساخته می‌شود و با چکش زدن بسیار و فرم دادن به فلز شکل می‌گیرد. کیوسر لوه را برای پختن برنج، آبگوشت و نگهداری از غذاهای مختلف به کار می‌برند. اگرچه که امروزه این ظرف سنتی کیاسر کمتر تولید می‌شود اما هنوز هم معدود افرادی در این شهر هستند که این قابلمه سنتی را تولید می‌کنند. اگر به کیاسر می‌روید تا نسل کیوسر لوه منقرض نشده است، یکی از این قابلمه‌های پرطرفدار و مشهور این شهر را خریداری کنید. چراکه به زودی به عتیقه تبدیل می‌شود!

لاون؛ چادرشب کیاسری

لاون؛ چادرشب کیاسری

چادرشب یا به گویش محلی لاون، توسط دختران مازندرانی بافته می‌شود. قدمت این هنر در مازندران به ۲ هزار سال می‌رسد و از قدیم طرفداران بسیاری داشته است. بافندگان این لاون‌ها را بدون نقشه، با طرحی ذهنی و برگرفته از طبیعت و تخیل خود در رنگ‌های مختلف می‌بافند. این صنایع دستی لطیف کیاسر، با ابریشم و پشم و نخ‌های پنبه‌ای بافته می‌شود و معمولا در اندازه‌های دو در دو است. از لاون می‌توانید به عنوان شالی گرم، رواندازی زیبا و زیر سفره‌ای استفاده کنید.

گلیم و جاجیم؛ هنر دست زنان کیاسری

جاجیم صنایع دستی کیاسر

گلیم بافی و جاجیم بافی از دیگر صنایع دستی کیاسر هستند که طرح و نقشی همسو با طبیعت دارند. اغلب گلیم‌ها با الهام از طرح و رنگ طبیعت اطراف با نقوشی هندسی بافته می‌شوند و به عنوان زیرانداز کاربرد دارند. اما جاجیم‌ها علاوه بر زیرانداز به عنوان جانماز، پتو، روانداز و… نیز استفاده می‌شوند. این بافته‌ها از گلیم لطیف‌تر هستند و در آن‌ها نقوشی از گل‌های خشتی، پنجه‌ای و آفتابگردان به کار برده می‌شوند. گلیم‌ها و جاجیم‌های مازندرانی توسط زنان روستایی بافته می‌شوند اما مردان در مراحل ابتدایی کار مثل پشم‌چینی حضور مثبتی دارند.

لاک تراشی؛ یادگاری از درختان کیاسری

لاک تراشی صنایع دستی کیاسر

در اغلب مناطق جنگلی مازندران، هنرمندان لاک‌تراش حضور دارند. چراکه در گذشته مردان روستا لوازم موردنیاز خانواده را با تراشیدن چوب می‌ساختند و امروزه این هنرهای دستی تبدیل به صنایع دستی کیاسر شده‌اند. جنگل‌نشینان از چوب و ریشه درختان افرا، راش، توسکا و شمشاد، ظروف زیبایی را خلق می‌کنند که بالای صد سال عمر خواهند کرد. اگر گذرتان به شهرهای شمالی افتاد ظروفی که از ریشه درختان ساخته می‌شوند را به عنوان یادگاری ارزشمند و بی‌همتا خریداری کنید. عصا، قاشق چوبی، سیرکوب، پارچ چوبی و… از جمله این لوازم چوبی و طبیعی محسوب می‌شوند. محصولات چوبی شمال از زیباترین سوغاتی‌هایی هستند که از بازار سنتی شهر کیاسر می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید.

قالیچه؛ قالی بافی به سبک مازندرانی

قالیچه صنایع دستی کیاسر

اغلب قالیچه‌هایی که در کیاسر بافته می‌شوند، ذهنی و بدون نقشه هستند. در این نقش و نگارها طبیعت زیبا و کوه‌های سرسبز متجلی می‌شوند و یادگاری بی‌قیمت برای عرضه به گردشگران به شمار می‌روند. نقوش قالیچه‌های مازندرانی شامل جنگلی، صندوقی، مجمه‌ای، عینکی، چخماقی، شمله و… هستند و در آن‌ها از نقش گل‌های رسین گل، ترکمن، لاری، شاه‌ عباسی، پیچ‌ پیچی و… نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب است که نجوای طبیعت با مردمان منطقه از طریق نقش و نگار این قالیچه‌ها به گوش گردشگران رسانده می‌شود.

شال بافی؛ دست‌بافته‌ا‌ی پشمی و گرم

اهالی کیاسر در منطقه‌ای ییلاقی با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنند. آن‌ها برای مقاومت در برابر سرما لباس‌هایی پشمی تولید کرده‌اند که زیبایی آن‌ها موردتوجه گردشگران قرار گرفته است. شال محلی نوعی پارچه ضخیم و پشمی است که با دستگاه شال بافی بافته می‌شود. روستاییان این پارچه‌ها را دور سر و کمر خود می‌بندند تا در کوهستان دچار سرمازدگی نشوند. اگر در پاییز و زمستان به مازندران می‌روید یکی از این پارچه‌های خوشرنگ را خریداری کرده و سپس گردش در شهر را آغاز کنید.

خوراکی‌های کیاسر

سوغات کیاسر

خوشبختانه شهرهای شمالی علاوه بر سرسبزی و زیبایی، دارای بهترین خوراکی‌های سنتی و خوشمزه هستند. کیاسر هم از بهترین مقاصد برای شکموها است. جایی که عطر خوش غذاهای محلی از خانه‌های آن به کوچه می‌رسد و در گوشه و کنار شهر، نان محلی و شیرینی‌های سنتی می‌پزند. از سوی دیگر درختان گردو و مزارع سیر کیاسر نیز زبانزد هستند. اگر قصد خرید سوغات کیاسر آن هم از نوع خوراکی را دارید، گردو و سیر محلی را فراموش نکنید. البته در این شهر نیز مانند دیگر بخش‌های ساری شیرینی‌های سنتی از جمله آغوزنون، آب دندون، پشت‌ زیک، کماچ، قماق، نان قتلمه و اسبه حلوا پخته می‌شوند که از خوراکی‌های بی‌نظیر مازندرانی هستند‌. سوغات و صنایع دستی کیاسر را می‌توانید از بازار سنتی این شهر تهیه کنید.

سوغاتی خوراکی کیاسر

از طرفی “بنه بزه آش کیاسر” یکی از معروف‌ترین آش‌های مازندرانی است که در آن از برنج، ماست و سبزیجات مختلف از جمله نعنای کوبیده شده و سیر استفاده می‌شود. این آش خوشمزه با برنج شالیزارهای کیاسر پخته می‌شود و به همین خاطر طعمی دلپذیر دارد. در سفر به کیاسر این آش خوشمزه را امتحان کنید و پس از آن برنج اصیل ایرانی را از همین شهر بخرید. البته آش دوغ کیاسر نیز در میان گردشگران محبوبیت بسیاری پیدا کرده است که در رستوران‌های محلی شهر می‌توانید این آش را با نان بربری محلی نوش جان کنید و حسابی لذت ببرید.

سخن پایانی

این شهر ییلاقی علاوه بر سوغاتی‌های زیبا و خوشمزه به دلیل دوری از دریا، تابستان‌های خنک و دلپذیری دارد. پیوند کوهستان و جنگل در کیاسر بسیار عمیق بوده و مناظر طبیعی شگرفی را شکل داده است. به همین دلیل در هر فصل از سال تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این شهر توریستی سفر کرده و چند روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری سپری می‌کنند.

3/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *